Gå til innhold
Fiskersiden

Fantastisk fisketur i finværet.


geddi
 Share

Recommended Posts

I det strålende været vi hadde forrige uke tok jeg og Judith fra BergenHavfiskeForening en klubbtur med båtfører Erling Berland på til Solund på torsdag 24.05 og hvilken dag det skulle bli.

Vi møtte Berland på Hellesøy kl.0700 og startet turen nordover som tar vel en og halv time selv med flatt hav.

Berland sier på turen oppover at det er stor sjanse for stor fin torsk der oppe på denne tiden av året, noe som han fikk helt rett i.

Vel fremme begynner Judith og jeg å gjøre klart utstyret og før vi har fått snøret i sjøen har Berland fått fisk på sitt elektriske fiskehjul utstyrt med gummimakker.

Det ble en fin torsk i 5 kg klassen og en lyr. Ja, torsken er her sier han.

Vi får snørene i sjøen og Judith trenger bare minuttet før stangen viser solid vekt. I det Judith kjemper med fisken får også jeg fisk og etter endel sveiving får Judith en trippel til vannflaten: Lange ca.13kg,torsk ca.3 kg og en lyr ca 2 kg mens jeg får en fin torsk på 4 kg. Judith bare ler og gliser, noe som hun bare forsatte med resten av turen.......med god grunn.

371v1.jpg

372v1.jpg

373v1.jpg

Hun dro den ene torsken etter den andre eller 2 i slengen. Jeg fikk noen torsker og langer, mens Berland fikk torsk og lyr, den største torsken var ca 15 kg. Han fikk snøret røket av en sværing.

374v1.jpg

376v1.jpg

388v1.jpg

387v1.jpg

375v1.jpg

Etter noen timer ble det litt dødt så vi flyttet til en annen plass og da ble det fart på sakene igjen.

Alle fikk fisk med en gang og fiskene var virkelig på hugget.

Så får Judith ett kjempe napp og "beklager" seg over hvor tungt det er. Godt på vei opp blir det plutselig lettere sier Judith og at hun må ha mistet den ene fisken , men det er ikke noe små fisk som bryter overflaten, en kjempe torsk på 19 kg! Det er ny personlig rekord på torsk for henne. Etter å ha fått fisken vel ombord oppdager hun at hempen på svivelen til bommen er dradd rett ut, så her har det vært en skikkelig sværing på slepet.

379v1.jpg

378v1.jpg

Så var det min tur til å få noe stort på og jeg håpet på en stor torsk jeg også, men i stedet kommer en sei på vel 10 kg og en lange på knappe 10 kg.

385v1.jpg

Berland forsetter å dra på stor torsk og lander dagens største på 20.3 kg.

377v1.jpg

Det ble også dobbel lange noen ganger.

384v1.jpg

Jeg hadde ikke fått meg noe stor torsk og håpet i det lengste at endelig var det min tur når stangen står i bue og fisken drar ut snøret.............

386v1.jpg

men jeg må nøye meg med en lange på 20.3 kg. Som hadde en torsk på 2-3 kg i magen.

380v1.jpg

381v1.jpg

Vi hadde fisket i mange timer og det var på tide å kjøre tilbake til Hellesøy.

Dette har vært den beste fiske dagen både Judith og jeg har hatt her i våre trakter. Vi kunne ikke veie all fangst siden noen langer og endel brosmer ble gitt til Berland, men jeg vil tippe at Judith fikk nærmere 150 kg. fisk ,mens jeg fikk rundt 100 kg. Berland fikk også godt med fisk.

Alle stampene og karet på 500 liter er fult. Heldigvis hadde skipperen med masse is i det varme været.

382v1.jpg

Totalt fikk vi til sammen over 30 torsk . De største : 20.3 kg., 19 kg 18 kg og 15 kg. Over 15 langer. De største : 20.3 kg. 13 kg og 10 kg, Sei på 10 kg og 7 kg. + en del lyr og brosmer.

383v1.jpg

Her er fiskene vi valgte å ta med oss hjem.

Hilsen Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.