Gå til innhold
Fiskersiden

Når vest ikke er best, bidrar øst med skikkelig trøst!


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Det var igjen på tide å gjenta

suksessen fra i fjor og vende nesen sørover til Stavanger og vestlandet på jakt etter nye arter og perser. Calle måtte dessverre avlyse i siste sekund i år, men regner med han kommer sterkere tilbake i 2013! Jeg dro ned i forveien, for å få meg noen ekstra fiskedager i hjembyen. Ble hentet opp av Kenneth på flyplassen og allerede på vei hjem fra Sola ble fiskesuget for stort, og det ble en kort kveldstur med bryggemeite. Litt fangster ble det, men største lomre endte med skuffende 609gr. Neste dag ble fulgt opp med et forsøk etter glassvar fra land sammen med Kenneth...nok en fiasko og "havål" (les; torsk) i dårlig forfatning og størrelse ble eneste resultat. Gnisten var allikevel fortsatt høy, så neste dag bar turen innover til den artsrike flytebrygga i Lysefjorden. Kenneth var fortsatt med, men i dag fikk vi også følge av min bror John Olav og nevø Julian. Strålende vær og alle med fast fisk kort tid etter første nedslipp. Ting så endelig lyst ut!

P6110080.JPG

Kenneth og Bjørn med 3 steinbit samtidig. Veldig små, but still cool! Foto: Bjørn Florø-Larsen

Steinbit på steinbit i microstørrelse kom opp. Men artigere enn å pumpe bergnebb.

P6110083.JPG

"Tryggest bak pappa" Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6110084.JPG

Kenneth med dagens tolvte steinbit og dagens største, 1750gr Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6110087.JPG

Også i år disca broderen opp med gassgrillen, pølser og et par kalde

:) Foto: Bjørn Florø-Larsen

John Olav er her for tredje gang og har hver gang på mirakuløst vis unngått fløyfisken. I dag var det endelig dags for å krysse av arten!

P6110085.JPG

Art nr 60 for John Olav. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6110076.JPG

Kenneth med Herr og Fru Fløy. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6110081.JPG

Kenneth med ny art; Tangsprell. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Fløyfisk, steinbit, lomrer og alt annet rask kom på land, men det var selvfølgelig en helt annen art som sto i hovedfokus..Nordlig knurrulke! Ingen av oss hadde arten før, men for noen skulle dette bli en dans på sjøtullipaner. Kenneth hadde aldri sett den før, men skjønte når han vippet inn dagens første hva han hadde fått. En fin liten rakkar på 27,5gr! Gralla Kenny!

P6110090.JPG

Nordlig knurrulke 27,5gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

15 minutt senere hadde John Olav tatt av seg grillvotter og fått slengt ut en stang. Arten satt med en gang, og art nr 61 var i boks for JOFL. Denne var av det større slaget og bikket 30,5gr. Gratla med ny art og klubbrekord i NJHK!

P6110093.JPG

30,8gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Etter en liten time til svippa Kenneth opp dagens tredje og sin andre på 24,3gr...I mellomtiden satt jeg fokusert, bitter og føkked igjen med småtorsk, sypiker og annet tjafs. "Veeeeeeeeeeldii artii"

P6110096.JPG

Amatør og idiot med flott "knurrulke-dublett". Foto: Bjørn Florø-Larsen

Det ble ingen flere knurrulker den dagen...

MEN sta som jeg er, lånte jeg JOFL sin bil dagen etter å gjorde nok et forsøk. Steinbit og fløyfiskhunner under 100gr er lite å samle på i slike stunder. Resten av den dagen lar vi gå forbi i stillhet...

Ny dag og nye muligheter, denne gangen med nytenkning. Denne gangen sjøveien i Far`s skute. Far fikk fiske i ca 7 min, før han fikk beskjed: "Far...hal opp og hold båden i ro, så eg får fiska!" Tror han skjønte at jeg holdt på å gå på en psykisk smell med denne fisken, så han stilte som båtfører i nesten 3 timer. Resultatet ble nok en fail, men årets første hannfløyfisk var skoy

:)

P6130101.JPG

Fløyfisk 125gr. Foto: Helge Florø-Larsen

Fikk vel en generell anbefaling fra alle hold om å holde meg borte fra Lysefjorden neste dag og la ting hvile. Dette var veldig uaktuelt, så jeg tok bilen til na Mor, og føyk avgårde inn igjen. Ut med 3 stenger og ny gutsing. Etter ca en time lyser hele sjøen opp (virket ihvertfall slik), rette sorten er på vei opp mot bryggekanten. Alt som sto i hodet mitt var OC sine kjente ord; "Fleeekk ann oppp!" ENDELIG!!

P6140106.JPG

En lettere forstyrra og sta idiot med art nr 68 og spekimen! Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6140109.JPG

25,4gr med reint kjempeopplegg. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Jeg ble så glad og satt ut, at jeg glemte meg ut og fiska inn tre stk SØ. Gal og utilregnelig i gjerningsøyeblikket er unnskyldningen..

P6140119.JPG

SØ... Foto: Bjørn Florø-Larsen

Etter å ha skvisa ut en suksess tok jeg meg en fridag for å vente på Irvin`s ankomst til oljehovedstaden. Irvin ville også inn til Lysefjorden for å plukke årets første knurrulke. Jeg var akkurat nå i overkant positiv og synes jo dette var en kjempe idè..Det ble en dag med fint vær, frisk luft og masse arter. Bare synd at det meste var ubrukelig. Ingen knurrulker og fiaskokontoen for NKPL var åpnet nok en gang. Begge 2 noterte seg til og med for hver sin SØ! Bunnen må snart være nådd...

P6160123.JPG

NKPL. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Irvin mista kontroll på en makrell og blodet føyk...samtidig som jeg skulle være hyggelig å fjerne sluken han hadde festa i håven. "Veeeeldi artii akkurat det deeer"

IMG_0528.JPG

Foto: Irvin Kilde

Irvo avslutta med en gapert på en artsrikdag, men target arten så vi ingenting til..

IMG_0531.JPG

Æ kjennan!

Foto: Bjørn Florø-Larsen

Så bar det utover på ålekvabbejakt med 100gr pluss som mål. Vinden var kraftig og renget kraftigere, så dette ble nok en tynn kveld for NKPL. John Olav stakk også innom for å plukke seg noen nye arter. Det gikk lett og Ølbergtrippelen va i boks! (Han e faktisk edru på disse bildene tror eg, men d ser bare ikkje sånn ud^^)

P6170133.JPG

Hornkvabbe art nr 62. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6170143.JPG

Ålekvabbe art nr 63. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6170146.JPG

Tangsprell art nr 64. Foto: Bjørn Florø-Larsen

På meg ble det nå ihvertfall ny pers på svartkutling

P6190163.JPG

53,9gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Jærstrendene

Neste dag sto for tur og idag var planen å fiske piggvar, med håp om å møte både fjesing og muuuligens en tynn rødknurr eller to. Flyten vår hadde vert sånn passe piss elendig til nå (det aller meste gikk i dass fra fiske til å rekke åpningstider i butikk). Dette skulle vise seg å fortsette. Vinden var kraftig og regnet sto inn horisontalt. Var ingen sjanse å komme seg ut på spotten vår, med extra høyt vann og bølger på linje med "The Perfect Storm". Bitra oss til en ny plass lengre sør, men plassen så alt annet enn kjempeopplegg ut.Ingen kjempeopplegg var det, men vi greide tilslutt å true opp 3 piggvar. Fjesingen så vi ingenting til og rødknurr forble en fjern drøm. Irvin dro også til med en horngjel på makrellagnet og like etter så han det han var skåsikker på var en makrellgjedde. Jeg holder en knapp på at dårlig fiske, lite søvn, tynt med mat og regntunge briller spilte vår kjære Kilde et putz.

IMG_0533.JPG

Dagens første og største piggvar 770gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_0536.JPG

Irvo med 450 gr . Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6170157.JPG

Bordbrikke på 330 gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6170159.JPG

"Havets danserinne" 358gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Karleif prøvde å tlfguide oss til fjesing mot slutten av dagen på ny spot, men amatørene fra Trøndelagen måtte gi tapt til slutt. Våte og sultne vendt vi mot JOFL-residensen for å hyle nedpå litt pizza og et par pils, for å gjøre oss klar for tur med Thomas (Thomcon) i Nedstrandsfjorden dagen etter.

Dagen startet med at vi forsov oss en time, men Thomas tok det med godt humør og vi kunne legge fra kai i 7.30 tiden. Planen var å legge oss på 450-550m etter blålange, på samme spot som Thomas og co hadde hadde halt opp 2 knallfine blå for et par uker siden. Turen starta traust og det eneste som kom til overflaten var 2-3 svarthå rundt snaue halvkiloen.

IMG_0541.JPG

Irvin med den største for dagen Foto: Irvin Kilde

Plutselig slår det til hos Thomas. Fisken figher faktisk bra nesten hele veien, og vi aner fin fisk i 10kilos klassen. Når den bryter overflaten, oppblåst og jævlig ser den usannsynlig drøy ut! Jekket oss litt ned når vi fikk summet oss i båten, men det var uten tvil et enormt individ og spekimen. Vekta dro til med 10,3kg! Helt ok debut på arten for Thomas.. Like etter drar han også til med ny brosmepers på 11,2kg. 2 klubbrekorder og personlige trofè i boks. Gratulere så mye med knallfisker Thomas!

IMG_0543.JPG

Blålange 10300gr Foto: Irvin Kilde

Irvin får også tilslag på 500 like etter. Han kjenner det er ok fisk og aner at drømmen om stor blå kan stå for døra. Underveis tenker han allikevel hvor tynn flyten vår hadde vært til nå og konstaterte derfor med at han garantert hadde fått brosme..Irvo fikk helt rett..Flott fisk men blir en liten skuffelse når du har helt andre mål og tanker i hodet.

IMG_0546.JPG

Irvins brosme på 8200gr. Foto: Irvin Kilde

Hos meg skjedde det heller lite, men endelig kom det noen små drag i staget. Tilslaget satt og jeg kjente noen tynne bevegelser der nedi dypet. Turte ikke annet enn å konstatere at dette var garantert noe pizz, type småhai eller annet fjas. Gleden var derfor stor når jeg så hva som nærmet seg overflaten. "Fååååår du no blå?!" Ingen stor fisk, men ny art og en stk happy Bjørn.

IMG_0548.JPG

Blålange 3500gr, art nr 69. Foto: Irvin Kilde

Noe små hai og brosme i 5kilos klassen følgte videre på turen, men strømmen snudde og det ble vanskelig å ligge på plassen, så da var det bare å vende nesen hjemover.

Foto1315.jpg

JOFL i godt slag selv med litt labert fiske. Foto: John Olav Florø-Larsen

Vi var ikke på noen spaferie, så det første vi gjorde når vi kom hjem til Stavanger igjen var å dra ut til ålekvabbe-land igjen for å se hva som var å hente i kveld. Denne kvelden slapp vi regnet og vinden var forduftet. Ting så ut til å begynne å snu. Irvin starta med å dra 2 hornkvabber(!), så dette er tydeligvis vanlig kost på disse kanter..Ellers ble det 6 ålekvabber på land, men ingen store. 2 større gikk på en smell i tilslaget (harde i ganen disse sleipingene).

IMG_0551.JPG

Foto: Irvin Kilde

IMG_0552.JPG

Foto: Irvin Kilde

P6190167.JPG

Fåår du no ål?! Foto: Bjørn Florø-Larsen

Østlandet

Med dette pakket vi snippeskene å gjorde oss klar til artsjakt på Østlandet (også kalt Bestlandet fra nå av). Kjøringen var i gang og Irvino satt å diskuterte med seg selv om hva, hvor og hvorfor. Andreas (Rage) blandet seg også inn via telefon og det endte med at art nr 70 muuligens skulle bli karpe på sørøst-landet. Vi satt igang og dro opp sørv for sørv. Plutselig drar Irvin til med target species og sin andre karpe i sitt liv, gnisten min føyk i været!

IMG_0553.JPG

Karpe på høyde med O.P. sine fangster! Foto: Bjørn Florø-Larsen

Klokka tikka videre en halvtime og Irvin vippa opp nok ei karpe, før det endelig skulle være min tur. Art nr 70, koz og klemz..let the game begin!

IMG_0554.JPG

Jublileumsart nr 70, karpe! Foto: Irvin Kilde

Så var det bare å slenge seg inn i Avensisen og rulle mot neste lokalitet. Lågen og Grundling var planen..Sjekka vannføringen hyppig underveis og Irvin mente det maksimalt burde være 100 kubikk. Målingene viste 102, så vi gjorde et forsøk alikevel. Ingen grundling å se og hauger med mygg og gjørme. Ting så ut til å bli en en fiasko, da en gigantisk ørekyte dro til ut av det blå.

%C3%98rekyte_Bj%C3%B8rn2.jpg

Art nr 71 og svimlende 1,4gr. Foto: Irvin Kilde

Så fortsatte turen mot Tønsbergs bakgård og suterfiske. Vi ankom dammen i kvart over elleve tiden på qvisten og begynte å fore opp. Første nappa kom raskt, men når jeg ga tilslag på nivå med Knut Arild Hareide på en dårlig dag, ble det ikke mye suter på land. Ringreven Ørv flekka alikevel opp en av arten, slik at jeg fikk se hva det gikk i. Etter dette ble det helt slutt. Suteren gikk å la seg og jeg satt igjen med en tom følelse. Selv om suteren tok kvelden, nektet vi å gjøre det samme, så vi fortsatte ned på Irvins barndomsplass etter ålekvabbe. 4 kvabber ble med opp på land og det ble pers på oss begge! Østlandet knuse vestlandet foreløpig..

IMG_0562.JPG

143 gr og ny pers på Irvo! Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6200175.JPG

Min nye pers på 80gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Ny dag og nye muligheter. Det første som skulle gjøres var å gå opp å hente suteren som sviktet meg dagen før. Knut Arild Hareide tendensene var nå definitivt borte og en suter på 154gr ble flekka opp i løpet av kort tid.

1340309955922.jpg

Art nr 72! Foto: Irvin Kilde

Så gikk ferden videre til Aulie-elva, hvor buk og laue skulle være bankers. Det viste seg at det absolutt ikke var bankers idag og en laue hver var alt vi greide å true opp av elva. Uansett ble det ny art og nr 73 var i boks!

IMG_0571.JPG

Art 73 laue 22gr. Foto : Irvin Kilde

Så bar det til Sandefjord traktene, tilbake til saltvann. Målet var fjesing, nok en potensiell ny art som vestlandet hadde feilet å levere. Første kast...flekk ann opp...Lett! Så kunne jeg endelig notere den ubergiftige, farlige, monsterfisken på artslista mi.

IMG_0566.JPG

Art 74, fjesing 211gr. Foto: Irvin Kilde

Vi flekka raskt opp 4-5 fjesing til hver, men snittvekta var lav, så vi ga oss med det. Neste punkt på plakaten var nemlig et klart høydepunkt for meg på denne turen. Turen skulle gå til Irvins elskovsreir i Akersvannet, på jakt etter Gösen. Ved ankomst NMU-båten lå det noe å duppet i vannkanten, en gjørs av bra størrelse, men dårlig forfatning.

P6210181.JPG

Mitt første møte med gjørs var en i 6kgs klassen. Bare så synd den lå død å fløyt ved brygga.. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6210183.JPG

Båten er pakka og klar, og Irvin er som vanlig rask med å kaste skjorta. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Dro å flekka opp en ca30 sørv til agn, før vi kunne dra til spotten og rigge oss klar til en natt med gjørs, farris og daimkjeks. Vi rigget opp med 3 stenger hver og det tok ikke lange tiden før begge 2 hadde run. Irvin gjetta på ål og gjedde, men ingenting ble med opp i båten. En time senere ser jeg at det er noe av kraftigere kaliber som drar avgårdet med agnet mitt. Nervøsiteten og pulsen stiger heftig før jeg smekker til med tilslaget...Fast fisk! Jeg er i 150 og Irving hyler og maser om brems, haill og rock&rilf! Etter litt basking håver Irvin fint inn fisken, og der ligger den...Den arten jeg var mest ivrig på å endelig få møte..GJØRS! For meg var den enorm, gleden var hysterisk digg og Irvo måtte akseptere nok en klem og mye tynne Stavanger-gloser. Vekta viste ikke mer enn 4840gr, men det var en super debut på arten. Art 75 kunne krysses av og alt var nå i vater!

IMG_0575.JPG

Art 75, Gjørs 4840gr! Foto: Irvin Kilde

Etter dette er det et par failrun og Irvin drar opp en gjørs i 2kilosklassen som fikk svømme direkte tilbake. Det ble en kald natt (ble lovet 13-14grader, gradestokken viste 4...) og lite action utover, men Akersvannet og Kilde hadde levert en opplevelse jeg sent vil glemme!

1340309954860.jpg

Stemning på Akersvannet. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Ny dag og nye muligheter. I dag skulle vi dra litt nordover med det artsrike Nitelva-området som mål. På veien fikk vi tid til å stikke innom Tjømme på jakt etter en riktig ettertrakta art, nemlig gullfisken. Når vi ankom spotten var vannet unormalt klart og ingen fisk å se. Irvin fryktet for at bestanden var føkked, men etter en del speiding og foring dukket det opp noen individer. Plukka da raskt en hver

:)

IMG_0577.JPG

Art nr 76 Foto: Irvin Kilde

IMG_0583.JPG

Foto: Bjørn Florø-Larsen

Neste art som skulle plukkes var en med et heller frynsete rykte, men med tøft utseende, nemlig solabbor. Det tok ca 2 minutter før arten var prikket inn.

1340309952081.jpg

Art nr 77, solabbor 18,56gr. Foto: Irvin Kilde

1340309952536.jpg

"Fååår du no sol?!" Foto: Bjørn Florø-Larsen

Vi plukket en 5 stk hver, noen 3piggastingsild samt Irvo lurte opp en liten suter, før vi slengte oss ned i gresset for en bedre middag fra "NamNam".

1340309953453.jpg

Irvoz i kebabstemning. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Etter en bedre middag dro vi videre mot Nitelva og Andreas delte villig plasser og tips. Fikk beskjed om at hork var det observert færre av siste året, men sjansen var der. Kasta ut en str 8 krok agnet med mark/mais i jakt på stam. Første kast gir napp etter ca 10 sekund. Fisken får ikke akkurat røynet bremsen nevneverdig, men til min store overraskelse hang det en hork bak maiskornet

:D

P6220185.JPG

Gutta i vinden. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6220184.JPG

Random! men ny art^^ nr 78. Foto: Bjørn Florø-Larsen

IMG_0593.JPG

Enten var horken veldig liten eller så har jeg stor nese. Foto: Irvin Kilde

Slengte ut samme opplegg på kast nr 2 for dagen og ikke lenge etter forsvant duppen kontant under. Denne gangen var det god fight i andre enden, så slo raskt fra meg at dette var nok en megahork. Andreas lovte stamgaranti noe han heldigvis fikk rett i! Begynte å se at jeg kunne nå art nr 80 allerede i kveld.

Stam_Bj%C3%B8rn.jpg

Stam på 840gr! Art nr 79 i boks. Foto: Irvin Kilde

Så stilnet det hen i hølen, så vi beveget oss litt nedover elva. Vi drar litt laue og mort, før Irvo får god motstand i staget. Det viser seg å være en brasme som har vært ute ganske mange vinternetter tidligere.

IMG_0598.JPG

Brasme 1260gr.

Ikke lenge etter skulle det bli min tur. Duppen forsvant kontant og et dasslokk viste breisiden til nedi elva i tilslaget. Nr 80 var sikret!

P6220186.JPG

Foto: Bjørn Florø-Larsen

IMG_0602.JPG

Brasme 1300gr og art nr 80. Foto: Irvin Kilde

Videre begynte endelig vederbuken å vise seg. Irvz flekka viste nok en gang hvordan det skulle gjøres og flekka opp 3 stk.

IMG_0600.JPG

Irvins største vederbuk for dagen med 1050gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

De 2 andre var av litt mindre størrelse, så jeg gikk litt ned i kroksize, ett lite maiskorn og fiska helt inntil elvebredden, i håp om å knipe en liten buk. Ganske riktig, duppen føyk under, men i andre enden av snøret var det ikke noen mini-buk som hadde latt seg friste. Etter noen smådramatiske øyeblikk kunne jeg se at Irvin fikk SG-håven inn under fisken og vi kunne juble inn nok en art.

Vederbuk_Bj%C3%B8rn.jpg

Vederbuk på 1660gr og art nr 81! Foto: Irvin Kilde

En fantastisk kveld var over og klokka nærmet seg 01.00, så vi fant ut det bare var å slenge seg ned i soveposen langs elvebredden.

1340309950350.jpg

P6220187.JPG

Foto: Bjørn Florø-Larsen

Vi tok oss friheten med hele 2 timer søvn, før vi måtte i gang igjen. Et par halvlitre Red Bull og noen daimkjeks senere var vi på plass til aspfiske. Dette var myyyye kulere enn jeg hadde sett for meg og jeg hadde høye forventninger til denne arten. ADHD-innsveivning, luftige og kontante tilslag og frisk fight, før du tilslutt sitter igjen med en nydelig tarponwannabe. Irvin slo til med fisk på første kast og vekta viste 1330gr. Jeg var helt satt ut på hvor fet denne fisken her var. Selv fikk jeg raskt et par tilslag, men fisken vant kampen begge ganger.

IMG_0638.JPG

Asp 1330gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Irvin derimot dro til med 2 til på rundt kiloen

IMG_0615.JPG

Foto: Bjørn Florø-Larsen

IMG_0616.JPG

Foto: Bjørn Florø-Larsen

Endelig var det min tur og denne satt som ei kula! Etter en frisk fight på lett utstyr seilte den oppi håven og art nr 82 var et faktum.

1340309949170.jpg

1660gr supermannfisk og art nr 82. Foto: Irvin Kilde

1340309918465.jpg

Så kom en miniasp og min andre for dagen. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Irvin knakk så nystanga si og tok over min for å fiske videre etter asp, mens jeg gikk over til meite etter nye arter. Irvin ga seg ikke før han hadde fått opp 6 stk asp, mellom 770-1330gr, så det ble totalt 8 stk på oss den morgene. Langt over forventning!

1340309945932.jpg

Irvin på aspjakt. Foto: Bjørn Florø-Larsen

IMG_0635.JPG

Foto: Bjørn Florø-Larsen

IMG_0636.JPG

ASPMANIA. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Duppfiske gav raskt resultater i form av art nr 83 Flire. Feiringen ble holdt på vent inntil Andreas hadde sett over bildene for å være sikrere på at jeg ikke hadde dratt en ubrukelig hybrid.

IMG_0639.JPG

Flire 124gr og art nr 83. Foto: Irvin Kilde

Inspirert etter tur med havfiskegutta begynte endelig Irvin å kroke fisk korrekt

IMG_0644.JPG

Korrekt kroket brasme. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Irvin satt i gang litt meite med hel død mort og laue. Det resulterte raskt i en god bøling med smågjørs

IMG_0643.JPG

Irvin med liten gjørs på meite. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Jeg derimot fisket med spinner for å dra meg en microabbor, etter at Irvin akkurat hadde fått en av arten. Det resulterte også i små gjørs.

IMG_0646.JPG

Foto: Irvin Kilde

Plutselig ble det litt mer liv i 0-5gr stanga. Tippa det måtte være en litt hissigere gjørs, men så dukket det opp noen røde finner i plaskene. En flott abbor på 670gr hadde snappa spinneren enda en ny art var i boks. Litt sært at art nr 84 er en så vanlig art som abbor, men den var langt større enn jeg hadde sett for meg at jeg skulle få på denne plassen.

IMG_0648.JPG

Abbor 670gr og art nr 84. Foto: Irvin Kilde

Turen nærmet seg slutten og vi vendte nesen mot Trondheim. Underveis ringer Håvard (Nanablag), som lover å stille med kaffe, sjokolade og nipigget stingsild hvis vi tok turen innom Mjøsa. Det gjorde vi selvfølgelig. Håvard hadde alt sett ut plasser hvor han så dem, så det var bare å gå å hente. Det passe egentlig veldig fint, for vi var totalt utslitte og en kaffekopp, løst fiskeprat og sol var heilt ok akkurat nå.

IMG_4135.jpg

Nipigget stingsild 0,72gr og art nr 85!

. Foto: Irvin Kilde

For hver nye art jeg fikk skulle vi ta oss en kosesnus med Crushed Ice. Ble relativt såre i leppene i løpet av turen hehe^^

IMG_0634.JPG

NKPL-suksess!

Foto: Irvin Kilde

Takk for ein uforglemmelige tur Irvo. Du e ein knupp, ekspert og ein jækla fine mann <3 D blei ein tur uten mat og søvn, men me fleeekktann opp! Hvis vi kun regner med arter tatt fra og med Irvin ankom Stavanger, ble det totalt 46 arter på oss 2. Nesten alle artene ble notert av oss begge.

Ellers takk for fine turer til Thomcon, Florø`en og Kenny, samt ekspertise fra Karleif, Nanablag og Rage.

Edit: N.knurrulkå til John Olav var 30,8 IKKE 30,5 ;) Rett ska ver rett

Edit2: Fant arket fra turen over alle 46 artene Irvo og meg tok fra han kom på fredag til siste lokalitet ved Mjøsa tors formiddag:

Blålange, berggylt, blåstål/rødnebb, fløyfisk, dvergulke, gapeflyndre, grønngylt, tangsprell, ålekvabbe, hornkvabbe, svartkutling, vanlig ulke, steinbit, sei, sø/brunørret, lyr, svarthå, brosme, torsk, lomre, sandflyndre, sypike, bergnebb, piggvar, horngjel, makrell, karpe, sørv, suter, laue, gjørs, gjedde, fjesing, ørekyte, gullfisk, solabbor, 3piggetstingsild, stam, hork, mort, vederbuk, brasme, abbor, flire, asp og 9piggetstingsild.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like hysterisk som alltid, glimrende rapport! :D Alt under 70 arter er gay, derfor ligger jeg klokkerent på 68 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonrapport!

Skal si det tok seg opp for dere etter hvert gutter... Ganske fortjent også. Det var to trøtte, innbitte og smågretne biologer som kom ombord i båten min forrige søndag... :(

Vi har nevnt det før - tålmodighet og innsats betaler seg alltid..!

Hvordan var John Olavs respons når du kom opp i 85 arter? Han var relativt kjepphøy da jeg møtte dere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall bra brutter. Eg lo nok litt eg og nå som eg leste det , men siden eg fekk live rapp itte kvert som nye arter dukket opp , kjnte eg suge og misunnelsen for alle artene.

Og du Thomas holle bare kjeft :o) , nok skade fra deg i år hehehe.

Nå bærer det ut til Mausund neste helg , men først noen fiskedagen med broderen i Trondheim

Så skal østlandsrunden til pers for meg og i slutt av Juli , begynnelse aug og håper på en 6-8 nye arter jeg og

kanon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemedlinger folkens! :D Va ein opplevelse for livet for ein sleden stavangermann dette her. IrvinoGuideOgTobakk holder ypperste klasse!

Vederbuk, stam og brasme var gøy, gjørsen ga mest gledestårer og asp e på høyde me d besta i udlandet! Hadde et mål om 80 arter i år, men at 85 skulle komme så kjapt va jo over all forventning. Men som Thomas seie, turen vår starta med hauger av innsats og syltynne resultater, men det snudde heldigvis etterhvert -"D jevnar ut seg över en tjuguårs period"

Ska nok lura opp någen arter til deg brutter neste helg her i trøndelagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thx :D

Huttimegtu.. Her var det mye fin fisk.. Grattiz!

Skulle gjerne hatt en slik tur selv.. Blir vell når jeg og veg blir 18.. Da cruiser vi rundt og plukker arter så lett som bare det.. :lolu:

Eg må jo bare kjøre på som F....(!) før du og Veg får lappen og bil. Då kan d fort bli tynne tider for meg ser eg for meg^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.