Gå til innhold

Rapportkonkurranse

Bli med på rapportkonkurransen 2013! Topic tag din turrapport med "Rapport%måned%2013" eks "Rapportapril2013" - så er du med i konkurransen! Verdier for 22.000,-
Les mer her: http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=64961 

Siste innlegg

Tittel Skrevet av Skrevet den Forum
  • Carla
  • Jon-Eirik Brobak
  • PelleParafin
  • jodo
  • LarsGodoftheArena
  • i dag, 09:51
  • i dag, 09:36
  • i dag, 09:51
  • i dag, 09:15
  • i dag, 09:15

Foto

Innlandsfiske

• Please log in to reply
4 svar til denne tråden

#1 Athrox

Athrox

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Skrevet 14 July 2012 - 23:56

Jeg er 14 år, har hørt at all innlandsfiske er gratis til man er under 16.
Så det jeg tror innlandsfiske er, er at man fisker gratis alle steder som er eid av staten og ikke privat eiendom :P er det riktig?
Isåfall, kan jeg fiske i drammenselva, mjøsa og alt det gratis?
Veit at jeg sikkert kunne googla det osv, men her får jeg mer utfyllende svar på akkuratt det jeg lurer på, så tenkte jeg kunne ta det her ;)
Takk for svar

#2 Lystfisker´n

Lystfisker´n

lystfisker

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fiske,Reiser,Musikk,PC-bygg/modding,Bil,Poker...
    the list goes on and on....

Skrevet 15 July 2012 - 01:09

Barn har rett til gratis fiske i innlandet
Barn som ikke har fylt 16 år har rett til gratis fiske med stang og håndsnøre i perioden f.o.m. 1. januar t.o.m. 20. august i vassdrag der det bare er innlandsfisk (Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 18). Dette gjelder alle vann og elver (også privatvann) såfremt det ikke er gjort spesielle unntak. Vann hvor det er gjort unntak fra barns rett til gratis fiske skal være merket med offentlige skilt. Den lovbestemte retten til gratis fiske med stang og håndsnøre for barn under 16 år kan ikke innskrenkes av fiskeregler som fiskerettshaver innfører. Offentlige fiskeforkrifter kan imidlertid begrense fiske også til barn under 16 år. :
http://fylkesmannen....el.aspx?m=34305

Les også innholdet i denne linken:
http://www.friluftsliviskolen.no/content.ap?thisId=500039690

#3 geirm

geirm

Aktivt medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 1053 Innlegg:

Skrevet 15 July 2012 - 11:06

Så i vassdrag med anadrome fiskeslag (laks, sjøørret, sjørøye) er det ikke gratis, men noen steder er det ialfall "ungdomsrabatt". I Drammenselva er det ulikt om du skal fiske ovenfor eller nedenfor Hellefossen/Hokksund. Nedenfor selges det fiskekort ( soner) ved Hokksund camping daglig kl 18.30.

Dette innlegget har blitt redigert av geirm: 15 July 2012 - 11:11

#4 Athrox

Athrox

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Skrevet 16 July 2012 - 01:56

Takk for svarene på spørsmålene ;)
Men hvor skal jeg kjøpe fiskekort?
Ser på lars og lars iblant, der står det på slutten av videoen: Kjøp fiskekort oss inatur eller noe sånt :)

#5 geirm

geirm

Aktivt medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 1053 Innlegg:

Skrevet 16 July 2012 - 08:38

Du kan bruke "Søk i nettstedet" øverst t.h. på inatur.no for info og eventuelt kjøp, men mange (fleste?) lakseelver selger sine fiskekort kun lokalt - bensinstasjoner, campingplasser, butikker og kanskje den lokale jeger- og fiskerforeningen (njff.no). Det kan også ha å gjøre med begrensninger på antall kort. Ofte er det enkleste å bruke Google for info.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere