Gå til innhold

Rapportkonkurranse

Bli med på rapportkonkurransen 2013! Topic tag din turrapport med "Rapport%måned%2013" eks "Rapportapril2013" - så er du med i konkurransen! Verdier for 22.000,-
Les mer her: http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=64961 

Siste innlegg

Tittel Skrevet av Skrevet den Forum
  • limanda
  • O.C
  • skrekkjager
  • Olav Moberg
  • CrazyForEsox
  • i dag, 09:28
  • i dag, 09:04
  • i dag, 08:59
  • i dag, 08:52
  • i dag, 08:59

Foto

Laksefiske med fireline?

• Please log in to reply
16 svar til denne tråden

#1 Sofadof

Sofadof

Nytt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 07:09

Skal på laksefiske i Suldalslogen. Har allerede flluestang, men var innom Gmax for å kjøpe haspelsnelle for litt slukfiske også. Fikk anbefalt Shimano Rarerium CI4 FA med 200 meter 0,20 fireline og 30 meter 0,52 fluorcarbon fortom. Har i ettertid fått høre at dette kanskje ikke er optimalt likevel? Jeg tror det er 30 dagers åpent kjøp der. Heller bytte til vanlig nylonsene, f.eks 100 meter 0,40? Kjøpe større snelle?

Dette innlegget har blitt redigert av Sofadof: 30 July 2012 - 07:24

#2 Jon-Eirik Brobak

Jon-Eirik Brobak

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 687 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fisking

Skrevet 30 July 2012 - 07:24

Eg fiske alltid med multifilament, eneste unntaket er laksefiske.
Her bruker eg kun mono, dette pga multifilament(fireline) ikke tåler stein og hvis du skulle være så uheldig å dra firelinen langs bunn ett par meter så er den temmelig svekket.

Jeg må bytte de siste 2-3 meterne på spolen min ganske ofte, da monoen er flisete og tyggd istykker av stein, hadde eg brukt multifilament her så hadde det røket for lenge siden.

ser heller ikke vitsen med 30 meters fortom, da er det ikke vits å ha fireline i det hele tatt, kan likeså greit kjøre kun mono.

men dette er min mening, ser flere erfarne laksefiskere bruker multifilament når de fisker med wobbler.
eg fisker 95% med makk, så eg trenge ikke egenskapene som multifilament gir.

#3 Sofadof

Sofadof

Nytt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 07:25

Takk, men hvor tykk monosene har du da? Og hvor mange meter vil jeg trenge?

#4 Jon-Eirik Brobak

Jon-Eirik Brobak

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 687 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 07:37

Jeg fisker i Bjerkreim, der er det stort sett laks ifra 1-5 kilo som er vanlig.
Her holder 0,40 sene ganske lenge. jeg har ca 150 meter på min snelle, men røyk ca 30 meter i går pga bunnapp.
Det skal være stor laks hvis du lar den dra ut 100+ meter med sene.

#5 ford prefect

ford prefect

Seniorbruker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 2032 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 10:20

Får du på en av Suldals store så sliter du sånn passe med 4000 snelle og 0.40 ;)

Men til laks opp til 8-10kg skal kunne berges hvis stanga har god rygg.

Selv fisker jeg laks med wobbler med 0.24 multi og 1m 0.43 mono i front. Må inrømme at jeg blir nervøs når jeg fisker strekk med endel store stein.

Dette innlegget har blitt redigert av ford prefect: 30 July 2012 - 10:21

#6 Thomcon

Thomcon

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 774 Innlegg:
  • Interesser:The Kids. Fishing. Skiing. Friends.

Skrevet 30 July 2012 - 11:30

Hei - skal også til Sandsfossen i slutten av uka.
Vil en monofortom på fem meter (0.40? 0.45?) være tistrekkelig? Legger ellers på multi i overkant av 0.30.

#7 magnevorland

magnevorland

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 235 Innlegg:
  • Interesser:Driver for det meste med havfiske og fluefiske

Skrevet 30 July 2012 - 12:03

Hei - skal også til Sandsfossen i slutten av uka.
Vil en monofortom på fem meter (0.40? 0.45?) være tistrekkelig? Legger ellers på multi i overkant av 0.30.

fisker en del i sørelva i etne, her er det stein øveralt. største fisken min i år er ikke mer en 6.5 kilo. men jeg bruker snøre 0.32 med 1.5 meter fortom 0.35 mono :)

#8 Thomcon

Thomcon

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 774 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 13:14

fisker en del i sørelva i etne, her er det stein øveralt. største fisken min i år er ikke mer en 6.5 kilo. men jeg bruker snøre 0.32 med 1.5 meter fortom 0.35 mono :)

Høres greit ut - jeg setter på en lenger fortom til å begynne med, da har jeg litt å slite på...
Takk for hjelpen.

#9 ford prefect

ford prefect

Seniorbruker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 2032 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 18:56

Så lenge du får til en glatt og fin knute kan du gjerne ha 5-6m mono ytterst.

Jeg liker ikke den luggingen midt i kastet og kjører derfor kun 1m mono fortom.

#10 Thomcon

Thomcon

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 774 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 19:03

Så lenge du får til en glatt og fin knute kan du gjerne ha 5-6m mono ytterst.

Jeg liker ikke den luggingen midt i kastet og kjører derfor kun 1m mono fortom.

Vet akkurat hva du mener - slet masse med dette selv tidligere.
Løsningen..?
Prøv FG Knot (eller tilsvarende). Det er nok mulig å høre knuten ut gjennom stangringene, men noen lugging er det ikke snakk om. den er kjempefin å kaste med.

Det må vel være en fordel med lenger fortom enn bare en meter..?

Dette innlegget har blitt redigert av Thomcon: 30 July 2012 - 19:04

#11 magnevorland

magnevorland

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 235 Innlegg:
  • Interesser:Driver for det meste med havfiske og fluefiske

Skrevet 31 July 2012 - 10:15

prøv også uniknuten!

#12 Jon-Eirik Brobak

Jon-Eirik Brobak

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 687 Innlegg:

Skrevet 31 July 2012 - 10:49

Hvorfor fisker dere med multifilament i det hele tatt egentlig?
Eneste grunnen jeg ser til det er ved wobbler fiske, men eg hadde ikke våget å gamble på kort fortom.

Tenk så surt å miste stor laks pga multifilamenten berører en stein, skal ikke stort mer til før den ryker/blir betydelig svekket.

#13 Karl Inge S

Karl Inge S

Pensjonert FS Legende

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 24929 Innlegg:

Skrevet 31 July 2012 - 14:08

Det ble røket 2 laks på fireline i vår gjeng i Gaula forrige uke, da ble det rigget om endel til mono gett....særlig med markfiske ville jeg unngått mono.

Dessuten mener jeg 100m er altfor lite snøre når du skal fiske laks i Suldal, 100m går FORT-tro meg!

#14 Jon-Eirik Brobak

Jon-Eirik Brobak

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 687 Innlegg:

Skrevet 31 July 2012 - 14:32

Det ble røket 2 laks på fireline i vår gjeng i Gaula forrige uke, da ble det rigget om endel til mono gett....særlig med markfiske ville jeg unngått mono.

unngått mono?

#15 Karl Inge S

Karl Inge S

Pensjonert FS Legende

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 24929 Innlegg:

Skrevet 31 July 2012 - 14:35

Ups-gått for mono mener jeg, gikk visst litt fort :-)

#16 sølvreven

sølvreven

Lystposter

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5762 Innlegg:
  • Interesser:Laksefiske, The Rolling Stones, RBK

Skrevet 01 August 2012 - 14:50

Og jeg fisker nå kun med multifilament, med 0.58 mono mot sluk. Men tabu å bruke dette på bunnfiske ! Slet min aller første laks på ca. 7 kilo i juni på dette på sluk, men da var laksen utrolig sprek og jeg fisket i strupen øverst i et stryk og laksen pleier å ta tett inntil store skuttesteiner. Og jeg måtte hardkjøre laksen opp fra stryket da jeg ikke giddet å springe flere hundre meter nedover som ei fjellgeit igjen. (Apeberget som vi kaller det) Hvorfor bruker jeg multifilament når jeg fisker med dupp eller sluk ? Det er helt situasjonsbetinget hvor man fisker. Det tåler meget stor laks og man kaster langt med det når man bruker haspel. Det kan være en fordel på brede parti av elva f.eks. Med mono på 0.45 så er multi bedre synes jeg. Og skal man fiske etter grov laks så bør man minst ha 0.45 mono, helst mere når elva går stor og det er nesten bare storlaks på gang. Hva skal man gjøre i steinene da ? Så lenge laksen er ute i elva har man full kontroll på dette og med 0.58 mot sluk så er jo dette ikke noe problem. Og man løfter jo stanga når man kjører laks så lina går jo rett fra kjeften på laksen og opp. Blir endel annerledes selvsagt når man fisker der bunn er mere trøblete. (Større steiner) Der Kis fisket f.eks. Jo lenger oppe i elva, jo større steiner. Så er bunnen ganske fin, anbefaler jeg multi med sluk iallefall. For skal man kompensere dette i styrke så blir det 0.50 mono minst og å fiske med dette på haspel synes jeg er litt for grovt. Må ha en ganske så tung og svær haspel da. Fireline blir jo frigjort fra snella i kastet så det er en fryd :shifty: Tok senest igår kveld en 16-kilos på 0.25 fireline og 0.58 mono på spiss og det gikk knirkefritt. På tross av at hanndyret rullet som fanken uti elva, men kun over monobiten. Stanga høyt hevet og finkjøring så har man god kontroll. Blir kanskje en durabel rapport om dette dyret senere i sommer/høst :shifty:

Dette innlegget har blitt redigert av sølvreven: 01 August 2012 - 14:53

#17 h1rik

h1rik

Seniorbruker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 2124 Innlegg:

Skrevet 01 August 2012 - 15:40

Tok senest igår kveld en 16-kilos på 0.25 fireline og 0.58 mono på spiss og det gikk knirkefritt. På tross av at hanndyret rullet som fanken uti elva, men kun over monobiten. Stanga høyt hevet og finkjøring så har man god kontroll. Blir kanskje en durabel rapport om dette dyret senere i sommer/høst :shifty:

Søren du e go! Legg historien i boka di og jeg kjøper`n tvert!

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere