Gå til innhold

Rapportkonkurranse

Bli med på rapportkonkurransen 2013! Topic tag din turrapport med "Rapport%måned%2013" eks "Rapportapril2013" - så er du med i konkurransen! Verdier for 22.000,-
Les mer her: http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=64961 

Siste innlegg

Tittel Skrevet av Skrevet den Forum
  • Triturus
  • Oz
  • KjellArne
  • stakar
  • Lakselaus
  • i dag, 11:45
  • i dag, 11:35
  • i dag, 09:58
  • i dag, 09:58
  • i dag, 11:35

Foto

La agnet modne?

• Please log in to reply
13 svar til denne tråden

#1 Kaifeskern

Kaifeskern

Nytt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 09:40

Halloen.

Lurte rett og slett på om det er en fordel å la agnet ligge og modne non dager kontra fiske med ferskt?
Har lest litt om folk som fisker håkjerring med halvråtten brosme osv, er det samme med kveita, skata eller steinbiten?

Ble tatt kloskate og 2 lange samt torsk hyse og sei fra remakaia i Tromsø igår :-D går bare og tripper idag 8-)

#2 Karleif

Karleif

Lystposter

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5158 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 30 July 2012 - 09:51

Du kan jo teste, men mine erfaringer er att lukten, og griseriet ikke er verdt det, samt att konsistensen somregel blir så dårlig att det kan være vanskelig å få agnet til å henge. Det blir jo endel mer håndtering ved kystmeite enn til feks. håkjerringfiske.

#3 Kaifeskern

Kaifeskern

Nytt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 30 July 2012 - 09:58

Ja er i grunn det jeg også har funnet ut. Har prøvd 5 6 dagers 20grader plastboks sei non ganger uten hell i sommer.

#4 Dr. Hook

Dr. Hook

Aktivt medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 1487 Innlegg:
  • Interesser:Tung musikk og sportsfiske. Då i hovudsak i saltvatn, sidan ferskvassfisk ikkje likar meg.

Skrevet 30 July 2012 - 10:32

Å "modne" agn er jo forsåvidt vanlig her omkring til krabbe/hummarfiske. Har våre borti hummaragn som bestod av sei, makrell og lyr som hadde ligget i ein lukka boks på salt i nærmare to år. Det var for graut å rekne, og lukta lik. Men vi fylde ei strømpebukse med dette og festa på dreggen for å "flu" under agnfiskefrå båt. Vi fekk bra med hyse då, beire enn ellers, og eg er sikker på det hadde bra effekt, men å feste grauten på kroken var berre å gløyme. Kanskje med surgifix?

Elles så er jo makrellen eg brukar som agn ofte 2-3 år gamal, og sjølv om den har vore nedfryst heile tida, er den temmelig harsk, og lite appetiteleg etterkvart som den tinar. Men med litt grov surretråd sit den til slutt, og eg fiskar ihvertfall ikkje dårlegare med den enn med heilt ferskt agn.

#5 Ictys

Ictys

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 251 Innlegg:

Skrevet 18 August 2012 - 09:36

Enig med gammel makrell. Jeg tror det er godt agn. Kona liker det ikke, men pyttsan.

#6 Ølgylt

Ølgylt

Rullatorfisker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 2464 Innlegg:
  • Interesser:Fyre i ovnen

Skrevet 18 August 2012 - 09:53

Det er viktigere å ha agnet riktig plassert og godt fast på kroken enn om det er preppet på noe vis.

Når det er sagt er det ikke dumt med fluing av og til. Fisker man rett ned er det ikke noe problem å ha en ekstra krok med flupose på.

#7 Ictys

Ictys

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 251 Innlegg:

Skrevet 18 August 2012 - 10:06

Noen sprøyter jo også gammel fisk inn i agnet. Lar du fisk stå på flaske i romtemperatur så løser dette seg opp til "veske" på noen måneder... Husk å lufte flasken av og til.
Jervejegerne i Sirdal gjorde dette med reinsdyrkjøtt. Fungerte veldig bra.

#8 potbelly

potbelly

Superbruker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2907 Innlegg:
  • Interesser:Fiske, jakt og friluftsliv

Skrevet 18 August 2012 - 12:02

Man skal ikke uten videre ta for gitt at gammelt harskt agn fisker best...Til muligens lange, brosme mm så ja(kanskje)
Men ta med EM som var nå for ikke lenge siden. Fersk Makrell utfisket alt annet. Ferskere jo bedre. Stor forskjell fra frosent til ferskt.

#9 Kim Rasmussen

Kim Rasmussen

Ivrig bruker

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 599 Innlegg:
  • Interesser:Fiske, Ambient-musikk, 4x4, havet, trolske skoger, høye fjell, og dype fjorder.

Skrevet 23 August 2012 - 21:07

Havålen bruker luktesansen til å finne agnet i mørket midt på natten, og er flink til dette.
Jeg har tatt Havål på blodfersk makrell, makrell som har lagt i frysen i noen måneder, samt fryste makrellfileter i blokk fra Kiwi.
Bruker det jeg har lettest tilgjengelig, og jeg tror at hvis fisken har lyst på agnet, så tar den det... Lukte seg frem til agnet klarer den nok uansett.

Men jeg ser poenget med å lage luktspor hvis man ankrer opp med båt, men det er alltid en fare for at strømmen tar med seg luktsporet i feil retning...

#10 Maritim

Maritim

Seniorbruker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 2179 Innlegg:

Skrevet 23 August 2012 - 21:26

Er vel mulig at det er litt forskjell på arters preferanse. Er man ute etter arter som er vandt med å fore på åtsler, f.eks. håkjæring, så er det sikkert en ide' å i vertfal flu' den inn på råtten faenskap. Det lukter i vertfall sterkt. Når fisken først er på stedet tar den vel like gjerne et ferskt stykke. Sjøl foretrekker jeg å fiske med ferskt agn av overnevnte grunner.

#11 potbelly

potbelly

Superbruker

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2907 Innlegg:
  • Interesser:Fiske, jakt og friluftsliv

Skrevet 24 August 2012 - 07:34

Men er det slik at det som lukter dritt på land og av oss er det samme for en fisk. Vil tro at fiskens luktesans fungerer litt annerledes enn vår..

#12 Ictys

Ictys

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 251 Innlegg:

Skrevet 24 August 2012 - 10:39

Mange fisker leter jo etter råtne lik på bunn. Det lukter dritt for oss og mat for fisk, men noen fisk foretrekker fersk mat og noen spiser alt :)

#13 Kaifeskern

Kaifeskern

Nytt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 01 September 2012 - 17:36

Flott respons av alle :-D. Tnx.

Supert forum dette. Skål forresten og skitt fiske!

#14 Ictys

Ictys

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 251 Innlegg:

Skrevet 01 September 2012 - 21:58

Skit i fiske ja - skål

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere