Siste innlegg
| Tittel | Skrevet av | Skrevet den | Forum |
|---|---|---|---|
|
|
Fiske aktivt etter akkar og blekksprut
Skrevet 11 August 2012 - 22:33
Selv har jeg ikke erfaring i det hele tatt med denne typen fiske. Har noen fått noe akkar på Vestlandet i det siste?
Skrevet 11 August 2012 - 22:36
Disse er populære i utlandet hvertfall. En treblekrok i enden med mange mottakløse kroker.
Skrevet 11 August 2012 - 23:24
Skrevet 12 August 2012 - 11:52
Skrevet 12 August 2012 - 22:17
Jeg har fått blekksprut på bom og på søkke før. De er veldig glade i røde søkker...
Hva dybde har de tatt på? Og ikke minst, var det akkar eller en annen type?
Selv har jeg aldri fått noen før.
Skrevet 12 August 2012 - 23:26
Hva dybde har de tatt på? Og ikke minst, var det akkar eller en annen type?
Selv har jeg aldri fått noen før.
Virker som det har blitt mer av 8-arma blekksprut i fjordene på vestlandet. Jeg får de somregel på agn når jeg fisker på bånn fra 30-300m dyp. Årstid virker ikke som det har noe å si. Ti-arma (akkar) er lenge siden jeg har fått, men den opptrer i alle vannlag og tas lett på sluk e.l. Når du tilbereder blekkiser bør du slippe den i fosskokende vann i 30 sekunder, og deretter over i isvann. Så kan du fritere eller grille. Men husk høy varme og kort tilberedningstid. Skitt fiske og bon apetitt!
Skrevet 13 August 2012 - 07:25
Skrevet 13 August 2012 - 07:54
Mest 8-armet, fra 5 og ned til 50m stortsett.
På mine to turer til sunnmøre i påska og pinsen fikk jeg ti stykker. Den som tok på grunnest vann tok jeg på rundt 40 m. Resten tok dypere, bl.annet en double' på drøyt 200m. Jeg fisker mye fra land, (40 m eller grunnere) og har kun fått en så vidt jeg kan huske..
Mulig det har med bunntypen å gjøre der jeg fisker fra land, men på meg virker det som blekksprutene trives dypere i denne fjorden.
Skrevet 14 August 2012 - 13:59
Virker som det har blitt mer av 8-arma blekksprut i fjordene på vestlandet. Jeg får de somregel på agn når jeg fisker på bånn fra 30-300m dyp. Årstid virker ikke som det har noe å si. Ti-arma (akkar) er lenge siden jeg har fått, men den opptrer i alle vannlag og tas lett på sluk e.l. Når du tilbereder blekkiser bør du slippe den i fosskokende vann i 30 sekunder, og deretter over i isvann. Så kan du fritere eller grille. Men husk høy varme og kort tilberedningstid. Skitt fiske og bon apetitt!
Takk for tipset
Skrevet 14 August 2012 - 16:00
Skrevet 15 August 2012 - 09:47
Har som sagt merka meg at de har blitt mer tallrike med åra, mens sjøkrepsen forsvinner (i "min" fjord). Er redd det kan være en årsaksammenheng....
Vil tro at de liker sjøkreps. Så en i middelhavet som holdt på å åpne ett hjerteskjell. Så de er sikkert altetende.
0 Bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere