Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 20.05.13 Lite fisk, mye ekkolodd.....


erik
 Share

Recommended Posts

Nb! Les innlegget til abbor under, dette innlegget inneholder feilaktig informasjon.

I kveld ble det tid til noen timer på vannet. Sjøsatte ved Kadettangen i Sandvika klokken 19.50 og var på land igjen 22.50. Hvis du vil bruke den slippen nå, så vær obs på at det er litt leit å parkere der nå siden kaia er gjerdet inn.

Det var blikk stille på fjorden og lavvann når jeg dro ut. Målet med turen var å teste å kjøre HDSen og Globalmapperen i nettverk med ethernetkabel, samt å sjekke at mykvareoppdateringene jeg har gjort på begge enhetene fungerer som de skal. Jeg hadde naturligvis med et par stenger også, og dorget mens jeg knotet med elektronikkleketøyet.

Jeg hadde også med en ny wobler som skulle bades litt. Jeg fikk denne i premie under gjeddekonkurransen i Steinsfjorden i fjor.

Oslofjorden20052013+006.jpg

Sebile

Hverken den eller de andre velprøvde woblerene fungerte i kveld. Rappala, Bomber etc, null resultat. Det var ganske mye tang og tare i vannet, så det ble endel rensing av slep mellom all tastingen.

Derimot fungerte nettverkskabelen som en drøm. Ekkoloddet og kartplotteren kan nå dele både ekkolodddata og kartdata. Alle skjermbildene under er fra HDSen, med kartbrikken i Globalmapen.

Oslofjorden20052013+001.png

Skjermbilde fra HDS

Skjermbildet over viser altså HDSen med skjermdeling ekkolodd 200kHz og kart med data fra Navionicsbrikken i Globalmappen. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk testet om den vil vise waypoints som er lagret i kartplotteren, men jeg tror ikke den vil gjøre det. (I følge teorien skal det kreve et NMEA-nettverk)

Oslofjorden20052013+002.png

Støy fra påhengeren

Litt overraskende får jeg inn noe støy på skjermen fra motoren. Markøren midt i bildet over er satt akkurat der hvor jeg skrur på tenningen. Til venstre for markøren er motoren av, til høyre er den på. Jeg må forske litt mer på dette, ekkoloddkabelen går på motsatt side av hovestrømmen i båten, så jeg er litt overrasket over at jeg får motorstøy i bildet. Sannsynligvis hadde jeg det samme på Humminbirdloddet jeg hadde før, uten at jeg merket det. (Kablene er dratt på samme måte som før.) Støyen er knapt merkbar, så hvis jeg ikke blir kvitt den, er det ikke verdens undergang.

Oslofjorden20052013+003.png

Fisk inne i Høvikkilen

Bildet over viser fisk nær bunnen inne i Høvikkilen. Det er i hvertfall ikke vanskelig å tyde hva som er hva. :)

Oslofjorden20052013+007.jpg

Globalmap

Siden kartbrikken står i Globalmapen, tok jeg ingen skjermbilder fra den. Men dette kamerabildet viser det vanlige kartbildet, men nå med mulighet for ekkoloddbilde i splitscreen. (Jeg kan selvfølgelig ha et rent ekkoloddbilde i steden.) Poenget her var bare å teste at det fungerer. Hvis du ser på kartdelen av dette bildet, og sammenlikner med kartbildet fra HDSen under, ser du tydelig at HDSen også har et bedre kartbilde:

Oslofjorden20052013+004.png

Kartbilde fra HDS

Detaljene i kartbildet er mye bedre enn i Globalmapen. Ved kjøring i høy hastighet er det en stor fordel at enhetene kan dele kartdata, for jeg kan da ha den ene enheten zoomet langt inn for detaljer, mens den andre er zoomet ut for oversikt. Her ligger jeg i 25 knop. Dorgeruten fra tidligere på kvelden kan sees rett over "høyfartsruten".

Oslofjorden20052013+005.png

Kartbilde 2 fra HDS

Her er farten enda litt høyere (34 knop), og fordelen med to skjermer tilsvarende høyere.

Kvelden avdekket to utfordringer jeg må se på:

  • HDSen mistet bunnkontakten ved kjøring i plan et par ganger. Jeg håper det kan løses ved å fininnstille skimmeren.
  • Motorstøy på ekkoloddet. Litt usikker på hvordan jeg skal fikse det....
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kartdeling mellom HDS og eldre plottere som GlobalMap. Kartdeling støttes bare av HDS Gen2 og HDS Touch (første generasjons HDS støtter heller ikke kartdeling). I tillegg kan kart deles mellom disse to modellene og Simrad NSE og NSS.

Grunnen til at du får opp Platinum kart på HDS når brikke står i GlobalMap er at alle HDS har innebygd et lite Platinum demokart, og dette kartområdet er heldig for oss Oslofjorden til så vidt forbi Moss (dette gjelder all HDS world wide). Grunnen til dette er at hovedkontoret til Navico (moderselskapet til Lowrance og Simrad) tidligere lå på Lysaker.

Hvis du kobler NMEA 2000 mellom HDS og GlobalMap så vil nye waypoints bli lagret i begge enheter så lenge begge står på. Full waypoint synkronisering skjer bare mellom HDS og skjer da over Ethernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det var dårlige nyheter. Og nok et eksempel på noe jeg begynner å bli lei av, nemlig at informasjonen fra Lowrance (og andre leverandører av akkolodd) er mangelfull. Den informasjonen der burde stått som en stor advarsel på esken til alle enhetene, så ikke noen slår på og tror at de har kart, for så å passere Moss og være "lost in space".

Det er riktignok en trøst at ekkoloddata tydeligvis deles, og forsåvidt også at jeg lærer noe nytt stadig vekk. Takk abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance oppgir at HDS Gen2 og Touch kan dele kart. Ingenting feil med den informasjonen, for at kartdeling skal virke må selvsagt både maskinen med kart og den uten kart støtte kartdeling. Første generasjons HDS og eldre maskiner har aldri vært oppgitt å skulle støtte kartdeling. Faktisk er kartdelingen en positiv nyhet også for de med Gen2 og Touch, ble jo introdusert ved SW 2.0 som kom for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.