Gå til innhold
Fiskersiden

Frøya september 2013


obbien
 Share

Recommended Posts

Så var det klart for den store høstturen i 2013. Den gikk i år til Frøya for å fiske med den kjente skipper Frederic Kullin. Vi har gode minner fra forrige tur med Frederic i 2011, da fikk vi store spisskater, vassild, lyr, piggskate, storlange, skjellbrosme og mora m.m.

Hovedmålet for denne høstens reise var nye arter for hele gjengen, blant annet var stor lysing på lista over ønskefisk. Kim hadde arten fra før, som den eneste, men var lysten på ny pers.

Vi ankom Trondheim onsdag ettermiddag, hentet leiebilen og manøvrerte oss inn til byen. Her ble det gatevandring, middag på Mac'ern og litt handling av fiskeutstyr.

DSC_0620-team+gadus+og+sluk.jpg

Team Gadus og Team Sluk er klar for den store høstturen

Etter en "bedre" middag kjørte vi til Trolla-kaia, der målet var å sikre nye arter for enkelte. Kaia var okkupert av 15 polakker med 10 fots stenger, så det var noe trangt om plassen. Målet var paddetorsk, men det var for mye bergnebb og sypike til at agnet fikk ligge i fred. Bergnebb var imidlertid ny art for meg.

DSC_0628-bergnebb.jpg

DSC_0629-et+knippe+bergnebb.jpg

Et knippe bergnebb.

Sent på kvelden ankom vi Titran, innlosjerte oss på den gamle skolen og møtte Frederic for å legge planen for morgendagens fiske. Værmeldinga så fin ut og vi gledet oss til å komme i gang.

Dag 1 - torsdag 12. september

Torsdag var det klart for første fiskedag med Frederic. Kursen ble straks satt mot lysingplassene.

IMG_3092-utror.jpg

IMG_3095-team+sluk+ladder.jpg

IMG_3098-lysingagn.jpg

Lysingagnet.

IMG_3099-ingemar+og+truls.jpg

Ingemar og Truls, dvs. 2/3-deler av Team Gadus

Vi fisket med paternostertakkel agnet med makrell - og seiflappere, samt et slep med mindre kroker til mulige bifangster. Ingemar var førstemann til å få fisk. Det var ikke tunge saken, så vi var litt usikre på om det var lysing. Da fisken kom sigende opp så vi bare noe enormt stort og flatt. Vi fikk temmelig sjokk alle mann, en diger glassvar!

IMG_3101-ingemar+glassvar+1850g-crop.jpg

Glassvaren veide fantastiske 1850 gram. Det kvalifiserer til specimen og ny art for Ingemar. Litt av en debutfisk!!

Fristende som dette var fisket vi selvfølgelig videre på bunnen i håp om noe lignende. Og 25 minutter senere var det min tur å sikre en ny art.

IMG_3115-glassvar.jpg

Glassvar på 580 gram. Litt mer normal størrelse dette.

Så var det tid for lysing. Jeg var førstemann i båten med kontakt og den kjentes ganske stor ut også. Nå hadde jeg aldri fått lysing før så jeg hadde lite sammenligningsgrunnlag, men den ga en grei fight på en 6-12 lbs Speedmaster-stang.

IMG_3103-lysing+7750g-crop.jpg

Min første lysing var en pen fisk på 7750 gram. 2 nye arter på 25 minutters fiske. Dagen var allerede berget.

IMG_3105-lysing+7750g-crop.jpg

Godt fornøyd med denne.

Det ble etterhvert lysing på alle i båten.

IMG_3111-marcus+forste+lysing.jpg

Marcus

IMG_3119-truls+kjorer+lysing.jpg

IMG_3123-truls+forste+lysing.jpg

Truls med sin første lysing

IMG_3126-ingemar+forste+lysing.jpg

Ingemar med sin første lysing

IMG_3129-kim+kjorer+duble.jpg

Så kjørte Kim på noe ekstra stort som hadde flere utras. Det viste seg å være to fisk.

IMG_3133-fin+duble.jpg

Ikke verst med kveite (ca. 6 kg) og stor lysing på samme slipp!

DSC_0633-lysing+8+kg.jpg

Lysingen var solide 8 kg, specimen og ny pers for Kim.

Og det gode lysingfisket bare fortsatte:

IMG_3137-lysing+4,1+kg.jpg

IMG_3138-marcus+lysing.jpg

IMG_3144-truls+6,2kg.jpg

6,2 kg blir Truls' største for dagen

IMG_3145-marcus+lysingkjeft.jpg

Marcus med lysingkjeft. Pass fingrene for denne!

IMG_3148-marcus+lysing+7,7+kg.jpg

Marcus med dagens nest største på 7,7 kg.

IMG_3153-kim+lysing+7,55+kg.jpg

Ny stor fisk på Kim, 7,55 kg. Er det hans år i år?

IMG_3156-lysing+4,9+kg.jpg

Min nest største for dagen.

Jeg satset kun på glassvar mot slutten av dagen, og det ga meg en ny fisk.

IMG_3161-glassvar+825gram+48cm.jpg

825 gram er min pers på glassvar.

IMG_3162-havblikk.jpg

Mot slutten av dagen ble været helt strålende.

Og Ingemar avsluttet med sin fjerde glassvar for dagen..

IMG_3170-glassvar+nr+4.jpg

Det var Truls som sto for kveldens gourmetmiddag, et innslag som vi videreførte fra Sørøyaturen.

IMG_3176-dagens+middag.jpg

Barbeque - og honningmarinerte nakkekoteletter av svin med råstekte poteter, pesto-bernaisesaus og en sopp/løksaus. Skikkelig "Grismat" med andre ord. Og meget godt.

IMG_3174-nogo+attaat.jpg

Någo attåt ble det også..

En utmerket start på oppholdet på Frøya.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Her kommer fortsettelsen.

Fredag - dag 2 - Pigger og et par overraskelser

Fredag startet med endel vind og sjø. Derfor la vi første del av dagen på piggskatefiske. Men først måtte vi skaffe agnfisk. Midt i en makrellstim hørtes jubelen fra Truls, og vi lurte på om han hadde fått fnatt av makrell og sei. Det hadde han ikke da han kunne holde opp en taggmakrell på 540 gram. Ny art og bonusfisk for Truls.

IMG_3181-truls+taggmakrell.jpg

Piggskatene var ikke uvillige i dag og snart ble det fisk på alle mann.

IMG_3183-piggskata+paa.jpg

IMG_3186-piggskatepers+5,3kg.jpg

Ny pers på 5,3 kg

IMG_3188-marcus+kjorer+piggskate.jpg

IMG_3192-marcus+piggskae.jpg

IMG_3197-ingemar.jpg

IMG_3203-ingemar+piggis.jpg

Ingemar med pers

IMG_3206-kim+piggis.jpg

IMG_3209-truls+nypers+4800g.jpg

Truls med pers på 4,8 kg.

IMG_3215-truls+knurr+430g.jpg

Truls fikk knurr på 430 gram.

IMG_3224-fighting.jpg

IMG_3221-marcus+pigg.jpg

Mot slutten av dagen hadde vinden roet seg såpass at vi bestemte oss for å legge de siste timene på et skjellbrosmeforsøk. Det var kun Ingemar som hadde arten fra før.

Ikke uventet var det Kim som kunne juble over ny art med skjell og skjegg. Vi andre fikk bare småhai.

IMG_3227-skjellbrosme.jpg

Skjellbrosme på 650 gram. Det er jo tydeligvis Kims år i år, grattis fra Team Gadus og resten av Sluk.

Så ble det igjen gourmetmiddag til kvelds, denne gang også "Grismat" ála Marcus.

IMG_3232-gris.JPG

Enda senere på kvelden dukket våre venner i NKP/ML opp. De hadde med seg Blue Nun og andre godsaker. Blant annet en makrell som ble lagt igjen på badet ved siden av tannbørsten til Truls. Denne tok vi godt vare på for å bruke som agn et par dager senere. Grisehistoriene til Kim og Truls ble forøvrig bare barnemat sammenlignet med det gutta i NSBL hadde å by på. Men nok om det. En trivelig kveld var det i hvertfall.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og ikke uvanlig fra dere , inspirerende rapport. Gratulerer med flotte fangstes !! F**n som jeg savner det å fiske på Frøya !!

Edit : Hils Frederik fra meg om dere fortsatt er på plassen

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger sålangt.

Flott og ikke uvanlig fra dere , inspirerende rapport. Gratulerer med flotte fangstes !! F**n som jeg savner det å fiske på Frøya !!

Edit : Hils Frederik fra meg om dere fortsatt er på plassen

Kan godt hilse Frederic, men vi er i Tromsø nå ;). denne rapporten er noe forsinket da vi var på Frøya mellom 11. og 16. september.

Del 3 og del 4 kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall rapport og fine fangster!! Men hva skjer med at dere spiser nakkekottiser etter å ha dradd opp så mye flott lysing?? :)

Gleder meg til fortsettelsen!

Alle hadde bestemt seg for 3-retters på forhånd og kjøpt ingredienser på butikken på vei utover, så da ble det slik.

Men lysingen ble en nytelse på middagsbordet etter hjemkomst. Nydelig fisk, neste gang skal jeg ta med meg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya dag 3 - NKML blir NSBL + litt fiske

Lørdag var vi tidlig oppe som vanlig. Vi hadde håpet på "sovmorgon" ettersom Ingemar skulle ha ansvaret for frokosten, men det lot seg ikke gjøre. Men det var helt greit å stå opp til "Henriks hjemmelagede fleskepannekaker"...

DSC_0638-ingemars+fleskepannekaker.jpg

I overkant mette og fornøyde hoppet vi i bilen og kjørte til kaia der Frederic sto klar. Vi bestemte oss for å gjøre et forsøk på storlange og kursen ble satt mot noen langeplasser et stykke ut i havet.

IMG_3233-slettringen.jpg

Sletringen fyr er Norges høyeste fyr med sine 45 meter. Også denne dagen brøt sjøen godt da vi passerte.

Vel framme i langeområdet kunne vi se et par båter i nærheten. Og ganske riktig, det var våre trønderske venner. De hadde tydeligvis ikke drukket opp verken seksti pils eller alle flaskene med Blue Nun enda, ettersom de var så tidlig på'an denne dagen.

Nkml3-crop.jpg

Foto: Truls C. Olsen

Frederic hadde fått nyss om gårsdagens bademakrell og da vi nærmet oss trøndergjengen ga han full gass på MS Gotland, slo på vannslangen og så sirkulerte vi rundt båten. På tide med en liten dusj, mente han.

Nkml1-dusj+1.jpg

Nkml2-dusj2.jpg

Begge foto: Truls C. Olsen

Gutta hadde forøvrig håvet inn en solid mengde med skjellbrosmer så heretter får de ta tilnavnet NSBL (Nidaros SkjellBrosmelag).

For å gjøre en passelig lang historie kort, langefisket ble dessverre ingen suksess, det ga bare småhai slik som denne:

IMG_3235-ny+art.jpg

Pigghå var riktignok ny art for Ingemar, så han kunne glise.

Selv om tanken om skjellbrosmebonanza virket noe forlokkende, bestemte vi oss for å forlate plassen og heller satse på lysing - og glassvarfiske siste del av dagen.

Det var imidlertid ikke like "lett" som første dag, da hysene var mer aktive denne gangen.

IMG_3240-hyse3pluss.jpg

Grei hyse på 3 pluss.

Lysingene virket mye mer forsiktige i dag, de var ikke helt i bett. Men Ingemar klarte å forbedre sin personlige rekord med en høvelig fisk over 5 kg.

IMG_3241-ingemar+lysingpers.jpg

Marcus slo også til med turens sålangt største lysing på pene 8,2 kg.

IMG_3252-marcus+ny+lysing+8200g.jpg

Så da ble det specimen også på oss i dag.

Så ble det endelig liv på glassvarfronten. Truls hadde annonsert hyse under hele oppsveivingen, men da en pen glassvar dukket opp kunne han juble på ny.

IMG_3243-truls+1190g.jpg

1190 gram er slett ingen dårlig førstefisk av arten.

Samtidig hadde også Kim fått glassvar, ny art og dermed ble det fellesposering:

IMG_3245-glassvarer.jpg

"Glassvarkungen" selv, Ingemar, eller av noen bedre kjent som "Henrik från Norrköping", kunne ikke være noe dårligere, han måtte jo dra opp sin 5 glassvar på turen..

IMG_3254-ny+glassvar.jpg

Fisket ble avsluttet med at Truls fikk en bonuslange på 9 kg.

IMG_3255-truls+lange-bonuslange.jpg

Omtrent samtidig ble vi vitne til at gutta i NSBL dro opp et par langer i større format. Det blir dog en annen historie. Men koslig var det å treffes også før vi dro på land. Sluk <3 NSBL, som de sier.

På kvelden var det min tur å lage gourmetmiddag.

DSC_0639-forrett.jpg

Forretten var en indisk currysuppe.

Til hovedrett ble det bresert kalkunbiff i skiver med hjemmelaget potetmos, broccoli og en fløtesaus med soltørkede tomater, bacon, løk m.m. som ingredienser.

IMG_3261-kalkunbiffer.jpg

IMG_3262-tilbehor.jpg

IMG_3263-dessert.jpg

Desserten ble enkel og god, fersk frukt med biter av Gruyére. God mat og drikke gjorde underverker også denne kvelden, så det var ingen problem med nattesøvnen før siste dags fiske.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dags fiske på Frøya

Vi benyttet siste fiskedag hos Frederic til å fiske mer etter lysing og glassvar. Det var meldt mye vind fra ettermiddagen så vi gikk grytidlig ut.

Fisket var ikke en høydare og ganske tregt gjennom dagen. Men noen ok fisk ble det da.

IMG_3265-kungens+6.jpg

Glassvarkungen Ingemar fortsatte i sin gode steam og tok sin 6. glassvar på turen. Tatt på NSBL-bademakrell.

IMG_3271-ingemars+storste.jpg

Ingemar persa på nytt på lysing, 5 komma ett eller annet. Marcus fikk forøvrig en ny lysing på 8,2 kg, men denne har jeg ikke bilde av.

IMG_3273-haagjel+1550g.jpg

Ingemar med en voksen hågjel på 1550 gram.

IMG_3282-pigghaa.jpg

Etter 4 dager på Mausund, 2 dager i Bergen, 1 uke på Frøya og ytterligere 3 dager på Frøya hadde jeg utrolig nok enda ikke klart å få pigghå på artslista. På dagens siste nedslipp tok den på ca. 250 meters dyp. Endelig ferdig med den arten...

IMG_3288-chili+con+carne.jpg

Kveldens "gourmetmiddag" sto Kim for. Chili con Carne ála Kim, dvs. godt med chili + bacon m.m.

IMG_3290-flensburger.jpg

Og til dessert slo han til med en real Flensburger.

Takk til Frederic for fine dager på havet og til resten av gjengen for hyggelig selskap. Takk også til skjellbrosmelaget NSBL for Blue Nun, bademakrell og Team Sluk-salutt. Det varmet. Vi sees igjen.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.