Gå til innhold
Fiskersiden

Bryggemeitetur med isfiskeføling


Aspen
 Share

Recommended Posts

Søndag morgen var jeg tidlig oppe. Yr melder godvær, og avstanden mellom forventninger, og realisme er raskt økende.

Jeg ankommer brygga før mørket har sluppet taket, og i god tid før gjengen fra Litauen.

Jeg ser for meg lange fine kast i flere retninger, men sjøen ligger da merkelig stille ? Is !! Over hele fjorden. Jeg gleder meg jo til neglesprettsesongen også, men var ikke innstilt på det nå. Dessuten bærer ikke isen.

Altså bare å hive ut "Elling", og satse på rett ned fiske fra brygga. Feederstanga kan jeg glemme i dag.

Kakker hull i isen med kniven, det går helt greit.

11086176424_22a6e310b4_z.jpg

Da er hullet klart.

Da får jeg altså tjuvstarte sjøisfiskesesongen. Satser på små kroker, etter Lomre siden plassen har levert før.

Første nedslipp stopper etter ca 2 meter, og dagen starter med en grei sjøørret. Deretter følger en horde med hvitting, de fleste slipper med skrekken, men tar unna noen til pus.

En hvitting ofrer jeg til måkene. Kan ikke dy meg for et lite glatt-is show med klønete måker. På curlingmaner sendes hvittingen utover glatta, og den første måka har fin retning før den treffer isen. Totalt uforberedt sklir den nå vekk fra den fristende maten med fortvilet blikk, og veeeldig lang hals. Når den får stokket beina, og justert retningen blir den ufint sklitaklet av neste måke, som heller ikke var heldig i nedslaget. Neste gang må jeg bare få filmet dette !

Fisket blir etterhvert riktig så trivelig, hvittingen erstattes av lyr, torsk, sei, makrell, og så en liten lomre.

Så sandflyndre, fløyfisk, bergnebb og blåstål, Deretter krabbe, en sykt stor kråkebolle, og endelig en litt større lomre (740 gram).

11086176204_de211082d2_z.jpg

Lomre

11086074595_14f31e6339_z.jpg

Litt til pus, og litt til middag.

Når solen titter frem dabber det av litt, men det er godt å sette seg ned og nyte noen varmende stråler. Jeg bytter til en sabikihekle, og får noen små sild, og taggmakreller-knallbra agn.

11086243803_2f2f734d7f_z.jpg

Taggmakrell

Med nyfiska agn avslutter jeg med dagens overraskelse i form av en liten kveite.Første jeg har fått fra bryggemeite på østlandet.

11086040575_3127f55c54_z.jpg

Kveite på et fat av nylagt is

Den blir sendt tilbake med bønn om å berike fjorden med mange avkom om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt!

Så ut som en bra tur. Morsomt at det har blitt så bra med liv der inne, hadde to napp sist jeg prøvde der, ila en hel dag.

fin treningsøkt til løgnin dette Espen :) men vi får håpe isen legger seg på eidanger innen den tid,og at vi kan pilke litt skjeggtorsk,og kloskater innen den tid !

Morsomt!

Så ut som en bra tur. Morsomt at det har blitt så bra med liv der inne, hadde to napp sist jeg prøvde der, ila en hel dag.

En stund siden jeg var der før denne turen, plassen leverer veldig variabelt og oftest ganske dødt. Har du prøvet nattfiske der ?

Gratis med fin fangst!!!! tokk du dette på 2meter.???

Takk. nei det er vel ca 10-15 meter, den første tok 2 meter under isen

fin treningsøkt til løgnin dette Espen :) men vi får håpe isen legger seg på eidanger innen den tid,og at vi kan pilke litt skjeggtorsk,og kloskater innen den tid !

Ser frem til noen fine turer på eidanger også i år! tar gjerne kloskate i år så kan du få skjeggtorsken . Gleder meg stort til løgning! håper på noen fine skater da.

Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger

Endret av Aspen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.