Gå til innhold
Fiskersiden

Art nr. 40 - Rognkjeks


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å fiske i dag, men når min far skulle på jobb og kunne gi meg skyss på veien hev jeg fort på meg kjeledressen.

Jeg har en stund prøvd å få opp en tangstikling, og hadde tenkt å prøve å finne en slik idag. Jeg kom frem til plassen og begynte å lyse. Det er utrolig klart vann for tiden, så jeg hadde god sikt når jeg leitet etter fisk. Det tok ikke lang tid før jeg spottet en tangstikling. Samtidig som jeg rigget opp stangen fant jeg den første. Jeg fikk rigget opp stangen og satt på en #28-krok. Deretter måtte jeg skaffe noen mysis. Jeg gikk derfor bort på andre siden av bryggen og fylte "akvariet" med vann, men ingen mysis innen rekkevidde. Jeg reiste meg for å gå tilbake og prøve med reke i steden. Mens jeg gikk bort igjen lyste jeg nedenfor bryggen, og jeg så en stor klump med øyne. What.... Rognkjeks! En rognkjeks på fiiin størrelse. Hjertet begynte å dunke og jeg gikk kappgang tilbake til stangen og fikk skiftet til en #6-krok. Rekene var fortsatt frossen og steinhard. Jeg knakk av en hale og forsøkte å sette den på kroken, noe som gikk ganske greit etter litt prøving.

Jeg har tenkt litt på rognkjeks i det siste, men har lagt det prosjektet litt frem i tid ettersom det jeg har hørt er at de kommer inn på grunt vann først tidlig om våren. Uansett hadde jeg funnet en nå, og den var plassert helt inntil bryggen på ca. 1 meters dyp. Jeg skrudde ned lykten for å ikke skremme fisken og plasserte rekehalen foran trynet på fisken. Ingen reaksjon. Absolutt ingen reaksjon. Jeg ga den et par minutter før jeg lyste bort på fisken og begynte å gynge på agnet. Plutselig kviknet fisken til og jeg kunne se at den fulgte rekebiten med øynene og kroppen. Etter 10 sekunder med ivrig lysing og hopping med agnet åpnet fisken munnen og sugde inn rekebiten. Okei, den har den i munnen. Jeg ga den 5 sekunder og pang, den satt! Det ble fin bue i Sølvkroken junior-stangen og fisken seg sakte ut i åpent vann. Det ble litt krangling med fisken men jeg fikk den fort opp i overflaten. Nå var bare problemet at det var en liten meter fra overflaten og opp til bryggen. Jeg fikk dradd fisken med meg rundt hjørnet på bryggen og opp i fjæren der den lå på et par cm. vann. Dermed var det bare å plukke den opp som en håndball og få den fint på land... Jaaaa! Ny art, og en ganske bra rognkjeks, denne måtte være over en kilo. Jeg begynte å ta bilder, men jeg var så oppskaket at jeg klarte ikke å holde kameraet i ro, men til slutt fikk jeg OK bilder.

Heldigvis hadde jeg med meg den større vekten, noe jeg aldri pleier å ha på microturer. Fisken ble veid inn til 1160 gram, men målebånd hadde jeg glemt... igjen.

Jeg fikk satt ut igjen fisken som klarte seg fint. den satt seg på 40cm dyp, rett nedenfor der jeg satt den ut. Noen kule bilder ble det også nå. Til slutt luntet den av gårde mot litt dypere vann der den forsvant i mørket. En veldig vellykket tur, selv om den ble tatt på sparket!

12211879063_c3b8a19b18_c.jpg

Rognkjeks 1160 gram

12212281286_c02a82e7f0_c.jpg

Fint kroket!

12212277154_edcafa70ea_c.jpg

Fisken etter release. Den tok seg god tid.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Samme fisken satt der i kveld... Veldig lyssky og lettskremt. Kim fikk den for 2-3 uker siden og da veide den 100 gram mindre enn da jeg fikk den. Jeg prøvde å få den opp for å se om den hadde gått enda mer ned i vekt men etter ett bomtilslag var den livredd alt av bevegelse.

Jeg fant også ut hvor den liker seg, for den returnerte til en spesiell plass uansett hvor langt vekk jeg skremte den. Utrolig stilig krabat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fisken satt der i kveld... Veldig lyssky og lettskremt. Kim fikk den for 2-3 uker siden og da veide den 100 gram mindre enn da jeg fikk den. Jeg prøvde å få den opp for å se om den hadde gått enda mer ned i vekt men etter ett bomtilslag var den livredd alt av bevegelse.

Jeg fant også ut hvor den liker seg, for den returnerte til en spesiell plass uansett hvor langt vekk jeg skremte den. Utrolig stilig krabat :)

Tipper den har funnet seg et bra sted å få hunnen til å legge rognen, eller at det allerede er lagt rogn der. Rognkallen står og passer på rognen til den klekker og er svært stasjonære i denne perioden. Ofte "limes" rognen i en sprekk eller oppunder en stein eller liten hule, så står kallen der og vifter friskt vann på rognen og passer på at ingen spiser den.

Gratulerer med fin fisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.