Gå til innhold
Fiskersiden

Microkroker for nerder


Aspen
 Share

Recommended Posts

14303016962_007a09dd3a_z.jpg

Det som skiller disse Tanagokrokene fra feks. str 32 er et enda mindre krokgap. Altså kan de søte små slakke litt på munnvikene når de skal ta kroken min. Selve krokstammen er lengre, noe som gjør den litt lettere å få tak på. De er skarpe og tynne i godset.

14118263099_957817bd0e_z.jpg

En tangsnelle på Tanagokrok.

14281787436_732085f711_z.jpg

Tanago krokene på bildet er alle såkalt "snelled", dvs de har en fortom ferdig knytt, da blir det lettere å binde på hovedsnøret.

14118301760_767eeae77d_z.jpg

Det kan være utrolig vrient å se hvor agn og snøre er, da kan disse markørene tres på (som en micro duppstopper). Feks. som på Tangsnellebildet over.

14118270708_68fffc4296_z.jpg

De minste søkkene (splitthaggel) jeg har funnet.

14301583821_01f229f766_z.jpg

Stor kantnål med Tanagokrok, søkke og markør.

14304355194_50390786f2_z.jpg

Det finnes også noen ørsmå dupper, som japanerne bruker. Jeg prøvde dette settet en gang jeg fisket etter sil, og det hele ble egentlig kaos, men til sitt bruk kan det sikkert være morsomt.

14325110743_6990679ac4_z.jpg

Dette er en av mine favoritter, litt allround til det meste av micro egentlig. Skarp krok, og jeg liker at de er "barbless"-uten mothake. Lettere å fjerne både fra fisk og fingre. Såkalt "hook to nylon" gjør at de er lette å binde på snøret.

14304353974_e7ec2bc61a_z.jpg

Grei forpakning også, lett å holde orden på.

Storebroren til denne i feks. str 14 er også en knall krok til litt større microfisk.

14304927055_f354e5204a_z.jpg

Tungevar på minibrisling og Kamasan B510.

14303016202_01e74fd8c8_z.jpg

Disse er litt tykke i godset og småsløve, men har vært greie å få tak i (Fra Grandes fluefiske). Str 32 er en liten krok, men disse går faktisk an å binde på snøret.

14303016612_a991e6cfff_z.jpg

Disse Kamasankrokene er fine og skarpe, noe jeg kjøpte når jeg ikke fikk tak i små nok skarpe kroker med hook to nylon. Et mareritt å binde på snøret, men de kan sikkert limes med dråpelim. Sammenlignet med Tiemco i samme str. virker den slankere og mindre.

14325110623_ceba6867dd_z.jpg

De minste jeg har fått tak i med "hook to nylon", skarp og fin.

14118301700_43db41c2d9_z.jpg

Styggen selv. Man kan jo mene mye om treble, skade på fisk mm. Disse er likevel svært effektive og sterkere enn andre tilsvarende i denne str. Glimrende som ekstrakrok på slep fra båten oa.

14304354334_dd60a03a8c_z.jpg

Du kan prøve å binde egen microhekler, feks i str 26, til feks. sil og brisling, men av og til går det bra med denne også. Funker jo til annet også, feks strømsild fra isen.

14118271268_bfff3e98c8_z.jpg

En småsil lot seg irritere av hekla

14281786496_3f0fc258d6_z.jpg

Og her kan du lese mer om Tanago: http://www.tenkarabum.com/micro-fishing.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott info om et fascinerende og sært fiske!

Off topic: jeg var å fisket etter piggvar i dag og på plassen var det store stimer med tobis. Hadde med 0,12 sene og 22 kroker, men ikke noe mindre med (har ned til 32 hjemme). Lagde en liten hekle, men de viste ingen interesse, tips?

Edit: og la meg legge til, kule bilder av de laaaange trynene:-)

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra samling og info for artsfreaker og micronerder! :) De 3 siste krokene der var ikke dumme i det hele tatt.

Veldig fine nålefisker! Har ikke sett en eneste en av de i år så langt.

Kamasan B920 #24 er min favoritt til bla. tangstikling, tangkutling og bergkutling, sitter perfekt hver gang. Mye bedre suksess med disse enn med Mustad #32 Blood hook eller hva den heter som jeg brukte før til tangstikling... Bruker disse B920 krokene mye, i alle størrelsene.

Løkken på disse ferdigknytte taklene henger jeg bare innpå en snapsvivel, eventuelt sammen med et 5-10 gr. lodd, litt avhengig av strøm og hva jeg fisker på. Er det ikke strøm, eller til forsiktig fisk, bruker jeg ikke lodd innpå snapsvivelen.

NB! Bruker kun syltynn sort braid på begge microstengene mine, kun tackelet er mono.

Kamasan B920 er jo klare til å fiske, kun å knipe på splitthagl, ready 2 go, digger de.

Ellers lager jeg alle microtacklene mine med svivel slik at jeg kjapt kan bytte tackel og hefter de bare innpå snapsvivelen.

Slik kan jeg ha flere tackler i forskjellige størrelser liggende klare med agn, og bytter kjapt når jeg spotter noe av interesse.

Til tackler jeg knyter selv, går det stort sett i Owner mosquito #14 #12 #10

Edit: Det er B920/B520 jeg bruker, ikke B511 men skal prøves nå.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott info om et fascinerende og sært fiske!

Off topic: jeg var å fisket etter piggvar i dag og på plassen var det store stimer med tobis. Hadde med 0,12 sene og 22 kroker, men ikke noe mindre med (har ned til 32 hjemme). Lagde en liten hekle, men de viste ingen interesse, tips?

Edit: og la meg legge til, kule bilder av de laaaange trynene:-)

Hilsen

Stian

Et par av piggvarplassene er jo strøkne for å fiske sil, men de er sære ja. Har hatt hell med en liten microhekle str 26-32, og sakte meite med feks mysis, rekefragment el. Bittelitt sølvpapir på blir ikke feil. En annen måte er der du står på berget og fisker nesten rett ned med liten sabiki i minste str , feks 14, som på bildet her. nøkkelordet her er da irritasjon. Mens søkket er nesten i bunn rister og smårykker du kraftig med hekla. Du vil da se at silen samler seg rundt hekla og går til angrep. På denne måten blir 80-90 % egentlig feilkroket! men agn er jo greit å ha! og du får lett 10-20 stk om stimen er der. Det er viktig å bruke lite søkke om du ikke vil skremme stimen. En ting jeg skal prøve neste gang er mormyshka, har en følelse av at det kan funke. Mulig jeg treffer deg på en av disse piggvarstrendene i løpet av sommeren.

Meget bra samling og info for artsfreaker og micronerder! :) De 3 siste krokene der var ikke dumme i det hele tatt.

Veldig fine nålefisker! Har ikke sett en eneste en av de i år så langt.

Kamasan B920 #24 er min favoritt til bla. tangstikling, tangkutling og bergkutling, sitter perfekt hver gang. Mye bedre suksess med disse enn med Mustad #32 Blood hook eller hva den heter som jeg brukte før til tangstikling... Bruker disse B920 krokene mye, i alle størrelsene.

Løkken på disse ferdigknytte taklene henger jeg bare innpå en snapsvivel, eventuelt sammen med et 5-10 gr. lodd, litt avhengig av strøm og hva jeg fisker på. Er det ikke strøm, eller til forsiktig fisk, bruker jeg ikke lodd innpå snapsvivelen.

NB! Bruker kun syltynn sort braid på begge microstengene mine, kun tackelet er mono.

Kamasan B920 er jo klare til å fiske, kun å knipe på splitthagl, ready 2 go, digger de.

Ellers lager jeg alle microtacklene mine med svivel slik at jeg kjapt kan bytte tackel og hefter de bare innpå snapsvivelen.

Slik kan jeg ha flere tackler i forskjellige størrelser liggende klare med agn, og bytter kjapt når jeg spotter noe av interesse.

Til tackler jeg knyter selv, går det stort sett i Owner mosquito #14 #12 #10

Edit: Det er B920/B520 jeg bruker, ikke B511 men skal prøves nå.

Takk for tilbakemeldinger.

Ser vi gjør mye likt her. Harbrukt flere av disse kamasankrokene, men B920 m fl var ikke i haugen her nå. generelt topp med alle disse med hook to nylon og da løkke. bruker nok mindre søker enn deg, men er nok avhengig av strøm som du sier. Tanagokrokene har tråd, men ikke løkke. likevel så lang at dette er enkelt å håndtere. owner mosquito glemte jeg å ta med her, de er på høyde med Kamasankrokene.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger

Detta er deilig sært og veldig lærerikt! Krokene fra Tiemco er i skriket, men disse Tanago-sakene var helt nytt for meg. Ebay neste!

Finner ofte Kamasan på ebay. tanago bør du bruke linken nederst på innlegget.

Endret av Aspen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.