Gå til innhold
Fiskersiden

Art #50: Hårvar


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Hårvaren er en fisk jeg har leitet etter helt siden jeg begynte med kikkfiske og for et par uker siden så jeg min første hårvar. Desverre forsvant fisken før jeg fikk fisket på den skikkelig. Det ble sett hårvar igjen av både Kim og Daniel på samme plassen etter jeg hadde sett den første, og jeg tenkte at dette måtte bli plassen å få hårvar i Bergen. Jeg har VELDIG mange timer med hodelykt på hodet og øynene rettet i vannet uten å se snurten av hårvar, men nå hadde vi tydeligvis funnet plassen i Bergen det kunne være mulig å få denne fisken.

Søndag kveld hadde Daniel fisket på en hårvar som nektet å ta agnet og mandag kveld var vi på plass igjen.

Kvelden begynte rolig, men jeg fikk plukket en rødflekket kutling før jeg hørte Daniel lage noen rare lyder. "Høeeehøøø HEEEER HER ÆÆÆ!" Sa han før jeg spurte hva som var galt. "HÅRVAR! TO HÅRVAR!!"

Jeg løp og hentet stangen min og satt på en egnet krok mens daniel løp for harde livet med liten håv og fanget strandreker. Tidligere på kvelden hadde vi avtalt at Daniel skulle få ta fiskene om det var arter han manglet (Paddetorsk, hornkvabbe, ålekvabbe, tagkvabbe osv.) men om det var hårvar skulle jeg få førsteretten.

Daniel hadde sett to fisk, men nå så vi kun én. Daniel sa at jeg skulle prøve meg, og jeg fikk agnet kroken med en strandreke jeg rev hodet av.

Jeg gikk bort på steinrøysen som lå utover i vannet og der satt den. Jeg senket agnet ned til fisken som satt på en loddrett vegg. Jeg pekte hodelykten vekk samtidig som jeg kunne se fisken. Hårvaren steg oppover på veggen etter 2 sekunder med agnet i vannet og jeg kjente et dunk i stangen og så ble det stramt. Jeg satte tilslag og fikk løftet fisken ut av vannet og opp på land. Fisken var perfekt kroket i underkjeven.

Fisken jeg har drømt om siden i høst lå endelig i akvariet mitt. Den var ikke stor, men det var likevel drømmefisken. Sammen med 4 rødflekkete kutlinger så den ut til å ha det greit i akvariet.

 

14336453234_52c468a26a_c.jpg

 

14147645688_821626841a_c.jpg

Hårvar 62,62gram

Vi så to eller tre nye hårvar senere som Daniel prøvde seg på, men alle nektet å ta strandreken. Heldigvis ble det ny art på Daniel likevel denne kvelden - Paddetorsk og hans art nr. 27.

Takk for turen, og vi skal tilbake - Nå vet vi hvor de bor :)

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, gratulerer så mye med hårvar Peter! Velfortjent! Så lenge du ikke nå drar bort der å traumatiserer resten er jeg fornøyd, for da er sjansene mine større ;) btw, tok den der vi hadde rigget for flyndre forrige gang?

Endret av Relaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, gratulerer så mye med hårvar Peter! Velfortjent! Så lenge du ikke nå drar bort der å traumatiserer resten er jeg fornøyd, for da er sjansene mine større ;) btw, tok den der vi hadde rigget for flyndre forrige gang?

Nei, lengre borte. Tror ikke du har vært der.

Konge! :) Og grattis!

Til helgen og neste uke er det duket for fiske... Da står denne som en av to øverst på targetlisten.

Takktakk. Hva annet er det du jakter på nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.