Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance CHIRP eller ei?


thoger
 Share

Recommended Posts

Ekkoloddet i båten er modent for utskifting. Fisker 98% i ferskvann, mest i Glomma/Øyeren.

Har gått hele runden, og endt på Lowrance. Har valgt bort HDS på grunn av pris,selv om jeg vet at jeg da velger bort Sideimage, som hadde vært kult. Finner ingen brukte heller, uten at vi bikker 10 lapper med SI giveren.

Siden jeg har funnet ut at jeg "trenger" 7-toms skjerm, så står det da mellom Elite 7 HDI og 7 CHIRP.

Det skiller en tusenlapp eller så, men også litt på leveringstid - finner ingen lokal butikk som har CHIRP'en inne.

Er CHIRP verdt en tusenlapp?

Jeg har valgt meg 83/200 svingeren, antar at jeg er bedre tjent med den.

Største dyp det er interessant å se fisk på er < 20m, og svært ofte er det grunnere. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er på veldig riktig vei med tanke på fisket ditt. :)

Jeg har brukt CHIRP en stund nå, ikke Elite CHIRP men HDS med SonarHub, men prinsippet blir mye av det samme. I mine øyne hadde jeg ikke vært i tvil, men gått på CHIRP med 83/200/455/800-HDI giveren. Jeg har veldig gode resultater med HST-WSBL (som er veldig lik HDI-giveren) og SonarHub, og regner med at du vil få tilsvarende gode resultater med Elite CHIRP på de dybdene som er aktuelle for deg.

Er forskjellen natt og dag? Nei, det er den ikke. Mer dag kontra tidlig kveld. :) Jeg ser godt forskjell, men 83/200 er så følsom i vanlig pulsmodus at forskjellen ikke blir stor uansett.

Elite er veldig gode enheter for prisen, men vær obs på at det er forskjeller mot HDS annet enn muligheten for Sidescan. Er du vant til å bruke "high end" elektronikk, vil du synes at Eliten er treg og savne noen innstillingsmuligheter og kanskje nettverksmulighetene.

Uansett håper jeg du henger deg med på dybdekart.no, der er det allerede et ganske brukbart kart for Øyern på gang.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt & bra svar, da bestiller jeg et CHIRP. (litt synd egentlig, var gira for å suse bort på Åråsen, grabbe et lodd og få det montert i kveld. Nå må jeg vente heelt til onsdag.. :)

Ang HDS så har jeg fått inntrykk av at de er litt vanedannende, så jeg tror jeg er "tryggere" med noe som IKKE kan utvides til 5 skjermer og 12 enheter ;) CHIRP'en blir nok en betydelig oppgradering fra Eagle 502C som forsåvidt har gjort en hederlig innsats i mange år.

Dybdekart for Øyeren var faktisk en av grunnene til å helle mot Lowrance. Skulle gjerne sett hvor langt vi har kommet, men "premium" innmeldinga er litt "Catch-22" :) Men: Hvordan håndterer vi vannstandsproblemene? Hvis du scanner i april og jeg i juli, så må det bli litt knotete å sy dette sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et hopp opp fra Eagle ja. :) Bare bruk litt tid på monteringen, prøv å legge giverkabelen unna andre strømførende ledninger og vær nøye med montering av giveren. Velg "Grunt vann" o riktig giver i menyen etter installasjon, og oppdater softwaren med en gang siden det har kommet ny software som blandet annet fikser en bug som ga en feilmelding under logging med alle Elite.

Kartet er rimelig bra i deltaet og nord i Øyern generelt. Syd for Prestå er det rimelig tynt med data, men noe er det der også. I tillegg til data fra meg, er det data fra 4-5 andre i kartet, vannstand løses ved at hver loggfil datomerkes og så tilpasses dybden i filene etter NVEs målestasjon.

Dan og jeg har diskutert litt dette med "Premium-bruker". I praksis kan de som levere data for et gitt vann bestemme om kartet skal være åpent for alle eller ei. Men vi er litt redd for at hvis alt var åpent for alle, ville færre levere data og da stopper prosjektet opp rimelig fort. I dag er det over 20 brukere som leverer data til ett eller flere vann.

En mulighet er å ha et lavoppløst kart åpent for alle. Feks er Vansjøkartet for print åpent for alle, mens kartfilene er for Premium. Vi er åpne for forslag, prosjektet er såpass nytt at vi fortsatt prøver oss litt frem med hvem/hva/hvordan etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tips. Har en Buster M som har én mulighet for å føre kabler fra konsollet og bakover, så det er ikke så mye å file på.

Hjelper et par cm? I så fall kan jeg legge mellom noe bobleplast el.l.

Har også et "ledig" båtbatteri som ikke brukes. Er det noe å tjene på å kjøre strøm til loddet separat fra resten av båten? Kan lade dette batteriet fra land osv.

Eller er det rett og slett feltet rundt strømførende ledninger som slår inn på giverkabelen? Antar den er skjermet og jordet, så å pakke den inn i bobleplast og alufolie har vel neppe noe for seg?

Tror giveren kan gå rett i metallbrakketen som brukes i dag - Eagle er jo RemaLowrance, forrige gang jeg byttet båt brukte jeg en Lowrancegiver, så helt lik ut.

Bra idé med å korrelere målinger med GLB data :) Tror kanskje det kan være en idé å la en png a la det jeg så på Vansjø være åpen, da ser man at dette er direkte nyttig, og vil bidra for å få dette inn på kartplotteren.

Hvor fort kan man kjøre når man logger for kartbruk?

Og hvor tett må man kjøre sløyfene på f.eks. 4m gjennomsnittlig dybde for å få dekket nok til at man kan interpolere resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser giveren ut:

http://4.bp.blogspot.com/-7rDmy84VTVM/U8wqEZ8_QtI/AAAAAAAAG5E/SXon78vo6EQ/s1600/Vansjø+20.07+(3).JPG

Det er det samme festet som for den enkle 83/200-giveren, så jeg regner med at den vil passe i den gamle.

Alt hjelper. :) Giverkabelen er skjermet ja, men BSM-ekkoloddet er følsomt og fanger opp støy fra elektriske felt. I værste fall må du kjøre støyfilteret på lav eller medium.

Vanligvis er det ikke ikke noe problem å ha ekkoloddet på startbatteriet (husk sikring, 3A følger med). Jeg har 2-3 HDS, to motorer og diverse annen elektronikk koblet på det samme batteriet uten støy.

Det er ikke noen bastant "fartsgrense" for logging, det som betyr noe er at kvaliteten på dataene er god. Så lenge giveren er godt montert og justert, kan datakvaliteten være god selv i høy hastighet (har selv logget data i 34 knop). Men etterhvert som hastigheten øker, blir det lengre mellom hvert enkelt målepunkt i loggen. Er det da kupert der man kjører, blir konturene i kartet "flatere" enn virkeligheten. I praksis gir dette seg selv, der det er grunt og kupert bunn kjører man sjelden fort uansett. :)

Det samme gjelder med avstand mellom sporene. Er det paddeflat bunn, er 100-150 meter ok, mens man kanskje kjører med bare et par meters intervall over en spennende grunne som man vil ha helt nøyaktig. De fleste som leverer data til oss kjører ikke i noe spesielt mønster, de er ute for å fiske som vanlig og lar elektronikken stå på opptak siden de uansett er ute på vannet. Da tar det selvfølgelig lengre tid å få et kart med skikkelig dekning, men kjører man litt forskjellige spor hver gang man er ute blir det et kart etterhvert uansett.

Kartet over Steinsfjorden er laget med "skikkelig" logging, dvs kjøring i et gridmønster. Det var jeg som logget opp hele vannet (selv om flere andre har levert enkeltlogger), og fordelen for min del var at jeg fant 3-4 nye fiskeplasser som jeg aldri hadde funnet hvis jeg ikke hadde kjørt på kryss og tvers av hele vannet.

Moral: Gjør det som passer for deg. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk igjen. Hvis BestMarinkaren på Åråsen skjønte hva som lå i blikket mitt da jeg sa "den kommer på O-N-S-D-A-G, da" så er det installasjon i morgen, og litt avhengig av mengden faenskap som tilbys, kanskje også en prøvetur.

Har noen tanker om hvordan jeg kan lage litt avstand inne i den trangeste delen av kabelløpet, så får vi se.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker micro-SD kortet fra telefonen til begge deler. Laster noen ganger ned oppdateringer med mobilen når jeg er på vannet, og på slutten av turen så kopierer jeg skjermbildene jeg har lagret til micro-SD koret. Når jeg da har WiFi dekning igjen er det enkelt å laste bildene opp på Photobucket for bruk på forum og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, gutter. Har et 16GB kort liggende som kommer godt med..

Halvveis i monteringen nå, benyttet anledningen til å pelle fra hverandre alt og skape litt orden. Nå er det mat & ølpause.

Viser seg at fyr'n som hadde båten før meg var glad i rødt, og har brukt det til mye, og følt seg ganske fri fra "jord", "12V" og slike detaljer.

Nåvel. Men: Før jeg drar giverkabelen.. Esken jeg fikk var merket "uten skimmer", men oppi lå det en skimmer allikevel, heldigvis. Den er fysisk lik den på bildet linket over, men er generelt ellers ganske umerket. Jeg ville følt meg tryggere hvis den var tydelig merket "83/200/455/800", eller et nummer eller noe slikt.

Den har en 5-pins blå kontakt, er lik den på bildet over, og har en "tag" merket "003-8766-00" på den ene siden og "FA XDCR SYLVESTER" og "500805287" på den andre.

Siden jeg har inntrykk av at gutta på Åråsen har hevet seg rundt og fått til dette, jeg HAR fått riktig giver, ikke sant? Det har ikke gått litt fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingeren du skal ha er 000-10976-001. Rimelig sikker på at denne svingeren skal ha alle 7 pinnene bestykket i konnektoren.

003-8766-00 er et ikke eksisterende varenummer.


Det er ikke ndenne svingeren du skal ha (denne har 5 pinner)

LowranceSkimmerHST-WSBL.jpg

Men denne HDI utgaven med 7 pinner:

46731.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svingeren jeg plukket av så ut som den første du viser, og hadde 5 pinner i en søt liten plugg, om lag 1 cm i diameter. Den var en 83/200 classic.

Den svingeren jeg nettopp har baksa på båten ser ut som den andre du viser. Den er vesentlig lengre enn 1'ern, og bredere/tykkere/litt mer firkanta.

I tillegg er svingeren klipset på en slags plastikkskinne som settes i braketten.

Kabelen på den nye svingeren passer fint i loddet, har 5 pinner i bruk av 7 mulige, og er om lag 2-2,5 cm i diameter.

Braketten til den gamle svingeren (metallvinkelsaken som sitter på båten) var lik den som fulgte med den nye.

Finnes det flere svingere som ser ut på bilde 2 over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svingeren jeg plukket av så ut som den første du viser, og hadde 5 pinner i en søt liten plugg, om lag 1 cm i diameter. Den var en 83/200 classic.

Den svingeren jeg nettopp har baksa på båten ser ut som den andre du viser. Den er vesentlig lengre enn 1'ern, og bredere/tykkere/litt mer firkanta.

I tillegg er svingeren klipset på en slags plastikkskinne som settes i braketten.

Kabelen på den nye svingeren passer fint i loddet, har 5 pinner i bruk av 7 mulige, og er om lag 2-2,5 cm i diameter.

Braketten til den gamle svingeren (metallvinkelsaken som sitter på båten) var lik den som fulgte med den nye.

Finnes det flere svingere som ser ut på bilde 2 over?

Du har en HDI-giver i hvertfall, de andre har ikke plastfinnen du skal tre innpå. (Alt høres med andre ord ok ut så langt.)

Det er to HDI-givere for aktermontering. Den du skal ha er 83/200/455/800 mens det finnes en 50/200/455/800 som primært er egnet til fiske på dypere vann.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp, da er redskapen passe fuktet.

Structurescan var imponerende:

https://www.dropbox.com/s/zppxkz8oweg614b/Screen003.jpg

Ikke helt fornøyd med bananene ennå, synes de virker litt avklipte

https://www.dropbox.com/s/6ipzc4bv37n3rep/Screen001.jpg

https://www.dropbox.com/s/eabq5dkzxzcj83j/Screen005.jpg

Og i 25 knop skurrer det vel en del

https://www.dropbox.com/s/27rg5stk7cnercu/Screen010.jpg

17 også

https://www.dropbox.com/s/jh35kvkdmjdhfrl/Screen008.jpg

Ble avbrutt av syndfloden, får teste mer i morgen. Kjørte stort sett på de innstillingene wizard'en satte for meg.

Generelt - her er det potensiale. Lære meg redskapen først, så evt tune litt på skimmeren, ned/opp/vinkel.

Tror jeg har gjort det som kan gjøres med å skille giverkabel og støykilder. (sånn skumgummirør som brukes for å isolere vannrør, pakket inn i alufolie & tape, der hvor kabelen må forbi alle de andre kablene. Er i alle fall sikret noe avstand + ekstra skjerm)

Får ikke støyinnslag på loddet når jeg starter motoren. Kommer litt når jeg gir på fart, men det er nok ikke elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette. Resultatet ved 17 knop skal du være fornøyd med, men det trengs nok en liten finjustering av høyde eller vinkel på svingeren for å få topp resultater også i høyere hastigheter.

Slå av støydempingen så skal du se at bananene blir spissere i endene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble slettes ikke værst. :)

Å få krystallklare bilder i plan er de færreste forunt, i hvertfall med en aktermontert giver, men det er lov å prøve. Med Silveren hadde jeg forbausende bra bilder i hele fartsregisteret opp til 34 knop, noe jeg ikke har klart å gjenskape med Evadaen jeg har nå. Dette har ikke bare med giverjustering å gjøre, men også skrogets form.

Som abbor sier, slå av det generelle støyfilteret (som nok står på lavt nå), behold eventuelt overflatefilteret på lavt. På så grunt vann vil 800 kHz gi skarpere Downscan-bilder enn 455 kHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surret litt rundt og trykket på litt knapper. Fasit så langt er at jeg må tune skimmermonteringen, jeg mister bananer ved 5-6 knop, det hadde jeg greit inne med Eagle'n Lite elektrisk støy, så vi må på turbulens & boblejakt. Prøver opp/ned først. I og med at Eagle'n var greit på nett, så antar jeg styrbord/babordplasseringen er grei, men denne nye tassen er jo litt lubnere enn den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at bakkanten skal tiltes litt ned. Jo fortere du kjører jo mer som en blobb og mindre som en banan vil fiskene se ut på skjermen. Årsaken til dette er at fiskene vil befinne seg i signalkonen i kortere tid jo raskere du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg flytta svingeren noen cm, så er den ihht boka, "nærmest mulig senter av båten, ikke for nær propellen, mellom ribbene i bunnen, og hele bunnen på sensoren under båtens bunn".

Bra resultat på hastigheter < 4 knop, ikke fornøyd over..

Fine bananer:

4 knop https://www.dropbox.com/s/qh3qxv1loxzr9x6/Screen005_1.jpg

2,5: https://www.dropbox.com/s/e6zlgowkaiwq9iz/Screen006_1.jpg

På 5 knop, derimot: https://www.dropbox.com/s/iyebywa4x87ce1x/Screen007_1.jpg

Jeg kjører foreløpig med "auto sensitivity", men justerer +3-10 på følsomheten litt avhengig av forholdene.

Jeg mener bestemt jeg hadde bananene inne på 5-6 knop på Eagle'n?

Eller husker jeg bare feil, og "tantefart" må til for å se noe i snøstormen?

Antar at dette CHIRP-greiene er litt mer følsomt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.