Gå til innhold
Fiskersiden

Artspåfyll på Østlandet


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Det siste året har jeg brukt mye tid på fiske, og ikke minst å prøve å få flere arter på listen. Jeg begynte året med 39 arter - Mens jeg nå er oppe i totalt 62. Jeg er fortsatt langt unna de "største" gutta, men jeg har i det minste kommet lengre enn jeg var.

Når sommerferien kom i begynnelsen av Juli reiste jeg på hytten i Hallingdal med familien. Jeg var forberedt på at fiskelysten og abstinensene kom til å bli kraftige. Jeg var fanget i ørret-land, og ørekyte da. I tillegg fikk jeg meg en tur etter sik med Hunter og hans tre sønner, det ble bomtur. Mest sannsynlig på grunn av den voldsomme varmen.

Midt i hytteferien (som varte i drøye 3 uker) klarte jeg å få til en tur til Oslo-området med min far. Målet var klart: Å få flest mulig nye arter.

Turen startet Tirsdag formiddag. Vi kjørte fra Ål til Asker, der vi fikk oss et hotellrom. Vi var knapt kommet frem før jeg måtte ut å fiske. Min far kjørte meg opp til en dam det skulle være Sørv. Uten frokost i magen var jeg på plass og fisket, mens min far kjørte til sentrum for å kjøpe noe mat.

Jeg ruslet frem til fiskeplassen, agnet opp, kastet ut. Duppen klarte knapt å treffe vannflaten før jeg kunne dra opp den første nye arten for turen: Sørv. Min art nr. 53.

14809155773_b900d7c201_c.jpg

Turen gikk videre til et vann som ikke lå så langt unna. Der fantes det mort og dvergmalle av artene jeg manglet. Mort plukket jeg lett, og art nr. 54 var på land.

14602607140_3d9aaf08f0_c.jpg

Jeg fisket en stund etter dvergmallen, men på dagtid kan de være ganske vrien, så jeg droppet det og dro videre. Nå stod solabbor og suter for tur.

Det første minuttet var det helt dødt, men så gikk duppen sidelengs og under vann, og opp kunne jeg dra en liten solabbor. Art nr. 55.

14786178621_641f07cc04_c.jpg

Nå virket det som at fiskene hadde funnet ut at det var mat å få i området, og dette tok det hele litt av. Fisken tok hele tiden og jeg kunne dra opp en liten håndfull solabbor det neste minuttet - Men så gikk duppen litt under vann med litt større kraft. En liten suter tok markbiten og ble løftet på land. Art nr. 56.

14788965442_007cb32fbc_c.jpg

Etter en liten halvtime hadde jeg fått 5 suter og en hel haug solabbor. Nå kjente jeg at jeg var sulten. Turen gikk til McDonald's der vi planla å dra til en bekk det var bekkerøye. Det gikk fort. Art 57.

14602626610_21393395a4_c.jpg

Min far stusset litt på stedsnavnet der vi hadde satt bilen. Han ringte farmor og fant ut at rett over veien fra der bilen stod hadde han bodd sine to første år før familien flyttet til Bergen. Han hadde aldri vært her før, så det var jo et litt artig sammentreff midt i fiskingen. Deretter fant vi ut at Steinsmett måtte være neste stopp. Jeg hadde fått plass av Rage, og turen gikk opp i huttiheita. Jeg leitet og leitet men fant ingen smett. Jeg dro opp noen hork og ørekyte. Dette var desverre ikke noen nye arter, men etter et par timer fikk jeg øye på noe som så ut som en kutling-ulke-hybrid. Jeg senket ned en krok i str. 20 agnet med et markfragment. Fisken tok agnet og art nr. 58 var på land. Steinsmett. Den velkjente ketchupeffekten var min venn i kveld, for da jeg gikk tilbake til elvebredden lå det enda en på ca 2 cm dypt vann. Same procedure as last smett. "En er flaks, to er dyktighet" sier de vise. Takk for det.

14789285622_c3b4b72a4d_c.jpg

På dette tidspunktet var jeg trøtt. Noe et bilde jeg kun legger ut på lukkede grupper beviser. Det var fristende å hoppe til køys, men imorgen kveld måtte vi hjem, og jeg synes det ble for dumt å sove vekk dyrebar østlands-tid. Turen gikk tilbake til til vannet jeg plukket mort tidligere på dagen.

Nå var klokken 1, og det var mørkt. Jeg hadde sett et par shady typer her tidligere på dagen, så jeg stusset litt på hva som kunne gjemme seg i skogen. Min far kjørte på en bensinstasjon og kjøpte diverse smått mens jeg ble alene i skogen for å fiske. Det at jeg ble fortalt at det fantes hjort, grevling og andre djevelske skapninger her gjorde ikke saken bedre. Jeg rigget opp to stenger med dupp og lempet ut kroker agnet med mark som fisket på/nær bunn.

Det var dødt en stund, men i 2-tiden gikk duppen under, og jeg kunne jammen håve en liten dvergmalle. Art nr. 59 - 133 gram.

14787566914_7fe570cbae_c.jpg

Dvergmalle - 133gr

Neste dag dro vi til Dyno, der jeg først prøvde på laue, noe som gikk dårlig. Jeg blanket faktisk etter laue. :rolleyes2: Jeg klarte derimot å lure en Asp med en liten markbit. Art nr. 60 og jubileumsart - Asp!

14721493235_3c22377c29_c.jpg

Asp

Planen nå var "Diverse". Jeg slengte ut en markklyse, og det gikk ikke lange tiden før det var aktivitet. Det ble mye Flire-Brasme-hybrider, men én fullblods flire klarte jeg å lure. Art nr. 61

Det ble en del timer i Dyno uten det helt supre resultatet. Ettermiddagen var over oss og vi fant ut at det var greit å sette nesen hjemover. Men et siste stopp ble det tid til. En plass der det var leirkutling. Det var mye småkutling der, og jeg brukte litt tid på å plukke flest mulig. Igjen merket jeg at jeg var sliten. Jeg pekte ut én fisk som skulle bli undersøkt nærmere. Det var denne fisken jeg synes var mest leirete, men jeg var langt i fra sikker. Jeg sendte en melding til Rage som mente dette kunne være arten. Jeg fikk tatt undervannsbilde av den. Nærbilde av hodet og ryggfinnen. Jeg fikk hjelp over facebook til identifisering av blandt andre Ole-Håkon og Irvin og jeg kunne notere meg art nr. 62. Jeg er ganske sikker på at det var flere av fiskene som var leirkutling, men jeg orket rett og slett ikke studere flere. Jeg var uansett fornøyd med å få arten!

14602706039_06e3006c08_c.jpg

Nå gikk turen tilbake til Hallingdal - Utslitt, skitten, sulten, tørst og knallfornøyd!

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å lykkes så godt!
Det er greit nok at man får hjelp med plassene, men fisket sal utføres også!
Asp på første turen virker som en drøm :)
Har selv vært der såpass mange ganger og kastet, kastet, kastet og kastet etter den at jeg i grunn har gitt opp det hele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.