Gå til innhold
Fiskersiden

En Ål-Right Natt


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Etter kun ett tidligere forsøk etter havål i år var det igjen duket for en ny tur. Vi skulle ut på plassen Kim kun har tatt havål på over 10kg. Snittet her skulle bli ganske bra denne kvelden også.

Med både mørke skyer og regn i luften dro Kim og jeg utover. Det var allerede mørkt litt over 9, noe som for mange sportsfiskere kan være utrolig deilig etter en lang sommer. Litt etter oss skulle Geir komme ut. Han har riktignok tatt havål tidligere, men alle tatt fra båt. Målet hans var klart - Få sin første havål fra land. Målet mitt var også ganske klart - Pers. Helst over 10kg. Og med det snittet som er på havålen på denne plassen var det absolutt ikke usannsynlig.

Vi hadde ikke noe hastverk og tok det rolig utover mot plassen. Etter en liten biltur, og en enda kortere gåtur var vi fremme på svaberget vi skulle fiske fra. Vi rigget opp stengene og agnet de store Mad Cat krokene med Makrell og hel akkar. Jeg brukte en makrell på et par-tre hundre gram uten hode og hale og en akkar. Dette ble surret godt fast og kastet ned på 30 meters dyp og deretter dratt inn slik at det lå helt inntil fjellveggen.

Kim og jeg hadde vært på plassen i en liten time før vi så en hodelykt i det fjerne. Det var Geir som kom tuslende over åsen. Det var ikke akkurat overraskende at det var "vår mann", for det er ikke nevneverdig mange som fisker fra land her ute om natten. I alle fall ikke i dette været.

Vi ble stående å prate i 10-15 minutter før det kom noen bestemte pip fra nappvarsleren min, etterfulgt av et run og mer piping. Uten tvil fisk, men om det er havål kan man aldri vite 100%. Jeg gikk bort mot stangen, løftet den opp og kjente etter. Her var det liv. Baitrunneren ble slått over og tilslaget satt for både kongen og fedreland - det var ikke lenger noen tvil om hva det var. Fisken stod som betong mot bunnen. Men jeg fikk inn meter for meter. Min største havål hittil har vært fattige 5300 gram, men denne var fra en annen verden. Når man står på svarberget uten å gjøre noe som helst blir man litt daff i kroppen, og omstillingen blir stor når du plutselig står og slåss med en havål. Det var årets første havål for meg, og teknikken måtte nok finpusses litt til neste fisk. Jeg slet ganske bra med denne og var ganske lettet når jeg så sjokkfortommen. Da var det heldigvis ikke så veldig langt igjen. Havålen kom til syne og den var en soleklar pers. Mad Cat kroken stod som klokkerent i nebbet på fisken. Kim tok seg av håvingen og vi fikk veid fisken til 9800gram. Ny pers med god margin og på nytt var jeg overrasket over hvor voldsomt med krefter det er i disse fiskene kilo for kilo.

15083548611_d9a47b963e_c.jpg

Kveldens første pers - 9800 gram

Det gikk ikke lange tiden før det pep hos Kim også. Same procedure as last year. Bra havål som fightet som en havål gjør. Vi var litt usikker på om denne ville gå i håven, så vi fant frem kleppen for å se om det var bedre å lande fisken med å kleppe fisken gjennom den tynne huden i kjeften, men fisken var umulig og vilter i overflaten så jeg hentet håven. Det var riktig medisin og opp på land fikk vi lagt den på presenningen.

15063504856_75e8843952_c.jpg

Helt ufyselig dårlig bilde - Kim kjører havål

 

Plutselig pep det hos meg også. Mens Kim og Geir veide fisk fightet jeg min andre for kvelden. Helt rå krefter i denne også. Den kjentes større ut, men nå pumpet jeg mer aggressivt og hadde god kontroll hele tiden. Plutselig hadde vi det som viste seg å være 2 stk. 10+ havål på land samtidig. Det er definitivt ikke noe som skjer hver dag. Fiskene ble veid inn til 12,58kg og 10,01kg, der Kim fikk den største og jeg brøt 10-kilosgrensen for første gang. YES! 10+! Kun 10 gram over 10kg, men det var heldigvis på den riktige siden.

 

14899829719_0fec04d61e_c.jpg

Kim med rullepølse på 12,58

 

14899889820_5095eaa44f_c.jpg

Min første over 10kg - 10010 gram

Etter denne stilnet det, og slik ble det en stund. Geir kunne dra på land en godt voksen krabbe i død-perioden. Vi var godt fornøyd med turen allerede, men Geir hadde enda ikke fått noen havål på land. Dette synes Kim var litt teit, så han ga fra seg stangen sin, slik at Geir nå fisket med enda en stang. Det regnet ganske bra, faktisk nok til at nappvarsleren min tok kvelden. Nå var det bare å spisse ørene om det skulle komme noe fisk.

Neste pip kom fra Kim sin vekklånte stang, Geir hadde nå fisk på agnet. Tilslaget satt godt og fighten var brutal. Han har riktignok fått en god håndfull havål tidligere, men alle fra båt. Det var ingen tvil om at dette også var en bra fisk og det var tydeligvis overraskende stor forskjell på å ta de fra land i forhold til å ta de fra båt. Fisken kom til syne i overflaten og ble håvet inn og tatt opp på land. Mens vi hadde fisken på presenningen synes jeg at jeg hørt noe tikking. Jeg snudde meg og gikk bort til stangen mens Kim og Geir tok seg havålen som var på land.

Før jeg visste ord av det stod jeg med med full flex i surfstangen. Her var det definitivt havål. Igjen. Denne kjentes enda større ut. Ekstreme krefter som gjorde alt for å lime seg fast i bunnen. Jeg kjente stangbøyen stod helt ned i snellefestet på surfstangen. Jeg fikk til slutt presset fisken opp til overflaten. Kim kom ruslende og spurte på et litt dustete vis: "Trenger du hjelp eller?". Han fikk håvet fisken og igjen hadde vi to bra havål på land. Denne måtte være enda en pers for min del og Kim forsikret meg om at denne lett var 10+. Fiskene på land ble veid og jeg hadde igjen perset. Geir ble stående med en fisk på 9,26 kg og jeg til slutt med 11,07 kg - Kim hadde med andre rett at den lett var 10+. Selv om jeg allerede så vidt hadde brutt grensen var det utrolig deilig å få en som faktisk kom seg over med god margin!

14899954578_8456fa8ab8_c.jpg

Geir med sin første havål fra land - 9260 gram

 

14899975627_1cd399c1e7_c.jpg

Min nyeste pers - 11070 gram

 

 

Totalt hadde vi 5 havål på land på ca. 4 timer fisketid. Gjennomsnittet av de 5 har jeg regnet ut til å bli litt over 10,5kg. Stemingen var selvfølgelig på topp til tross for ruskeværet i havgapet. Vi slapp knott, og med så mye aktivitet det ble med disse fiskene klarte vi å å holde oss varm, til tross for å være ganske gjennomvåt av regnet. Takk for turen!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en knalltur G & P! ;) Kjempetur, og ekstra gøy når alt går som planlagt: Fisk på alle mann!! :lol: Og 10+

Joda snittet på denne plassen er meget bra, og det er vel kanskje bare et spørsmål om tid før 20+ sitter her.

Med minste på 10.4 og største på 16.74 for min del, og alle over 10+ og ingen blanketurer, så burde det vel være fult mulig.

Bra skrevet Peter, som jeg husker det selv... Ny tur finner plutselig sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizo, har dere noen tips å komme med hvor, hvilke steder som ev er egnet til fiske etter STOR havål? Kunne godt tenke meg å søke noen slike plasser her i yttre Hardangerfjorden for slikt fiske. Det virker spennende, veldig ulikt vanleg dagfiske. Litt så som sjøørretfiske i elv (også nattfiske).

Hva er grunnforutsaetningane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizo, har dere noen tips å komme med hvor, hvilke steder som ev er egnet til fiske etter STOR havål? Kunne godt tenke meg å søke noen slike plasser her i yttre Hardangerfjorden for slikt fiske. Det virker spennende, veldig ulikt vanleg dagfiske. Litt så som sjøørretfiske i elv (også nattfiske).

Hva er grunnforutsaetningane?

Jo lenger ut mot havet du kommer, jo bedre er det. Steder med sterk strøm der sjøen står rett inn mot svaberg som dropper ned mot 10-40 meter bør det finnes havål. Fisk på steinbunn/Nært bratte fjellvegger der dybdeforhold er "riktig". Store, kraftige kroker, ikke sirkel, kraftig monofortom (eller wire) og kraftig utstyr er også viktig. Nattfiske er klart best. Den STORE havålen kan være vanskelig å finne, de kan gå aleine eller i samme område som mindre havål.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen varer flere måneder til dette året :-)

Herlig tur ser det ut til!

Sesong hele året, mer eller mindre. Avsluttet vel i november en gang i fjor da aktiviteten dabbet av og vi var forsåvidt fornøyd. Rundt mnd. skifte jan/feb. gikk jeg meg i 2 stk. på en kveld, som røk i landingsfasen pga. mutu light 2/0. Er absolutt ikke første gang vi finner de i området midtvinters. De kommer da som bifangst, og det er ikke alltid de kommer opp på land (men det har skjedd det og). Dog er høsten høydepunktet under fiske etter havål. Med de temperaturene vi har sett i år, så kan vi nok strekke fisket ganske langt, med mindre vi får en hard og brutal temperatur-dropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.