Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

Som artsfisker er man alltid ute etter nye kryss i listen, og for hver nye art kommer en ny erfaring og opplevelse. Som Bergenser (Og ikke fettfinneentusiast) er det ikke ofte jeg fisker i elv, men som artsfisker er man alltid åpen for nye utfordringer - Uansett hvor anderledes det er fra det man pleier å gjøre. I alle fall når det er snakk om nye arter.

Jeg har allerede vært på en "artstur" i år, der jeg fikk 9 nye ferskvannsarter. Dette var i sommer, og nå i november er fisket ganske anderledes fra sommeren. Jeg har tenkt et par ganger at lake hadde vært tøft å få, men å reise helt til østlandet for én art har vært et litt for stort tiltak når jeg fortsatt mangler en del arter jeg kan ta på hjemmebane. Men plutselig var muligheten til en østlandstur om vinteren her. Min far skulle på hytten i Hallingdal for å rydde litt før vinteren, i tillegg til å brøyte snø. Han lurte på om jeg ville være med for å hjelpe til, og så sleip som jeg er spurte jeg "Har vi tid til en tur litt lengre øst en dag?". Han var ikke vanskelig å be, og vi reiste til Hallingdal Søndag kveld. Vi overnattet på hytten og dro videre østover mandag formiddag. Nærmere bestemt til Glomma.

Planen var å prøve lake om kvelden, og harr neste dag i dagslys. Jeg hadde fått gode tips fra (Fra mr. Heier og Bjørndalen), men jeg så likevel på oppgaven som en liten utfordring. Det var allerede mørkt da jeg ankom plassen og jeg rigget opp en stang og ga meg ut på et helt nytt fiske - bunnmeite i Glomma, og målet var lake. Jeg bøyde et par kroker de første kastene på grunn av stygg bunn, men etter jeg flyttet noen meter på meg fant jeg en bedre plass. Bunnen var fin, og jeg fikk fisket uten noen forstyrrelser bunnforhold (Utenom en søt liten pølsehund som lurte på hva jeg holdt på med).

En drøy time etter ankomst rykket det til i stangtuppen, og det ble dradd ut litt snøre fra baitrunneren. Jeg løftet stangen og satte tilslag. Det var i alle fall noe i enden av snøret som ga litt liv fra seg, men noen skikkelig fight ble det ikke. Fisken kom inn mot land og jeg så fort at det måtte være en lake. Jeg fikk håvet fisken som tydelig hadde kroken i munnen. Art nr. 70 og min aller første fisk fra Glomma var i boks. Min far kom tuslende og fikk tatt noen bilder før fisken ble veid og returnert til vannet der den svømte avgårde som en paddetorsk. En grønn paddetorsk.

15886170682_7360212311_z.jpg

Lake 370gr.

Jeg kastet ut igjen, men jeg var egentlig fornøyd og fisket ble ikke veldig effektivt. Jeg klarte derimot å finne et par steinsmett, der begge var over gjeldene pers. Den største veide 6,03 gram.

15700754429_4e6ed171bd_z.jpg

Steinsmett 6gr

Kvelden var fortsatt ung, så vi kjørte videre til Dyno for å prøve etter gjørs, som jeg enda ikke har fått. Lite liv i viken og at jeg ikke hadde den store troen gjorde at vi tok en tidlig kveld.

Neste dag startet med en tur til Gero Sportsfiske i Lillestrøm for å kjøpe mark til å fiske harr med. Det ble et mislykket prosjekt, der dårlig sikt i grumsete vann ble den store synderen. Forresten var Gero Sportsfiske en fin butikk som er verd et forsøk om man er i området!

Det ble igjen et lite forsøk etter lake i mangel på noe annet å finne på, dessuten virket det til at strømforholdene var mye roligere i dag. Uansett tok det ikke veldig lang tid før jeg kunne lande min andre lake. Enda mindre en den lille jeg fikk kvelden før, men likevel artig med fisk jeg ikke har noen erfaring med fra før. En er flaks, to er griseflaks :)

15860988866_e42e986d89_z.jpg

Rolige forhold i Glomma

Jeg ruslet litt langs elvebredden i jakt på å perse enda en gang på steinsmett, men tiden gikk uten noe hell. Like før jeg hadde tenkt å pakke sammen kom jeg over et par fisk på relativt grunt vannhvor det kom ut en liten bekk. Det var tydelig at det var karpefisk, men hva det var var jeg usikker på. Laue? Gullbust? Små mort? Etter å ha fisket på en av de en liten stund klarte jeg å skremme den vekk. Jeg flyttet meg en meter videre der det stod en ny fisk som tok markbiten på direkten. Opp på land med den hvor jeg fikk knipset bilder og sendt til noen som hadde peiling på karpefisk. Helt klart en gullbust ble jeg fortalt - Og dermed var det art nr. 71. Yay! En fin overraskelse - Jeg hadde egentlig tenkt at det var på sent på året for å få noen av karpefiskene jeg manglet.

15884822641_5b69f5c4a7_z.jpg

Gullbust 75gr.

Det ble en fin avslutning på østlandsturen for denne gang - Nå gikk turen tilbake til Hallingdal for å brøyte snø av hyttetak og terrasse. Takk for meg!

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine saker :)

Så ut som en kjent plass det der ja, bøyd noe kroker der jeg å, litt etter jul er det vel bedre mulighet for å få noen som er litt større der. 2+ . Gjelder å sveive fort opp og ikke la laka svømme nede i steinene.

Pleier og være noen små gjedder rundt steinsmetten der også. En kveld telte jeg vel rundt 10 gjedder på 10cm ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine saker :)

Så ut som en kjent plass det der ja, bøyd noe kroker der jeg å, litt etter jul er det vel bedre mulighet for å få noen som er litt større der. 2+ . Gjelder å sveive fort opp og ikke la laka svømme nede i steinene.

Pleier og være noen små gjedder rundt steinsmetten der også. En kveld telte jeg vel rundt 10 gjedder på 10cm ca.

Hehe, det høres ut som vi har hatt ganske lik opplevelse ja! Jeg så også en del små gjedder som stod inne ved land. Lake over 2kg hadde vært veldig kult! Kanskje det blir en tur igjen en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.