Gå til innhold
Fiskersiden

Tyrifjorden 20.04.15 - blanketur men endelig i gang.


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg kom meg fra kontoret rett over 15-slaget, og var på vei utover en drøy time senere.

Og for en vei det var:
blogger-image-267651036.jpg
Mellom øyene var det blikk stille, ren sommeridyll med langt over 20 plussgrader i solen. For å oppsummere: det ble blanketur. Men det var egentlig helt greit, målet med turen var å rekognosere før konkurransen 2-3. mai, teste litt nye varianter av å rigge IMA Komomo og sjekke at ting fungerte som det skulle. Bortsett fra at spolene til planerboardene er blitt veldig trege, gikk alt bra. Jeg har smurt opp akslingen som spolene går rundt nå, så får vi se om det hjelper.
Fem stenger i stangorgelet på taket. Siden det var lite vind i dag tok jeg sjangsen på å kjøre med det maksimale antallet som er lov å kjøre med i Tyrifjorden, og to planerboard. Vanligvis begrenser jeg meg til 3-4 stenger når jeg er alene, det kan fort bli mer tid brukt på å løse floker enn tid brukt på fisking ellers.

blogger-image--832182180.jpg

Siden vi nærmer oss konkurransetid skal jeg ikke si så veldig mye om hvor jeg fisket i dag, men de som er nogenlunde lokalkjente kjenner seg sikkert igjen på bildet uansett.

Det var ingen mangel på fisk på ekkoloddet. Jeg kjørte litt rundt til å begynne med for å finne agnfisken.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(6).pn

Jeg har tidligere skrevet endel om å bruke zoomfunksjonen på Lowrance HDS. (Bildet over er med zoom) Men når fisken står i vannsøylen over større dyp, er zoomfunksjonen i seg selv lite givende. Da er det bedre å angi dybdeintervallet man vil se på. Med CHIRP er måloppløsningen så god at man i praksis ikke trenger å kjøre ekkoloddet i manuell modus, men ved å sette dybdeskalaen manuelt blir den relative oppløsningen mye bedre. (Det er altså forskjell på å sette ekkoloddet i manuell modus hvor alt styres manuelt, og å bare justere dybdeskalaen manuelt.) Relativ oppløsning er min egen betegnelse på hvor mye vann du dekker, kontra hvor mye vann som vises på ekkoloddskjermen.

En fordel ved å justere dybdeskalaen, kontra å kjøre manuell modus, er at ekkoloddet beholder bunnkontakten. Du ser med andre ord hele tiden hva totaldybden er. Dette igjen gjør også at man kan fortsette å logge data for å lage dybdekart med, samtidig som man får god oppløsning. Det beste av to verdener her altså.

De to bildene under er tatt rett etter hverandre. På det første ser vi hele vannsøylen, inkludert et tykt belte med agnfisk som står på cirka 20 til 50 meters dyp i frivannet (pelagisk).

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(7).pn

Ved å sette dybdeskalaen manuelt til 20-52 meter, bedrer den relative oppløsningen seg betydelig, og vi ser enkeltfiskene i beltet med agnfisk.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(8).pn

Ved pelagisk fiske er det altså fornuftig å endre på dybdeskalaen så man ser mer av det som er interessant, og mindre av alt annet.

Jeg fikk også noen solide returekko på skikkelig dypt vann i dag. Bildet under viser noe jeg antar må være fisk på nesten 100 meters dyp.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(9).pn

Under ser du det samme bildet men zoomet ut. Masse agnfisk på cirka 30 til 50 meters dyp, og så "noe" nede mot bunnen.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(10).p

Jeg så et tilsvarende fenom noe senere også, her zoomet ut over enda større dybde.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(11).p

Når jeg zoomer inn ser dette mer ut som en enkeltfisk.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(12).p

(Jeg skal forersten være enig i at jeg burde justert fargeskalaen litt her.)

Fra bruk av dybdeskala og zoom, beveger vi oss innom bruk av støyfilter.
De to bildene under er tatt med bare et sekunds mellomrom. Det øverste er med overflatefilteret av, det under er med overflatefilteret på det laveste nivået. Når jeg troller har jeg ofte overflatefilteret på dette nivået. Det fjerner støy helt øverst i ekkoloddbildet, uten at det nødvendigvis tar bort returekko som er store nok til å være interessante å se. Se for eksempel på de små utslagene rundt 5-tallet til høyre på skjermen.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(13).p

Generelt sett bør støyfilter brukes med forsiktighet. Det er alltid bedre å kurere sykdommen som skaper støyen, enn å bruke støyfilteret til å fjerne symptomet. Støyen kan nemlig være et symptom på et annet problem enn selve ekkoloddet, men i dette tilfellet er det rett og slett luftbobler.

Tyri%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B20.04%2B(14).p

Alt i alt en strålende ettermiddag og kveld på Tyrifjorden. Jeg var i bilen klokken 21.55. Tyrifjorden og jeg sees snart igjen. :)
blogger-image-1715497543.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.