Gå til innhold
Fiskersiden

Vårens karpesprell


arobo
 Share

Recommended Posts

En hverdag for en artsfisker som meg selv kan ofte bestå av en kroket rygg, stummende mørke, små kroker, plumping og rekelukt. Vanvittig moro når man lyktes med å ta det man har jaktet på i lange tider, men noen ganger er flyten sunken i dass og et avbrekk er nødvendig. I de siste ukene(skrevet for noen uker siden) har derfor artsfiske og medfølgende slit blitt byttet ut med ferskvann, bedchair, mais, boilies, sol og karper.

På våren kommer en etterlengtet periode for oss som liker å jakte på karper. Vannet blir varmere, trærne blir grønne, dagene lengre og store og små karper våkner fra sin vinterdvale. Det er vanvittig mye i Norges land som er attraktivt for en fisker, men for min del topper karpefiske liksom det hele, grunnen skal jeg vise nå!

Etter en litt treg start på sesongen hadde Vik og jeg endelig fått rigget til en karpenatt, og en fredag ettermiddag sent i mai tusler vi bortover grus-stien ved det lokale vannet. Vinden tar hardt i, og et par regndrypp kan kjennes, men det er liksom ikke så farlig.

Fire boltrigger agnet med boilies finner plassen sin blant liljene, foret kommer på plass og ventingen kan starte. Men ikke for lenge. Bare etter et par timer hyler det på høye flanke, og Vik er i gang. Fisken kjemper hardt som karper ofte gjør, men vi kan ane at dette er en brukbar fisk på vei inn. Etter gode fem minutter kan jubelen slippes løs og årets første tur har startet på best tenkelig vis!

DSC_0668_zpsabvgxokh.jpg

En stunning speilkarpe på 7730 gram er resultatet. Ny pers for Vik!

En liten feiring tar plass før ting roer seg igjen, og troen daler litt når mørk og kulde legger seg som et lokk rundt teltet. Resten av kvelden forblir stille på stengene, men rett før leggetid runner det jaggu igjen. Nok en gang er det Vik som kan gå inn i kampen med en sinna karpe, og denne er stor.

Fisken tar gjentatte ganger metervis med snøre i det den runner igjennom snagsa. En periode står den også bom stille i liljebeltet, men til slutt en den tappet for krefter. I det den blir slept de siste meterne ser vi hvilken fisk det er snakk om, og jubelen slippes løs. Vannrekord og knusende pers er faktum for Vik, som virkelig er on fire denne kvelden.

DSC_0722_zpspjtpblr8.jpg

9760 gram

DSC_0746_zpsekcubldc.jpg

Fisken har navnet Orion og er fanget mange ganger tidligere

Vik er fornøyd med kvelden, og snill som han er overgir han begge stengene sine til meg resten av natt. Det hjalp riktignok ikke.

DSC_0638_zps4zadyd0o.jpg

Agn må man ha!

Etter at det klassiske «elleve-bittet» er utgått begynner vi å finkjemme vannet litt for å finne fisken. På tross av mye titting etter bobler og fisk var det veldig lite aktivitet, så vi rigget oss til i en grunn bukt som har funket før. Et par utvalgte områder ble foret opp med mais, og etter fulgte boltrigger rigget med 3-4 maiskorn.

Etter en stund begynner det å boble godt på swimen, men det er ikke før det roer seg igjen at vi hører hylet fra en varsler. Etter et kjapt overblikk kan jeg med glede se at det nå er min stang som har gått, og jeg kan begynne kampen med en hardt kjempende speilkarpe. Etter litt om og men roer fisken seg, og en kort men feit og fin karpe på 6070 gram kan landes.

DSC_0816_zpswqelkpzv.jpg

Maisen skuffer aldri

DSC_0842_zpsbt1y5byd.jpg

Lekker fisk

Midt i foto-sessionen runner det jaggu igjen, men i alt kaoset klarer jeg å få en alvorlig floke på snøre. Vips, smakk og fisken er vekk. Synd at en stor karpe svømmer rundt med en rigg i munn, men sånt skjer noen ganger.

DSC_0767_zpsd0few5sa.jpg

Fint, men også kjipt syn å våkne til

Etter en hektisk skoleuke er det nok en gang helg, noe som selvfølgelig må feires. Vi blir enige om å droppe nattfisket og heller ta en morgen med «maising», noe som viste seg å være lurt.

Både for og agn for dagen er mais, men krokagnene toppet en med liten pop-up mais for god presentasjon. Etter bare noen minutter bobler det heftig på swimen og ventinga kan starte. –Og venting ble det. På tross av mye aktivitet går det lang tid før det bli noe action, men ut av det blå hyler det til.

Det er utvilsomt en grov fisk som har plukket opp agnet, da den tar 20 meter i det første utraset, men der er det stopp. Fisken setter seg bom fast, men etter mye krangling og gode 15 minutter med fighting kan den endelig landes. På land viser det seg at det er en kjenning som ligger på matta. Ifjord sommer fikk jeg denne fisken, da på 7800 gram. Nå er den både lengre og tykkere, og det er utvilsomt snakk om pers.

DSC_0884_zps6w2dganu.jpg

8810 gram med go-fisk!

DSC_0921_zpss84xfjzg.jpg

Etter denne skjedde det ikke noe mer, men det var samma. Jeg hadde perset og stemningen var på topp.

Neste morgen var vi nok en gang i gang med nye sprell, men denne gangen veldig annerledes. Vi skulle pakke lett, og jakte små, fine karper i et mystisk vann. Vi visste egentlig veldig lite om dette vannet på forhånd, men det skulle visst være en god bestand av fine og fargerike karper her.

DSC_0974_zpsdjgilgty.jpg

Selvfølgelig er det karpe her

Førsteinntrykket kunne ikke ha vært bedre; varmt vann, masse snags og fine karper som soler seg i små grupper. Etter å ha siktet oss nærmere inn på en gruppe overraskende store karper, begynner vi å fore litt, og brødet vi serverer går glatt ned.

Etter en del slit med sørv osv. er det endelig en fisk som tar agnet, den minste av de vi så, men en drøy fighter. Etter en god kamp med en helt propell karpe kan jeg endelig lande min første på flytebrød, 4640 gram eller noe sånt.

DSC_1003_zpsvlfk9zgt.jpg

Ikke rart det blir kamp med sånne finner

I og med at swimen ikke er like attraktiv å fiske etter et vilt karpe-rabalder bestemmer vi oss for å teste en annen del av vannet. Vi går over til mais og boltrigg, og mengden action er ikke til å sette fingeren på. Vi mister dessverre ekstreme mengder fisk, men etter litt innspissing på metoder går det bedre.

DSC_1024_zps3qsaun5n.jpg

DSC_1048_zpszkje703v.jpg

DSC_1043_zpsb5uzxdrl.jpg

DSC_1097_zpszisgtfch.jpg

Etter et morsomt fiske etter spreke småkarper kan Vik sette kronen på verket med en skikkelig fargeklatt!

DSC_1063_zps6dmnobge.jpg

Etter et par skoledager tar vi en ny tur til det spennende vannet, og denne gangen er det Vik som skal prøve seg med flytebrødet. Vi kaster ut godt med brød i vente på karpene, men aktiviteten er ikke i nærheten av den tidligere turen. Ut av det blå kommer det riktignok en lekker koi inn på swimen, og dagen til vik er redda når den velger å slurpe i seg agnet.

DSC_1136_zpswiztmxct.jpg

En koi på 3400 gram. Kan man starte flytebrød fiske på en bedre måte?

DSC_1150_zpsida62veg.jpg

Lekkre farger

Etter dette skjer det ikke så alt for mye. Jeg tar et par små skjellkarper, men ellers en rolig slutt på en absolutt godkjent periode med fisking.

DSC_1193_zpsrcaaymcg.jpg

DSC_1170_zpsytbhyqdd.jpg

En lang og utvilsomt bildetung rapport, men håper dere likte det. Takk for meg! Ps. dere som ikke har testa karpefiske burde sterkt vurdere det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.