Gå til innhold
Fiskersiden

En altfor sen sommerrapport


Vik
 Share

Recommended Posts

Jada... Jeg skal skrive rapport. Vanligvis gir jeg denne jobben til de jeg fisker med og nøyer meg med å lese rapportene, men i slutten av sommerferien kom jeg på tanken om å starte min rapport karriere. Ikke at jeg kommer til å skrive så mange rapporter, men en gang i blant skal jeg prøve å overraske med en rapport med litt skrivefeil og bilder dere allerede har sett. For det er noen rapporter ute fra enkeltturer med bilder som også kommer i denne rapporten, men her er altså en rapport fra mitt sommerfiske 2015.

De første dagene med sommertemperatur kom i slutten av våren her i Grenland og jeg kan endelig ta frem karpestengene mine. Utstyret er oppgradert fra forrige sesong og jeg klarte ikke vente med å ta meg en tur til det lokale karpevannet. Mange av de erfarne karpe fiskerne har for lengst vært ute å prøvd, men jeg er ingen erfaren karpefisker selv om jeg føler jeg får mer og mer dreisen på det.

Sammen med Aron hadde jeg årets første tur og hvilken tur det skulle bli! 2x pers og vannrekord på første tur. Jeg er sjokkskada i flere dager etterpå! I tillegg landet Ari en skikkelig rå speilkarpe! Mer om den turen kan leses her.

post-28721-0-79860400-1444065505_thumb.j

Uten tvil årets fisk så langt med sine 9760g. Sees neste år, Orion ;) Foto: Ari Bohn

post-28721-0-00223500-1444065963_thumb.j

Det ble noen små turer til denne sommeren, men målet var liksom nådd og jeg var fornøyd for en stund. Her er en skikkelig fargeklatt fra en av flere ettermiddagsturer vi hadde. Foto: Ari Bohn

De kommende ukene ble det ikke så mye fiske, men hadde noen mislykkete vadeturer og et par turer med båtfiske der jeg den ene turen kunne lande årets første slettvar. Men det var ikke før det ble sommerferie at det ble skikkelig fart på sakene igjen! Sammen med Thomas dro jeg på en liten østlandsturne for at han skulle få en del nye arter, og jeg skulle få revansj på artene jeg bommet på i fjor. Turen ble suksess med 11 nye arter på Thomas og 2 på meg. Rapport fra turen kan leses her

post-28721-0-20043400-1444066066_thumb.j

Denne fisken irriterte meg altfor mye i fjor. Derfor var det utrolig lettende å kunne posere med denne saken på 395g. Art nummer 89, Regnbueørret! Foto: Thomas W. Rødskjær

post-28721-0-87719700-1444066058_thumb.j

Utrolig kul fisk. Utrolig kult fiske. Jeg skal definitivt prøve dette igjen! Art nummer 90, Stam! Foto: Thomas W. Rødskjær

Når jeg kom hjem fra østlandsturnen var det fortsatt en art jeg hadde klart å bomme på, men denne er det også mulig å få på hjemmebane. Sammen med Anders tok ble det en dagstur der vi trosset et helvetes regn for å få krysset av Gullbust på lista. De 2 første timene gikk uten at vi klarte å få noe som helst, men etter et kjapt plass bytte kunne vi begge notere oss ny art.

post-28721-0-10744400-1444066185_thumb.j

Art nummer 91! 57,24g

Senere den uka hadde jeg planlagt en tur etter Karussen. Vi hadde 2 dager med solsteik og avslappende fiske med et godkjent antall fisk på land. Stemningen ble litt laber da Aron fant ut at han hadde greid å lagt igjen mat og klær hjemme, men vi klarte å dele på det jeg hadde med. Tidlig den siste morgenen innså både meg og Ari at vi ikke tålte tanken på en uke i Trøndelag med drittvær, så når tilbudet om en uke til Frankrike kom, var vi ikke vanskelig å be.

post-28721-0-13657200-1444066231_thumb.j

Ikke den største, men utvilsomt den peneste karussen jeg fikk. Foto: Ari Bohn

post-28721-0-96035900-1444066321_thumb.j

Karuss pers på 1440g. Digger disse fiskene.

Døgnet før vi dro mot varmere strøk tok jeg en vade og kikkfiske tur sammen med Anders og Martin. Målet var 5TTB og stor Piggvar, men de uteble. I stedet klarte jeg å lure en slettvar jeg var sikker på var pers til den lå i vinduet. Fisken var syltynn, men slettvar er alltid kult! Etter hvert ga vi opp vindusfiske og gikk heller over på kikkfiske. Dette gikk ikke så mye bedre, men etter å ha trua lenge nok klarte jeg å lande en paddetorsk. Den største jeg har tatt på hjemmebane. Mer skjedde egentlig ikke den natta.

post-28721-0-28199600-1444066777_thumb.j

Syltynn slettvar på 970g. Foto: Martin Markset Olsen

post-28721-0-96382200-1444066838_thumb.j

Padda mi<3 Foto: Anders Kristoffersen

Dagen etter satt meg og Aron på flyet til Frankrike. Nærmere bestemt Cannes. Det ble litt fiske i havnene der, og selv om jeg ikke fikk noe større fisk var det allikevel kult å se hva Frankrike hadde å tilby av arter. Mer om dette og Karuss turen kan du lese om her.

post-28721-0-53493400-1444067016_thumb.j

Største jeg har sett i hvert fall... Foto: Ari Bohn

post-28721-0-40903700-1444066921_thumb.j

Råkule tangkvabber var det også! Foto: Ari Bohn

post-28721-0-68904100-1444067123_thumb.j

Aron klarte å lure noe større fisk på flytebrød. Jeg plukka skjell. Foto: Ari Bohn

Når vi kom hjem til Norge ble det kjapt et par turer til Stokkevannet etter suter. Dette fisket hadde jeg gledet meg til siden i vinter, og det ble faktisk noe Suter på meg også! På den første turen ble det blanking, på den andre turen fikk jeg en suter på 2160g og på den tredje turen løsnet det endelig. 5 fisk er ikke kanskje ikke det sykeste antallet, men med en toppfisk på 2660g var jeg mer en fornøyd.

post-28721-0-87297700-1444067244_thumb.j

Suter pers på 2660g. Foto: Ari Bohn

Etter dette gikk det for det meste i fiske etter Rødknurr og slettvar. Hadde 3 dagsturer med godkjente fangster hver gang. Første turen perset Anders på rødknurr og jeg fikk en slettvar på rundt 600g, på den andre turen var fisket tregt, men hele dagen hadde jeg mast om at jeg snart skulle dra en pen rødknurr. Den drømmen ble faktisk til realitet! Ti sekunder etter å ha klart å kaste en rødknurr på sjøen fikk jeg en godkjent trøst på 760g. Sjelden har jeg vært så glad!

post-28721-0-63648600-1444067492_thumb.j

Drømmefisk! Rødknurr pers på 760g. Foto: Anders Kristoffersen

På den tredje turen var jeg igjen på tur med Martin og Anders. Turen gikk til Jomfruland hvor vi også skulle overnatte. Vi hadde flyten med oss hele dagen og det ble nok av rødknurr på alle. I tillegg fikk jeg en slettvar på rundt 600g. Om kvelden tok vi oss en tur rundt på Jomfruland. Vi fant en stille båthavn og når vi observerte flere nålefisker var det bare å hente microutstyret. Mens Martin gikk å la seg, dro meg og Anders tilbake for å prøve lykken. Jeg klarte å finne en tangsnelle og aldri har jeg sett en så ivrig en! Etter det som føltes som 2 timer (sikkert bare en halvtime) tar tangsnella sats og snapper agnet mitt. Jeg blir så sjokka at jeg glemmer å juble, men etter hvert som det synker inn er det som om jeg blir 10 tonn lettere. Ny art i boks!

post-28721-0-04982400-1444064806_thumb.j

Like kule hver gang. Foto: Anders Kristoffersen

post-28721-0-47034500-1444070520_thumb.j

Du skal tvinge meg lenge før jeg fisker på en av disse igjen. 5,8g og art nummer 92! Foto: Anders Kristoffersen

Så kommer kanskje sommerens høydepunkt. For andre året på rad stilte jeg, Aron og Anders lag i Langesund Fiskefestival. Vi hadde ikke forberedt oss mye, men når vi lå på 10.plass etter første dag fikk vi mer trua. Andre dag gikk ikke like bra og etter å ha bommet på litt av hvert endte vi på en 18ende plass. Noe vi var fornøyd med! Neste år satser vi topp 15 gutta. Ellers var det også et strålende arrangement med masse bra folk!

Bare 2 dager etter festivalen reiste jeg innover mot Bunnefjorden med Thomas. Det var ikke snakk om å gå glipp av sjansen til å få Stripet Pelamide. Det tok ikke mer enn to minutter før Thomas kunne lande turens første Bonito. Etter to timer hylte det endelig i snella mi også. Etter litt klums og en rå fight kunne Thomas håve turens andre Bonito. En utrolig heftig art å ha på lista! Resten av turen kunne vi bare slappe av, og selv om vi hadde flere utras som skrek Bonito, var det helt greit at vi ikke flere. Thomas har skrevet en lengre rapport om denne turen her.

post-28721-0-86992000-1444065029_thumb.j

Art nummer 93, Stripet Pelamide på 1125g! Absurd og rått!

Bare dagene etter var det klart for skolestart og fiskingen måtte settes litt på vent. Det ble generelt lite fiske resten av sommeren, bare noen koseturer uten fisk av særlig stor betydning.

Til alle jeg har fisket med denne sommeren: Takk for all hjelp og de bra turene vi har hatt sammen! Og en spesiell takk til Aron for å gi meg et spark i ræva hver gang jeg har vurdert å droppe en fisketur.

God Høstferie folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.