Gå til innhold
Fiskersiden

Kikkmeite 2015 - Høydepunkter og tips


Sigg
 Share

Recommended Posts

Kikkmeitesesongen 2015 er nå ved sin ende, og jeg har gått rundt på grunne strender med vader i noen måneder nå. Dette har resultert i et par fine fangster som jeg nå skal oppsumere helt kort, men som regel blir det helt motsatt..

Siden havtemperaturen var så inderlig kald på våren ble det lite kikkmeite i denne perioden. Bortsett fra noen få turer for å se etter børstemarksverming, som jeg aldri har opplevd enda. Livet på grunna var nærmest dødt helt til sommeren ankom. Da ble det fart på sakene.

Jeg og Kristian tok oss en tur til en liten vik. Da vi startet å vade rundt på den grunne stranden, ser jeg en liten kantnål. Selvfølgelig måtte jeg prøve på den, men etter tjue minutter, løfter jeg blikket og spotter en mye større kantnål. Denne var mye mer interessert. Den snappet agnet med en gang, og min første nye art for året lå i min hånd. Endelig fikk jeg min nemesis!

post-30644-0-29476500-1446055776_thumb.j

Stor kantnål ble #83 og veide 33,55g.

En liten film for de som vil se på den.

Etter den årlige Finnmarks-turen, var jeg nok en gang klar for kikkmeite. Jeg og pappa tok turen til vår faste plass, Dyrnes. Som regel er det alltid noe spennende som kommer inn til den lille, blikkstille vika, og den kvelden var tungene i støtet. Jeg fisket på flere uintereserte der den ene var ganske fin. Meitemark var neppe agnet for denne kvelden, men var det beste i mangel av sandmark og børstemark. Senere fkk jeg øye på det jeg hadde ventet på, en svær tunge. Garantert over specimen-grensen!

Jeg gikk tilbake til markboksen og tok den største som befant seg der. Deretter spurtet jeg ut igjen, og fant tunga på samme plass. Jeg plasserte marken rett ved munnen. Perfekt! Jeg skrur av lyset, og venter. Men her er det umulig å være tålmodig, så jeg lyser på tunga etter et beskjedent minutt. Jeg leter febrilskt etter marken, men ser den ikke. Etterhvert ser jeg at tunga rister på hodet noe som kunne bare bety en ting. Tilslaget sitter, og etter en heftig fight får jeg kontroll over den, og springer opp mot land. Drømmefisken har blitt tatt!

post-30644-0-15226700-1446055874_thumb.j

920g og 46cm. Ny pers med 480g margin!

Veeeeeldig lang, men var desverre meget tynn. Dermed må jeg fortsatt vente på å få tunge over den magiske kilosgrensen..

Her er det også en liten film.

Søskenbarnet mitt og min faste fiskekamerat i Nord, Hans, skulle begynne på skole i Stavanger, noe som var en utmerket kombinasjon. Nå kunne jeg vise Sør-Norges beste side, nemlig kikkmeite. På den første turen til Dyrnes slo Hans til. Med en gang jeg ser over vika, spotter jeg en var. Dette var noe som var øverst på ønskelisten til Hans, dermed skulle han få fiske på denne. Etter 10-15minutters intens jigging skyter varen fart og sluker jiggen. Etter litt plasking kom den fint på land, og man kunne lett se hvilken var det var snakk om. Det ble store jubelscener og high fives. Dette var sykt!

post-30644-0-67595300-1446057582_thumb.j

Specimen slettvar på 1516g, og ble art nummer 20(!) på Hans.

En liten død periode fulgte med, men når været nok en gang ble fint, og man kunne forvente blikkstilt hav måtte jeg ut igjen. Denne gangen skulle det bli på en svær og grunn sandstrand. Her er det ofte mye bølger, men akkurat den dagen var det greie forhold. Mens jeg hadde stor piggvar og panserulke i bakhodet, spotter jeg en gigantisk skrubbe. Jeg roper til pappa at han måtte hente nytt tackle og GULP!. Han ordner det i en fei og springer ut til meg. Heldigvis har ikke skrubba flyttet seg, så jeg senker en GULP! Børstemark ned og etter noen få sekunder står den lille havfiskestangen i stor bøy, og skrubba svømmer panisk rundt omkring. Etter litt om og men får jeg landet den og jeg kan ta armene opp i været. Nok en ny pers, og jeg var kjempefornøyd!

post-30644-0-07631100-1446056042_thumb.j

Skrubbepers på 880g. En helt fantastisk deilig følelse å slå gamle persen på 600g fra 2008 eller noe.

På facebook var det flere artsfiskere som fikk slike mini rødknurrer, en art som jeg manglet. Selvom jeg hadde dette i bakhodet på mange kikkemeiteturer, ville jeg aldri trodd at de skulle dukke opp i Egersund. Så feil kan man ta. Jeg og Hans gikk nok en gang for Dyrnes, og ved første øyekast spotter jeg en slettvar. Dette fant vi ut var den samme fra tidligere, og den ville absolutt ikke ha en frossen brisling. Kvelden ble sett på som en liten katastrofe. Men før jeg visste ordet av det så Hans en merkelig art, noe han slet med å identifisere. Jeg går mot han, og får helt sjokk. Rødknurr!! Jeg springer opp på land og fikser en #32'er krok. Fanger en liten mysis og spurter ut mot Hans. Rødknurren tar nærmest med en gang og jeg ka nok en gang juble. En utrolig fin art og nå har jeg en rimelig fair sjanse til å perse.

post-30644-0-81140100-1446056061_thumb.j

Vekta stoppet på helt utrolige 1g, men jeg skal ikke klage med ny art, #85!

Dette var mine høydepunkt fra kikkmeitesesongen 2015. Jeg må helt ærlig si, med hånden på hjertet, at dette fisket er noe av det kjekkeste som er. Man vet aldri hva man finner ved grunne strender midt på natta, og det er nok en av hovedgrunnene til at jeg ofrer fredagstacoen for kikkmeite.

Hvis du er ny i dette gamet, så bør du nok lese dette her. Jeg skal nemlig gi mine egen erfarte tips til å starte med kikkmeite. For det første bør du gå på kart med flybilder der du kan se etter grunne områder til å vade i. Helst sand, siden det er der the action befinner seg. Det er heller ikke dumt hvis viken eller stranda er litt lukket, slik at du ikke trenger å være helt avhengig av vær. Man bør også få kjøpt seg et vannkikkebrett (Tungevindu). Da har du alt du trenger på et sted og man slipper krusninger som sniker seg på overflaten. Man vil da få betydelig bedre sikt.

Utstyret trenger ikke å være dyrt eller kraftig. Jeg bruker en lett havfiskestang, som kostet beskjedene 199kr. Det samme gjelder med haspelsnella som er på. Vadere er et must, sammen med en skikkelig hodelykt. Helst rundt 1000 lumen. En liten håv kan være kjekk å ha, til å fange mysis og strandreker med.

Av min erfaring er det helt unødvendig med perler og søkke når man kikkmeiter. Så lenge du har en kraftig svivel som får agnet til å synke ned, trenger du ikke mer. Til tunge bør man ha #6 og det gjelder også de fleste flyndrefiskene som man kan finne. Disse er veldig glad i mark, så hvis du ikke klarer å få tak i børstemark og sandmark er vanlig meitemark tingen. Gjerne kombinert med GULP!. Strandreke er heller ikke dumt. Piggvar og slettvar kan man fiske med enten jigg eller, enda bedre, ekte tobis eller brisling. Og da gjelder det å lokke varen, slik at den vil hugge. Til andre fisker slik som nålefisker bør man gå ned til #32, og passe på at svivelen ikke skremmer den. Dermed bør det være et greit stykke mellom krok og svivel. Agnet er veldig avgjørende når det gjelder nålefiskene. Da er det mysis, tangloppe eller bittesmå strandreker som er tingen.

Det er en selvfølge at man må gå veldig forsiktig. Både for å få med seg alt som rører seg og for å ikke skremme fisken. Når man fisker på en fisk bør man ta ned lysstyrken og plassere lyset ved siden av fisken. Da slipper man å blende fisken og man får en mye større sjanse til å få den på kroken.

Man kan i teorien vade hele året, men jeg vil si at vi er forbi den beste perioden. Spesielt i august, september og oktober kan man både treffe panserulke, piggvar, slettvar, tunge med mer. Jeg har fått specimen ulke og kveite i desember, men det er det hele. På våren er det tid for nålefiskene. Da kommer de inn for å gyte og slikt, og man vil dermed skaffe seg mye større eksemplarer.

Dette var det jeg hadde om både fangst og tips. Dette fisket er så vanvittig tøft og jeg anbefaler alle til å prøve det ut. Nå gleder jeg meg til våren for mer kikkmeite. Da blir det forhåpentligvis en ny rapport..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra.

Jeg har tenkt på dette med kikkfiske selv. Sjekket i hobbyrommet her en dag og fant plexi også.

Er det bare å vente til våren, eller er det noe å finne også nå fremover?

Du har nok en liten periode nå også, før det blir altfor kaldt i havet. Spesielt pigg og slettvar kommer inn på grunt vann i september, oktober og litt ut i november. Bare å komme seg ut å prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.