Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015 7. Desember


Relaks
 Share

Recommended Posts

Da var det tid for mitt bidrag til årets fiskersiden julekalender. Allerede i August slo tanken om hvordan denne luken skal gjøres meg. Jeg hentet inspirasjon fra de mange nettstedene man kan følge f. eks. fotballkamper med "live update", altså en kommentator skriver alt som skjer (mesteparten) slik at du får med deg kampen selv om du ikke har muligheten for å være tilstede eller se den selv. Så når konseptet var valgt var det bare lokasjon igjen, hvilket det for mitt vedkommende ikke var et sekunds tvil om hvor, Hardanger.

Siden jeg var nyfødt har jeg med familien dratt inn her til skjønne Hardanger for helger og ferier på familiehytten. I all den tid jeg har dratt inn her har det alltid vært en ting som spesielt står i fokus, fiske. I 2001 fant en mink sikringsskapet i hytten som da hadde stått siden 1950-tallet og gnagde seg gjennom denne. Det endte tragisk nok med at hytten brant ned. Etter mange år med nærmest krigføring mot kommunen er inne var hytten endelig oppe igjen i 2008. På de årene hytten hadde vært fraværende hadde min interesse for fiske virkelig tatt av, noe min foreldre kjente godt da jeg året etter kjøpte meg båt for pengene jeg hadde fått til konfirmasjonen. Jeg tilbrakte mer tid på fjorden enn på land. Dorging og pilking var som for de fleste andre fiskere her til lands det jeg drev med, men etter første gang jeg var med å trekke line fant jeg ut av å fiske med agn ikke var så dumt det heller.

La oss spole litt frem i tid. Året er 2013 og jeg har akkurat funnet ut at den snåle keeperen på futsal laget mitt (Peter) også liker fiske når jeg ser han publisere et bilde av en Pigghå på facebook. Long story short, han introduserer meg for kystmeite og jeg blir overlykkelig for min første Hågjel. Etter inspirasjon av tacklene vi brukte til kystmeite begynte jeg å knyte lignende tackler til båtfiske, og ikke lenge etter får Peter jomfruturen sin inn her til Hardanger. Siden vi var relativt ferske med agnfiske på dypet fra båt var target artene Svarthå og Brosme av alle ting. Begge to får en ny art hver. Peter fikk det som til per dags dato er den desidert minste svarthåen jeg har sett og jeg fikk en Brosme på rundt 3kg.

En god stund senere hadde vi begynt å sette oss høyere mål som Blålange, Skolest og Spisskate. Dette medførte en dedikasjon til dypet og oppgradering av utstyr. Etter mye tid på dypet kan vi i all ærlighet si at resultatene har vært blandet. Blålangene har jeg mistet tellingen på for lengst, Skolest måtte det en siddis (Sebastian Pedersen) til for å lure opp av fjorden og Spisskate smalt Peter til med i sommer når vi for første gang arrangerte artsfisketreff i Hardanger (https://www.facebook.com/events/551825718319864/).

Under finner dere et utvalg av "toppfiskene" vi har dratt opp her inne.

22942159404_457379e26d_o.jpg
Peter med Spisskaten han dro opp i sommer


23487947451_de152d971b_c.jpgMeg og en av etterhvert mange Blåkjeft som dukket opp her inne da vi i fjord fant egen spot for de

23461841082_ab5fe5dfe3_o.jpg
Sebastian med Skolesten han fikk mens alle andre som deltok på artsfisketreffet sov


17086352381_9b328bec2d_c.jpgForløbig den eneste Lysingen jeg har tatt her inne

17170877320_1c430aa41b_c.jpg
Peter med en av sine første Piggskater (om jeg husker rett)

14917417093_e61be433db_z.jpgMin første og største Blålange fra fjorden på 6,16 kg.

Så back to topic. Som jeg skrev i innledningen så er inspirasjonen til dagens luke hentet fra div. nettsider med "live-update" fra forskjellige sports begivenheter. Tross den smått rørende introen er det nettop det denne luken skal handle om. Jeg skal så godt jeg makter prøve å holde alle dere lesere up to date med hva som skjer i de 24 fisketimene 7. Desember har. Jeg skal være så mye som mulig ute å fiske. Fra båt er målene klare. Det vil bli fisket målrettet etter 2 arter jeg sammenlagt har over 500 timer etter, Skolest og Spisskate. Jeg vil komme med oppdateringer fra fiskedøgnet mitt så ofte jeg kan under, det kan være hvert 10. minutt og det kan bli hver time, who knows? Inntil videre er været bais så oppdateringene kommer fra mobilen, så får heller bilder legges ut når jeg må i land for fylling og tømming av tanken. For en jevnere, mer detaljert og mer dramatisk oppdatering ville jeg fulgt på med "mystory"en min på snapchat (matabol).

Live-update:
-00.13-Inntil videre er været forholdene så dårlige at å dra ut på fjorden i mørket i en liten 15 fots båt er idiotisk. Alt er pakket og klart, så jeg venter bare på at de få m/sek som er meldt på yr skal slå til...

-00.19-Været suger fortsatt, så i påvente av brukbare forhold stikker jeg en tur bort i båthavnen og dobbelsjekker at alt stemmer i båten

-00.39-Endelig har det jeg håpet på og værmeldingen sa skjedd, vinden har roet seg, så adios fastland, jeg skal på fjorden!

-01.33- Da er alt klart og sko tackler går i sjøen. Nu kör vi!

-02.02- Begge stengene er i sjøen, en etter Skolest og en etter spetznaze. Run på skatestangen as we speak

-02.16- Var noe på som glapp, kjentes
veldig ut som brosme. Satser videre!

-02.51- De av dere som har fulgt med på snap vet hva som har skjedd, hele hardanger er nå våken Fikser ut bilde når jeg er i land

-04.32- Da er jeg tilbake i hytten for å roe nervene og noen timer på puten. De timene jeg tilbrakte på fjorden overgikk mine villeste forventninger. Med så dårlige forhold at jeg såvidt turte å dra ut, 2 min etter motoren startet begynte den å lyse for lite olje og når begge tacklene endelig er kommet uti blåser det opp igjen, men likevell så 30 min etter full fjære kjenner jeg hissig napping i stangen med skolest tacklet. Stangen løftes rolig opp og jeg kjenner enda mer napping, nå roligere. Jeg venter i påvente av noen skikkelige napp å sette tilslag mot men de kommer aldri, så når jeg bestemmer meg for å løfte rolig på stangen å stramme inn litt snøre kjenner jeg igjen litt smånapping og smeller til med et tilslag som kunne hevet Blücher. Ingen tvil om at det er litt ekstra tyngde på mens jeg sveiver opp, men noe fight å skrive til avisen om er det ikke akkurat. Etter noen min ser jeg toppen av tacklet og begnner å dra det opp i båten mens jeg har en sterk mistanke om et blått lite slips eller en svart sokk. De 3 første krokene kommer opp med uberørt agn, men i det den tredje bryter overflaten synes jeg å skimte en grå skikkelse med lang figur nedi dypet. Kan det være? Visst f*** er det!!!! Sko for fan!! Jeg tar den i kjeften og løfter den om bord. Mens den ligger forann meg og jeg ser den lille 1/0 kroken med reke er plantet perfekt i munnviken kjenner jeg gleden komme. En glede så stor at den ikke kan beskrives med noe annet jeg har opplevd! Jeg går inn en gledestranse noen minutter før følelsene tar overhånd og jubelbrølet kommer! For meg er det vanskelig å beskrive hvor høyt det brølet var, men for å si det slik, jeg så lyset ble slått på i noen av husene noen hundre meter fra meg, så godt nokk I guess. Nå har jeg hatt en liten photosession i nøstet der jeg oppdaget at kameraet mitt er ubrukelig på selvutløser bilder da det ikke får inn fokus, så da ble mobil redningen, og det funket som bare det! På land stoppet vekten på 1300gram nøyaktig, så svært etterlengtet art og specimen endelig i boks!

23550015386_b41593267c_c.jpg

23493656411_8331ae6df5_c.jpg

-12.30- Da er jeg endelig våknet med skolest bakrus og fjorden er fantastisk! Når er det vindstille og sol ute, så litt kjapp mat nå så stikker jeg ut på fjorden igjen og tar med meg skolesten, sløser ikke tid her på land (hehe) så den filiteres i båten:

-14.22- Idet skate tackler gikk i sjøen så jeg i øyekroken litt seig napping. Stangen ble løftet og tyngde i andre enden. Som jeg la ut på mystory mens jeg sveivet mistenkte jeg Blålange. Det stemte. Turens første blålange stoppet på 5500gram noe som gjør det til en akseptabel fangst ;) Nå er begge stengene uti igjen. En etter skate og andre etter Skolest, Kolmule og Vassild. Fisker på rødlig samme dybde som i natt

-15.00- Da er begge fiskene delt i fileter, men siden jeg er like flink å filetere som jeg er å synge polske folkeviser ble ikke de noe å skryte av

-15.34- Første agnsjekk på skate agnet er gjennomført og det var tilnærmet uberørt. Kjører på videre noen timer før jeg stikker i land en tur og spiser

-16.14- Da kommer mørket sigende sammen med kjølig vind fra nord/nordøst og verre sjø. Inntil videre kapitulerer jeg og sveiver opp. Om det blir en tur på fjorden dette døgnet får jeg se ann på forholdene, men det ser ikke bra ut...

-18.41- Været holder seg vesentlig bedre enn ventet, men vindretningen ødelegger mye for mulighetene etter skate. Så slik det ser ut nå blir det ikke noe mer fiske på meg dette døgnet fra båt, mulig jeg tar en tur ut litt senere med kystmeite utstyret

-19.16- Beklager liten aktivitet de siste timene, men det døgnet her har bare vært litt for sykt for mitt vedkommende. Nå har jeg fått spist og roet meg litt, så skal jeg ta en liten økt med hodelykt i nærmeste båthavn å lete etter artige micro saker.

-21.30- Tid for tippekonkurranse! Jeg står nå ytterst i båthavnen i Rosendal og skal slenge ut et 2 kroks glidende slep. Hvilke art blir første fisk på land? Alle som tipper rett er med i trekningen av et brett Red Bull. Svar kan skrives under eller sendes som pm til meg her eller på facebook. Snapchat også forøvrig. Det er altså kystmeite jeg fisker nå

-22.05- Under 2 timer igjen nå! Haregner hatt et forsiktig run, men nada på land som far

-22.50- Årstedet er forlatt. Det endte med 5 fisk på land fordelt på 3 arter. Men hva var første art på land? Svar riktig og du kan vinne et brett Red Bull. Svar sendes til meg via pm, snap eller facebook. Svarfrist er kl. 23.59 idag

-00.06- Da avsluttes mitt bidrag til årets julekalender her på fiskersiden. Ivar Kaldheim var eneste sin tippet hvitting, og da det ble første art på land stakk han og av med premien som han får overlevert neste gang meg og han skal på bonten. Håper dere har kost dere mens dere har lest gjennom det jeg har skrevet. Ubeskrivelig deilig at skolest som jeg har satset beinhardt etter lenge skulle sitte denne dagen, rett og slett sykt! Jeg skal i nærmeste fremtid prøve å fikse ut alle videoer og bilder på ble lagt ut på "mystory"en min på snapchat her i kommentarfeltet i form av en youtube video. Takk for meg!

Endret av Relaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangst og fin luke! Må si jeg er god å tippe! Du skal kanskje få rognkjeksen din neste gang vi er på bonten, fredag mest sannsynlig?

Fredag går nok fint ja :)

Ellers må jeg bare si takk for all de gode tilbakemeldingene og ikke minst gratulasjonene over det som til nå er mitt livs fangst! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.