Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015 9. Desember


tage
 Share

Recommended Posts

Plutselig ankom det en melding her en kveld i fra Peter hvor jeg ble spurt om jeg kunne ta på meg ei luke for årets julekalender, joa passer jo egentlig ganske greit det tenkte jeg. Planen for de kommende nettene var å fiske etter både havmus og piggskate og i tillegg hadde jeg for ikke så lenge siden deltatt på fiskekonkuranse i Stjørdal.

Og forresten, for de som har lyst har jeg en rapport fra mine fiske begivenheter tidligere i år, denne rapporten kan man på en måte kalle fortsettelsen på denne:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/71491-sommer-og-hoest-jazz/

Først litt om arrangementet i Stjørdal ved navn Trondheimsfjorden fiskefestival. Dette ble satt i gang av gutta på fiskeutstyrs butikken best fiske i sammarbeid med Trondheimsfjord båtutleie og NKML i all hovedsak for å ha en sosial happening for oss som liker å fiske men også for å lære folket at agnfiske i de fleste tilfeller vil gi mer fisk generelt og et mye større artsmangfold. Og det ble dermed brukt et grunnvektsystem.

Programmet var slik:

Fredag: Foredrag med Bjørn FL og takkelknytting etterpå.

Lørdag: Prøvefiske.

Søndag: Konkurranse og premieutdeling.

Jeg deltok da på alt sammen med fiskekompisen min Markus Strandstad. På fredagen fikk vi vite hvem vi havna på båt sammen med og kunne slå av en prat med de for å legge en slagplan, det var tre personer per båt, selv havna jeg med to personer jeg ikke har møtt før han ene hette Vegard og han andre hette Christer. Fredags natta gikk med på å knytte takkel og å titte på sjøkart. Det var en spesiell art som jeg hadde sykt lyst på som de tar en del av i Stjørdal, nemlig lysing. Snittet var ikke av det største på lysingene men de var der.

Lørdagen var her og jeg var klar for fiske. I dag Var det kun meg og Vegard i båten vår, overraskende få påmeldte i dag ifht på konkurransedagen. Vi startet fisket på lysing spotten. Det samme gjorde båten til Markus. Lite aktivitet til å begynne med, etterhvert ble hvittingen og hyse mer i bettet. Rundt en time hadde gått og vi hadde så langt bare hatt et par potensielle lysing napp, plenti hvitting og et par hyser på vår båt mens Markus hadde mista en lysing i overflata. Omtrent en halvtime senere mens jeg sitter og overvåker stangtuppen min som en hauk ser jeg litt smånapping deretter så jeg bare stangtuppen gå lengre og lengre ned i mot vannoverflata, akkurat slik jeg hadde blitt fortalt at lysingen oftest napper! Pulsen stiger, jeg tar tilslag, fast fisk! Etter en nervøs kamp og landing kan jeg notere meg ny art, sykt deilig! DSC_0489_zpss0swex7c.jpg

Var ikke så lett å smile ordentlig med lepper tørrere en Sahara... Lepper tørrere en Sahara eller ei, det var uansett ny art for mei! Eller noe sånt :D Art nummer #54 Sinnsykt deilig! 4750 gram. Foto: Vegard Sandstad.

DSC_0512_zps2ei0wi8z.jpg

Foto: Tage Aarstad

Etter lysingen min brydde jeg meg helt ærlig ganske lite om hva vi skulle fiske videre. Men vi prøvde oss litt mer på lysingen uten hell og etter det så kjørte vi for det meste bare litt rundt på plasser jeg hadde titta på kvelden før for å sjekke de ut i sammenheng med morgendagens konkurranse.

Resten av lørdagen gikk med på å titte enda litt mer på sjøkart og knytte noen takkel. I tillegg fikk jeg bekreftet Bjørns teori om at lysingen er en skikkelig kinderegg fisk! For de som ikke vet hva som menes med at lysingen er en kinderegg fisk. For det første så er det en rå fight i fisken, for det andre så er utseendet helt rått og i tillegg så smaker den aldeles nydelig! Kan nesten måle seg med skolest for de som har smakt det.

Søndagen sto for tur og vi var klare for å fiske. Vi møtte opp ca klokka 09:20 hvis jeg husker rett, tiden før utror (10:00) gikk for det meste med på å prate skit og gjøre klar agn og stenger. I dag var alle tre til stede i båten vår, men det var slettes ikke samme båt som på lørdag. På lørdagen hadde vi en flott liten alu båt med bra motor, i dag hadde vi en stygg liten alu båt med dårlig motor. Jeg er nesten sikker på at vår båt var den tregeste av alle og dermed ville det gå med en del tid på kjøring både hit og dit. Kjipt å havne på en slik båt i dag, menmen får håpe på en raskere båt neste gang, lite en kan gjøre med det, nå skal det fiskes! Fisket for min del i dag startet forferdelig tregt, men heldigvis heldigvis tok det seg gradvis opp og jeg kunne blant annet notere meg ned ny pers på rødspette.Screenshot_2015-11-15-22-55-27_zps9fwh7t

Rødspette, 740 gram. Foto: Christer Kristoffersen

Når vi tøffet innover i mot land igjen kjente jeg at jeg ble gradvis mer nervøs på om jeg har slått Markus eller ikke, jeg hadde jo verken fiska dårlig eller bra. Når vi til slutt hadde kommet oss i land fikk jeg fort øye på Markus, spenningen steg voldsomt fort.

Meg: "Koss gikk det?"

Markus: "Få sje oppi kassa di"

*Markus ser oppi kassa mi*

Markus: "Tror muligens du slo mæ..."

Meg: "Vis mæ kassa di"

*Jeg ser oppi kassa til Markus*

Meg: "joa kanskje æ slo dæ, vis mæ kassa di igjæn"

*Vi sammenlikner kassene våre og konkluderer med at jeg såvidt slo han*

Pulsen stiger enda litt mer i håp om å vinne junior klassen. Og noen timer senere får jeg vite det, jeg vant! Det var ikke småtterier de ga ut, jeg vant ei prey winder snelle, lawson compact braid og ei prey jigger stang! Alt i alt knallfornøyd med helga! Må si takk til dere på best fiske for et bra arrangement som jeg håper dere fortsetter med fremover!

Noen uker senere skulle jeg ut på en skikkelig fisketur igjen, jeg skulle nemmelig fiske havmus og piggskate. Piggskate har jeg fått mange av før men havmusa var en spesielt etterlengtet art for med fordi jeg hadde feilkroka den en gang for omtrent et år tilbake på en plass hvor det ikke er tatt mye av de. Dette sugde hardt. I hele det siste året har følelsen av at jeg fortsatt ikke har fått havmus gnagd skikkelig mye og nå hadde det utviklet seg til et større kjøttsår som jeg måtte bli kvitt. Etter en god omgang argumentering, masing og tapre forsøk for å overbevise pappa fikk jeg dra til Skarnsundet, en av Norges mest annerkjente plasser hvis en skal få seg havmus. Vi skulle legge inn noen timers fiske etter havmusa før vi kjørte videre til Namsos hvor jeg skulle fiske piggskate. I det vi ankommer plassen har jeg veldig trua på havmus, jeg rigger den første stanga og slenger ut et glidetakkel med 3/0 semi sirkel krok fra owner agnet med makrell. På stang nummer to har jeg et glidetakkel med 1/0 mutu light agnet med makrell. I mens jeg venter tar jeg meg litt rett i koppen potetmos og en boks sprite, nam! Etter en halvtime har jeg det første runnet, det var en torsk... Jeg kaster ut igjen og det skjer nada niks den neste halvtimen før det runner igjen, torsk... Jeg begynner å bli mer og mer nervøs for at jeg muligens skal blanke. Et par timer senere måtte vi kjøre videre... Sinnsykt kjipt å ikke få havmus. En ting jeg merket var det at strømmen var langt i fra like voldsom som jeg hadde fått den beskrevet, kan dette ha noe å gjøre med at havmusa ikke var i bettet? Ja jeg hadde agnsjekk med jevne mellomrom oftest var agnet urørt. Skarnsundet... I`ll be back!

Når vi er fremme hos bestemor og bestefar i Namsos er ikke motivasjonen helt på topp men jeg drar uansett ut og fisker sammen med bestemor(!) fordi hun ikke likte det faktumet at jeg skulle fiske alene. Rundt klokka ett har jeg fått rigget opp en stang med halv sild og glidetakkel. Før jeg engang hadde rukket å si skolest var det fisk bortpå og nappa, nappa likna altfor mye på pigghå napp, det gjorde også fisken som ble med opp.. Tre timer og mange pigghå senere er det noe som runner litt mer "riktig" det starter svært jevnt og fortsetter stort sett slik helt fram til jeg setter tilslaget. Da begynner det i andre enden å oppføre seg feil, men selv om det er feil oppførsel er ikke sizen noe å klage på. Det var nemmelig en fin pigghå som vi avslutter kvelden med.

Screenshot_2015-11-28-04-21-23_zpsrbwbjkFoto:Ann Britt Aarstad

Kveldens siste pigghå veide 6000gram og var ny pers for meg!

Typisk at vekta mi skal klikke helt når jeg får såpass fin fisk, da ble jeg nødt til å nøye meg med fjærvekta som jeg hadde med. Vekta tok maks 6 kg og ble bunnet av denne pigghåen, var nok nærmere 7 kilo i realiteten. Helt grei avslutning på natta som egentlig skulle ha gått så mye bedre. Alt går dessverre ikke alltid i boks, får håpe på bedre fiske neste gang. Tidligere turer da jeg har vert på besøk til bestemor og bestefar i Namsos sammen med Markus har hun kjørt oss på fisketur i 11 tia også dro hun hjem og la seg og da var det bare å ringe når vi følte for det, credz til bestemor som alltid stiller opp når jeg tar turen til Namsos!

Nå ser jeg frem til søvnløse netter ute på sjøisen på løgnin!

Og forresten, god jul og godt nyttår til alle fiskeglade mennesker her inne på fiskersiden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.