Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

Siden jeg er for oppspilt til å sovne, og det ikke er så mye fornuftig å gjøre så sent som dette en natt til onsdag kan jeg like gjerne skrive om hvorfor jeg ikke er helt i sove-humør.

Etter en dag med trege forelesninger var jeg litt usikker på om jeg skulle stikke ut og fiske eller ikke. Svaret er som regel "Ja" til et sånt spørsmål, men nå hadde sommerens agn-reserver begynt å skrante noe alvorlig. Jeg var tom for både makrell og sild, og jeg satt igjen med brisling, reker og sei. Ikke akkurat noen av favorittene mine til kystmeite, men man får i hvert fall ikke fisk om man sitter hjemme med kaffekoppen hele kvelden. I tillegg hadde jeg den følelsen av at i dag, i dag skjer det!

Jeg dro til Bontelabo for å gjøre ENDA et forsøk etter min store nemesis; Småflekket rødhai. Jeg begynte så vidt å fiske etter denne i slutten av 2012, men etter at jeg hadde fått min første havmus i for ganske nøyaktig 3 år siden gikk fokus mer og mer over på rødhaien. Hvor mange timer og turer jeg har tilbragt med tanken om rødhaien vet jeg ikke, men det er nok skremmende høyt - Jeg har ikke akkurat fisket lite de siste 3 årene, for å si det mildt.

Bontelabo er bare en av mange plasser jeg har prøvd i håp om å komme i kontakt med rødhaien, men her vet jeg det er tatt noen - Ikke mange, men noen. Jeg rigget opp stengene med paternostertakler med Owner Mutu Light i str. 1/0 og agnet opp med litt diverse av agnet jeg hadde. Det var veldig stille i et par timer før jeg fikk en pigghå og en hågjel på brisling/sei-kombo. Plutselig kom det en bil kjørende og ut hoppet Henrik som hadde vært ute etter havmus og var på vei hjem. Han tilbød meg makrell siden jeg var tom, og jeg var mer enn glad for å ta i mot - En reddende engel! TAKK HENRIK!

Jeg byttet agnene til makrell, og det gikk ikke mange minuttene før det tikket inn enda en pigghå. Jeg hadde litt aktivitet på stang nr. 2 mens jeg agnet opp igjen. Og etter litt kom det et halv-skikkelig run. Fisken kom mot meg så snøret var blitt helt slakt, pigghå tenkte jeg, ettersom den ofte gjør akkurat det. Jeg sveivet og sveivet for å få kontakt med fisken og satte deretter tilslag. Fisken satt på, men det var ikke veldig mye liv. Fisken vrikket litt hit og dit, men det var for lett og for lite liv til å være den typiske pigghå-størrelsen. Hågjel tenkte jeg, eller en skikkelig liten pigghå.

Fisken kom mot overflaten, og jeg speidet ut i sjøen. Plutselig kom den til syne. Glidende mot meg kom det en hai som IKKE spiss snute som en hågjel OG DEN HAR PRIKKERRRRRRR! Jeg trodde jeg så syner, men før jeg fikk tenkt meg om hadde jeg snudd meg etter håven og fisken lå plutselig i nettet. Jeg løftet fisken mot kaien, og fikk landet den trygt. Nå ristet hele kroppen, og jeg begynte å hyle og fnise som en 14 år gammel jente på Bieber-konsert. Der var den - Fisken jeg har brukt alt for mange timer etter, og som jeg hadde fått et overtroisk forhold til. Kroken satt heldigvis fint plantet i munnviken på rødhaien. Jeg begynte å sende meldinger og ringte fotograf (Pappa <3) før jeg tok noen raske bilder og la fisken i håven så den fikk være i vannet til fotografen kom. Den klarte heldigvis ikke å hoppe ut av håven og vi fikk tatt noen skikkelig poseringsbilder før fisken ble veid - 1000 - 990 - 1000 - 990. Den gikk litt opp og ned før den stabiliserte seg 3 ganger på 990 gram. Ikke viktig med vekten - For endelig hadde jeg landet min nemesis og en drøm i Bergen!

24263063801_e4c351af83_z.jpg

Småflekket rødhai 990gr

24052255900_dfacc84521_z.jpg

Paternoster-takkel med Owner mutu light 1/0

24347802055_e31268c33d_z.jpg

Og videoen jeg sendte på snapchat ble lagt ut på YouTube... :rolleyes:

Nytt kryss i artslisten var det selvfølgelig også - Så min art nr. 89: Småflekket rødhai! En drøm som gikk i oppfyllelse!

PS: Hvis det var noen i sandviken som hørte noen skremmende lyder i kveld var det nok bare meg...

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.