Gå til innhold
Fiskersiden

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 13. okt. 2020 in all areas

  1. Jeg skrev følgende om GSD22 på THT forumet for noen år siden [QUOTE=abbor;9759245]If your current sounder is capable of showing fish it's probably not possible to upgrade to a GSD22, it will be a downgrade GSD22 can be used as book support, except for this it's worthless[/QUOTE]
    2 points
  2. Jeg ser i en amerikansk gruppe for MG-eiere på Fjesboka at MG har begynt å sende ut en oppdaterings-dongle nå som visstnok skal fikse problemet. Så her er det bare å krysse fingrene. Jeg ser selv på en Xi3 24V, men avventer til problemene er løst. Må jeg opp på MK så er jeg troenes til å ta steget helt ut til Garmin eller Lowrance for å få en børsteløs motor. Men det koster så det svir....
    1 point
  3. Jeg kan skrive under på at lagring kan være det vanskeligste. Selv bor jeg i leilighet i et område med beboerparkering. Det betyr at jeg ikke kan ha båten stående i umiddelbar nærhet mer enn for helt korte perioder (eller på søndager ....). I "sesongen" oppbevarer jeg derfor båten i nærmeste villastrøk utenfor område med beboerparkering. Motoren tør jeg ikke ha hengende på, så den tas opp og ned fra kjellerboden med hjelp av motortralle. Dette funker greit nok, men det er klart at en liten hageflekk eller oppstillingsplass ved hjemmet, hadde vært bedre. På vinteren har jeg heldigvis et sted innenfor 45 min kjøring, der jeg kan oppbevare båt og henger mer permanent. Dvs båt veltet opp-ned under presenning. Det jeg liker minst med den løsningen jeg har nå, er muligheten til å ha to hender fri og til å fiske uten avdrift. Jeg fikk en hissig makrell på hver stang da jeg dorget meg rundt den ytterste odden på Rambergøya utenfor Gressholmen og møtte vind og bølger fra "storhavet". Da blir det fort litt "kål". Motor med styrekult vrir seg utrolig kjapt når den slippes. Ved kastefiske legger jeg båten opp mot vinden og lar motoren bakke på laveste fart. Den vrir seg mindre når den "rygger". Motor med rattstyring er erfaringsmessig litt enklere å håndtere alene, da man i større grad kan låse rattet med et kne, rumpa eller annen ledig kroppsdel. Dessuten kan det monteres hydraulisk styring. Nevnte utfordringer med styrekult kan dog "enkelt" løses med en frontmontert el-motor, men det er en ganske heftig investering ... På den andre siden kan en lett alu-båt sjøsettes mange plasser der større farkoster må gi tapt, og den håndteres enkelt alene. Er man to personer, kan den også sjøsettes for "hånd", dvs uten båthenger og rampe, dersom man tar av motoren. Jeg sjøsetter og tar opp båten regelmessig på en liten badestrand (når det ikke bades ....), ved å rygge så langt jeg kommer, og så hekte av hengeren og trille den de siste meterne. Når båten skal opp, trekkes den gjennom sanden med vinsjen på hengeren. Det ligger en del alu. båter på Finn. Dersom du vil teste en Viking 440, som vel er en av de vanligste i Norge, så er det slike båter NJFF låner ut gjennom http://www.minebåter.no
    1 point
  4. Ha en plan for lagringen, det er ofte der det skjærer seg. Skriv en liste over hva som er viktig for akkurat deg, øverst står nødvendigvis budsjettet, neste er typisk maksimal vekt for alt inkludert tilhenger (som igjen har sammenheng med bil og førerkort). De neste punktene på listen blir gjerne mer subjektive, men det er greit å ha en liste å se tilbake på før man tar steget over på Finn.no for å rekognosere hva man kan få innenfor budsjett. Finn gjerne frem noen alternativer som kan være aktuelle for deg, post de her og la andre komme med sine erfaringer og meninger. Jeg gjorde en tilsvarende øvelse da jeg skiftet båt sist, den ligger her:
    1 point
×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.