TT
Members-
Posts
1,972 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
204
Content Type
Profiles
Forums
Gallery
Everything posted by TT
-
Dere får drømme om et slikt flak som kom inn Oslofjorden i 2015 (var det vel?). Da valfartet om lag alt som kunne krype og gå av seriøse artsfiskere i Norge til Bunnefjorden, og mange av dem lykkes også.
-
Enig med @Ølgylt her. Det kommer helt an på laksen, forholdene på stedet og en dose flaks. Selv har jeg tatt laks på 2 kg med 0,15 mono, men det er ikke utstyr jeg fisker etter laks med. Laks finnes jo fra rundt en til over tjue kilo, og det sier seg selv at sistnevnte setter utstyret på en noe større prøve Må du holde igjen en laks i strømmen, kan det gå galt uansett. Jeg har sett kraftige laksekroker brekke i kjeften på laks som har satt kursen mot havet. Den laksen jeg fikk på søndag var ikke spesielt stor, men den stilte seg opp på utsiden av en stor stein i strømmen. Det var overraskende hvor mye kraft det måtte til for å flytte på fiske da. Men jeg hadde 0,40 spiss, dah …
-
Bare hyggelig det! Prøv også søkefunksjonen på forumet. Jeg tror du finner noen eldre poster om flue og dupp til laks. I noen elver kan du også bruke flue og søkke. Det blir omlag som å fiske med mark og søkke. Men sjekk fiskereglene der du skal fiske. Flue og søkke er forbudt ganske mange steder. Og legg gjerne inn rapporter fra fisketurer, så bidrar du til å holde liv i forumet
-
Hei! Grovt sett er det to måter å fiske med flue og dupp; duppen i enden av snøret med fluen(e) over, eller duppen først og flua etter i en (lang) fortom. Førstnevnte bruker jeg etter ørret og sistnevnte etter sjøørret. Begge kan være svært effektive. Jeg har aldri fisket laks med flue og dupp, men leste meg opp på dette for noen år siden da jeg hadde ambisjoner om å prøve. Jeg har noen laksedupper på 30-40 gram liggende ubrukt i fiskeveska Etter laks er det flua etter duppen som gjelder, og så lang fortom du klarer å bruke. Noen bruker så lang fortom at de må ha flua liggende i vannet nedstrøms mens de kaster. Jeg tipper dette krever litt trening, og ville startet med ca en stanglengde. Det krever mao litt plass, og vadere kan være lurt. Ellers blir det å etterligne fluesvingen som fluefiskerne søker etter. Oppstrøms last bør nok unngås. Det lukter trøbbel!
-
«Live-rapport» fra Brufoss. Første tur i år. Litt spontant en søndag ettermiddag. Starta på go’plassen ved campingen, men merket ingen ting. Tok bilen og dro litt nedover, før jeg returnerte til campingen. Ut i elva igjen, og etter få kast satt den. Fikk hjelp av en hyggelig østerriker som «taila» som om han aldri har gjort annet. Enda han påsto det var hans første møte med atlantisk laks. Har ikke veid ennå. Overlot plassen til østerrikeren, og sitter og ser litt. «Tailer» jo gjerne som takk Eddit: 5,7 kg og 85 cm.
-
Skikkelig kul rapport! Den minner meg om at det er alt for lenge siden jeg har fått en ny art! Skitt fiske videre, og fortsett med rapporter.
-
Noe som ligner på gode nyheter fra Oslofjorden: https://www.nrk.no/osloogviken/_-oslofjorden-er-ikke-dod-1.16012287 … selv om vi neppe skal friskmelde på bakgrunn av dette. Jeg er ganske sikker på at jeg har fått øyepål, men det står ikke på artslista mi. Så kanskje jeg skal senke en agnet krok ned i dypet ….
-
Jeg vekker til live en eldre tråd her ... HA er og blir min nemesis. Jeg forsøkte meg utpå noen timer i går, uten hell. Jeg var innom plasser jeg har fått angitt om lag ned på kvadratmeteren, men det var livløst. Ikke kan jeg skylde på sel heller denne gangen. Dette var dog ikke i "prime-time" HA tid, da jeg ikke var på vannet før kl. 9, så jeg får skylde på det. Så ikke snurten av SØ eller makrell heller, og mangel på sistnevnte er kanskje litt pussig. Ellers noteres det badetemperatur i fjorden nå. Den lå stort sett på 20,6 - 20,8 og krøp over 21 i rom sjø. I og med greit, siden jeg starta dagen med å falle i sjøen .... Sjukt glatt båtrampe
-
Kloke ord fra en som regelmessig kjører rundt i doninger på 50 tonn
-
Se der, ja! Jeg må si du er hakket bedre til å følge opp utfordringer enn det jeg er ….
-
Å, det var da pigghå her borte i proletariatet i gamle dager. Jeg har både fisket og spist pigghå fra ytre Oslofjord. For øvrig to artige observasjoner: 1) Direkte livstegn fra Ladyen! Det var trivelig! 2) Gylta har fått over 200 fisk i sjøen uten å få en eneste makrell!? I min trakter tror jeg vi må få 200 makrell før vi tør drømme om en annen art. Selv fikk jeg mine første makreller i dag, og har da omsider registrert noe som helst på Havfiskern! Pass på Vestland - nå kommer jeg!
-
Da synes jeg du skal prøve alle de variantene! Variasjon er sjelden dumt. Ved tradisjonelt slukfiske etter laks kastes det litt nedstrøms og så lar man sluken danse seg inn med strømmen uten at det sveives mer enn nødvendig for å holde kurven og liv i sluken. Hvilket jo avhenger av hvor sterk strømmen i elva er. Men med spinner er det en del som kaster oppstrøms. Da må det sveives for spinneren må holde høyere fart enn elva. Jeg har aldri fått laks på spinner, men har brukt spinner litt etter ørret i mindre elver. Da er ofte oppstrømskast oppskriften.
-
Du kan også forsøke på den appen som heter «Angler ID». Det hender det ligger vann der, som ikke ligger på Inatur. Jeg fikk bla treff nå på ymse vann rundt Hurdalsjøen.
-
Hei, og takk for svar! Bergylt er et godt tips! Det skal jeg forsøke neste gang. Jeg har båt og kan komme et stykke ut. Hvordan er det med sei og lyr om man kommer litt "ut på havet"?
-
Hvor på Västkysten er det du holder til? Vi har hytte i Fjällbacka/Hamburgsund, og har så langt ikke fått særlig annen fisk enn sjøørret og makrell. Jeg skulle gjerne hatt noen tips om andre arter det kan være verdt å prøve etter.
-
Det finnes div. glider og impregnering mv til fluesnøre. De fleste butikker med ok utvalg, har trolig noe slikt. Du finner feks ymse her https://www.skittfiske.no/fiske/utstyr/fluepreparater
-
Uansett er det lurt å smøre Lina med egnet «guffe» regelmessig. Da glir den mye lettere i stangringene og kastingen går bedre.
-
Da var omsider årets første SØ unnagjort. Det tok meg fire kvelder i isende vind her på vestkysten. Et godt stykke unna det svenske minstemålet på 45 cm, så den svømmer videre, men i det minste en fisk. Nå har vinden løyet litt og jeg har satt jolla på vannet. Så får vi se om det gir bedre resultater …
-
Jeg pleier å hevde at jeg ikke er laksefisker og at jeg heller ikke er fluefisker. Men når jeg skulker halve arbeidsdagen for et ettermiddag på en av fluesonene på Brufoss, kan man jaggu begynne å lure. Vel, fluehue eller ikke, spey-kasting driver jeg i alle fall ikke med, så fiskeplasser må velges med en viss omhu. Men når elva går med snaue 50 kubikk, kan en glad amatør både vade og ha baksleng uten problemer. (Det skulle ikke forundre meg om jeg var den eneste i hele Lågen med baksleng i dag. Det speyes jo over en lav sko ....). Baksleng var nok riktig taktikk i dag, for speyerne fikk ingen ting. Jeg hadde på to og fikk en på land. Ikke den blankeste 6 kg’s i elva, men helt topp for oss amatører. PS om noen ser meg på et spey-kaste-kurs, så bank meg i hue med en gjeddewobbler. Feks Westins Jette ...
-
Som antydet i andre poster, har jeg en stund sett etter en høvelig alubåt. Slik jakt har likhetstrekk med skyting på bevegelig mål, men nå er jeg nærmere enn noen gang. Westsystem har holdt av en slik båt til meg ut fredag: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130793601 Selv om båten var på salg og i et begrenset antall, fikk jeg altså reservert den. All honnør til Westsystem for det. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en enda lettere båt, kanskje til og med at typen som kan fraktes på tak. Fordelen med denne båten, kontra for eksempel den enkleste versjonen av Alumarine 14 fot, er at den kan laste nesten 600 kg og 6 personer. Hvilket betyr at jeg faktisk kan få hele familien oppi, om det en sjelden gang skulle være aktuelt. Dessuten er denne båten CE godkjent i kategori C og ikke bare D, som de fleste andre mindre alu.båter. Det bør bety at den takler litt mer vær. Båten veier 78 kg, og selv jeg skjønner at jeg ikke kan basere meg på å frakte den på taket (selv om bilen min er godkjent for 100 kg). En båthenger av enkleste sort står derfor på handlelista. Hengeren bær være så lett som mulig, slik at hele lasset kommer under grensen på 300 kg, og lar seg frakte i 80 km/t. Westsystem fører hengere også, og det gir jo en svært fristende logistikk, men jeg ser an noen dager for å se om det dukker opp noe brukbart på Finn. Jeg har en 3,5 hk motor liggende, men selv om jeg prøver å innbille meg at jeg skal forsøke båten med den motoren, så ville det overraske meg om det ikke dukker opp en større i løpet av vinteren. Jeg tror 3,5 hk blir ganske nitrist .. Båten er godkjent for 20 hk. Om noen har svært gode argumenter for at jeg bør holde meg unna denne båten, så skrik ut før fredag ... TT
-
Jeg "må" til Tønsberg julaften og de påfølgende to dagene, og har da fått innvilget fiskefri morgenen den andre juledag. Jeg tar med slukstang, en håndfull sluker og noen fluer. Gidder ikke å bale med flueustyr for noen korte timer i kulda. I utgangspunktet tenkte jeg å forsøke strandområdene mellom Åsgårdstrand og Slagen (jeg har base på Barkåker), men om noen har noen tips til steder og/eller metoder tas det imot med takk! TT