-
Posts
228 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
41
Content Type
Profiles
Forums
Gallery
Posts posted by Atle Høidalen
-
-
Ser pent ut Erik!
-
1
-
-
Gjorde en liten test med den ekstra giveren montert foran på Motorguiden. Googlet litt og fant noen poster på noen amerikanse fiskeforum hvor mange hadde gjort det samme. Brukte rørklemmer fra Monter og skjærte til noen gummimatter til å ha mellom rørklemmene og propellhuset på Motorguiden. Festet jeg har er bare originalfestet til giveren og jeg antar giveren heller ikke er direkte egnet for dette formålet men pytt pytt. Utfordrinen er å få festet ledningen så den ikke løsner og går i propellen. Vanskelig å finne en god patent på opp langs stammen.
Slik ble det.
Det ble en tur til Eikeren (har kjøpt trollingkort der i år og ha planer om litt ørrettrolling på sikt) for å teste patenten samt testkjøre selve trollingriggen. Erfaringen med giveren ble at festepatenten fungerte fint, det gikk også greit med ledningen (festet den provisorisk øverst på stammen). Slo av nettverksekkolodd og brukte HDS5 gen2 til å vise ekkoloddbildet. Jeg klarte dog ikke få stilt inn et bilde som ikke hadde forstyrrelser, jeg antar dette kommer av enten turbulens fra propellhuset eller elektroniske forstyrrelser fra propellmotoren? Bildet ble helt greit, men ikke så bra som jeg håpet. Konklusjonen ble at jeg foreløpig har demontert giveren. Så får jeg se om jeg forsøker litt mer senere.
Hovedformålet med turen ble å teste selve trollingriggen. Var alene i båten, men gikk likevel fint å sette ut 8 stenger ved hjelp av Motorguide og autopilot. Planerboardsene går veldig fint og hele systemet virker å fungere knirkefritt ved vanlig fiske.
Oppdaget dog et problem når jeg skulle forflytte meg i planende hastigheter og litt bølger da det rett og slett er litt for mye svikt i rekkene mine som riggen er festet til. I tillegg er det litt svikt i selve riggen sideveis så hele riggen svaiet ganske bra i høyere hastigheter. Dette er ikke bra verken for selve riggen eller festene til rekkene mine så dette er noe som andre som kjøper tilsvarende patent bør tenkte på. Jeg tror dette problemet vil gjøre seg gjeldene nesten uansett hva slags innfesting av rekker man har, selve riggen bør rett og slegg forankres sideveis mot et ekstra punkt i båten for å unngå for mye svaing.
Stakk derfor innom Seasea på Rud og kjøpte meg noen rekkeklammer. Hjemme hadde jeg liggende en lanterne med stamme av syrefast stål som ikke passer båten min. Kappet denne i riktig lengde, hamret flat endene, rundet dem av med en vinkelsliper og boret hul til bolter. Dette staget forankret jeg da i trollingtargaen og ned mot rekka rundt styrekonsollen. Må si resultatet ble helt ok, ser aldri bra ut når man må ty til patenter som dette men det virker iallefall som riggen er langt mer stødet med staget montert. Kommer i tillegg til å bruke noen flaggstangfester (sees i bildet under) som skal stø opp selve rekka vertikalt slik at jeg for stivet av både sideveis og vertikalt. Forhåpentligvis vil det føre til at targaen oppleves stødig både under sakte og planende fart...
Rekkeklammer fra Seasea og egetfabrikkert tverrstag...
-
1
-
-
9 minutter siden, erik skrev:
Nei, kart og ekkolodd deles via ethernet.
Du kan bruke to givere samtidig så lenge de er koblet til hver sin HDS og du ser på giverne på hver sin HDS. (Ikke splittscreen på en HDS.) Da fjerner du avhukingen på nettverksekkolodd så de «jobber» hver for seg.
Aha, takk! Fikk det ikke til å funke i går, når jeg byttet kilde på den ene enheten så ble kilden også byttet på den andre enheten. Trodde jeg måtte bytte til «multi source», og at nettverksekkolodd måtte være påslått. Kanskje jeg skal koble opp begge giverene likevel da.
-
Forresten Abbor, vil jeg kunne oppnå samme deling av kart over nmea2k som over ethernet? Og ved å bruke bare nmea2k kan jeg velge «multi-source» og bruke 2 forskjellige svingere samtidig?
-
6 timer siden, abbor skrev:
Anbefaler å ikke ha HDS Gen2 og Gen3 eller nyere på samme Ethernet. Den eldre enheten gjør at Gen3 går i legacy mode og får ikke de siste forbedringene som er gjort i ekkolodd signalbehandlingen. I tilegg kan bare data fra ett ekkolodd vises på skjermer koblet på samme Ethernet i legacy mode, ikke noe problem for deg, men for de med mer enn en skjerm eller en Carbon er dette viktig.
Takk for tipset! Gjorde en kjapp test ved å koble til svingeren som fulgte med HDS5 gen 2 enheten og riktig som du skriver, jeg kan ikke velge å kjøre med ene svingeren på den ene enheten og den andre svingeren på den andre. Bare mulig å vise samme svinger på begge enhetene. Jeg får dog vist 83/200/chirp sammen med structurescan på begge enhetene og det er det viktigste for meg. Har ikke planer om å ha flere svingere koblet til, hovedpoenget var å kunne vise kartet på HDS5 og ekkolodd på HDS7 (selv om jeg har lekt med tanken på å montere den ekstra svingeren på trollingmotoren foran).
-
Fikk montert Simrad GS-25 GPS antenna i går også. Var veldig usikker på hvor jeg skulle plassere den da de mest naturlige plasseringspunktene enten var fryktelig vanskelig å trekke kabel til, eller områdene benyttes til ombordstigning enten fra kai eller via badestigen. Tok runden rundt på de aktuelle plassene og signalkvaliteten var relativt lik alle steder, fikk horisontal- og vertikalavvik på henholdsvis ca. 5-6 meter og 0.6-0.7 meter. Det er kanskje ikke allverden men båten står i skyggen av huset så det kan sikkert ha noe med det å gjøre. Uansett var det ca. dobbelt så bra som med den interne antenna i HDS7 gen 3 enheten min. Testet til og med inne i lagerrommet akterut og selv der fikk jeg helt ok signaler, men fant ikke noen god måte å montere den på der. Enten opp med å skru den fast på babord platform bak, der står den i skyggen av påhengsmotoren, men det virket ikke ha så mye å si på signalkvaliteten.
Slik ble det da til slutt.
-
Ble litt mer rigging i helga. Fant en rimelig HDS5 gen 2 på finn.no som jeg fikk en god pris på. Da jeg var innom SG Marine for å kjøpe NMEA2000- og Ethernetkabler hadde de også inne en Simrad GS-25 GPS-antenne som jeg også fikk avslag på da en kunde hadde avbestilt...
Formålet med HDS5 enheten er å avlaste HDS7 gen 3 enheten min slik at jeg kan vise kart på 5-tommeren og kjøre ekkolodd på 7-tommeren. Ingen av skjermene er særlig store (og særlig ikke 5-tommeren) men når man kan dele skjermbildene mellom de to så satser jeg på at det blir litt bedre.
Klart for montering.
Nå må jeg innrømme at jeg monterer ingenting i båten før jeg har kvalitetssikret både innkjøp og monteringsalternativer med en viss fiske- og båtelektronikkentusiast jeg har vært så heldig å knytte kontakt med på nettet....

Så etter litt meldinger frem og tilbake så var det bare å sette igang.
Manglet selvfølgelig templaten til HDS5 enheten, men fant målene på nettet. Et lite tips, målene på templaten er riktig (ja, nemlig) så ikke gjør som meg og forsøk deg på å måle direkte på enheten istedet, da blir åpningen for liten og du må slipe masse for å tilpasse til riktig størrelse....
Jeg har allerede NMEA-nettverk i båten så derfor valgte jeg å koble opp med både NMEA2000 og ethernet-kabel. Det var overraskende enkelt og etter at enheten var koblet opp som funket deling av ekkolodd samt kart helt av seg selv uten at jeg trengte å gjøre noen instillinger i det hele tatt.
Valgte å felle 5-tommeren inn i dashbordet da alternativet med RAM-feste ville blitt mer knotete med demontering etter hver tur samt ledninger som er i veien. Ble mer ryddig slik og siden dashbordet er vinklet skrått oppover ble sikten til skjermen fra førerposisjon ikke så verst heller.
Gjorde en kjapp oppkobling av Simrad GS-25 antenna også (visstnok sammen som Lowrance point-1), og den funket også over NMEA-nettverket på begge enhetene. Har ikke helt bestemt meg hvor jeg skal montere den så det får jeg komme tilbake til..
-
2
-
-
Den 21.4.2018 at 13.23, Anna skrev:
Hei alle sammen!
Jeg lurer på om man kan fortsatt fiske gratis i Drammenselva (innenfor Drammens grenser).
Tusen takk på forhånd.
Hei!
Ja, det kan du. Grensa går vel ca. ved Sølfastøya.
-
1
-
-
8 minutter siden, erik skrev:
Ble riktig fint det der. Venter i spenning på bildet av den første blåveisen etter at du har skallet i en stangholder mens du kjører fisk.

Hvis railen rundt vindskjermen er solid, kan du lage ett eller to støttestag dit?
Ikke blåveis enda, men et fint horn på sida av hodet i dag, relativt ømt. Det klarte jeg fint selv uten fisk på stanga.
Jepp, tenkte det samme selv. Skal høre med YM's om det går at å bestille samme stag og fester som benyttes i hvert hjørne av targaen og så feste dette mellom targa og railen til konsollen på styrbord side. Så vurderer jeg å forankre relingen ned til skrogen med et vinkeljern der hvor lanternene er festet i relingen. Får se hva det blir til.

-
Ble en liten tur til Eikern i går. Var innom og kjøpte trollingkortet, så bare det ut på vannet. Relativt friskt, kald vind, bølger og snaue 4 grader i vannet. Målet var å få testet riggen og det fikk jeg. Alene i båten så det ble Motorguide autopilot og med den farta så ble det gjeddetrolling. Fikk satt ut planerboardsa, det gikk relativt greit egentlig. Siden det var første turen og jeg ikke hadde rigget stenger på forhånd ble det kun fire stenger ute. Gikk fint å sende ut snørene også. Planerboardsa gikk fint i vannet (så langt jeg med null erfaring med dette kunne bedømme).
Alt i alt en vellykket testtur, men ser at jeg nok bør forsterke eller forankre trollingtargaen bedre. Den sitter kun på relingen nå, og hele relingen "flekset" litt i dønningene, blir jo endel moment og siden det er langt mellom festepunktene på relingen var det vel ikke annet å vente. Får tenke litt på hvordan jeg skal løse det.
-
3
-
-
Hei,
Er det noen som kan gi en rapport for vannforholdene på Krøderen nå? Er det is der fortsatt eller er den gått nå? Er det lite vann?
-
Ok, har sett de samme fiskereglene på inatur. Har tanker om å prøve med 6-8 stenger og planerboards etter gjedde der og vil være sikker på at jeg ikke blir kjeppjaget...

Antar det også er fritt frem i Øyeren med planerboards også, iom. det er "tålt fiske" som det står i forskriften? Noen som vet noe om det også?
-
Hei,
er det noen som vet om det er begrensinger på antall stenger og bruk av planerboard på Krøderen?
-
1 time siden, erik skrev:
Ser bra ut!
Skal snart på en 9 timers rundtur til Sverige og hente litt leketøy jeg også. Gleder meg som en unge.
Det vil jeg tro! Men skal du ha targa på Starwelden, eller blir det mast?
-
Tok turen tur/retur (82 mil!) til YM´s Fiske i går for å hente alt utstyret. Der ventet Jukka og faren hans på meg i butikken med kanelsnurrer og kaffe. Praten gikk lett om alt mulig som hadde med fiske å gjøre og jeg fikk også sett litt rundt i butikken. To utrolig hyggelige karer og kan fort være jeg stikker innom der igjen om jeg skulle være i området. Fikk en del fisketips for Vättern også.

Et lite utvalg fra butikken.
Targabåge i rustfritt inkl. sprøt og spöhållare, det ER billig.

Utvalg av Lappiawobblere. Fikk med meg noen hjem.:)
Vel hjemme med utstyret og klar for montering. Det jeg fikk med meg var:
- 1 stk. Trollingtarga 1900mm med sprøt (uten stangholdere)
- 2 stk. Patriot planerboardsneller
- 2 stk. trollingblokker
- 2 stk. YM´s planerboard (er vel egentlig Järvirosvo)
- 2 stk. 90m Tuf-Line planerboardline
- 7 stk. Lappia wobblere i forskjellige størrelser
Alt dette kostet meg den nette sum av 9600 svenske kroner. Jeg er kan på ingen måte påberobe meg noen kompetanse på temaet trollingutstyr, men vet at targaen alene ville kostet 8500 dersom jeg skulle bestilt gjennom Silver forhandler her i Norge.
Slik ble det seende ut ferdig montert. Må seg jeg ble ganske fornøyd med resultatet. Ikke bare fikk passet bredden perfekt, men jeg fikk også montert langt nok bak til at targaen ble stående rett over konsollen. Som en bonus fikk jeg festet ene beinet helt bak på relingen ved festet der relingen bikker nedover, noe som gjorde at targaen ble tiltet litt bakover og gjorde seg bra sånn rent estetisk sett...

Alt var enkelt å montere, og kvaliteten på targaen var prima, godt og pent sveiset. Hvis jeg skal trekke frem noe negativt ift. kvaliteten så er det at finishen var ørlite variabel enkelte steder (bittelitt skjolder) samt at kromen ripet lett under arbeidet med å sette på stangholderene. Men da er jeg veldig pirkete. Kan trygd anbefale andre å gå for denne løsningen.
Ser frem til å teste på vannet så snart isen går!

PS: Her er Lappiawobblerene jeg tok med hjem.

-
2
-
4 timer siden, ahamm skrev:
om det er som på bildet, så har du glemt 10 stangholdere i regnestykket ditt. med blokker og line passerer du lett 2000.
Stemmer det, prisen var inkludert 10 stangholdere, hvilket jeg ikke skulle ha. Så da blir det vel en 1500 kr. rimeligere.

-
6 minutter siden, erik skrev:
Tenkte ikke på Silver, men på det finske firmaet som lager YMs egen vri. jiicee.com er nettsiden deres.
Aha, takk! Tok et titt, var en smule utfordrende med finsk, selv med Google Translate. Såvidt jeg kan tolke det så virker det ikke som det er så mye å spare der, 4500 kroner, men det er uten linhjul. Pluss kanskje litt mer komplisert med frakt og slikt...
-
5 minutter siden, erik skrev:
Jeg har bare hørt gode ting om Patriot, men aldri brukt de selv.
Dette koster penger.... Prisen er ikke så gal med tanke på at den er inkludert hjulene og stangholdere. Jeg kjenner igjen bildene YMs har på ting fra den finske leverandøren, jeg så på de løsningene selv til den gamle Silveren min. Nå klarte jeg ikke å finne igjen nettsidene til finnene, men du kan prøve å handle rett derfra.
Tror kanskje de har regnet litt feil hos YM for jeg fikk beskjed tidligere at Targa inkludert sprøt og linhjul kostet 6300 sek. Da er det jo bare blokker, line og planerboards i tillegg, planerboards koster 2295 sek og jeg tror ikke line og blokker koster over 2000 sek. Har spurt hva som følger med i pakken til hvilken pris.
Jeg har vært i direkte kontakt med Silver, men de kan ikke selge direkte til kunde, iallefall ikke i Norge. Jeg ble henvist til en liste av norske forhandlere hvorav Fritid-Senteret var de som var nærmest.
Vi får se hva det blir til!

-
3 timer siden, erik skrev:
Dessverre, men blir spennende å høre erfaringene dine med targaen.
Har fått tilbud på komplett pakke hos YM's Fiske & Fritid, virker dette ok? Er relativt grønn på dette området. Har regnet meg frem til at tilsvarende kjøpt i Norge fort havner på 14-15.000, minst. Patriot sneller, de er ok? Planerboards er YM sine egenproduserte. Se svar fra YM under:
HeiOk, då fixar vi en 1900 mm Targa. Du kan välja på Patriot eller RF rostfria linhjulen. det är ditt val.Patriot linhjulen säljer vi mest.Planerboarden kan jag inte göra nåt på priset då de är prispressade, så det är 2295:-.Planerlina får du med på köpet samt att jag kan säkert ordna så du får några Lappia också.Helt komplett Targa (Plug&Play)med allt samt planerboard=10665:-Komplett Targa förutom Linhjul =9065:-Måste återkomma till dig om beställningstiden, ska ringa till tillverkaren i Finland. -
Det ser ut som jeg ender opp med å bestille Silver sin targabøyle med sprøt og sneller (tilsvarende som på bildet). Den krever ingen boring i skroget da den festes på relingene samt at den er enkel å fjerne igjen om det blir nødvendig. Sjekket med Silver forhandler i Norge (Fritid-Senteret) og de skulle ha hele 8500 kr for å bestille for meg. YM's Fiske & Fritid i Sverige skulle bare ha 3900 kr for tilsvarende (var da ikke Silver original, men helt lik, produsert på samme sted visstnok). Bakdelen er at det er drøye 5 timer kjøring til Smedjebacken der butikken er. Noen som vet om andre forhandlere i Sverige hvor jeg kan få kjøpt denne targabøylen og som ligger litt nærmere norskegrensen?

-
Hei!
Det enkleste er nok mast ala Big Jon ser jeg ja. Status nå er at jeg har kontaktet Fritid-Senteret på Rud og bedt om tilbud på Silver sin "Targa fishing arch". Den ser heller ikke pen ut egentlig, men festes med klemmer på rekkerørene mine så jeg slipper mer boring i selve båten. Må bare avklare om Silver sin Targa vil passe bredden min, samt hva prisen inkl. frakt til Norge kommer på først. Blir det ikke klaff så blir det nok Big Jon masten, slik som du har.

-
Ok, ikke enkelt dette her. Det er vanskelig å komme til under dekket akkurat der masta ville stått så jeg vet ikke om jeg får til å forsterke akkurat der. Ja T-top har jeg hatt lyst på uansett pga. ly for sol og regn også, så det er ikke bare pga. planerboard.. Men det er som sagt både dyrt og komplisert.
Paradoksalt er kanskje det enkleste Silver sin targabøyle da denne kan festes på rekka på begge sider og derfor i utgangspunktet ikke krever boring eller modifisert av båten ellers i det hele tatt. Ser ut som den er såpass høy at jeg kan passer under den når jeg beveger meg i båten også. Eneste er at rekka mi ikke går helt bak slik at bøylen vil komme litt foran styrekonsollen...
-
Takk for svar! Du har noen gode poenger der. Ser du har rigget noen stropper på planerboardmasta på to av bildene, er det pga. frykt for at festet skal rives opp? Er jo litt skeptisk til en 2 meter lang stang med en tilsynelatende så liten forankrings/festeplate i skroget. Blir rimelig mye moment i den stanga... Og en sånn stroppeløsning ser jo ikke så vakkert ut selv om det funker.
Men bra hvis det er lett å fjerne hele stanga når jeg ikke bruker den selvsagt.
Ser at det idelle kanskje hadde vært T-Top selv om det er dyrt. Men det er endel usikkerhetsmomenter der ift. at jeg har styrekonsollen min plassert ut av senter mot styrbord side i båten min samt at jeg må bore og skru enda mer i skroget uten å helt vite hva slags konsekvenser T-topen vil medføre, både under frakting på henger og under kjøring i planende fart... Tenke tenke...

-
Etter halvannet år med dyprigg og sideparavaner er jeg klar for å sette igang med nytt prosjekt. Jeg er nemlig mektig lei av å kjøre fisk med sideparavaner hengende på sena. Sideparavaner er fint det, men blir liksom ikke det samme som å kjøre fisk uten dem. Har derfor tenkt å rigge opp med planerboards i år. Vurderer flere forskjellige løsninger:
- Big Jon planerboardmast. Dette virker som en veldig enkel og rimelig løsning, bortsett fra at jeg egentlig ikke ønsker en mast midt i området foran i båten hvor jeg spinnfisker fra. Er også skeptisk til å måtte bore hull i i dekket i båten og også hvor mye krefter som kommer til å rive og slite i festet under bølger. http://www.olssonsfiske.se/fiskemetoder/trolling-batfiske/mastriggar/big-jon-planerbord-mast-52-7
- Kjøpe løse ruller samt planerbord "sprøt/master" og feste disse til eksisterende rekker på selve styrekonsollen (usikker på om det blir høyt nok for planerboardlinene?). http://www.olssonsfiske.se/fiskemetoder/trolling-batfiske/mastriggar/patriot-rollon-pro-planebordsrulle og http://www.olssonsfiske.se/fiskemetoder/trolling-batfiske/mastriggar/roster-planebord-del-600mm-for-25mm-ror
- Kjøpe Silver/Terhi sin targabøyle og montere ruller og "sprøt" på denne. https://www.silverboats.fi/en-en/accessories/general-accessories/targa-fishing-arch
- Gå "all in" og investere i T-Top som hvor jeg fester ruller og sprøt i toppen av. F.eks. denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111117656
Er nok foreløpig alternativ to som er beste kombo mellom praktikalitet og lommebok, men er som sagt usikker på om jeg får planerboardlinene høyt nok opp på denne måten. Selve toppen på selve "rekka" runde styrekonsollen er ca. 1,4 meter over vannet og "sprøtene" er ca. 60 cm, dvs. det blir ca. to meter over vannflata.
Er det noen her som har erfaringer å dele rundt Big Jon planerboardmast vs. ruller og sprøt på styrekonsoll? Erik?
PS: Bilder av båt og styrekonsoll lenger opp i tråden.
Motor guide xi5 36v
in Tilleggsutstyr
Posted · Edited by Atle Høidalen
Har overhodet ikke peiling på batterier, men har selv 2 stk. 12v. 100ah AGM seriekoblet så de gir 24v på min Motorguide xi5. Båten min veier nok rundt 1200kg fullastet og de 50ah jeg har tilgjengelig hvis jeg ikke skal lade ut batteriene mer enn 50% varer i alt fra 3-4 timer til en hel dag alt ettersom om jeg skal dorge eller spinnfiske og vind og værforhold.
Høres unektelig veeeldig billig ut med 5000 kr for 180ah 36v lithium, er en pakke satt sammen av 18650 batterier? Hvis dette funker i marint miljø med Motorguiden din så er det flere enn deg (inkludert meg selv) som burde vurdere dette. Med litt grunnkunskap kan man jo kjøpe batteriene selv og sette sammen...?