Jump to content
Fiskersiden

Atle Høidalen

Members
  • Posts

    228
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

Posts posted by Atle Høidalen

  1. Hei og takk for svar!

    Jeg endte opp med å kjøpe en Tredal 20-1500 henger. Oppgraderte da fra Tredal 19-1100. En ting å tenke på ved kjøp av større henger er både økt egenvekt og bredde. Selv om hengeren jeg kjøpte bare var 110 kg tyngre merker jeg godt forskjell på de to hengerene i motbakkene. I tillegg er 20-1500 hengeren mye bredere slik at det blir mer å være obs på i trafikken. Var også litt vanskeligere å tilpasse 20-1500 til båten min. Alt i alt er jeg bare delvis fornøyd med byttet, men nå kjører jeg iallefall lovlig og hengeren er meget stødig pga. fjæringer og bredden på akslingen. Båten ligger veldig bra når den først er oppe på hengeren.

  2. Hovedproblemet mitt er nok at jeg boret feil første gangen jeg skulle lage hullet i den ene stangen som skal inn i den andre, der hvor lengden på staget låses av en skrue. Det medførte at jeg måtte lage en svakt åttetallsformet hull som dermed gir litt slark. Men i tillegg har selve festet/strammebåndet på toppen av staget (der hvor staget fester seg til røret som omslutter selve plata spydet) gitt seg litt slik at det ikke går an å stramme så stramt at det ikke sklir fra side til side ved påvirkning. Jeg måtte også skru opp igjen og etterstramme selve festene til skroget. Men ellers fungerer patenten ypperlig altså. :)

  3. Gratulerer med ny båt og Minnkota! Den der er jo drømmen for en hav/trollingfisker! Baugspyd og elmotor ser bra ut!

    Har du noen problemer med at baugspydet "reiser seg" på høy effekt? Har litt slark i mitt som jeg ikke får bort, men regner det som akseptabelt sålenge det ikke blir verre. Baugspydet er jo konstruert får å tåle trykk, ikke løft.

    Var veldig begeistret for MotorGuide i starten, og fortsatt veldig fornøyd, men ser etterhvert at både MotorGuide og Minnkota har sine styrker. Håper du blir fornøyd! :)

    • Like 1
  4. Liten oppdatering herfra. Mjøsservice (eller var det Brunswick) spanderte ny propell på meg. Fikk først tilsendt en tilsvarende den som følger med, 2-blads Machete, men denne hadde samme vibrasjoner som den originale. Så fikk jeg tilsendt (etter eget ønske) en 3-blads glassfiberforsterket propell. Monterte denne forrige helg, men da jeg har vært syk ei uke fikk jeg ikke testet før i dag. Fikk bekreftet det jeg har googlet meg frem til, denne propellen går svært stillegående og vibrasjonene som jeg fikk med originalpropellen var borte. Dessverre fikk jeg problemer med spenningsfall på startbatteriet til hovedmotoren så jeg rakk ikke teste på full guffe, men førsteintrykket var meget bra, og ingen vibrasjoner. Må jo også tilføye at den både ser og virker veldig mer påkostet ut enn 2-blads Machetepropellen, selv om det ikke kostet mer en ett par hundrelapper mer. Legg også merke til at det ikke blir noe mellomrom mellom selve propellen og "huset" på motoren, slik som på originalpropellen. Kommer tilbake med mer testdata på forbruk, fart etc. når jeg har fått kjørt en skikkelig testtur.

    5E6C9DED-F925-4B0D-AC0D-A544D942327F.thumb.JPG.a0189c480b2ab3ec74e80fd2bf186752.JPG

    9FD30A61-08AC-465B-AB14-55C7E4B67A1F.thumb.JPG.601a82a6ac84f00eb33670cea998fc99.JPG

    6A09E035-52BA-4491-BE1D-1B4243E8EC29.thumb.JPG.4fef1661ae09a9bcd2247481134ef144.JPG

     

    • Like 1
  5. 20 minutter siden, staalel5 skrev:

    hvilken side på fb er det? fant det ikke under tinnsjøen på fb.

    Det er ikke lagt ut på noen side. Det er lokalbefolkning som fisker der oppe som har lagt ut bilder. Kanskje skal jeg moderere meg litt og si 0.5-1,5 kg og ikke stadig, men flere ganger i år. :)

  6. Den 20.6.2017 at 7.31, cral skrev:

    Gammel tråd, men jeg løfter den like vel.

    Er status fortsatt at det ikke er vits å svi av drivstoff i Tinnsjøen? 

    Familien har hytte i området og jeg har tenkt å ta noen turer der i sommer. Ser det stadig deles bilder av fin ørret mellom 1-1.5 kg på facebook så det er muligheter der. Så er det jo mye røye men om er mulig å ta på dorg med dyprigg vet jeg ikke. Vinterstid tas det mye røye der på rundt 20m dyp.

    Jeg er med andre ord også interessert i å høre om det er noen her som fisker på Tinnsjøen og vil dele erfaringer. :)

  7. Den 23.2.2017 at 0.08, Thomas.A skrev:

    Kjøpte meg Buster XXL med en Resspo 1500 nå i høst
    Hengeren har (1115kg nyttelast) og båt og henger var 1480kg på biltilsynets vekt. Dette gir en båtvekt på ca 1100kg med 40% drivstoff om bord, og regner derfor med at jeg minst må opp på 1300kg nyttelast for å være sikker.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Hei!

    Jeg ser på nøyaktig samme henger nå, Respo 1500. Er du fornøyd med den? Sånn rent bortsett fra at den er litt liten for deg slik jeg tolker det..? Skal ha en 17 fots Askeladden 525 på rundt 1000 kg på den.

  8. Ok, ja litt lettvint å bare skrive Minnkota, ser den. Jeg hadde Riptide. 

    Har noen av dere sett om sinkanoden står i senter på akslingen/propellen? Usikker på om det har noe stor betydning, hovedproblemet ligger nok i at selve propellen står skjevt på akslingen antar jeg.

    Enig i at det er reklamasjon ja, Stener var ikke vanskelig der. Men den nye propellen han sendte hadde samme problem så jeg er like langt. Bestilte som sagt en 3-blads glassfiberforsterket propell til slutt, så får vi se hvordan det går. Minnkotaen min gikk silkemykt uten vibrasjoner så jeg regner med at MotorGuiden bør gjøre det samme..

  9. 7 minutter siden, MrVolcom skrev:

    Dette var spesielt. Har ikke hatt noe slikt problem med min. Jeg har også en 24V 80lb saltvann. Kjøpte min i fjor sommer, og bruker originalpropellen. Tenkte å dytte på ny propell i år for mer fart, men har ikke kommet så langt enda.
     

    Ellers er det jo interessant at du gikk fra I-pilot til Motorguide. Hvilke fordeler har du merket deg med Motorguide, når du nå har prøvd begge? 
    Har hørt at MG har en mer nøyaktig GPS-styring enn I-pilot, merket du noe til det?

    Hei,

    På generell basis så virker selve "finishen" på MotorGuide mer påkostet. Der Minnkota bruker plast er det lakkert metall på MotorGuide. Ellers kan jeg koble MotorGuiden til HDS'en sin, det kunne jeg ikke med Minnkota, da måtte jeg hatt Humminbird.

    Men hovedfordelen er som du sier, mer nøyaktig GPS. Ved ankring står MotorGuide og jobber kontinuerlig på lav effekt for å holde posisjonen. Tilsvarende for Minnkota er at du gjerne kan drive av flere meter for den setter igang med full fres for å komme tilbake til utgangspunktet, noe som skapte endel ubehagelige opplevelser når jeg stod fremme i baugen og spinnfisket.

    Vil kanskje si at MotorGuide sin ankring- og autopilot virker i overkant "nervøs" da den hele tiden jobber for å kompensere drivt, tenkte først at dette ville ha en negativ effekt på batteriforbruket, men dette ser foreløpig ikke ut til å stemme. Forbruker ikke mer strøm enn Minnkotaen min, snarere tvert i mot. Tror dette har noe med å gjøre at MotorGuide jobber kontinuerlig på lav effekt, mens Minnkota gjerne driver mye av for så å gi full guffe for å kompensere for driften. :)

    • Like 1
  10. Hei!

    Jeg har nylig gått til anskaffelse av en MotorGuide XI5 elmotor. Kjempefornøyd med denne og den har helt klart noen fordeler over min forrige elmotor som var en Minnkota i-Pilot.

    Etter noen ukers testing så er det dog en ting jeg ikke synes er bra med MotorGuide, og det er propellen som følger med originalt. Dette er en toblads "Machete" i plast. Allerede på første turen reagerte jeg på at selve "hodet" til MotorGuiden vibrerte endel under bruk, særlig i de høyere effekttrinnene. I tillegg til dette opplevde jeg at Motoren "henger seg opp" under autopilot ved at den begynner å svinge ukontrollert fra side til side slik at jeg må nullstille autopiloten for å få den til å roe seg ned. Mulig denne oppførselen har en sammenheng med vibrasjonene.

    Etter å ha sjekket litt har jeg funnet ut at vibrasjonene kommer fra propellen. Jeg har funnet ut følgende så langt:

    1. Har tatt av selve propellen og sjekket akslingen. Det er ikke kast i denne.

    2. Sinkanoden som følger med (jeg har saltvannsversjonen) har et hull i senter som er betraktelig større enn akslingen og er dermed så og si umulig å få plassert helt i senter når man strammer til.

    IMG_1759.thumb.JPG.1b02596419550a30180349d8a48cd121.JPG

    Selve sinkanoden er ikke mulig å montere i senter da hullet er større enn akslingen.

    3. Selve plastpropellen festet på akslingen ved hjelp av en tverrbolt settes gjennom akslingen. Denne bolten skal så inn i et hakk i propellen. Man hører et "klikk" når propellen er festet på tverrbolten. Problemet er at når man har gjort dette blir propellen skjev på selve akslingen og man får kast i propellen.

    IMG_1819.thumb.JPG.63d1bc3cda478d5ec63b7b917cc7e860.JPG

    Når propellen er "klikket" inn slik at tverrbolten sitter i sporet står propellen skjevt på akslingen. Bildet viser hvordan avstanden mellom propell og hus er større på venstre side. Dette gir kast i propellen.

    Jeg har selvsagt sjekket og dobbeltsjekket at jeg monterer propellen riktig, men ser ikke noen feil i måten jeg gjør dette på. Litt rask googling viser imidlertid at jeg ikke er eneste som har dette problemet. På diverse amerikanse forumer florerer det av tråder som handler om det samme. Det hevdes at den medfølgende propellen er dårlig og at det i 2017 i tillegg er sendt ut en mengde propeller som har produksjonsfeil og/eller er skadet slik at det oppstår vibrasjoner under bruk. Andre som har hatt problemet har eliminert det ved å kjøpe 3-blads propell istedet.

    Jeg fikk tilsendt en ny standard toblads propell fra Mjøsservice, men denne er akkurat lik og gir samme vibrasjoner. Har nå bestilt en treblads propell i glassfiber og det blir spennende å se om dette løser problemet. Den skal visstnok også øke toppfarten med nesten en hel knop på 24v versjonen (dog på bekostning av batteritid antar jeg).

    Er det noen andre her på forumet som har MotorGuide og har opplevd samme problemer med propellen?

     

  11. Takk for tips! Har gjort dette selv noen ganger og det har definitivt noe for seg. Men på løst underlag blir det av og til for tungt uansett. Men det er vel prisen man må betale for å kjøre med kun drift på forhjulene, noen båtramper må man rett og slett unngå... Spørsmålet da er vel om problemet kommer til å bli enda mer fremtredende med en boggihenger...? :)

  12. Hei, slenger meg på og følger denne tråden.

    Har selv en Askeladden 525 (17 fot) med 90hk + elmotor, batterier og diverse annet utstyr som gir ekstra vekt. Denne har jeg frem til nå hatt på en Tredal 19-1100 (enakslet) henger som jeg har vært meget godt fornøyd med. Hengeren er dog utnyttet til det maksimale både når det gjelder vekt og lengde på båten min (hengeren skal klare opp til 19 fot, men pga. vekten på båten må jeg ha båten veldig langt bak på hengeren for å unngå for høyt kuletrykk).

    Dessverre ser jeg nå at jeg ligger noe over tillatt akselvekt når jeg veide hengeren på trafikksentralen.

    Jeg tenker også å gå opp en 1800 henger. Mitt store spørsmål er da om jeg skal gå for boggi eller ikke. Regner det som en selvfølge at kjøreegenskapene blir bedre (selv den jeg har nå fra Tredal er suveren med sitt fjæringssystem) men det jeg lurer fælt på er om en boggihenger blir tyngre å dra opp fra båtrampa. Selvfølgelig veier den mer, men lurer også på om fire hjul "suger" seg mer fast i underlaget (dersom det ikke er betongrampe) enn to hjul. Jeg har en Ford S-Max 2-hjulstrekk som jeg drar hengeren med og har allerede ofte problemer med ramper som ikke har støpt underlag under hele "ekvipasjen/båt og henger"...

    Noen som har erfaring med akkurat dette?

  13. Fikk endelig båten på vannet i dag, snaue 12 timer med fiske og testing av elmotor & tilbehør.

    5F2AE10D-8471-4F98-9473-28BCB3AB0767.thumb.JPG.fa69236c1ef9dc001d35ba4c25ccb4c0.JPG

    Rimelig fornøyd der ja. Baugspydet var vinklet helt korrekt og selv på full styrke på MotorGuiden var det ikke noe bevegelse i festet utover noe minimal fleks i de øvre festene (som forøvrig er konstruert for å gjøre dette). 

    Må bare si at etter å ha brukt Minnkota Riptide i to år så var denne MotorGuiden i en helt annen divisjon. Veldig responsiv og ved ankring viket den ikke en meter men hold samme nøyaktig posisjon, selv i sterk strøm. Skulle kanskje tro at den da brukte mer strøm enn Minnkota Riptide, men det virket heller motsatt. På oppfordring fra Erik foretok jeg måling av watt og ampere på de ulike trinnene (1-20) på MotorGuiden (for enkelhets skyld målte jeg 2-4-6-8-osv.) Skal sies at mine kunnskaper rundt emnet strøm er svært begrensede så jeg kan bare refere det jeg leste av:

    Trinn 2: 0,38A, 7w

    Trinn 4: 0,79A, 20w

    Trinn 6: 2,75A, 69w

    Trinn 8: 5,9A, 143w

    Trinn 10: 10,1A, 251w

    Trinn 12: 14,8A, 363w

    Trinn 14: 21A, 513w

    Trinn 16: 28,8A, 707w

    Trinn 18: 37,1A, 890w

    Trinn 20: 44,1A, 1,07kw

    Under vanlig dorging i 1,2 knop på stille vann målte jeg 2,74A og 69w. Etter nesten 12 timer på vannet med blandet bruk (var også perioder hvor jeg kjørte kun for hovedmotor) leste jeg av et forbruk på 19ah og en gjenstående kapasitet på 80%. Spenningen var da på 24,93V. 

     

     

    • Like 2
  14. Da var siste del oppgraderingen ferdig for denne gang. Bestilte en batterimonitor for batteribanken til elmotoren. Det ble en Victron BMV-700, fant en til 1595 nok sparelys.no. Bestilte ene dagen, hentet pakka på butikken neste dag. Rask levering mao.

    5ACC1D26-AD35-4CEF-AF2C-6F84A10EAD10.thumb.JPG.d8db2019bc06839a21315761a651a175.JPG

    Innholdet i esken, selve måleren, shunt, nettverkskabel og strømkabel.

    E978C3AE-DCF9-4956-8372-9134FF8D201F.thumb.JPG.677ca024b651dbf0ce32e5f28045448f.JPG

    Shunten monterte jeg rett ved batteriene. Viktig at det kobles på noe som trekker strøm mellom shunten og batteriet, da blir ikke målingene riktig.

    85C78874-4D9F-431E-81D9-86414E4D80EB.thumb.JPG.10eb6094d9cc4ca1d07da2b85a1788ee.JPG

    Begynner å bli vant med å bore i båten nå, gikk greit denne gangen også.

    08647DE6-0501-470B-A8A9-74BB000C1631.thumb.JPG.5e9a438ef7f3db525fa0939d119ca7e4.JPG

    Droppet den firkanta ramma som fulgte med. Syntes det ble bra. :rolleyes:

    3D110F5D-5728-4BFB-8060-ADF19B9779B4.thumb.JPG.11e99287d273872a5d4d51403c427cef.JPG

    Måleren viser alle mulige data, både gjenstående kapasitet, hva som trekkes til enhver tid samt diverse statistikk. Kommer vel til å stå mest på gjenstående prosent kapasitet for min del. Ved å bestille en tillegskomponent som kobles på baksiden kan du også få opp dataene på telefon/IPad. :D

     

    • Like 1
  15. 36 minutter siden, Pilk skrev:

    Ser veldig bra ut. Hvilke batteriløsning gikk du for til motorguiden?

    En ting, på bildet av sikringsboksen under konsollen ser det ut til at ledningene er plassert høyere enn selve boksen noe som gjør at kondens og vann potensielt kan renne inn i sikringsboksen via ledningene. Ville laget et lite "U"-fall før ledningene går inn i sikringsboksen, bare for å være sikker.

    Takk!

    Jeg har to stk. Sønnak EP900AGM (to stk. a 115ah) som jeg har fra da jeg kjøpte den forrige elmotoren. De har fungert bra, med god kapasitet. De veier en god del, lader dem alltid derfor i båten. Har ikke vurdert lithium/lifepo da disse koster mye mer enn det smaker etter min mening. Iallefall sålenge jeg allerede har investert i AGM. Men hadde jeg måttet kjøpe nye batterier så ville det kanskje vært et tema.

    Takk for tips ang. ledningene ved sikringsboksen. Skal se om jeg får justert det litt. :)

  16. Her er en liten oppdatering på hva jeg har drevet med siste uka. Forrige onsdag ringte Stener på Mjøsservice endelig og fortalte at Motorguide'en var kommet. Selvsagt satte jeg meg i bilen og kjørte de drøye to timene fra Drammen til Gjøvik sporenstreks. Med meg derfra fikk jeg også en eske med diverse annet tilbehør jeg hadde bestilt inkl. et NMEA starter kit og et GPS Pinpoint Gateway kit slik at jeg kan styre elmotoren fra HDS'en.

    IMG_1296.thumb.jpg.7ac69614a41e6c5d93629217046596c8.jpg

    Nesten som julaften. B)

    Kristi himmelfart ble brukt til å få oversikt over hva som skulle gjøres og planlegge montering av baugspyd.

    IMG_1311.thumb.jpg.e3161b0a4531903ae6752149d6e68dca.jpg

    Dette var det jeg startet med, men ble fint nødt til å supplere med endel til i løpet av uka.

    Selvsagt var jeg spent på hvordan Motorguiden så og føltes ut og jeg merket med en gang forskjell fra Minnkotaen. Der Minnkota har brukt plast har Motorguide gått for en metall og både materialvalg, finish og kvalitetsfølelse er definitivt et hakk opp fra Minnkota. Litt usikker på hva valget av materiale gjør for vekta til motoren, men den virket kanskje hakket tyngre enn Minnkotaen.

    IMG_1309.thumb.JPG.0eb526dfd8475ddcb39a066c57474116.JPG

    MotorGuide Xi5-80 SW 60 " - 24V. Rett ut av esken. :D

    Etter fadesen med finerplata som knakk og påfølgende tap av Minnkota bestemte jeg meg ganske raskt for at jeg skulle gå for en annen patent denne gangen. Etter litt googling og noen besøk på Team Colibri sin blogg valgte jeg å gå for et baugspyd jeg fant hos Seasea.

    IMG_1303.thumb.jpg.d07bbd0e2fe575951f0ee2c2b34eed28.jpg

    Baugspyd fra Båtsystem, type blackline.

    Da var det bare å sette igang å måle for å finne den ideelle plasseringen og vinklingen. Dekket på baugen min heller litt nedover i front, noe som medførte at Minnkotaen min helte litt på skrå innover mot skroget når den var i vannet. Jeg bestemte meg derfor for å forsøke å få baugspydet i vater og dermed tilte det litt oppover ift. dekket. Etter mye prøving og feiling klarte jeg omsider å finne en sentrert og nøyaktig plassering og da var det bare å borre i vei og håpe på det beste. 

    IMG_1337.thumb.jpg.b38bfaee4b99302b72ec75a2e8115508.jpg

    Ferdig boret hull for festene til baugspydet. Må innrømme jeg svetta litt på dette tidspunktet, ville vært kjipt om det ble feil eller skjevt.

    IMG_1361.thumb.jpg.734d75ddea1e5b0b135d94778476197d.jpg

    Ferdig montert. Skråstaket som understøtter baugspydet (og tar belastningen når jeg bruker elmotoren) festet jeg rett over transportfestet i baugen.

    IMG_1491.thumb.jpg.d65603728bdbcc735b1947fc82f7ca8d.jpg

    Festet til støttestaget forsterket jeg med en hullplate i stål fra Biltema. Brukte godt med marint tetningsmiddel mellom stålplata og skroget.

    IMG_1492.thumb.jpg.c77668609df57adfb238ff06c68b5012.jpg

    Samme patent for festene på oversiden av dekket.

    Neste steg, finne riktig plassering for hurtigbraketten og borre hull for denne.

    IMG_1399.thumb.jpg.f28476f8dd870356d07a17e098bc3025.jpg

    Fant en plassering som passet bra med stammen til elmotoren langs rekka. Ble plass til å feste med 6 gjennomgående skruer. 

    IMG_1402.thumb.jpg.f6d11d79d3e3b2f20e1563822f9b4021.jpg

    Et lite paradoks at selve plata til baugspydet er festet med bare 4 skruer, men klarte å beregne slik at den ene skruen til hurtigkoblingen også er forankret i stålet i "tverrbjelken" på undersiden. Jeg tror det skal holde.

    Så var det bare å sette igang med installasjon av NMEA 2000 nettverk i båten. Her hadde jeg ingen erfaring fra tidligere så det er vel mulig jeg måtte plage en profilert blogger med interesse for båtelektronikk og ekkolodd om noen tips denne gangen også. Jeg la i samme stund opp nytt anlegg for elektronikken i tillegg til det som allerede er lagt opp i båten fra før. På denne måten har jeg nå tre forskjellige adskilte strømnett i båten. Ett for batteribanken til elmotoren, ett som er originalt i båten og et eget for ekkolodd, NMEA-nettverk, 12v uttak osv.

    IMG_1407.thumb.jpg.c9ede10db6dbfb6fbc05be23966149f4.jpg

    Jeg manglet sikring mellom batteribanken og Minnkotaen tidligere. Nå monterte jeg denne direkte på plusspolen på batteribanken.

    IMG_1477.thumb.jpg.61be554e97e8f551348a29df75e741fa.jpg

    Det ble en hovedstrømsbryter fra Biltema for det nye strømnettet for HDS'en og NMEA-nettverket jeg la opp. Satte den ved siden av den eksisterende hovedstrømsbryteren så har jeg begge på samme sted.

    IMG_1463.thumb.jpg.f82463f9390f0162097810fbca369320.jpg

    Kjøpte meg en sikringsboks fra Seasea som jeg satte opp på undersiden av styrekonsollen min. Her satte jeg opp egne kurser for nye 12v uttak, HDS og NMEA-nettverket. Her satte jeg også selve "backbone" til NMEA-nettverket. Nettverket går videre herfra inne i skroget i båten og frem til ankerluka foran i båten.

    IMG_1482.thumb.jpg.6cfc6ea39fe250c40cfea93d89dc2a6a.jpg

    Monterte også 12v-uttak med dobbel USB ved siden av HDS'en for lading av telefon og Ipad.

    IMG_1461.thumb.jpg.8e2e241fc1e937b0d14c9c6ed52c5161.jpg

    Her monterer jeg kobling for elmotoren, et ekstra 12v uttak samt avslutter NMEA-nettverket.

    IMG_1494.thumb.jpg.59628f7e47c1201e6f2cdccb73d91c41.jpg

    NMEA med tilkobling til Pinpoint GPS gateway kit, kontakt for MotorGuide samt et ekstra 12v-uttak som jeg har tenkt til å bruke for lading av Ipad for bruk foran i båten.

    IMG_1498.thumb.jpg.7ed434fc978bbeca513398f27eeda0ee.jpg

    Ferdig montert.

    IMG_1497.thumb.jpg.f7b8da5bb190142eb966f98f001c2d17.jpg

    På denne måten har jeg både frigjort en ekstra plattform for spinnfiske, samt fått tilbake tilgangen til ankerluka. Merk at jeg også har investert i et RAM-feste som låser stammen til motoren fast i rekka under kjøring. Det anbefaler jeg alle å gjøre! :D

    IMG_1499.thumb.jpg.beee7de832a474b80848039fbbdf0e64.jpg

    Slik ser det ut med MotorGuiden montert på baugspydet.

    Jeg har fortsatt noen flere ting som skal gjøres, bl.a. har jeg bestilt en Victron BMV-700 batterimonitor som jeg har tenkt å montere for å ha oversikt over strømforbruk og gjenstående kapasitet på batteribanken til elmotoren. Kommer vel en liten oppdatering på dette også etterhvert. :)

    • Like 4
  17. Hei!

    Jeg har en 1-generasjons Ipad som jeg tenker montert foran i båten for å speile bildet fra min HDS7 gen 3. I tillegg har jeg en nyere Ipad som jeg tenker å montere ved siden av HDS'en i midtkonsollen for å bruke som kartplotter med Navionics sine kart.

    Jeg har åpen båt og trenger derfor vanntett beskyttelse for disse. Har sett på forskjellige løsninger fra de helt enkle "zip"-plastposene til Otterbox (som ser fin ut og er på tilbud på Clas Ohlson men ikke vanntett), Lifeproof og I-Hold Marine som selges på Seasea.

    Noen som har noen tips eller erfaringer knyttet til vanntette deksler her? Bør også passe i RAM Mounts sitt Ipad-feste med beskyttelsen på. :)

  18. Hei,

    Jeg har (eller rettere sagt hadde) 36 kg skyvekraft på min båt. Den er 17 fot og veier rundt 900 kg inkl. påhenger og batterier for elmotoren. Har aldri opplevd noen problemer ift. kapasitet på den, har sjelden hatt behov for å kjøre hardere enn på trinn 5-6. Du har vel 25 kg skyvekraft, hvordan det vil funke på en enda større båt en det jeg har vet jeg ikke dessverre... Men antar det vil fungere helt greit, men at den vil måtte jobbe mye hardere ved kjøring og ankring og dermed også spise bra unna med batteritid. Erik Grimsøen har sikkert en kommentar til dette. :) 

    • Like 1
  19. Da var det på tide med en liten oppdatering på denne tråden. Jeg fikk snaue 2 år med Minnkotaen i båten. Veldig godt fornøyd, aldri vært noe problemer. Har kjørt med to stk. AGM 115ah batterier (12v, seriekoblet til 24v) og har ikke opplevd å gå tom for strøm selv på turer hvor jeg hovedsaklig kun har brukt elmotoren til dorging.

    Så fikk historien dessverre en brå slutt forrige helg da motoren sank til bunns utenfor Svelvik. På vei hjem fra en fisketur med ungene løste låsen til staget ut og motoren vippet opp og ut i vannet mens båten lå i 25 knop. Det medførte en enorm belastning på den hjemmesnekra forlengerplata som igjen medførte at denne knakk tvert av. Jeg er usikker på om det var  meg selv som ikke hadde satt motoren skikkelig i lås når jeg tok den ut, eller om låsen løsnet under vibrasjoner eller annet, men førstnevnte er vel mest realistisk. Uansett får jeg aldri vite dette.

    Vedlagte bilder viser bruddet i plata samt en Minnkota elmotor som synker til bunns på loddet. :)

    Heldigvis hadde jeg toppforsikra båten og Sparebank1 Forsikring hostet opp en slump penger i løpet av tre dager. Fantastisk service der altså. Ble en egenandel på 4.000, men det er til å leve med. Pengene er selvfølgelig brukt på en ny elmotor, denne gangen Motorguide xi5. Kommer vel en ny oppdatering når denne er ankommet og montert på båten og koblet sammen med HDS'en min.

    Og ja, denne gangen bestilte jeg også et RAM transportfeste som låser stammen til motoren i relingen under frakt og transportetapper. :)

     

    IMG_0935.jpg

    IMG_0934.jpg

    • Like 1
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.