-
Posts
228 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
41
Content Type
Profiles
Forums
Gallery
Posts posted by Atle Høidalen
-
-
Takk Erik!

Noen som har erfaring med hva slags innvirkning et slikt tak for på "aerodynamikken" i båten? Tenker på hva slags krefter som er i spill når du ligger i 30 knop og vinden tar i taket... Tenker på om det vil ha negative konsekvenser ift. navigering både under drift og i fart?
-
Hei!
Jeg har i lengre tid vurdert å montere T-Top på båten min, en Askeladden 525 modifisert for spinnfiske/trolling. Ser at det www.boatparts.no selger T-Top fra Oceansouth for en svært billig penge (i alle fall sammenlignet med andre steder på nett).
Er det noen her som har erfaring med ettermontering av T-Top, og noen som kjenner til de som selges på www.boatparts.no? Jeg regner jo med at de er ganske simple, men samtidig ser de robuste nok ut hvis man googler litt på bilder av båter som har disse montert.
http://www.boatparts.no/rekvisita/dekk-rigg-og-skrog/t-top.html
Båten min har styrekonsollen montert på styrbord side, men antar vekten av T-Top'en er såpass liten at det vil være av mindre betydning for vektfordelingen i båten...?
-
Da var pakka fra Mjøsservice kommet og dypriggen montert. Etter mye grubling endte jeg opp med å montere riggen ca. en bomlengde fra akter, slik som Cannon anbefaler selv.
Min båt er ikke designet for fiske direkte så jeg var usikker på hvordan jeg skulle montere den. Endte opp med å bruke rekkefeste og "gummiexpanders" som jeg til slutt fant hos Wurth. Hører med til historien at pakka med gummuexpandere kostet 800 kr og det var med 40% rabatt.

Har for øvrig en god del plugger til overs så hvis noen vil kjøpe et par så er det bare å ta kontakt.

Selve boringen i skroget gikk greit, jeg brukte selve rekkefeste som mal for pilothullene og boret opp til 12mm for gummipluggene.
Skal sies at pluggene vare litt "kjipe" under innstramming, måtte bytte ut tre av dem da de enten snurret under innstramming og/eller forsvant inn i skroget under innstramming. Viktig å legge mye press på flensen under strammingen slik at de ikke spinner fant jeg etter hvert ut.
Alle fire pluggene klare.

Rekkefestet ferdig montert.
Etter dette var det bare å montere svivelbasen og festebrakett.


Dypriggen ferdig montert. Tror og håper jeg har plassert den på riktig plass.

Sett fra utsiden. Braketten stikker litt utenfor ripa men det får gå. Testet litt belastning på bommen og skroget ser ut til å holde bra. Gummipluggene flexer litt under belastning og tar unna litt av belastningen på skroget. Blir spennende å se om dette holder eller om jeg ender opp med et stort hull i skroget og en dyprigg fattigere.

Montert på flere stangholdere også 6 midskips og 2 akter på ryggstøttene.
Ser frem til å få testet riggen!

-
1
-
-
Da har jeg bestilt 2 stk. 4-pack med slike.

-
1
-
-
Takk for svar!
Skal si fra når jeg har montert og prøvd.

Det med de utløserne var smart, det har jeg ikke tenkt på. Er det slike du bruker?
-
Når det gjelder behov for stangorgel/targa/vannskibøyle så har jeg forsøkt å fjerne putene på ryggstøttene bakerst i båten og montere stangholder der. Det ser ut til å funke fint, både på bøylen og den loddrette stanga i midten. Biltema sine stangholdere koster forresten en brøkdel av hva tilsvarende syrefast koster andre steder: http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Oppbevaring/Stangholder-2000036435/
Så jeg tror jeg forsøker meg med denne løsningen sammen med monteringen på siderailsene før jeg evt. bestiller vannskibøylen.

-
1
-
-
Da er dypriggen bestilt.

Ble en Uni-troll 10 med 5,4 kg lodd.
Har grublet fælt på hvordan jeg skal feste den i båten uten altfor store inngrep.
Uansett hva jeg velger så blir det vanskelig med gjennomgående bolter og plate på innsiden da skroget er så og si umulig å nå på innsiden og i tillegg delvis gjenfylt av skum.
Valget falt derfor på denne: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/montasjesystem/rekkemontasje
Ifølge Cannon sin egen monteringsanvisning skal det fungere å bruke ankerbolter/ekspansjonsbolter. Monteringen blir da slik:
I Cannon sin monteringsanvisning er det henvist til "wellnuts" som bruker gummi som komprimeres. Jeg finner ikke denne type bolter på nettet her i Norge, kun typen av metall av f.eks. denne typen (jeg kommer IKKE til å bruke disse, bare et eksempel): http://www.clasohlson.com/no/Hulromsanker/Pr409225006
Dersom noen vet hvor jeg kan få tak i denne type bolter med gummi så er jeg takknemlig.

-
1
-
-
Hei! Nå har du kanskje allerede vært på fisketur?
Hvis ikke kan jeg anbefale enten Stordammen på Konnerud eller Hagatjern mellom Konnerud og Mjøndalen. I Stordammen er det stort mangfold av arter, ørret, gjedde, brasme og vederbuk og sikkert flere. I Hagatjern har jeg ikke fisket selv med det er i alle fall bra med ørret der.
Begge steder garanterer fisk hvis du meiter i alle fall.
Skitt fiske!

-
22 timer siden, erik skrev:
Kan prøve å huske å få målt min nå til helgen. Minn meg på det på Face i helgen så skal jeg måle. Var oppe for å se til båten i går, så jeg skal ikke i båten igjen før på fredag da hun flyttes til Randsfjorden for treffet der.
Da har jeg fått avklart at hullbildet på svivelbasen er 13x13cm og totalt 15x15cm. Altså for bredt til at jeg kan montere direkte på skroget.
Noen som har kreative forslag til montering som da ikke innebærer 2x4 planker og/eller andre løsninger som har relativt lav estetisk kvalitet?

Har sett på denne og prøver å finne ut om dimensjonen til festeplata her er mindre slik at jeg kan montere svivelbasen på denne?
-
Prøv Kanalgratis på youtube. Veldig mye bra der!

-
1
-
-
Takker!

-
1
-
-
23 minutter siden, erik skrev:
Been there, done that.
Jeg var der du er tilbake i 2010, da jeg fikk mulighet til å kjøpe meg inn i en bitteliten del av dagens båt. I 2013 kunne jeg overta resten. Men jeg er klar over at jeg er priviligert som har en far som deler min entusiasme og dessuten lar meg kjøpe ham ut til en hyggelig penge uten konkurrerende budgivere. Nypris for båt+hovedmotor var i 2010 ca 250.000,- Båten ble kjøpt nettopp for å kunne dras med en ganske vanlig/ rimelig bil, men da følger det nødvendigvis med noen kompromisser. Lett båt i forhold til størrelsen = ikke båt for grisekjøring i grov sjø. Hun trives i det hele tatt ikke noe særlig over 27 knop. Nå er ikke min båt til salgs, men hadde den vært det hadde den kanskje ligget rundt 160.000 på Finn.no etter at diverse utstyr er plukket av? Det er altså mulig å komme langt under den halve millionen hvis (og det er et betydelig "hvis") man er villig til det.
Det skjer ting når totalvekten på slepet passerer 1500kg, og for meg var det avgjørende å holde meg under dette. Du går i praksis fra manuell vinsj til elektrisk vinsj, du går fra en "normal" bil til SUV (og ikke en hvilken som helst SUV heller hvis man skal bruke dårlige ramper), du må ha med hjelper når båten skal opp eller ned i skikkelig vind, du må fort endre førerkortet ditt, lengden gjør at du må tenke deg om hvis du skal være med på ferger, du går opp i størrelse (og dermed pris/ tilgjengelighet) på bryggeplass, båten passer ikke inn i en vanlig garasje hverken i lengden eller høyden så lagringsplassen må planlegges etc etc. Ting blir i det hele tatt både mer kostbart og mer krevende når du passerer 1500kg. Alt dette er utfordringer som kan løses, men i en livsfase hvor det ikke alltid er like populært å prioritere fars ønsker er det ekstra utfordrende. Jeg har full forståelse for at ikke alle vil gjøre de valgene jeg gjorde, til tider savner jeg en åpen båt med mindre vindfang ala din. Men så var det dette med min far da, som gjør at jeg i praksis har tilgang på slike båter når jeg ønsker det....
Der jeg bommet i min planlegging, var når hele familien skal på ferie og båten skal være med på slep. Siden jeg ligger opp i mot grensen med tanke på vekt av båt/henger/bil/førerkort må båten være tom når den slepes. Det er ikke mulig å putte hele familien med baggasje, pluss båtutstyr inn i en bil. Vi ender derfor opp med å kjøre to biler når hele banden er på tur. Hvis min økonomiske plan holder får jeg gort noe med det i 2017/2018 i form av skifte av bil+henger og utvidelse av førerkort. Men det gjelder altså å bygge litt sten på sten når den fordømte lottotrekningen ikke klaffer.
Men tilbake til temaet. Riggen du ser på er fin, en nyere modell av den jeg har selv. Plasseringsalternativene dine er ok alle sammen, men jeg hadde IKKE satt braketten rett ved siden av konsollen rett og slett fordi at det gjør vondt å dunke borti den når riggen ikke er der og det er fort gjort når man skal passere konsollen. Rett foran eller rett bak. Jeg hadde IKKE satt den på det flate litt brede området av relingen din, så langt bak blir den vanskelig å betjene da du ikke får tak i loddet og utløseren sånn helt uten videre. Skal du feste i skroget, MÅ det bruke gjennomgående bolter med forsterkning bak. Det røsker noe aldeles voldsomt når du kjører riggloddet fast. (Merk at jeg skriver "når" og ikke "hvis".)
I praksis ser du på en mulighet for to stenger på sideparavaner, to stenger på rigg og to flatline, dvs seks stenger totalt. Med de fire rørholderne du har i pulpitrørene i dag er du dekket for sideparavaner. Jeg hadde nok gått for vannskibøylen, ikke minst med tanke på et videresalg av båten en eller annen dag. Den får du minst to og kanskje fire stangholdere på, som minst løser stengene med flatline og kanskje stang nummer to på dypriggen pluss en ekstra? Hvis du bare får to bak, så setter du bare en tredje der du har rørholderne i dag, og bruker den for dypriggen, du behøver ikke å ha stackerstangen på selve riggen. Jeg hadde avventet dobbel stangholder til riggen til du har prøvd litt og sett hvordan ting fungerer i praksis.
Flott, takk!
Det med plassering av dypriggen lenger frem i båten fremfor helt bak, det ser jeg poenget med. Dog litt dumt da jeg har bedre plass der relingen er utvidet. Har prøvd å Google etter målene på svivelbasen, men ikke klart å finne det. Vet du ca. hvor mye bredde jeg må ha for å få den montert direkte på relingen?
-
5 minutter siden, erik skrev:
Det er et spørsmål om tid før du kjøper båt med tak...
Det er vel først og fremst et spørsmål om penger. Penger jeg ikke har. Hvis jeg skulle byttet båt til en styrhusbåt så må jeg opp i 300-500.000 for å finne noe med plass nok til hele familien og den standarden jeg vil ha. Har sett mye på Benetau Antares, Jeanneu Marlin og Quicksilver Pilothouse båtene, men alle for dyre for meg nå. Dessuten, slike båter funker ikke like bra til spinnfiske, og i alle fall ikke jerkbaitfiske da man som oftest ikke har noen platform foran på båten, eller at denne er for høy ift. vannflata...
Men ja, på et eller annet tidspunkt blir det ny båt, men ikke i løpet av de neste par årene tror jeg.

-
1
-
-
Hei!
Jeg har en Askeladden 525 som jeg har rigget for spinnfiske og enkel flatlinedorging. Har tidligere skrevet et innlegg om dette her:
Nå planlegger jeg å oppgradere på nytt slik at båten også kan brukes til trolling. (Har vurdert å bytte til styrhusbåt, men ønsker å kunne bruke båten til både spinnfiske og trolling og samtidig ha mulighet til å lett frakte den rundt omkring på østlandet uten å oppgradere bilen også
).
Før jeg setter i gang med diverse innkjøp og montering av utstyr håper jeg å få noen innspill/synspunkter til planene. Jeg ønsker å få rigget båten slik at jeg kan kjøre 1-2 paravaner på hver side, 1-2 stenger bak båten samt 1-2 stenger på dyprigg. Jeg har ingen planer om å montere mast og planerboards, jeg vil kun bruke sideparavaner.
Jeg har selvsagt lest en del om tilsvarende emner på fiskersiden samt trollingtipsene til Team Colibri, men håper å få noen flere innspill her.

Slik båten er rigget nå har jeg fire Biltema justerbare stangholdere av hardplast som jeg har brukt når jeg har flatlinedorget med spinnstengene mine. Disse har jeg ikke tenkt å bruke så mye fremover. Har kjøpt 4 stk. stangholdere i syrefast stål og plassert disse på rekka, to på hver side ved siden av styrekonsollen. Har også kjøpt meg 4 stk. SG Trolling 8,6' stenger med Okuma Coldwater sneller brukt på finn.no. Se bilde:
Disse kjører jeg nå med SG sideparavaner på de to fremste stengene og de to bakerste rett ut bak båten. Dette fungerte såpass bra at jeg tror jeg kan klare å holde styr på minst to stenger til. Ønsker derfor å kjøpe meg en dyprigg.
Ligger an til at jeg kjøper dette: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/manuelle-dyprigger/cannon-uni-troll-10
Med dette loddet: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/vektlodd/54kg-vektlodd
Første spørsmålet blir da hvor jeg plasserer den og hvordan. På rekke eller på ripa. Har sett meg ut en plassering i dette området: '
Antar de beste er å ha den på babord side et sted mellom styrekonsollen og bakover? Det er ingen rekke i dette området utover "håndtaket" jeg har plassert plaststangholderen på, så jeg tenker å skru brakettet fast på rekka et sted... Alternativt å skru på en ekstra rekke for så å montere på denne, men hvis jeg først må skru i skroget uansett så er det vel likegreit å skru braketten fast i selve skroget?
Helt bakerst ved setet er det en utvidelse som er ment for av/påstigning, her er bredden 12 cm på det bredeste. Har ikke klart å finne målene for svivelbraketten, så jeg lurer på om noen har noen formening om dette er en bra plass å plassere den og om den vil få plass? Får muligens en utfordring hvis jeg må bruke gjennomgående skruer da det er vanskelig å komme til for mutter på innsiden av skroget i dette området..
Når så dypriggen er på plass tenker jeg å kjøre en til maks to stenger på denne. Lurer på om det lønner seg å bestille dette: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/stangholderesystem/dobbel-stangholder-frontmontert
Eller vil det holde å bruke den ene stangholderen som er på dypriggen og la den andre stanga stå i en av de andre stangholderene?
Når det gjelder stangholdere så lurer jeg også på om det vil funke å bare utvide med et par stangholdere til på hver side der jeg plassert de andre, eller om jeg bør montere et stangorgel. Ser i så fall for meg tre muligheter:
1. Kjøpe en targabøyle som plasseres enten over styrekonsollen eller bak på båte. F.eks. denne: http://www.seasea.no/Däcksutrustning/Däcksutrustning_övrigt/Spöhållare_Dävertar/TARGABÅGE_ROSTFRI
2. Kjøpe en standard vannskibøyle (original til Askeladden) og bruke denne til stangholdere (f.eks. i tillegg til de jeg har på rekka) eller montering av stangorgel: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=65363352
3. Montere stangholdere enten direkte på bøylen rundt styrekonsollen eller et mindre stangorgel som festes til bøylen. Er litt skeptisk til å ha stangholdere direkte på bøylen da de kommer midt i synsfeltet fra førerposisjon. En eller to i tillegg til de jeg har på sidene kan dog kanskje fungere:
Jeg savner også å ha ly i båten i regnvær og har lett etter løsninger for ettermontasje av enten Bimini-topp eller T-top. Er det noen her som har erfaring med dette og vet om hvor jeg kan få tak i dette? Helst vil ønsker jeg meg T-top, men tror det blir omfattende og dyrt...? Har sett på denne Biminitoppen på finn.no:
http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=44868372
Noen som har noen formening om dette er verdt å bruke penger på?
Dette ble mange spørsmål på en gang, men håper på mange gode innspill!

-
43 minutter siden, abbor skrev:
Bytt termostat slik at motoren får høyere driftstemperatur, da forsvinner problemet.
Takk! Jepp, det står på lista.

-
Hei! Tenkte jeg skulle skrive litt om min erfaring rundt dette emnet. Jeg kjøpte i 2013 en 2005 mod Askeladden 525 m/90hk Mercury 4-takt 2004 mod. Motoren er jeg godt fornøyd med, har startet og gått som ei klokke hele tiden. I våres under klargjøring av båt og motor oppdaget jeg vann i oljen under oljeskiftet. Panikken begynte såklart å bre seg og jeg begynte å google emnet Mercury 4-takt og vann i oljen. Har var innom alle forklaringene nevnet i denne tråden + noen til. I mitt tilfelle kunne de ikke være toppakning da motoren yter 100%. Jeg demonterte stammen for å se etter rust/tæring, men stamme+motor så helt strøken ut. Jeg falt på konklusjonen at dette måtte være kondens da jeg kjører 80-90% av tiden i dorgefart med båten. Jeg snakket med en på verkstedet til Bakken motor i Drammen og han kunne "berolige" meg med at dette var et vanlig problem med denne årgang av Mercury 4-takt 75-115hk. Rådet hans var å bruke høykvalitets olje som tåler mer innhold av vann enn "vanlig" olje og sjekke olja jevnlig. Det er ingen fare om olja blir "kaffegrå", men da er det på tide å kjøre motoren ordentlig varm over tid. Da vil vanne fordampe og olja vil få tilbake sin normale farge. Dette har jeg testet på min motor og det funker. Etter en periode med mye dorging i kaldt vann peilet jeg oljen som da var "kaffegrå". Så kjørte jeg en lenger tur/retur på ca. Halvannen time og peilet igjen. Olja var da ok igjen. Kontrollpeilet dagen etterpå og fortsatt ok. Han på verkstedet hos Bakken anbefalte at dersom man dorger mye bør man likevel vurdere å skifte olje to ganger i året.
Med andre ord, jeg har friskmeldt min Mercury og kommer til å fortsette å bruke denne videre uten store bekymringer.

-
Hehe, du får si som jeg Erik; "beklager unger, det blir ikke Legoland i år, pappa skal ha baugmontert elmotor til båten sin"! 😜
-
3
-
-
Testet båten i helga under Aremark gjeddeklubbs fiskekonkurranse. Kan bekrefte at plasseringen av giver for structurscan fungerte utmerket. Måtte tilte motoren helt inn til akterspeilet før jeg så noe forstyrrelse på sidescan.

Når det gjelder den hjemmesnekra forlengerplate for hurtigbraketten til Minkotaen så fungerte denne også, eneste problemet var at iom. den er festet i dreggluka så løftet motoren opp luka og kom opp av vannet hvis jeg ga for mye gass. Ikke bra, løste problemet ved å lime luka midlertidig fast med Tec7, tenker varig løsning blir et låstbart hengsle på dreggluka slik at jeg fortsatt kan åpne luka når moteren er fjernet.

Ellers kan jeg si at både HDS'en og Minnkota levde opp til forventningene, begge deler kommer til å gi en ny dimensjon til fisket fremover. Ellers fikk jeg erfare at selv med allverdens duppeditter til disposisjon er det fortsatt erfaring og en god slump flaks som er den viktigste faktoren når det kommer til å fange fisk. I Ara og Asperen manglet jeg begge deler og reiste hjem tomhendt.

-
1
-
-
Erik kan sine saker!
Er det bare jeg som ikke ser bildene?
Tror jeg har klart å legge inn bilder nå.

-
Jeg har lenge hatt lyst til å skaffe meg en skikkelig båt tilpasset for sportsfiske/dorging. Båten jeg har er en Askeladden Excel med en Mercury 90 ELPT (4-takt). Den fungerer igrunn utmerket som familiebåt, og er ikke så verst til å fiske med heller. Nok av plasser til å stå og kaste rundt om i båten, det er også mulighet til å lag en kasteplatform foran i båten da det er tilpasset for solseng her. Eneste problemet jeg har hatt er at det er vanskelig å dorge saktere enn 2,5 knop, noe som setter endel begrensninger ift. hva jeg kan dorge med. Kjøpte meg et par drivankere i våres, de fungerer forsåvidt greit, men helt prima ble det ikke.
Jeg begynte derfor å se meg litt rundt etter alternativer. Jeg har jo lagt merke til at det er fler og fler som kjøper seg Tracker e.l. og skryter veldig av disse, men selv om mange hevder at disse også funker som familebåter er undertegnede mer i tvil om akkurat det. Jeg bestemte meg derfor for å oppgradere den båten jeg allerede hadde slik at jeg får en båt som funker utmerket til begge deler.
Siden jeg startet denne prosessen med svært begrensede kunskaper om temaet måtte jeg ty til nettet og google. Det jeg fort fant ut var at det var mange meninger der ute, og jeg hadde mange spørsmål som ikke var lett å finne svar på uten å google i timesvis. Deler derfor mine erfaringer her, så andre i samme situasjon som meg kanskje vil ha noe nytte av dette.
Først baugmontert motor, valget stod her mellom Motorguide og Minnkota. For å gjøre det litt komplisert så er det også mulighet for å koble elmotoren til kartplotter og styre via kartplotteren. For Motorguide må jeg i så fall ha Lowrance, for Minnkota blir det Humminbird. Etter å ha sjekket priser og hvordan dette funker valgte jeg å droppe kobling mot plotter. Usikker på hvordan det er med Motorguide, men for Minnkota og Humminbird er man avhengig av å bruke Humminbirds egen kartserie for å bruke flere av funksjonene, siden jeg fisker mesteparten av tiden i vann som ikke dekkes av disse kartene så jeg ikke helt poenget. Etter å ha vurdert en rekke forskjellige varianter (ferskvann/saltvann/55lb/80lb/12v/24v) falt valget på en Minnkota Riptide med ipilot (80lb/24v). Som batteripakke gikk jeg for 2 stk. Sønnak EP900AGM 100Ah. Fikk en veldig god pris på dette hos Nor Bunkring i Langesund. Kan forøvrig legge til at servicen der nede var helt suveren. Kan ikke annet enn å anbefale andre om å handle på samme sted!
Selvsagt hadde jeg ikke tenkt på at motoren skal tiltes ned, så skuffelsen var stor når jeg kom hjem og skulle plassere motoren der jeg hadde tenkt. Selve motorstanga rakk ikke utenfor ripa.... Løsningen ble å lage en forlengerplate og sette på en hurtigkobling for Minnkotaen. Dette ble laget av to forskalingsplater som jeg limte med Tec7 og skrudde sammen. Skal få en kamerat av meg til å lage en mer permanent løsning i form av en freset aluminiumsplate senere...
Hjemmesnekra løsning, to sammenlimte og lakkerte 15mm forskalingsplater skrudd fast i dreggluka. Hurtigkobling til batteriene ligger nede i dreggrommet.
Minnkota montert med hurtigkobling.
Akkurat nok klaring for stanga.
Når jeg valgte bort i-link (kobling mot kartplotter) så var jeg ikke lenger bundet av produsent for valget av kartplotter/lodd. Etter vurdering mye frem og tilbake (vurderte både Humminbird 859cxi HD DI Combo og Humminbird Helix 5DSI samt Raymarine Dragonfly) endte jeg opp med Lowrance. Valget ble tatt i et svakt øyeblikk i rushtrafikken på Kjellstadsletta på vei hjem fra jobb da jeg ble oppringt av Stener i Mjøsservice. Den mannen kan sine saker og er god til å overtale så før jeg visste ordet av det hadde jeg bestillt en Lowrance HDS-7 Gen 3 med både Stucturescan og 200hz giver.... Er selvsagt strålende fornøyd selv om jeg endte opp med en langt dyrere versjon enn det jeg i utgangspunktet hadde budsjett til. (Og antakelig langt mer funksjonalitet enn jeg hadde bruk for).
Når det gjelder plassering av givere så er det et kapittel for seg selv. Her er det et vell av varienter og meninger på nettet, og jeg syntes det var svært vanskelig å finne noen fasit. Det viktigste her er å få plassert StructureScan giveren slik at den har klar bane for signalene, 45 grader nedover på babord og styrbord side samt 90 grader til hver side. Begge deler er svært vanskelig når man har giverene hekkmontert og en stor 90 hk hengende bak der også. Dersom jeg skulle kunne bruke sidescan med motoren i vanlig posisjon måtte jeg altså hele 70 cm ut til siden, noe jeg anså som en svært uhensiktsmessig plassering (giverene stikker jo 25 cm ut fra akterspeilet også. Til slutt måtte jeg bare ta et valg og da ble det å montere StructureScangiveren ganske nærme motoren på styrbord side. 200hz giveren monterte jeg da utenfor denne på styrbord side, et par cm høyre enn SS-giveren for å unngå forstyrrelser på denne. Når jeg skal bruke sidescan må jeg da tilte motoren litt ut for å få klaring, men det mener jeg burde være akseptabelt.
Ferdig monterte hekksvingere. Viktig her å få StructureScan giveren i vater med båten (slik at den er i vater med vannspeilet). Grusom bruk av Tec7, men her går funksjon foran estetikk.
Selve HDS’en har ingen svingbar brakett slik som det forrige ekkoloddet mitt hadde (Garmin Echo 550c), akkurat det var jeg litt skuffet over. Jeg kunne montert en RAM-brakett på dashbordet, men det tror jeg ville blitt litt voldsomt. Jeg valgte derfor å plassere HDS’en lengst styrbord på dashbordet, skråvendt mot førerposisjon. Med tanke på at HDS’en har wifi og mulighet for å bruke tablet og smarttelefon som slaveskjermer tror jeg ikke det blir noe problem at jeg ikke får vridd på skjermen når jeg står andre steder i båten.
Ferdig montert Lowrance HDS-7 Gen3.
Jeg har ikke fått testet båten på vannet enda, jomfruturen blir i Ara og Aspern under Aremark Gjeddeklubb sin fiskekonkurranse til helgen. Kommer tilbake med erfaringene derfra senere.
Til slutt må jeg bare få gitt honnør til sportsfiskemiljøet i Norge. Siden jeg i utgangspunktet kan svært lite om både rigging av elmotor og ekkolodd har jeg basert meg på utstrakt bruk av Facebook og messenger. Kontaktet både medlemmer av Pikewallis og Savage Gear som ga meg veldig gode råd og input, men i særklasse var selvølgelig Erik Grimsøen i Team Colibri. Bare å ta av seg hatten for den mannen, jeg har ikke oversikt lenger hvor mange meldinger jeg har sendt med spørsmål om ditt og datt, og han er alltid like serviceinnstilt! Fantastisk fyr med masse kompetanse som gjør en kjempejobb med å spre kunskap om teknikker og utstyr.
Forøvrig kunne man med fordel gjort det litt enklere å legge inn bilder her på forumet, får bare lagt inn bilder som link, når jeg velger bilde og bruker samme URL så får jeg bare feilmeldig.

-
2
-
-
Prøver meg med en fiskerapport fra Drammenselva. Var ute med guttene mine, Jonas og Jesper forrige helg. Meget vellyket tur med fint vær og gjeddepers på begge to.
Legger ved link til video.

-
Jeg kjøpte laksekort i år fordi jeg ikke ønsket å få problemer med lakseoppsynet. Fisket masse i Nedre Eiker i sommer. Så tok jeg en tur nå på mandag og dorget opp til ca. midt mellom bruene i Mjøndalen. Såklart visste jeg at laksesesongen var over, men tenkte at når jeg dorget med 21 cm store wobblere så var det vel greit.
Da kom en fyr med bil og stoppet opp ved båtrampa og blinket og tutet for harde livet. Så gikk han ut og knipset masse bilder med kamera og blits. Deretter ble meg vinket inn og fikk en skikkelig overhaling. Måtte oppgi navn og bosted (han skulle sikker ha meg i boka si).
Så om du har hatt flaks eller ikke, det vet ikke jeg, men tok ikke lang tid før jeg ble jaget i alle fall!

-
Hei!
Forholdene er kanskje ikke ideelle da det går mye vann i elva nå. På en annen side så er det kanskje ikke uvanlig på denne årstiden. Var ute en tur nå på mandag og fikk et par fine gjedder på spinnfiske med gummi.
Men for all del ikke beveg deg inn i Nedre Eiker, da kommer Nedre Eiker lakseforening og kjeppjager deg pga. fredningstiden til laksen. I Nedre Eiker er det bare lov å fiske gjedde i tidsrommet 15. mai-20. september, mao. bare i laksesesongen! Og da må du også betale laksekort!
Innenfor Drammen kommune sin del av elva er det fritt fiske hele året, men i fredningstida må du bruke wobbler/baits som er større enn 15 cm.
-
Ser forresten du egentlig spurte om utstyr, wobblere i sterke farger (gjerne firetiger) eller tilsvarende er et sikkert valg. Skal du fiske i Østeråa eller Nomevann så er det veldig grunt der så da bør du ha wobblere som svømmer grunt. På uttaket er det dypere, skal du fiske her bør du ha litt grovere dyptgående redskap vil jeg tro.
T-Top til båt
in Tilleggsutstyr
Posted
Og hva med dim, 44mm/2mm gods er vel selvsagt det tryggeste, men dobbelt så dyrt. Vil det duge med 32mm/1.6mm gods?