Gå til innhold
Fiskersiden

Behandling av vadebukser/sko


troll12
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg vadebukse, sko og jakke. Slate sportfish! Var ute idag og prøvde dem før første gang! Mye vind og lite fisk, men tøyet virket veldig bra! Det jeg lurer på er hva dere gjør med vadebukse og støvler etter en fisketur i saltvann? Skal det helst skylles i rent vann og henge til tørk? Eller er det noen som har noe andre tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylling i ferskvann og tørk holder i massevis. Børst sokkene og skoene nøye når de er tørre så det ikke ligger sand som gnage på sokken neste gang du bruker utstyret. Grusbeskyttere er ett must ved bruk av vadesko. Nesten ingen fastmonterte grusbesyttere tetter godt nok etter noen gangars bruk. Han løses med at man bruker løse beskyttere utenpå, eller veldig enkelt bruke ett borrelås skibånd nederst på de eksisterende.

Begyner buksene å puste dårlig kan de puttes i tørketrommlen på svakeste varme.

Edit: Skinnstøvler smøres inn med fett så de ikke tørker inn og sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttbare sugekoppknagger som jeg henger vadebuskene på i dusjområdet og spyler dem med dusjen ifm kveldsstellet. Skoene jeg har er beregnet på saltvann og tåler det, så jeg gjør sjelden noe med dem, men en tur innom en bøtte med vann du har stående bak hushjørnet er neppe dumt. Jakken - sjelden i kontakt med saltvann, så den henger jeg på en kleshenger sammen med det andre tøyet sambo skal stryke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.