Gå til innhold
Fiskersiden

Mystisk art i Vestfjorden - Tønsberg?


Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

eller maisild???

Neppe maisild. Hos denne arten er flekkene langs siden vagere, og det er som regel kun to-tre flekker. På fisken på bildet er det jo mange tydelige flekker. I tillegg er jo maisild MYE sjeldnere enn stamsild, som jo også er relativt sjelden, selv om dette naturligvis ikke er noe bevis for at dette IKKE er en maisild. men som sagt, dette er en stamsild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Plønix

Artige greier[ :D ]

Hvor store kan disse bli da?

60 cm og 1500 gram [ :D ]

Men den Stamsilda som han gutten tok anslåes til å være mellom 650 - 700 gram. Hva menes med det, at han ikke har veid den skikkelig? Isåfall burde han det fordi norgesrekorden er på 710 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått stamsild (eneste registrerte tatt på stang i Norge) selv, og den så ikke sånn ut. Tipper heller maisild, som det er tatt noe av på stang i Norge. Men folka bør sende den til sjekk for å få dokumentert endelig artsbestemmelse. Husker jeg ga den til Henning. Det viste seg at antall gjellegitterstaver var et antall som ikke er overlappbare med maisild. I tillegg har man selvsagt antall skjell langs sidelinja og antall stråler i finner. De bør uansett sende den til Pethon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Grutle

Kan legge til at det ikke var flekker på min stamsild. Mange som var kjappe med å hive seg på stamsilda gitt....

Enligt bilden i denna link http://hem.passagen.se/kent.andersson/staksill.htm är det prikkar på fisken. Och dom fiskar jag sett avbildare i bla FJ har haft tydliga prikkar på sidan.

EDIT, Glömde linken...[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Enligt bilden i denna link är det prikkar på fisken. Och dom fiskar jag sett avbildare i bla FJ har haft tydliga prikkar på sidan.

Ja, som jeg skrev tyder prikkene på at det er stamsild. Maisildas prikker pleier å være mye vagere ifølge de kilder jeg har sett. Men selv om Catos fisk ikke hadde prikker behøver ikke det bety at det IKKE var en stamsild. Jeg formoder at den er sjekket grundig, og i så fall er jo gjellegitteret gjerne det sikreste tegnet, jfr det Cato skrev. Maisilda har et mye tettere gjellegitter enn stamsild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.