Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fluestang igjen !


bluebird
 Share

Recommended Posts

Brakk ørretstanga i helgen. ( Fjerde stangbrekket på ett år). Var kjempefornøyd med stanga, en 8 fots AFTM 3/4 med litt langsom aksjon. (Passer bra både til tynne fortommer,dvs, 7x, og til poden som holder på å lære å kaste med fluestang).

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å få oversikt over bra alternativer for kjøp av stang. Har et maks budsjett på ca. 3000.

Noen (ikke absolutte) krav er : Helst ikke snakeringer, helst ikke treinnlegg i snellefestet (hender jeg bruker stanga i saltvann).

Noen som har erfaringer, forslag, info mm ?

(Og ja, det hadde vel vært økonomisk gunstig med en stang med totalgaranti.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Erik_21

du stiller store krav, de fleste skikkelige stenger har akkurat det du helst ikke vil ha. anbefaler fenwick ironfeather 9'6".

Erik

Denne er vel ganske langt fra 3/4 aksjon erik[ :P ]

Har du 3 høvdinger kan du få mye bra!!

Min favoritt er yelowlinen blant de mykere stengene, denne har 4/4 akjson, men meget progressiv og utfører ethvert kast, herrlig FISKstnag og en nytelse å kaste med.

Ellers bør du se på scott v2 og a2, a2 har noe raskere aksjon, v2 er den mest behagelige og den billigste, håndlaget stæsj for under 3 høvdinger! Livstidsgaranti selvsagt og herrlig som bare det.

Vision extreme har kompisen i #4, denne vil jeg betegne fra halv til trefjerdedeler, utrolig flott stang, veldig lett og speye med også om du skal gjøre det med så lett utstyr.

Alle disse 4 kan anbefales, det er sikkert mange andre og som oppfyller dine krav.

Ps: de fleste lette stenger har trefester, jeg fisker ofte med tre i sjøen, skyller hver gang og treet har holdt i 5-6 år uten tegn til problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av E.Mortensen

Erik

Denne er vel ganske langt fra 3/4 aksjon erik[ :P ]

Tror ikke det var d han mente me 3/4, var vel det at stangen hans var klasse 3/4 [ :P ]

Jeg kan visst ikke lese[:I][:I]

Beklager Erik!!! Skal begynne å lese tråden før jeg uttaler meg[:I]

Det eneste riktige er at de stengene jeg ramsa opp har alle en roligere aksjon enn f.eks ironf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til: om du normalt knekker 3-4 stenger i året, kjøp stenger med fullgaranti, dvs at du kan knekke dem over kneet om du vil og likevel bytte i ny. Noen butikker tar forøvrig et transportgebyr for å sende inn stangen og skaffe deg ny, men det er billigere enn å kjøpe nye stenger til full pris 3-4 ganger i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... Første gikk da vinden gjorde at jeg feilberegnet bakslengen litt og flua, på vei fremover, traff perfekt akkurat under toppringen og slo av toppen, andre gang : beveget meg rundt i tett skog langs elva, toppen snek seg mellom to grener uten at jeg så det og knekk, det var den stanga, tredje er faktisk ikke min feil, kjørte SØ på ca 2 kg. på en sekser stang da tuppen brakk uten forvarsel (men fikk inn fisken), fjerde : en uheldig kombinasjon av unger, bikkje, fullastet kano og dovenhet som gjorde at jeg ikke pakket stanga inn i tuben før vi dro.

Og ja, jeg har skiftet 4 av 6 stenger til totalgaranti. Uheldigvis var den siste stanga som en av de uten garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.