Gå til innhold
Fiskersiden

Havål i kyst- og havneområder


SMS
 Share

Recommended Posts

<EDIT>

***Denne tråden er "totalrenovert"; alle intetsigende MSN-aktige kommentarer er slettet, kun nyttig info og seriøse spørsmål igjen i tråden nå. Tråden er også flyttet fra havfiske til meitefiske siden den primært omhandler landbasert fiske. -SMS***

For de som ønsker tips om havålfiske fra land så er det noen tips i denne tråden også:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=8191

</EDIT>

Havål står svært høyt på ønskelista over nye arter, men regner ikke med at det er det enkleste å få i sjøen. Hva slags steder tilgjengelig fra land bør man forsøke fiske etter havål, eller er dette uansett et dødfødt prosjekt? Har sett for meg at så dype områder som mulig, gjerne i nærheten av fiskeindustri i havneområder, er verdt et forsøk, gjerne på steinbunn. Hvis glidetakkel og makrellfilet på stor enkeltkrok, og ellers så grovt utstyr som mulig, er en god idè, så er det ikke så mye tips om metode jeg er ute etter, men tid og sted. Er nattfiske en fordel, som til ferskvannsål, eller er det andre værforhold som kan antas å spille inn? Antar at sommer/tidlig høst er beste tid på året? Har lest om fisket i Hjørundfjorden, og om Jan Harry Aasens norgesrekord, som ble tatt fra land om jeg ikke husker helt feil? En sånn slange hadde vært gøy å dra på land. Et siste spørsmål, hvor langt nordover langs kysten vil det være sannsynlig å kunne møte på havål? Er f.eks. Trondheimsfjorden innenfor kjerneområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Havålen er blitt nokså sjelden etterhvert, så å snakke med lokale fiskere er nok en viktig ingrediens i oppskriften. Har prøvd etter den selv i mer enn velegnede lokaliteter på Sunnmøre med forforing på dagtid, uten å ha hatt hellet med meg. CB og Audun Skjølstad har vel noen tips å gi, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv 0-10 meter i strømrike (eller eksponerte) områder med stortare. Ett lite nes i ett straumsund eller langs tidevannspåvirkede kyststrekk. Her har jeg hatt lykken med havål rundt 5 kilo. Dette kan være marerittområder mtp fiske langs bunnen, men alt skal ikke være lett. Skal du ha større må du nok ned i dypere urer, men fra gammelt av er det rapportert om havål som går i krabbeteinene og knuser dem innenfra og du vet jo hvor de setter krabbeteiner!![^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back to topic: fikk den største (11,6) på bare 7-8 meters dyp i månedskiftet august-september på bånnmeitet hel sild (friline) og den minste (drøyt 5,5) på halv makrell fisket rett over bånn på sunken paternoster.

Virker som om de hotteste fylkene er Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Tror Ålvundfjorden på Mordmøre er den nordligste lokaliteten jeg sikkert vet at det tas jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvariet i Bergen! Neida, steinrøyser ja. Lillefisken tok på 14 meters dyp. I Irland var det også i typisk "brosmeterreng" vi tok de, men da like gjerne midt på dagen. Fisket som etter lange og brosme med hel makrellfilet, glidetackle og sirkel. Stort sett alle sidefjorder av Storfjorden på Sunnmøre er høyaktuelle. Her har stort sett alle historier om havål tatt på line. Med så mange historier sier det seg selv at det bør være endel havål også. Når man hører historier om en og annen kan det selvsagt tyde på at det ikke er like tett mellom fiskene. Vi testet ellers 9 dager ved Selje uten hell. Research er 90% av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp slike arter som havål som gjør det spennende å ha sportsfiske som hoby synes jeg. Jeg er innstilt på å måtte bruke tosifra antall netter på å få èn slik fisk, men motivasjonen for å gjøre det på et sted det ikke tidligere er tatt fisk, er nok heller laber. Overlater inntil videre pionervirksomheten til proffer som Skjølberg og CB. Ja, jeg får bare begynne å jobbe med å skaffe venner som enten bor eller har hytte i nærheten av en havål-hotspot på vestlandet innen neste påske. Som CB sa: research er 90% av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Blåser liv i denne tråden: Det blir nemlig garantert havålgutsing til sommeren en gang. Har noen lokaliter i kikkerten med en kjent bestand og en viss ide om taktikk - men har likevel et par spørsmål til de med erfaring her:

- Tidspunkt på året: Vår eller høst (eller sommer)? Litt sprikende det som sto i denne tråden på det området? Nattfiske regner jeg med er bankers.

- Foring: Antar foring vil være en klar fordel. Langvarig foringskampanjer? Med hva? Bør en velge en bestemt plass å fore opp eller er det lurt å satse på alternativer? Og i så fall hva slags avstand mellom disse? Mao. hvor store jaktområder bør en anta at en havål har/hvor stedsbundne er de? Er seff ingen fordel å spre fisken hvis det er mulig å samle den på et sted? Men på den annen side kan det være en fordel å prøve to steder hvis bestanden er tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 20 år siden var jeg med på linefiske ved Stadt og der fikk vi mye havål fra ca 7 kg til 27 kg som den største. Der vi fikk mest var på sydsiden av Stadtlandet utenfor Dragsvika. Vi fikk flest på dyp fra 80 - 130 m i skrentene og samtidig fikk vi bra med steinbitt og en del brosme. Dette er jo ikke akkurat sportsfiske, men mest en forklaring på hvor det kan lønne seg å forsøke fiske etter havål. Dette var på senvinteren/våren. Jeg ser at cb har forsøkt seg i området uten hell, men jeg mener at et målrettet fiske i dette området vil gi fangster av havål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på nettet vedr habitat på grunt vann, men finner ikke noen fellesnevner utover at det er kun nattfiske som gjelder på grunt vann. Det som også blir nevnt er at under 40-50 meter har det ingenting å si om du fisker om natten eller dagen.

Hvis jeg skal prøve å bruke hode så vil jeg anta at den congeren som fangstes på grunt vann om natten er på næringssøk og derfor mer styrt av tilgang på byttetdyr enn selve habitatet. Man kan da anta at fisken holder seg i dypet om dagen og kommer opp på grunt vann med mye byttedyr (fisk og krabbe) om natten. Da vi vet at den trives rundt vrak og i steinur så må man prøve å lokalisere områder med dette og så finne gode grunne fiskeplasser i nærheten. Jeg har som tidligere nevnt fått den i åleruser på svært grunt vann (tareskog). Man felles for de områdene jeg har fått den er at det er mye strøm og bølger i området samt dypområder i nærheten. Jeg har også fiske VELDIG mye i de samme områdene med sluk, agn mm. uten å få en eneste en. Dette fisket har vært på dagtid noe som underbygger teorien om nattaktivitet. Kanskje vi skal omdøpe den til Conger Nocturnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr hatt en del kontakt med krabbe og ålefiskere, og disse får "støtt og stadig" havål i teinene, ålerusene står vel ganske grunt ?? Men ser en klar fordel med å fiske i nærheten av en gjemmeplass for havålen, det seg være vrak, molo eller en vanlig steinur..

PS. Perca: hvor har du tatt havålen som er nevnt på artslista di ?? Og på hva osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det er blitt blåst liv i denne gamle tråden igjen! Conger er i mine øyne det ultimate byttet for en kystmeiter, men selvsagt storfangst for havfiskere også. Det hadde vært interessant å vite hvor mange målretta stangtimer CB og Perca brukte på sine havåler (samt hvor mange de faktisk har fått), siden disse er de eneste to som har lagt ut artslister som har fått fisken. Noen som har snakket med norgesrekordholder Jan Harry Aasen fra Molde om hans erfaringer? Husker godt artikkelen fra Villmarksliv i 1992 at han fisket rimelig målretta med havfiskeutstyr fra land, og ikke akkurat tilfeldig dumpa borti beistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALLTID ekstremt dypt rett utenfor nesten hvorsomhelst i Sunnmørsfjordene[ ;) ]. Har jo et visst inntrykk av lokalitetene en bør se etter, og det finnes mange mulige hotspots rundtom i området. Vet også endel om konkrete steder det jevnlig blir tatt havål. Det jeg egentlig er mest interessert i er evt. effekt av foring og hva en ellers kan gjøre for å optimalisere mulighetene ved en gutsing - vet jo at det ikke akkurat er bare å ta en tur for å få huket av arten i artslista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min havål ble IKKE tatt under målrettet fiske, men jeg får si som elgjegeren "en slumpetreff er like bra som en annen treff" [ :D ] Den ble tatt under fiske etter steinbitt ved Dolmøy mellom Hitra og Frøya på slutten av 70 tallet. Husker jeg brukte en Barracuda fra sølvkroken som var agnet med seifilet. Kroken på pilken ble fullstendig ødelagt og det ble et Helv***** ombord i jolla jeg fisket fra da den løsnet fra kroken etter at jeg hadde tatt den over ripa! Fisken var bare en "yngel" på 4,5 kg, men havål er havål [ ;) ]. Ved Stadtlandet har jeg mistanke til at jeg har hatt på havål et par ganger, men de gikk seg fast i bånn. Jeg brukte fersk seifilet på pilken der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.