Gå til innhold
Fiskersiden

Fluer til lyr?


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Hei

Har prøvd meg litt etter lyren med flue stanga i det siste. Har fått noen fine fisker allerede, men det er alltids plass til forbedringer[ :) ]

Noen som har noen gode lyrfluer å ambefale? har fisket stort sett med grønn/hvit desiver og jiggy i relativt store størelser, men det hadde vært artig med noen flere valgmuligheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruker Daiichi X452, Mustad Demon Circle og Owner Mutu Light Circle til de største fluene. Det lønner seg å klemme ned/file bort mothaken på sirkekrokene, da går det lettere å slippe ut fisken igjen.

Jeg fisker lyr først og fremst i skumringen og en time ut i natta, bytter skjelden til mørkere flue selv om det blir mørkt (såfremt det ikke er mørkt når jeg starter).

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt desidert mest hell med en lefty's varaint som minner om runar's deceiver. med holografisk rød flatbraid som gjeller og chartreuse angelhair eller litebrite overvinge. legger også i 5-10 strå pearl mirrorflash, slik at det skal glitre mest mulig..

bindes ofte på tmc 811s str 1 og 2.

da jeg var på fiskersiden treff i mandal tidligere i høst fikk jeg en meget pen flue av Espen. kan vel si det sånn at det mønsteret skal eksperimenteres med og testes ut..forstod det som at den var ment på sei og gjedde. tror også den skal fange lyr i lange baner..

er nok skumringen jeg tar mest lyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har vært å snusa på flua jeg har beskrevet. Den var iallefall utmerket til lyr i sommer!!

Intrekket jeg fant ut funket best er:

kast og la synke litt. 4-5 veldig raske trekk og pause. gjenta til du har flua ved beina.

Vist du ser at lyren kommer etter flua så STOPP!!! For meg tar lyren 8 av 10 ganger når du stopper opp, eller i det du drar i flua igjen.

Et tips til, skal du ha en pause så legg ut flua i sjøen, opplever ofte at lyren tar flua når den ligger helt i ro, den fisken er utrulig forveten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei flue som har tatt "irriterende" mye lyr i det siste under havabbor fiske, i skumringen gir den fisk(lyr) på 4 av 5 kast til tider.....

244_s.jpg

Laget av hvit litebrite/hvit bucktail,et par strå krystalflash med litt peacock og blå angelhair på toppen, litt rød sprittusj til gjellene, et par øyne og en dæsj med epoxy, ferdig på 10 minutter.[ :) ]

(funker bra på havabboreren også..[ ;) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm blei ingen tur etter lyren i dag pga. drit vær så da blei det heller litt fluebinding og forbredelse til i morra ;)

Dagens arbeid:

294_s.jpg

Noen ganske så standard fluer kanskje bortsett i fra mikky finn varianten. så får vi se om lyren lar seg lure. Krok: 2/0 - 1/0

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/179/294.jpg

295_s.jpg

To varianter av flua di fiskematre, av mangel på svart marabou så har jeg lagt inn noen strå med svart krystalflash. hodet er jo også litt anderledes :) Krok 2/0 - 1/0

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/179/295.jpg

297_s.jpg

En liten variant som jeg håper kan lure mye forskjellig fisk... Krok: 8.

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/179/297.jpg

Under testing:

296_s.jpg

Et par fluer som har gitt meg noen lyrer, noe usikker om det er pga det spesielle hodet eller om det er ren tilfeldighet så her må det forskes mer [ :) ] Krok: 2/0

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/179/296.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

ja den skal nok testes mer, men jeg syns ikke den ga noe sinsykt mye mer livlig gange... kanskje noe med størelsen på fllua? noen andre som har erfaring med magic head?

Ikke personlig, men en kompis av meg bruler deg slik som på den nederste fluen din, og han har tatt STOR lyr på det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

ErikR har en skikkelig lynhukommelse[8D]

Husker en flue helt tilbake i Mai...

Det er riktig somhan sier, den kommer fra Scierra og heter Mini Flatwing der. Er for tiden utsolgt, men antar den er tilbake i løpet av vinteren. Bundet på partridge krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikR tenker kun på fluefiske og jakt og de to tingene husker han alt fra! Ellers bruker jeg stort sett de samme til lyr som jeg bruker til havabbor og det funker greit. Lager også noen større utgaver. Vi hadde et par opplevelser tidligere i år der stoooor lyr (5+++) kom opp etter torsk vi hadde på og har etter det ikke spart på fluestørrelsen i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.