Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeitetreff på Østlandet 30.10.05


Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er det ikke mange timer igjen til treffet.

Skal se om det dukker opp noe spennende å ta bilde av.

Legger ut mobil bilder på bloggen så kommer det bedre bilder her på forumet etter treffet.

Du kan følge med på bloggen her:

http://spaces.msn.com/members/eiriks-fiskeblogg/

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew. [ :D !][ :D !][ :( !][ :( !][ :( !] Da har jeg knytt min første albrightknute[xx(][xx(][xx(]. Jeg er skikkelig knuteknot og har streva lenge. Pen blei den ikke, og jeg er usikker på kvaliteten, men det var det beste jeg fikk til. Hvis den ryker imorra skal en ikke se bort fra at jeg legger ut ny knute på anbud.[:I]

Ellers gleder jeg meg villt til imorra. Kjøpte ny stang hos Avkroken på fredag og skal endelig teste en real stang som kan kaste tyngre søkker. En Fox ett eller annet, på 13 fot 3lb. Nå lada etter mye strev med en del meter multi med noen meter mono på enda, kobla med et stykk stygg klump av en albright[xx(].

Detta blir bra. **** fiske til oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright er forsåvidt unødvendig ved surffiske. Hvis du ikke bedriver det aller tyngste fisket, kan du ganske enkelt skjøte med denne, som er en svært mye brukt knute i England:

http://www.worldseafishing.com/rigsknots/k...ournament.shtml

Husk å stramme den enkle knuten skikkelig slik at den ikke går opp, helst en ørliten dråpe superlim på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme igjen.

Det ble alt annet en slik jeg hadde planlagt denne gangen.

Planen var å fiske på Skiphelle fra sent lørdag til utpå søndagen.

Jeg hadde 3 stenger ute 23:45 men det var “trasig” der.

Tett tåke men yr og meget mørkt. Var ikke noen “vakker” omgivelser for å si det slik.

Så kun noen få meter foran meg på det verste.

Det var helt dødt der. Ikke et napp fikk jeg selv med bytte av agn osv.

Eneste sjødyrene jeg møtte var slike:

0.jpg

1.jpg

Halv et reiste jeg til Filtvet brygge.

Det var andre boller det.

Her var det fart med en gang.

2.jpg

Selv en liten Hvitting fikk kraftig gjennomgå på bunn.

Halv fem kommer Charlie.

Vi drar fisk på fisk...

En pen sypike kommer opp

3.jpg

140g og ny pers for meg.

4.jpg

Vi kjører fisk i yr (ser ut som snø)

5.jpg

Charlie får en “.....”

Og jeg glimter til med nok en pers.

6.jpg

Knurr på 390g

7.jpg

Charlie med “ny” art

8.jpg

Fisken krokes forsiktig! [ :D ]

9.jpg

og agnet presenteres med stil.

Vi er har ingen aning om hvor mange fisk vi fikk med godt over 20 stk hver.

Artene

Torsk

Sypike

Hvitting

Skrubbe

Rødspette

Bergneb

Sortkutling (ny art på Charlie)

Knurr

Arten “...” Liten rødtorsk”

Samt en fisk/art vi tror har Fugleinfluensa.

Den var blank men full av prikker og rødlig i kjøttet. (sikker feber)

Så vi kakkan i hode så raskt som mulig.

Gutta på andre siden for fortelle som sin dag.

Beklager at jeg ikke reiste en tur innom men nå sto mat / innlegg / søvn på lista.

Avslutter med å takke Charlie for en knall dag + du for føye til det jeg har glem her i “søvne”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme fra treffet. Grei dag for min del, uten det helt store. Oppmøtet var heller labert.

Meg sjæl, Trym og Erlend og Lille Budda.

Jeg fikk en knurr 240, en respektabel berggylte på 660, en torsk på 440 og en skrubbe 480. Uten at det er en stor skrubbe var det ny pers, så jeg var fornøyd med dagen.

Torsken tok jeg forøvrig på sluk, og blei bomba med reker av Trym og Erlend med klar beskjed om at dette var et meitetreff[ :D ][ :( ].

Jeg pakka sakene i tre tida, og når Trym og Erlend satte igang med dagens andre rekekrig tok jeg beina fatt. Jeg regner med at alle andre enn meg tok bilder, så det dukker vel opp noe etterhvert.

Det var forøvrig en lokalhelt som stod å piska flue i bekkemunninga[:0]. Prøvde å treffe han med søkke, men jeg kasta ikke langt nok.[ :D ]

Forøvrig jomfrutur med stanga jeg handla hos Avkroken på fredag, og det var lidderlig moro med første nye stanga på over ti år. Selv om min nye blekna litt ved siden av arsenalet til knoll og tott.

Jeg har ikke full oversikt over hva de andre fikk. Lille Budda stakk tidlig, men dro opp en bunke flyndrer av ymse sort, med skrubbe på over 600 g som beste (tror jeg)

Erlend leda 6 - 4 over Trym i trymtorsk når jeg stakk. Ellers fikk vel de også litt andre greier.

En helt grei dag, men det ryktes at dagen var bedre på andre siden av fjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bunker

Erlend leda 6 - 4 over Trym i trymtorsk når jeg stakk. Ellers fikk vel de også litt andre greier.

Den stilling ble sluttresultatet når det gjelder småtorsk.

Noe som forøvrig var alt Erlend klarte å få... jeg fikk lurt opp en knurr på litt over 200 gram samt en liten sei på snaue kiloen som ble med hjem som mat.

Hadde ikke med kamera, så Lille Budda og Erlend får legge ut bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto opp for å være med på treffet. Heldigvis ringte jeg Eirik og fikk den gledelige beskjed om at han var på min side av fjorden. Kjørte nedover i trolsk stemning.

Vel fremme skjønte jeg fort at han hadde valgt riktig plass. Det hylte i nappvarslere i ett sett og fisken kom på land i ett bra tempo. Hvittingen var en skuffelse når det gjaldt størrelsen. Knurren var over forventet (snitt)

Fikk i tillegg en svæær Svartkutling. (Eirik var fryktelig misunnelig og sa den ikke var spesiellt stor)

Det var vanskelig med microfiske da Bergnebben var i store stimer under brygga. Fisket litt lenger ut og fikk er Bergnebb på 110 gram.

For å ikke spre fugleinfuensaen videre tok jeg den syke prikkefisken hjem og varmebehandlet den med litt desinfiserende rømme.

Av agn ble Reke, Makrell,snegler,Eremittkreps og mark brukt. Det beit på allt.

Morro med en tur der det biter på denne siden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fluefiskerene som fisket innenfor 100 metersgrensa (ja det var flere enn en ja...) kom bortom for å prøve seg litt i nærheten av oss.

Så på oss og ristet på hodet der vi satt avslappet med sigarett i munnen og snakket om løst og fast.

"Dere får begynne med fluefiske gutter, så får dere beveget på dere også."

Siden jeg er litt halv-paranoid har jeg ikke så veldig lyst til å prate med kriminelle... så svarene som kom på løpende bånd inni hodet mitt ble ikke uttalt, svar som;

"Bevege meg?? det kunne jeg gjort med aerobic også, og følte meg like mandig som med fluestang..."

eller

"Næææ... håndarbeid som strikking, hekling og fluebinding er ikke for meg..."

eller

"Foretrekker å sitte her og fiske lovlig i stedet..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

En av fluefiskerene som fisket innenfor 100 metersgrensa (ja det var flere enn en ja...) kom bortom for å prøve seg litt i nærheten av oss.

Så på oss og ristet på hodet der vi satt avslappet med sigarett i munnen og snakket om løst og fast.

"Dere får begynne med fluefiske gutter, så får dere beveget på dere også."

Siden jeg er litt halv-paranoid har jeg ikke så veldig lyst til å prate med kriminelle... så svarene som kom på løpende bånd inni hodet mitt ble ikke uttalt, svar som;

"Bevege meg?? det kunne jeg gjort med aerobic også, og følte meg like mandig som med fluestang..."

eller

"Næææ... håndarbeid som strikking, hekling og fluebinding er ikke for meg..."

eller

"Foretrekker å sitte her og fiske lovlig i stedet..."

Sånne pappagutter som gir oss fluefiskere et dårlig rykte. At dere ikke kjølhalte ham da, langs steinmoloen der [ :D ]. Han skulle vel bare væra kjekkas da, men det er unødvendig, og vitner om liten respekt for annet fiske enn hans eget.

At han i tillegg kastet innenfor hundremetern (nok etter edelfisk), nå i gytetid, sier vel mer om han enn om dere, skal vi oppsummere her...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeforvalteren for Akershus sa:

"Hei.

Du har rett i at forbudet mot fiske innenfor 100 –meters grensen i fredningstiden for anadrome vassdrag, bare gjelder anandrome laksefisk. Vær også oppmerksom på at i vassdrag hvor det ikke er åpnet for fiske, (faste fisketider) er det fredningstid hele året. I Oslo/Akershus er følgende vassdrag åpent for fiske: Askerelva, Neselva, Sandvikselva, Lysakerelva, Akerselva, Gjersjøelva, Årungselva og Hølenelva".

Ergo slutter jeg at du kan fiske ETTER ANDRE ARTER innenfor 100-metern hvorsomhelst og nårsomhelst. Vi vet jo at det åpnes for fiske etter anadrom fisk innenfor i de vassdragene som åpnes for fiske om sommeren, så det hun sier til slutt er jo bare at i de vassdragene det IKKE åpnes for fiske i det hele tatt, er det aldri lov å fiske innenfor ETTER ANADROM FISK.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havengel sa det.

Altså er dette litt logisk likevel da, for denne følger da samme prinsippet som dette med dorging i en UTVIDET VERNESONE; det er ikke forbudt å dorge, men det er forbudt å dorge etter anadrom fisk innenfor sonen. Den skal slippes ut igjen. Jeg er vanligvis ganske så god på disse reglene, men den innenfor 100-metern med tanke på annen fisk hadde jeg faktisk ikke tenkt noe spesielt over tidligere.

Lærer så lenge man undersøker...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.