Gå til innhold
Fiskersiden

Karpefisk!


SMS
 Share

Recommended Posts

Ja, kan hende jeg spør om fisk som bare diskuteres i meteforumet, men jeg er interessert i å høre om det er flere enn meg som er fascinert av fluefiske etter karpefiskarter. Moderne meitere har opparbeidet seg enormt med erfaring og kunnskap om spesialiserte forblandinger, agn og metoder til alle karpefiskarter det er interessant å fiske etter. Fluefiskere har tilsvarende utviklet tusenvis av fluemønstre og en god del teknikker til fettfinner. Men hva med fluefiske etter karpefisk? Her må det da ligge mange nye muligheter for fordomsfrie fluefiskere. Har selv fått vederbuk, stam, mort og laue i Drammenselva på turer som har vært mer kastetrening enn seriøst fiske, til og med en "stor-laue" på ca 50g, 10g fra fluerekorden [ ;) ]. Å fiske målretta med flue etter stor stam i f.eks. grunne, klare Vestfossenelva kan da umulig være underlegent fluefiske etter ørret på noen som helst måte. Andre eksempler burde ikke være vanskelig å komme på. Fluerekordene i ferskvann http://www.villmarksinfo.no/fiske/sportsfi.../ferskvannflue/ viser jo at det er tatt mye flott fisk av mange arter på flue i Norge, men er dette tilfeldige fangster, eller finnes det miljøer eller enkeltpersoner som satser bevisst på fluefiske etter karpefisk? Karussrekorden på flue var imponerende, men det må da være mulig å forbedre rekordene på f.eks. stam og vederbuk selv om disse er relativt gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven! Aldeles vanvittig fangst, tidoblinger av eksisterende norgesrekorder er vel sjelden. Du må vel ta suter på >3kg på flue for å slå det der, hvis det er mulig å overgå den fangsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i sommer la jeg flua forran nesa på en ål og den fulget etter i 10cm, men da måtte den nesten gå på land så den stakk i stedet.

Hvis du ser ålen på grunt vann så er det kanskje mulig å tirre den til å ta, men med vanlig fluefiske tror jeg ikke er noe særlig lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Ålen er først og fremst en nattaktiv åtsel-eter og da kan det kjapt begrense seg hva man kan klare å fange.

Men i havneområder med tett bestand av mindre fisk er det sikkert mulig. Noen stor-ål betviler jeg sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på ål, hva med våre andre rovfisk? Har selv fått fin abbor på flue hjemme i Drammenselva, opp til neeesten 1 kg på lange, mørke åleimitasjoner. Prøvde etter gjedde også for første gang i sommer, fikk på 2,8 og 3,75, spreke elvegjedder som ga meg min hittil største opplevelse med fluestang (klasse 6, MYE artigere enn ørret og sjørøye på 8-900g). Hva med gjørs? Antar at Nitelva og Dynovika er verdt et forsøk, men har noen forsøkt målretta etter gjørs i Akersvannet? Michael Jensen's "Fluefiskerens nye utfordringer, fra gjedde til flyndrefisk" fra 1997 er et boktips til de som synes fluefiske etter utradisjonelle arter virker interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at boka ikke er noe å hoppe i taket over, men kan fortsatt gi noen nye idéer. Hadde boka vært skrevet av en nordmann med mer fiskeerfaring fra Norge hadde det sikkert stått mer konkret om elver og vann verdt å prøve til hver enkelt art. At hverken stam eller karuss er nevnt er synd mtp muligheter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.