Gå til innhold
Fiskersiden

Mini-Troll eller alternativer ?


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Maco

Noen som vet hvor mye bly Scotty Depthking 1060 tåler?

har selv scotty 1060 og jeg bruker egenstøpt lodd på 6 kg. fungerer meget bra. tilbudet beskrevet i linken er jo bare et lodd som de legger ved gratis. -

har hatt canon rigger og er ikke i tvil om hva som er best FOR MEG. SCOTTY. - sjekk pris på www.toppfritid.no - snakk med Pål Mr Scotty[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Mina gamla scotty 1060 har smakat tungt bly de oxå och är lika fina så de tål allt betydligt mer än 2 kg. De är förresten till salu för en billig peng. Kompletta med stackers och blylod. Använda en säsong.

Cannon vs Scotty är bara en vanesak tror jag. Har använt bägge delar och trivs med bägge. Man ska lixom inte kosa med riggen utan använda den och då spelar det fint liten roll vad som sitter bak i båten.

Elrigg prövade jag i helgen. Helt ok men onödigt om fiskdjupet inte ofta överstiger 15- 20 meter för då fyller de fint liten funktion. Coolt att de kan kopplas till ekolodet vilket är bra för alla oss som glömmer djupet riggen står på med jämna mellanrum....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Maco

Hvorfor er Scotty bedre enn cannon?

Vil vel nok en gang si at det smak og behag. En sak man skal passe på dersom man har ferskinger i båten er at de bør passe fingrene når man senker loddet på en Scotty-rigg. Sveiva går nemlig rundt, og passer man ikke på kan man få seg en ordentlig karamell dersom man frikopler spolen helt og roter fingrene borti sveiva. Dette slipper man å tenke på når det gjelder de fleste Cannon-rigger. Men med sveiva på toppen spiller det ingen trille om man er keivhendt eller ikke med en Scotty-rigg. Festepatenten på Cannon er mer genial enn Scotty sin, Scottys bommer kan derimot tiltes opp og låses, Cannons bronserte wire er tynnere og skjærer vannet bedre enn Scottys tykkere, Scotty har kanskje de beste utløserne av gummiklypetype osv osv...

ER ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med Scotty, men en kamerat har Cannon Unitroll, og han har brukket to rigger og røket wiren en gang... Kan selvfølgelig være tilfeldig, men tror nok jeg ville valgt rigger i metall fremfor plast hvis jeg skulle investert. Har en følelse at plastriggene egner seg dårlig i kaldt vær, har i hvert fall vært temp +- 0 grader når begge riggene brakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Halvor

Har ingen erfaringer med Scotty, men en kamerat har Cannon Unitroll, og han har brukket to rigger og røket wiren en gang... Kan selvfølgelig være tilfeldig, men tror nok jeg ville valgt rigger i metall fremfor plast hvis jeg skulle investert. Har en følelse at plastriggene egner seg dårlig i kaldt vær, har i hvert fall vært temp +- 0 grader når begge riggene brakk...

erre muuuuuulig..![ :) ][ :) ] - han kameraten heter vel ikke tilfeldigvis Dag?

Har tenkt og tenkt på det med rigger og priser - hvorfor skal rigger måtte koste 4-5.000,-? Finns vel ikke noe fornuft i de prisene?

Har ellers begynt å sysle med tanker på å egenprodusere noe - noe som ikke skulle være uoverkommelig med bare 9 1/2 tommeltotter. [ ;) ][^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk vel så mye plast på Scottyrigger som Cannon, men dette er en seig og sterk plasttype det skal mye til å knekke, og som tåler kulde. Fisket med Scotty så sent som i dag, og riggene er solide og robuste. Å knekke bommene tror jeg du neppe klarer på en Scottyrigg i hvertfall!! Å ryke wiren skjer fra tid til annen. Får man kink på riggwiren er det stort sett bare å kutte og crimpe om for sikkerhets skyld. Men har fisket med Cannon i nesten 20 år uten problemer (også i litt for mange kuldegrader, så wiren iser og gjør fisket trøblete), og tror man skal kløne enormt for å knekke bommene også på de, i hvert fall under praktisk fiske, som de tross alt er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, pussig nok heter han faktisk Dag....[ :D ]

Er faktisk ikke bommen som har brukket noen av gangene.. Første gangen var det totalhavari, loddet festa seg i ett eller annet(ikke bunn..), noe som resulterte i at riggen brakk i festet, i tillegg til at wiren røyk og at sveivemekanismen gikk åt skogen.. Hele dritten gikk også over bord med tre stenger[:0]... Fikk utrolig nok riggen opp igjen, ved å dra i sena fra en av stengene...

Den andre gangen var særdeles merkelig. Slapp ned loddet noen få meter, og i det det stoppet, brakk riggen mellom bommen og "hjulet"..

Dette skjedde forøvrig kun rundt en mnd etter den første røyk...

Er forøvrig enig i at prisen på rigger er rimelig stiv, du får si i fra hvis du koker i hop noe strøkent Henning, så er jeg interessert[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om at kompisen ikke har dratt sveiva en bit bakover slik at slurebremsen på riggen har blitt låst. Viktig å passe på det. Blir som å låse bremsen på ei snelle når storfisken setter avgårde. Noe vil ryke. Det andre tilfellet har jeg ingen forklaring på. Rigger dyre? Tja, har hatt glede av mine i mange år, og de holder koken så det ljomer ennå, så i perspektiv vil jeg kalle det en investering. Ikke minst har det gitt fisk, muligheter og opplevelser jeg knapt hadde fått ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bestilte en mini-troll fra Statene forrige år. Kosta meg 800 komplett med to utløsere, to lodd og ekstra dacron line. Kun mista fem lodd hittil[ :D )]. Ikke merka no særlig forskjell på bruddstyrken på vaiern og dacron. Lodda rykker uansett.[:I],men er vel kun på de letteste riggene dette er hensiktsmessig. Fikk vekk hylinga når jeg skifta til dacron ihvertfall. Er en del penger å spare på kjøpe trollingutstyr utenlands. Måtte ut med i overkant av 2000 for det samme her i norge. tenkte det var verdt å nevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt på grunn av mangel på erfaring (og tunhovdfjorden) at det har blitt så mange brudd. Fiska mye langs med steinete grunner og da skal det ikke så mye uoppmerksonhet til før lodda sitter. Tre av lodda gikk av med vaier. To med dacron. Har også hatt fler bånnnapp som jeg har fått opp igjen, men det har bare skjedd med dacron. noe formening hva det kan komme av? Er vel kanskje minitroll vaiern som ikke er helt i toppklasse? Brukte til og med snubber på de tre første brudda. Syns ikke "cluthen" på minien har funka spesilt bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det stadig debateres om kule vekter, mange er opphengt i at kulene skal være så forbaskede tunge, opp til 7 kilo, er dette nødvendig på de dyp det blir fisket på her hjemme? Kjører selv med 2 stk 4 kilos på uni troller da det sjelden fiskes dypere enn maks 50 fot. Skal du derimot fiske på østersjøen der fisket foregår fra 150 fot og opp skjønner jeg at tyngre kuler må til, vi er da oppe i 8 kilos kuler (det er noen forferdelige tunge kanonkuler som du ikke bør miste i dørken eller la slenge inn i båtsiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo de som dorger roye, tar med baaten til Ostersjoen eller ogsaa fisker endel arter i saltvann som gaar paa store dyp. Man kroker fisken dessuten bedre med tyngre lodd, saerlig merker man dette om man fisker hardkjefta gjedde i kaldt vann. Store kroker, hard kjeft, sakte fart. Men utover det er de fiskeformede loddene greie da de yter mindre motstand i vannet enn de klassiske kanonkulene. Til streit dorging etter orret og sjoorret er det imidlertid sjelden man har behov for aa gaa saa dypt, men jeg har fisket orret paa over 20 meters dyp her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Ønsker ikke å borre hull i trofebåten,men ønsker å utvide mitt dorgefiske og da ser jeg at Mini-troll kan være et alternativ.

innledningsvis så ble det her nevnt feste uten å borre hull, Ikke sikkert dette løser ditt problem på din båt, men det kan gjerne bidra til ideer.

Jeg har laget en brakett til mine rigger Scotty 1090, Brakettene mine er skrudd fast som du ser på bildet, men det er fullt mulig å feste dette uten å borre hull i båten, (kommer jo litt an på hvilke muligheter du har på din båt) hvis du f.eks borrer hull på undersiden av røret på toppen, igjennom den øverste vinkelen som går over rekkverket og inn i den vertikale platen på innsiden og setter inn bolter der, samt at du setter på en vinkel som griper over den grå kanten nederst. ??

281020051138134N2a14QMC5ti.jpg?13

28102005113813KUW9SIAovVs3.jpg?5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.