Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør fiskekort i sjøen Nå!


 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg vet kan utlendinger ta med seg 20 kg fisk ut av landet. De tar selvfølgelig kun fileer. 20 kg fileer er kanske mange kg hel fisk. Dessuten tror jeg nok kontrollen med dette er temmelig fraværende. Disse gutta kommer for å få fisk, og utnytter midnattsola til fulle. Det er helt vanlig at de fisker å skift gjennom hele døgnet. Spør du meg burde de betalt en klekkelig fiskeavgift til staten. Ser ingen grun til at utlendinger skal få fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder Olsofjorden foreslår jeg følgende:

Steng indre Oslofjord for alt annet enn stangfiske. Total-forbud! Dette er å regne som by-nært område, og rekreasjonsverdien for bortimot 1 million mennesker overgår LANGT det man kan trekke ut i form av kommersielt fiske. Alt garnfiske forbudt, også for "hytte-eiere".

Innfør gjerne fiskekort for arter som man kutliverer, hvis ikke er det knapt noe poeng. Jeg er villig til å betale for bedre fiske etter SØ (eller HA). Jeg skjønnner ikke hvorfor folk er så livredde for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hva de gjør i Trondheimsfjorden - Kjøper opp og stopper alt laksefiske fra yreksfiskere. Verdien av yrkesfisket er bare en brøkdel av verdien av laksefisket i elvene i Trøndelag. Hadde vi stoppet yrkesfisket i indre Oslofjord hadde vi økt verdien av fisket for 1 million mennesker - god økonomi. Tenk Nytt - Bra forslag :-). Fjordfisket etter feks Sild i fjorden er svært negativt for hele bestanden av fisk i fjorden - foby det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel ikke det er egoisme å begrense yrkesfisket for noen få hvis verdien for 1 mill mennesker blir økt [^]

Det de gjør i Trøndelag øker BNP i Norge med økt samlet verdiskapning i form av sysselsetting og kr i inntekt som følge av økt turisme, kjøp av tjenester og utstyr etc. Undersøkelser viser at sportsfiske-fanget fisk har en langt høyere økonomisk verdi for Norge enn yrkesfanget fisk )om fisken tas i feks fjorden av en yrkesfisker eller på stang av en sportsfisker). Det å tilrettlegge tett befolkede områder for økt rekreasjonsverdi vil dessuten bidra til å bevare miljøet. Ikke egoisme spør du meg[ :( ]

Men for all del - hvis alt yrkesfisket i fjorden ikke har noen som helst negativ innvirkning på bestanden.....

I diskusjonen om fjordfisket er det politisk akseptert at fritidsfiske har høyere prioritet enn yrkesfiske hvis det er konflikter. Dette ut fra økonomiske hensyn (inkl sysselsetting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man vel kanskje skille litt mellom det som skjer i Trondheimsfjorden og Oslofjorden. I Trondheimsfjorden har man gått målrettet på notfiske etter laks. Det som her tas opp for Oslofjordens vedkommende gjelder, slik jeg har oppfattet det, det kommersielle garnfisket og fritidsfisket med garn. Nå har det seg slik at det for yrkesfiskets vedkommende er helgefredning. Helgefredningen gjelder ikke for fritidsfisket med garn. Private (fritidsfiskere) kan sette ett garn på inntil 30 m. Men selvfølgelig er også jeg klar over at mye av dette fritidsfisket er fordekt tjuvfiske etter anadrome laksefisk. Mange av disse setter sine garn og hevder at de fisker etter makrell.....

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Jeg synes vel ikke det er egoisme å begrense yrkesfisket for noen få hvis verdien for 1 mill mennesker blir økt [^]

Det de gjør i Trøndelag øker BNP i Norge med økt samlet verdiskapning i form av sysselsetting og kr i inntekt som følge av økt turisme, kjøp av tjenester og utstyr etc. Undersøkelser viser at sportsfiske-fanget fisk har en langt høyere økonomisk verdi for Norge enn yrkesfanget fisk )om fisken tas i feks fjorden av en yrkesfisker eller på stang av en sportsfisker). Det å tilrettlegge tett befolkede områder for økt rekreasjonsverdi vil dessuten bidra til å bevare miljøet. Ikke egoisme spør du meg[ :( ]

Men for all del - hvis alt yrkesfisket i fjorden ikke har noen som helst negativ innvirkning på bestanden.....

I diskusjonen om fjordfisket er det politisk akseptert at fritidsfiske har høyere prioritet enn yrkesfiske hvis det er konflikter. Dette ut fra økonomiske hensyn (inkl sysselsetting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, la oss håpe det aldri blir avgift på sjøfiske! Sjøen bør være fri for alle å fiske i uansett art! Er vel bare en brøkdel av sports/hobbyfiskere som fisker etter sjøørret i sjøen. Har fiska VELDIG mye i Asker og jeg synes ikke det er noe merkbart stooort press langs de populære fiskeplassene der fra sø fiskere. Ta heller å fred f.eks. Asker elva opp til demningen over mølla, der står folk og bare hiver gytefisk på land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rogna

Den særnorske egoismen slår ut i full blomst ser jeg.

Det finnes et godt ordtak for dette: Tenk på deg sjøl og drit i andre. Da blir veien lett å vandre.

Hvor lenge har du vaska hjernen for å komme opp med en slik konklusjon???

Er det noen som er egoister her, må det vel være nettopp de yrkefiskere (og tjuvfiskere) som tar opp 99% av fisken, og som med passe mye arroganse og med suveren forakt for allmenheten legger garnlenkene sine 15 meter fra land og avsperrer lange strekninger for sportsfiske.

Jeg er ikke motstander av kommersielt fiske(!), men påpeker at indre Oslofjord er spesiell på grunn av befolkningstettheten. Nordmarka forvaltes da heller ikke som hvilken som helst norsk skog, nettopp på grunn av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har du hentet tallet 99 % fra?

For meg kan det virke som om du ligger godt innenfor den konklusjonen du sikter til.

Ha en god helg!

sitat:Opprinnelig postet av snpen

sitat:Opprinnelig postet av rogna

Den særnorske egoismen slår ut i full blomst ser jeg.

Det finnes et godt ordtak for dette: Tenk på deg sjøl og drit i andre. Da blir veien lett å vandre.

Hvor lenge har du vaska hjernen for å komme opp med en slik konklusjon???

Er det noen som er egoister her, må det vel være nettopp de yrkefiskere (og tjuvfiskere) som tar opp 99% av fisken, og som med passe mye arroganse og med suveren forakt for allmenheten legger garnlenkene sine 15 meter fra land og avsperrer lange strekninger for sportsfiske.

Jeg er ikke motstander av kommersielt fiske(!), men påpeker at indre Oslofjord er spesiell på grunn av befolkningstettheten. Nordmarka forvaltes da heller ikke som hvilken som helst norsk skog, nettopp på grunn av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk vi må tenke nytt! Det hadde ikke vært urimelig at det ble innført helt spesielle restriksjoner på alt kommersielt fiske i hele indre Oslo fjord. Det er hevet over enhver tvil at beskatningen av fisk er for stor i forhold til bestanden. At det fiskes etter sild i fjorden - som er føde for sjøørreten og annen fisk - er for meg uforståelig. Det var ikke mange år siden silden var nesten forsvunnet!.

Myndighetene har et spesielt ansvar for sjøørretfisket og for den saks skyld annet fiske i tett befolkede område som Oslofjorden.

Vi må akseptere nye restriksjoner og regler som klart bedrer fisket og rekreasjonsverdien for 1 Million mennesker.

Myndighetene burde utarbeide en plan for Oslofjorden som er vesentlig mer ambisiøs enn hva dagens situasjon og planer viser!.

Vi sitter på et juvel som kan bli verdt uendelig mye både i form av opplevelser og kroner.

Norge er nesten et uland..... beklager..... Vi har faktisk mye å lære av svenskene og danskene..

Og ikke kom å kritiser beskatning av selbestanden i fjorden........ Den var faktisk en vesentlig årsak til det dårlige fisket vi hadde for 4-8 år siden....

Fint at det jaktes sel i fjorden....... God forvaltningspolitikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Jeg synes faktisk vi må tenke nytt! Det hadde ikke vært urimelig at det ble innført helt spesielle restriksjoner på alt kommersielt fiske i hele indre Oslo fjord. Det er hevet over enhver tvil at beskatningen av fisk er for stor i forhold til bestanden. At det fiskes etter sild i fjorden - som er føde for sjøørreten og annen fisk - er for meg uforstålig. Det var ikke mange år siden silden var nesten forsvunnet!.

Myndighetene har et spesielt ansvar for sjøørretfisket og for den sakks skyld annet fiske i tett befolkede område som Oslofjorden.

Vi må akseptere nye restriksjoner og regler som klart bedrer fisket og rekreasjonsverdien for 1 Million mennesker.

Myndighetene burde utarbeide en plan for Oslofjorden som er vesentlig mer ambisiøs enn hva dagens situasjon og planer viser!.

Vi sitter på et juvel som kan bli værdt uendelig mye både i form av opplevelser og kroner.

Norge er nesten et uland..... beklager..... Vi har faktisk mye å lære av svenskene og danskene..

Og ikke kom å kritiser beskatning av selbestanden i fjorden........ Den var faktisk en vesentlig årsak til det dårlige fisket vi hadde for 4-8 år siden....

Fint at det jaktes sel i fjorden....... God forvaltningspolitikk

Word up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord! Denne tankerekken kan også jeg støtte. Men som enkelte hevder, og forby det kommersielle fisket totalt er ingen god tanke. Når sjøfalk nevner sildefisket i Oslofjorden regner jeg med at han sikter til "lysfisket" med lysbåter som tidligere ble gjennomført bl.a i bunnefjorden.

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Jeg synes faktisk vi må tenke nytt! Det hadde ikke vært urimelig at det ble innført helt spesielle restriksjoner på alt kommersielt fiske i hele indre Oslo fjord. Det er hevet over enhver tvil at beskatningen av fisk er for stor i forhold til bestanden. At det fiskes etter sild i fjorden - som er føde for sjøørreten og annen fisk - er for meg uforståelig. Det var ikke mange år siden silden var nesten forsvunnet!.

Myndighetene har et spesielt ansvar for sjøørretfisket og for den saks skyld annet fiske i tett befolkede område som Oslofjorden.

Vi må akseptere nye restriksjoner og regler som klart bedrer fisket og rekreasjonsverdien for 1 Million mennesker.

Myndighetene burde utarbeide en plan for Oslofjorden som er vesentlig mer ambisiøs enn hva dagens situasjon og planer viser!.

Vi sitter på et juvel som kan bli verdt uendelig mye både i form av opplevelser og kroner.

Norge er nesten et uland..... beklager..... Vi har faktisk mye å lære av svenskene og danskene..

Og ikke kom å kritiser beskatning av selbestanden i fjorden........ Den var faktisk en vesentlig årsak til det dårlige fisket vi hadde for 4-8 år siden....

Fint at det jaktes sel i fjorden....... God forvaltningspolitikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Jeg synes faktisk vi må tenke nytt! Det hadde ikke vært urimelig at det ble innført helt spesielle restriksjoner på alt kommersielt fiske i hele indre Oslo fjord. Det er hevet over enhver tvil at beskatningen av fisk er for stor i forhold til bestanden. At det fiskes etter sild i fjorden - som er føde for sjøørreten og annen fisk - er for meg uforståelig. Det var ikke mange år siden silden var nesten forsvunnet!.

Myndighetene har et spesielt ansvar for sjøørretfisket og for den saks skyld annet fiske i tett befolkede område som Oslofjorden.

Vi må akseptere nye restriksjoner og regler som klart bedrer fisket og rekreasjonsverdien for 1 Million mennesker.

Myndighetene burde utarbeide en plan for Oslofjorden som er vesentlig mer ambisiøs enn hva dagens situasjon og planer viser!.

Vi sitter på et juvel som kan bli verdt uendelig mye både i form av opplevelser og kroner.

Norge er nesten et uland..... beklager..... Vi har faktisk mye å lære av svenskene og danskene..

Og ikke kom å kritiser beskatning av selbestanden i fjorden........ Den var faktisk en vesentlig årsak til det dårlige fisket vi hadde for 4-8 år siden....

Fint at det jaktes sel i fjorden....... God forvaltningspolitikk

Er enig i mye av dette, men Å legge skylden på sel er litt drøyt.

Har alltid vært av den oppfatning at et rikt dyreliv er en indikator på at andre vesentlige ting i naturen fungerer. Med andre ord, så ville ikke selen vært her hvis det ikke var tilgang på føde..

Dette blir akkurat som når laksefiskerene vil ha bort laksand, oter osv. I mine øyne er dette dyr som faktisk har fortrinnsrett fremfor oss. At de er der indikerer et overskudd. Var et år og fisket i Driva da det ble oppdaget en oter i elva. De hysteriske tilstandene dette skapte blant bygdefiskerene gav meg en flau smak i munnen...

Lysfisket derimot burde det vært totalforbud mot, ikke bare for sildas skyld, men også med tanke på all bifangsten de tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Jeg synes faktisk vi må tenke nytt! Det hadde ikke vært urimelig at det ble innført helt spesielle restriksjoner på alt kommersielt fiske i hele indre Oslo fjord. Det er hevet over enhver tvil at beskatningen av fisk er for stor i forhold til bestanden. At det fiskes etter sild i fjorden - som er føde for sjøørreten og annen fisk - er for meg uforståelig. Det var ikke mange år siden silden var nesten forsvunnet!.

Myndighetene har et spesielt ansvar for sjøørretfisket og for den saks skyld annet fiske i tett befolkede område som Oslofjorden.

Vi må akseptere nye restriksjoner og regler som klart bedrer fisket og rekreasjonsverdien for 1 Million mennesker.

Myndighetene burde utarbeide en plan for Oslofjorden som er vesentlig mer ambisiøs enn hva dagens situasjon og planer viser!.

Vi sitter på et juvel som kan bli verdt uendelig mye både i form av opplevelser og kroner.

Norge er nesten et uland..... beklager..... Vi har faktisk mye å lære av svenskene og danskene..

Og ikke kom å kritiser beskatning av selbestanden i fjorden........ Den var faktisk en vesentlig årsak til det dårlige fisket vi hadde for 4-8 år siden....

Fint at det jaktes sel i fjorden....... God forvaltningspolitikk

Er enig i mye av dette, men Å legge skylden på sel er litt drøyt.

Har alltid vært av den oppfatning at et rikt dyreliv er en indikator på at andre vesentlige ting i naturen fungerer. Med andre ord, så ville ikke selen vært her hvis det ikke var tilgang på føde..

Dette blir akkurat som når laksefiskerene vil ha bort laksand, oter osv. I mine øyne er dette dyr som faktisk har fortrinnsrett fremfor oss. At de er der indikerer et overskudd. Var et år og fisket i Driva da det ble oppdaget en oter i elva. De hysteriske tilstandene dette skapte blant bygdefiskerene gav meg en flau smak i munnen...

Lysfisket derimot burde det vært totalforbud mot, ikke bare for sildas skyld, men også med tanke på all bifangsten de tar.

Det var ikke meningen å starte en seldebatt. Det er imidlertid et faktum at selbestanden i Oslofjorden nærmest eksploderte for noen år siden. Det er allment akseptert at selbestanden tok så store fiskemengder at den var en av årsakene til nedgangen i fisket i fjorden. Selv yreksfiskerne gikk karftig ut for å redusere bestanden. Jeg mener å ha lest at en voksen sel spiser flere 10-talls kg fisk om dagen. Gang med noen 10.000 eksemplarer så ser du at det er vesentlig mer enn hva samlet yrkesfiske tar ut.....

Jeg synes det er veldig bra med mangfold - inkludert sel. Jeg har hatt noen fine padleturer der jeg har kommet tett på sel - en opplevelse! Men internasjonal seldebatt med hysteri om selfangst har jeg ingen som helst forståelse for. Selvsagt må selbestanden beskattes slik at det blir balanse i naturen.

Det var forøvrig etter selpesten - da 60% av bestanden døde ut - at fisket (etter spesielt torsk) tok seg opp. Ingen tilfeldighet.

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.