Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg skal bli isfisker


Andreas
 Share

Recommended Posts

Angående isbor vil jeg anbefale deg å gå for et ca 150mm med en gang. Iskanten er kritisk. Fisken skal ikke være sinnsykt stor før det kan bli stress med for lite hull. Eneste bakdelen er at du borer opp en del mer is med et større bor, ganske mye faktisk og det kan bli slitsomt hvis man må gå og lete opp fisken. Blir også VELDIG tungt å borre med et stort bor hvis isen er tykk. Men er det stor fisk der bør man jo ha et større bor uansett. Og i hvertfall nå, kjedelig hvis du mister drømmefisken pga for lite bor også får du høre i ettertid: "Hva var det jeg sa?" Skal du fiske på Sjøisen eller etter Gjedde bør du kanskje vurdere et bor på ca 200mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått en liten pakke med snacks i posten og er klar for å prøve meg!

Er det trygg is nord i marka nå? Vet om noen gode røyevann, men siden det er litt lite snø og jeg har ødelagt en tå så hadde det vært flott om noen kunne fortelle meg hvilke som er aller nærmest parkering. Katnosa f.eks. blir litt langt nå...

Også trenger jeg en forklaring for dummies da jeg ikke har allverdens tid til å lese om dette fiske før helgen... Noen som gidder?

Har en pilkestikke og en mormyskastikke. Hvordan kan jeg bruke pilkestikka best etter røye? Har kjøpt en røyeblink, en lokkemeitepilk, par lokkemeite kroker og 1 pose med agnkroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok trygg is på noen av de mindre vannene i marka. Ville ikke satset på de store, selv om de er islagte. Kan være meget tynn is..

ang. røye har jeg ingen formening om at lokkmeite er bra eller dårlig til røya, men jeg vet at røyeblink er en sikker vinner.

Lokkmeite og myschka er genialt til abbor, som også er i bettet på den første isen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Det er nok trygg is på noen av de mindre vannene i marka. Ville ikke satset på de store, selv om de er islagte. Kan være meget tynn is..

ang. røye har jeg ingen formening om at lokkmeite er bra eller dårlig til røya, men jeg vet at røyeblink er en sikker vinner.

Lokkmeite og myschka er genialt til abbor, som også er i bettet på den første isen

Ja, men hvordan! Jeg har ALDRI vært med på isfiske før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha lagt ut om isfiske her, hadde det blitt mye lesing...hehe. Les denne artikkelen du, står litt om abborfiske hvertfall: https://www.fiskersiden.no/artikler/is/abbor-rep.asp

Hovedoppskriften er dog ganske enkel: Maggott på kroken, ned i vannet med sakene, pilkebevegelser, holde agnet i ro, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm hmmm hmmm, og altså om jeg skulle bruke pilkestikke f.eks. :

Fester da på en røyblink også en fortom (hvor lang?) ned til en agnkrok med maggot? Setter man på flere maggot? Også pilke med lange raske drag med pauser på noen sekunder?

Evt. bruke lokkemeitepilk, fortom med lokkemeitekroker som kan brukes med og uten maggot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Angående isbor vil jeg anbefale deg å gå for et ca 150mm med en gang. Iskanten er kritisk. Fisken skal ikke være sinnsykt stor før det kan bli stress med for lite hull. Eneste bakdelen er at du borer opp en del mer is med et større bor, ganske mye faktisk og det kan bli slitsomt hvis man må gå og lete opp fisken. Blir også VELDIG tungt å borre med et stort bor hvis isen er tykk. Men er det stor fisk der bør man jo ha et større bor uansett. Og i hvertfall nå, kjedelig hvis du mister drømmefisken pga for lite bor også får du høre i ettertid: "Hva var det jeg sa?" Skal du fiske på Sjøisen eller etter Gjedde bør du kanskje vurdere et bor på ca 200mm.

Fikk tyna opp ei gjedde på 7,5kg i et 115 hull, med klepp.

Til ørret, vanelig røye og abborfiske er ikke 115mm noe problem. Ikke uenig i at skal man gutse på de skikkelige store er et 150mm å foretrekke. 200mm blir for meg overkill, om man ikke fisker mye på sjøen.

En ting som må vurderes er om det skal fiskes f.eks. røye litt sent på fjellet når isen er så tykk at man må skjøte på lengden for å komme igjennom. Skulle likt å sett en som sto der med et 200mm med forlenger bore 10 hull etterhverandre.

Min påstand er at et 125mm er alround boret over alle på ferkvann til normalt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Hmmm hmmm hmmm, og altså om jeg skulle bruke pilkestikke f.eks. :

Fester da på en røyblink også en fortom (hvor lang?) ned til en agnkrok med maggot? Setter man på flere maggot? Også pilke med lange raske drag med pauser på noen sekunder?

Evt. bruke lokkemeitepilk, fortom med lokkemeitekroker som kan brukes med og uten maggot?

Bruk 4-8 cm senestump mellom blinken og kroken. Kroken som følger med blinken bør byttes ut, str 8-10 er bra til røye. Træ på fr 3 til 10 maggot på kroken. Gjør korte rykk og vent litt. Lett skjelving gir ofte br resultater.

Lokkemeitepilken bruker du stort sett på samme måten, noen ganger tar fisken hvis du løter stikka sakte oppover, gjerne kombinert med skjelving. Personlig syntes jeg lokkemeite og mormyska fisker bedre med maggot enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Hmmm hmmm hmmm, og altså om jeg skulle bruke pilkestikke f.eks. :

Fester da på en røyblink også en fortom (hvor lang?) ned til en agnkrok med maggot? Setter man på flere maggot? Også pilke med lange raske drag med pauser på noen sekunder?

Evt. bruke lokkemeitepilk, fortom med lokkemeitekroker som kan brukes med og uten maggot?

Bruk 4-8 cm senestump mellom blinken og kroken. Kroken som følger med blinken bør byttes ut, str 8-10 er bra til røye. Træ på fr 3 til 10 maggot på kroken. Gjør korte rykk og vent litt. Lett skjelving gir ofte br resultater.

Lokkemeitepilken bruker du stort sett på samme måten, noen ganger tar fisken hvis du løter stikka sakte oppover, gjerne kombinert med skjelving. Personlig syntes jeg lokkemeite og mormyska fisker bedre med maggot enn uten.

Skjelving ja, da får jeg legge inn en grisefyll på lørdag da. Kombinert med kulde og angst for gårdsdagen og tynn is burde gi bra med skjelving.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Hmmm hmmm hmmm, og altså om jeg skulle bruke pilkestikke f.eks. :

Fester da på en røyblink også en fortom (hvor lang?) ned til en agnkrok med maggot? Setter man på flere maggot? Også pilke med lange raske drag med pauser på noen sekunder?

Evt. bruke lokkemeitepilk, fortom med lokkemeitekroker som kan brukes med og uten maggot?

Bruk 4-8 cm senestump mellom blinken og kroken. Kroken som følger med blinken bør byttes ut, str 8-10 er bra til røye. Træ på fr 3 til 10 maggot på kroken. Gjør korte rykk og vent litt. Lett skjelving gir ofte br resultater.

Lokkemeitepilken bruker du stort sett på samme måten, noen ganger tar fisken hvis du løter stikka sakte oppover, gjerne kombinert med skjelving. Personlig syntes jeg lokkemeite og mormyska fisker bedre med maggot enn uten.

Skjelving ja, da får jeg legge inn en grisefyll på lørdag da. Kombinert med kulde og angst for gårdsdagen og tynn is burde gi bra med skjelving.

Takk for tips!

Haha...genialt. Tror dette er et velbrukt triks i diverse isfiske miljøer....LoL. Prøvd den selv.....Effektivt? kanskje.... Behagelig? kanskje ikke [ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 - 8 cm mellom blink og krok!? Synes det hørtes litt lite ut jeg! Pleier å bruke ca 15 cm. Ellers hørtes T.O. sine tips bra ut. Tar også noen lange drag innimellom! Generell regel er å fiske nær bunnen, men av og til kan røyene gå i ulike vannlag. Biter det så vær kjapp med å få redskapen i vannet igjen for fisken går gjerne i stim er min erfaring (muligens bortsett fra de største kubbene da). Dette er mine erfaringer, men det kan jo variere noe fra vann til vann!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.