Gå til innhold
Fiskersiden

Hågjel og svarthå fra land


SMS
 Share

Recommended Posts

Jf tråd om fiske etter havål fra land under havfiske, gjorde jeg første forsøk etter havål fra land i natt. Det valgte stedet er en gammel, nedlagt kai, brådypt ned til 12-13m, går raskt nedover til ca 30-40m ut fra land, før der igjen stuper ned til 60-70m+ 50m fra land. I tillegg ligger det en sunket lekter 20m fra land, pekende utover, ca 30m lang iflg lokale dykkere. Noen som har forslag til arter som kan forventes å finnes her (Orkangerfjorden)? En dykker jeg traff hadde sett flere lyr på opp til 2kg, samt en steinbit på ca 5-6 tidligere på kvelden. Han nevnte også at det er korallrev i samme området, uten at jeg vet hva dette har å si for hvilke arter en kan forvente å finne her?

Jeg ble ikke særlig skuffet over at det ikke ble noen havål, men to nye arter på lettere utstyr: hågjel (720g) og tre små svarthåer (80-180g), samt en minilange og obligatoriske småtorsk og hyser. Litt overrasket siden jeg trodde disse haiene levde på enda dypere vann, men for alt jeg vet er de nattaktive og går kanskje opp på "grunnere" vann for å beite om natta. Har ikke selv prøvd dette tidligere, men for artsjegere vil nok nattmeite i sjøen kunne gi nye bekjentskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Ble det hågjelfinnesuppe, sms?

Det ble ikke C&R nei, har faktisk ennå ikke fjerna 4/0-kroken fra munnviken fra stakkaren som nå ligger i fryseren, den satt godt! Har tenkt tanken på haifinnesuppe, men 720g hai da, ikke svære greiene. Forresten nokså symptomatisk for endel fangster jeg har gjort, fått arten, men ikke akkurat det største eksemplaret å skryte av, karuss på 380, karpe på 680, sørv på 120, røye på 100 osv (g, ikke kg eller cm for ordens skyld). Noen som kan svare meg på hvilke haiarter som er spiselige og tilberedningstips? Regner meg selv som nokså fordomsfri mtp fisk til mat, men svarthå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hågjellen din er vel grei nok:

Filiter den, ta vare på kjøttet. Skjær av finnene og ta vare på brusken. Kok kraft av dette(en løk, en gulrot, finner og brusk, 1 liter vann, 1 ts salt, 1 ts fivespice - kok i 40 minutter sil av)

Smelt melange i en gryte, ha i mais, løk og chilli og stek det litt. Ha i kraften. Tilsett litt sesamolje og LITT soyasaus. Kanskje litt maisenna rørt ut i litt av kraften til jevning. Ha i kjøttet, og kok det til kjøttet er kokt. Ha i en eggehvite i den kokende suppen og visp. Var det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Haifiskern fra Drammen har vært på ferde igjen og tatt 4 nye svarthåer etter mørkets frembrudd i går kveld. Ustanselig med napp på glidende bunnmeite med makrellfilet, brukte 2/0 sirkelkrok, men noen småtasser klarte å kroke seg selv allikevel. Fikk også en slimål på krok 16 med makrellslintre. Ok, synes det er gøy med nye arter, innrømmer det, men fyttirakkern for noe svineri dette var! For de som måtte ønske å forsøke å få seg en svarthå eller hågjel under nattmeite i sjøen vil følgende opplysninger kanskje være av interesse:

* alle tatt på glidende bunnmeite (paternoster funker sikkert det også) i regnvær etter at det er blitt skikkelig mørkt.

* alle svarthåer og hågjelen er tatt på steinbunn, veldig ujevn bunn, nærmest føler søkke subber over småstein gjennom multien.

* nattfiske på mudderbunn/bløtbunn bare 70-80m unna har bare gitt hyser, torsk og nano-lange.

* det er dyp på 100m+ like utenfor kastehold ved plassen jeg har fått de.

* traff en surf'er i en sportsfiskeforretning i Trondheim som har tatt pigghå, skate (vet ikke hva slags) og småflekka rødhai i tillegg til svarthå og hågjel i Malvik under nattmeite.

Når det er sagt så er jo virkelig ikke svarthå all verdens artig å få, bortsett fra første gangen, noe den jo har felles med alle andre mindre arter. Imidlertid vakte svarthåene betydelig oppsikt på festen jeg dro på rett fra fisketuren i 12-tida (da var jeg lei av å knyte stadig nye tackel i mørke, vind og regnvær, og av å få tekstmeldinger om hvor hinsides usosial jeg var som fisket alene på en lørdagskveld - noen som kjenner seg igjen der?). Jeg vil bare oppsummere denne tråden med at selv om svarthå ikke er noen fighter eller matfisk, så er det definitivt en partyfisk som glir rett inn i miljøet på en allerede betydelig fremskredet fest. De to jeg tok med ble i hvert fall grundig skjenket og så ikke ut til å ha det minste mot det. [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimålen ble tatt på bløtbunn. Kan godt hende det er tilfeldig at svarthåene mine ble tatt på steinbunn, men synes det har vært påfallende mange napp av svarthå på steinbunn, men ingen på bøtbunn. Helt sikker på at jeg har fisket på steinbunn er jeg jo selvsagt ikke, men man kjenner jo ganske godt hvordan forholdene er gjennom multisnøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Var nok sannsynligvis hågjel, forøvrig husker jeg ikke fnugg av den samtalen det refereres til, er jo mange år siden den aktuelle butikken ble lagt ned.

Takk for at du dro frem denne Arve, jeg har lært litt siden jeg skrev denne rapporten, litt, men ikke mye. Tror dette er en av de aller første rapportene om hågjel og svarthå fra land, var jo gøy en gang det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.