Gå til innhold
Fiskersiden

Artsfiske og reising?


Recommended Posts

Hello...[ :P ]

Ser at det er mange av dere som har 50arter ++ , utrolig imponerende. Er selv i min spede begynnelse på arter. Blir det mye reising rundt omkring i norge for å finne forskjellige arter? Artsfiske er jo utrolig tidskrvende samt kunnskapskrevende... AHdde vært artig å høre mye tid folk bruker til dette![?]

For min del er jeg vell oppe i rundt 50-55 fisketurer i år, og det har blitt 12 arter (de mest normale), men jeg har ikke fisket målrettet etter spesielle arter egenlig....), går mye på å slå perser på de jeg alt har,hehe).... [8D]

Lengste jeg har kjørt for å fiske må være toppen 2-3 mil..... [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Etter siste opptelling lå jeg på 66 norske arter. De fleste av disse har kommet som et reultat av en genrell interesse for fiske, snarere enn artsjaging. Hytte på sørlandet og mange lange dager på bryggekanten ga de fleste saltvannsartene. I ferskvann har jeg 30 arter, disse har kommet enten som målrettet meitefiske etter store eksemplarer (selv om dissse som regel uteblir), og som bifangster under fiske etter andre arter. Å ta en fisk kun for artens skyld har jeg egentlig aldri gjort? Flaks? Nei, men fisker (eller var det fisket...) mye.... ****** mye! Alt fisket er konsentret på Østlandet med en radius på 30 mil, med unntak av sørlandsfiskene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi har jo ett godt fiske i sjøen rett utfor stuedøra. Men dere har jo alle de artene i nærområdet dere og.....

Og når det gjelder å slå Audun så er det vel mer en drøm enn ett mål, han skal visstnok være oppe i 100 nå............. Men først går jeg for 90, så tar jeg 100 etterhvert. Skal passere 80 før utgangen av 2005. Så må vel målet være 5 i året etter det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom øst og vest er enkel.

Vi på vestlandet har "et helt hav å ta av" når det gjelder saltvannsfisk[ ;) ], men vi har bare aure,røye,ål og gjedde(noen få vann) som kan tas i ferskvann(og foresten Karuss).

Østlandet har alt av ferskvannsfisk[:0], men kanskje ikke det helt store hav-fiske som vi har på vestlandet[} :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp telling sier at jeg har tatt 14 fisker på Østlandsturer i ferskvann. De 50 andre har jeg tatt her på Vestlandet. Må vel også innrømme at mye av motivasjonen for å reise har vært artssanking.

Er nå oppe i 64(50+14 ja) og målet er vel midt på 70-tallet før utgangen av -05.

Jeg har etpar ferskvannsfisker igjen (steinsmett, harr, sik, bekkerøye, lake...) før jeg er fornøyd, som jeg satser på å ta neste år, slik at jeg kan konsentrere med om å få noen av anstendig størrelse. Karpe på 90gr, suter på ca 100gr og Asp på maks 150gr gir rom for forbedringer[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine arter fra østlandet (som ikke finnes, eller er hyper sjeldne her vest):

Abbor

Asp

Brasme

Dvergmalle

Flire

Gjørs

Gullbust

Hork

Laue

Mort

Stam

Steinsmett

Suter

Sørv

Vederbuk

Ørekyte

Det var faktisk 16 arter det, og det sier vel litt om hvor viktig det har vært for meg å ta noen turer til østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingsild bør man nok fiske målrettet etter med bittesmå kroker, men du kan få den på slump også.

Ellers behøver man ikke være "artsjeger" for å komme opp i 50-60 arter. Det holder som Frich sier med en gererell interesse for fiske og det at du fisker endel på litt forskjellige steder. Da vil man i løpet av årenes løp få temmelig mange forskjellige arter.

Men det er klart: Bor du på Vestlandet og stort sett bare fisker der, blir det ikke så vannvittig mange arter på ferskvannslista.

Men jeg er temmelig imponert over dere Vestlendingene som kommer hit og sanker arter. Virker som dere har gjort grundig forarbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de første turene jeg hadde (besøkte min søster som da bodde i asker) ante jeg ikke hva jeg drev med. Lurte opp småmort og tusenbrødre. Artigt, men i lengden må en utvikle seg for at motivasjonen til å reise skal være der.

Må jo si at det absolutt mosoomste med østlandet, er flytebrød fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uten veiledning er en ofte ganske lost... Jeg er selv nordvestlending i eksil og har bodd i Oslo i 13 år etterhvert. De første 5-10 årene sleit jeg skikkelig med å finne ut av fisken her på østlandet. Fikk noe ørret og abbor, men alt annet (dvs. en og annen småmort og noen få gjedder) var helt tilfeldig. Først de siste årene har jeg, med mye prøving og feiling, samt tips fra diverse kilder, begynt å finne ut av den sære fisken her øst og begynt å få respektable fangster. Har imidlertid fortsatt mye å lære...

Mitt absolutt favorittfiske her på østlandet er for øvrig rovfiskmeite (gjørs, gjedde, lake, abbor). Sjøfiske her øst har jeg aldri helt fått grepet om - det får meg bare til å lengte hjem til sunnmøre - til tross for sø og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en reiser er jo avhengig av hvor stor interessen er for arten en jakter på. Selv reiser jeg en del rundt om i landet for å fiske generelt, ikke nødvendigvis for å få nye arter alltid. Mange av mine arter er tatt som bifangst ved et helt annet fiske, men selvsagt har jeg en god del, spesielt i ferskvann, som er tatt med målrettet fiske. Ingenting er så tilfredsstillende som når en lykkes i å få en ny art ved målrettet fiske. [ :P ] Men for å fiske målrettet kreves lokalkunnskap, research og fangstrapporter fra andre. Audun og Cato er dyktige på nettopp det og derfor har de mange arter. Men sjansen er alltid tilstede også når en er på steder hvor en ikke vet hvilke arter som kan bite på. Når jeg fisker på dypet f.eks. så har jeg konsekvent også små kroker på tacklet i tilfelle det er noe gøyalt der nede. Noen synes kanskje det er tåpelig å ikke fiske etter de store når en først drar ut på havet, men "who cares" jeg liker å taue inn småfisk[ ;) ] Gleder meg faktisk til jeg nå i neste uke skal dra til gamlelandet(vestlandet) og ligge paddeflat på brygga for å få meg en (S)tore tangsnelle kanskje[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Har og hørt at tangkvabba er i slaget Helge !

Tang og åle-kvabbe er på lista, men mangler bilder av de tassene da. Finner vi dem så får vi ta en fotosesjon [ :P ] Tenker en Tone Tangsnelle til akvariet ditt, eller noe annet spennende. Har en plass i bømlafjorden hvor jeg har tatt mye spennende før, men det er leeeenge siden jeg har fisket der. Det var utrolig mye rognkjeks/kall der, mye kutling og annet smårart også. Fikk også en stooor steinbit i garn rett ved en holme like utenfor båthavna der en gang. Vi får se hva vi finner på. Regner med at en og annen rovfisker blir med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.