Gå til innhold
Fiskersiden

Første målretta forsøk etter havmus


SMS
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Gratulerer med mus! Lettere å få mus på plassene langs Trondheimsfjorden enn på samfunnet? [8D][ :) ]

Høysesongen på Samfundet (merk skrivemåten du ex-Blindern-student! (skjellsord! [ :D ])) er fra midten av august til UKA slutter. I det UKA slutter begynner høysesongen ellers i Trondheimsfjorden. De årene det ikke er UKA blir det gradvis bedre i Trondheimsfjorden enn på Samfundet ila slutten av oktober, havmusene trekker nærmere land i ly av mørket og eksamenstiden nærmer seg.

@Remy: Havmus er en temmelig dårlig fighter, omtrent som hågjel vil jeg si, ikke som pigghå akkurat. Min tok langt ute og det er såpass brådypt ved land at jeg fikk pressa den opp fra bunnen før den fikk sjansen til å prøve å gå seg fast noe sted. 1140 gram havmus og Fox Warrior 3,25 lbs er ikke en kombinasjon som gir minnerik fight, men til det finnes det da annen fisk! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Høysesongen på Samfundet (merk skrivemåten du ex-Blindern-student! (skjellsord! [ :) ])) er fra midten av august til UKA slutter. I det UKA slutter begynner høysesongen ellers i Trondheimsfjorden. De årene det ikke er UKA blir det gradvis bedre i Trondheimsfjorden enn på Samfundet ila slutten av oktober, havmusene trekker nærmere land i ly av mørket og eksamenstiden nærmer seg.

Jeg legger meg flat, Samfundet skal det være. Begge brødrene mine studerte i sin tid på NTH, så det ble noen Trondheimsbesøk med tilhørende sosialt liv.... Bra at sesongene på ulike typer mus ikke kolliderer for mye. Dermed kan man jo få i både pose og s(m)ekk!? [ :) ][^][8D][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om location selvsagt er en absolutt nødvendig forutsetning for å få havmus, er det heller ikke en tilstrekkelig forutsetning vil jeg påstå. Plassen Gjørs og jeg har fått våre faktisk særdeles hyppig besøkt av slukdengere på jakt etter matfisk uten at jeg tror de har dratt særlig mange havmus. Tid på døgnet, tidevann, agn og metode tror jeg faktisk slett ikke er uvesentlig til havmus basert på dykkeres og egne (hittil begrensede) erfaringer.

Lærte uansett mye om plassen og om takler i natt, og nye takler er allerede klekket ut ila dagen. [ :) ] This is not the end, it's not even the beginning of the end, just the end of the beginning of project rabbitfish. [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har gratulert deg både personlig,pr SMS([ :) ]), så er det jo på sin plass med gratulasjoner her og! Et stort grabla fra meg og. Skulle ønske jeg hadde hatt et par dager her i Trondheim til rådighet jeg og,men setter nesa mot Oslo i natt.Denne plassen er uten tvil en virkelig hotspot for mus. Men får håpe jeg får dratt opp ei på min plass også. Du får ta bestemora neste gang![ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Du får ta bestemora neste gang![ :) ][ :) ]

[ :D ][ :D ][ :D ]

Noen liker mora, andre dattera som kjent! [8D][ ;) ]

Mens vi andre diskuterer målretta meite etter Chimaera monstrosa gjør du alt du kan du for å vise at det ikke er noen korelasjon mellom dannelse og utdannelse, doktor Johansen? [ ;) ]

Det er uansett mer enn èn plass fra land det er mulig å drive målretta kystmeite etter havmus. Hun Vilhelm og jeg besøkte på Vitenskapsmuseet på NTNU i går kunne fortelle at havmusa var svært vanlig å se under dykk de fleste steder i Trondheimsfjorden hvor det var bratte terskler mellom relativt grunt vann og dyp på noen hundre meter. At ikke flere blir tatt på stang av fiskere har vel med havmusas matvaner og lite aggressive natur (?) å gjøre tipper jeg. Den spesielle utformingen av Tronheimsfjorden med fullt av kystnære bratte områder er forklaringen på at såmange dypvannsarter som hågjel, svarthå og havmus kan påtreffes nær land - Gjørs gjorde jo en hai-trippel på samme plassen mandag kveld. Tipper man finner de samme forholdene mange steder på Vestlandet også. Guiding tilbys langveisfarende (husk at det er mer spennende i området her også Lars og Helge!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Mens vi andre diskuterer målretta meite etter Chimaera monstrosa gjør du alt du kan du for å vise at det ikke er noen korelasjon mellom dannelse og utdannelse, doktor Johansen? [ :) ]

Det ene utelukker ikke det andre vet du! Derfor er det ingen korrelasjon her [ :D ] Å være seriøs bør ikke forhindrer at man innimellom også kan tøyse og tulle litt, og være useriøs, eller gjerne barnslig. Det er litt synd i dagens samfunn at alt skal være så politisk korrekt.

For øvrig er jeg imponert over den research og innsats som legges for dagen når det gjelder kartleggingen av fiskemulighetene langs norskekysten, både når det gjelder havmus, og andre arter. Det dere holder på med er pionerarbeid på øverste hylle, som ikke bare sportsfiskere kan nyte godt av, men som også vitenskapen og samfunnet for øvrig kan trekke veksler på. Og vår lange kyst skjuler sikkert enorme skatter. Vi har nok bare sett toppen av isfjellet til nå, og knapt nok det. Personlig har jeg dessverre ikke tid eller mulighet til å delta særlig aktivt på dette arbeidet, så jeg får satse på å "skumme litt fløte" når anledningen byr seg. STÅ PÅ! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om mulighetene for havmus i sunnmørsfjordene? De har jo mye samme type forhold: Terskler med grunt vann og store dyp like utenfor. Jeg har kun sett/fått havmus i Romsdalsfjorden, og da på garn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dypt nok, er det mus der. Har sett mange mus tatt i langegarn og på line. I Voldafjorden er det i alle fall store muligheter for målrettet fiske hvis man finner de rette plassene. Jeg vet om et par steder som oppfyller kravene. Problemet er vel at mange steder stuper det rett ned til 100 m fra land og er fullt av snags og store stein på bunnen, andre steder går tersklene bare gradvis utover med feil bunntype. Ofte må man ut i båt for å komme til overgangene mellom hardbunn/bløtbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Helvede, så stiligt!

Mycket bra - hvor store kan man få fra land? Er to-kilosen den magiske grensen når det gjelder mus - eller muligens er det rett og slett det å få den som er det store(fyrebels..)?

Vil vel anta at man bør kunne få dem rundt de 5 ja... var vel en her på forumet som mente å ha fått en på over 5 fra land! (uten bilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var for øvrig for et halvt år siden at jeg googl'a meg fram til hjemmesiden til DKD på forumet der, var det som fikk meg til å tro at det var mulig å fiske målretta etter havmus fra land - og sannelig... [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helga og kan ikke dra ut på tur. fikk du noe i går sms? venter spent på ny rapport. Skarnsundet neste? Ellers så har vi funnet godplassen nå. Det er litt kult å oppdage en gromplass selv, ikke bare fiske der andre har lyktes. Skitt fiske til dere som skal prøve lykken i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.