Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteliner


Gjest RoarV
 Share

Recommended Posts

Gjest Roar Velle

Hei,

Tenker på å anskaffe meg nytt materiell til skyteline.

Det blir sannsynligvis en rull med Ironsilk, men kunne også tenkt meg å brukt noe lign. Fireline. Har ett spørsmålet angående fireline/multifilament. Vil det flise og slites ganske kjapt?

Noen som bruker Ironsilk?

Nå bruker jeg et monofilt nylonsnøre som heter Amnesia. Fungerer helt ok. Begynner å få minne. Fungerer det å legge lina i varmt vann, og deretter strekke det. Vil det ta bort minne?

Liner med coating bruker jeg ikke lenger pga de slites for fort. Holder knapt 2 mnd...ja, jeg fisker en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til skyteliner og backing som er laget for formålet. Vanlig monosnøre som Ironsilk blir for tynt for meg. I tillegg svekkes den raskt av sollys osv og bruddstyrken blir så lav at man risikerer å miste hele klumpen pga en større laks.

Multi vil i verste fall skjære seg inn i fingrene hvis du har mye løssnøre ute når fisken tar..

Ser mao ikke gevinsten ved å bruke mono/multi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

sitat:

Ironsilk

I forlengelsen gir det en sene med utrolig slitasjestyrke, fravær av seneminne og fantastisk lang levetid.Etter flere uavhengige barberblad og sandpapir tester kan man konstatere at Ironsilk har dobbelt, i enkelte tilfeller tre ganger så stor slitestyrke som lignende sener.

Så de juger noe helt enormt når de skriver dette i annonsen?

Noen andre som har prøvd eller hørt noe om Ironsilk?

Tenkte jeg skulle ha en diameter på 0,40-0,50 til skyteline.

Tidligere orket jeg ikke tanken på mono liner etter å nøstet på store vaser. Det var imidlertidig en meget dårlig line. Prøvde deretter coatede liner i en tid, men de flasset fort. Fikk alltid noen fine kutt. Bruker dog coatet line i sjøen da disse ikke synker ned i tang & tare. Men til elve fiske må jeg ha noe glatt og med lite minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tidligere brukt coatede skyteliner,men er nå gått over til Fs shooting line (Aktiv "dødshjelp") i 30lbs utgaven (17,2 kg bruddstyrke) den er flat/oval og er sinnsukt glatt og er uten minne, det fordrer at den blir behandlet rett. den skal kun varme behandles ,IKKE STREKKES[:0]!!!!! om du strekker den når den er varm ødlegger du polymer strukturen. har brukt denne i hele vår og sommer og tror ikke jeg kommer til å bytte til noe annet, har bare opplevd to seriøse floker[ ;) !] som det har tatt litt tid å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke uttale meg om Ironsilk på sikt, men det funker veldig bra for meg. Du må imidlertid ikke velge for tynn line fordi den blir litt ugrei å dra inn når den blir for tynn. Ironsilk er jo såpass billig at om den blir svekket over tid kan du jo bare bytte den ut. Asgeir Alvestad bruker også denne lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Mener å ha lest at casting gutta brukte 0,50 på enhånds, og 0,60 på tohånds. Tror jeg går for 0,50 siden HAGEFISKERENE sverger til det [ :P ]

Venter spent på svar fra puplikum.

Torbjørn: Vi kan godt kjøpe en sammen, blir 4 skyteliner på hver. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tidligere uttalt meg svært negativt om fs shooting line. men ifølge flere som har prøvd det meste innen markedet, så er og blir fs'en det beste. klart man må regne med ei floke eller 2, men som regel går det greit. denne skytelina skyter noe helt sykt.

kan anbefales..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå interm skytelina til loop synes jeg er veldig fin. Har brukt Ironsilk .060 for mitt 2håndsfiske også og har ikke hattt noe problemer med den. Prøvde også suffix sin skyteline i år den varte vel ca 14 dager så var den ikke serlig bra lenger. Linkline og shooter fra aktiv fritid har jeg og prøvd men de og har for mye minne og blir for mye krøll. Så mine beste tips er loop sin blå og ironsilk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.