Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fluekasting


Beastmaster
 Share

Recommended Posts

Har fisket i mange år og kaster greit og presenterer godt. For å komme videre må jeg bli mer fokusert på å stoppe stangen kl.12. Noen tips hvordan dere klarte å stoppe kl.12?

Som sagt fisker jeg mye og kaster #4 snøre greit 25m, men ønsker å komme meg lengre enn dette og da må jeg kaste noe annerledes enn det jeg gjør i dag.

Tips hvordan jeg skal stoppe kl.12 mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 25 meter med et #4 snøre høres veldig bra ut jeg.

Mulig jeg misforstår deg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror du må stoppe stanga kl 12 for å komme videre med fluekastinga di. Et grunnprinsipp er jo at stanga skal pendle mellom to punkt (feks mellom kl 10 og 14), og at stanga under kastet beveger seg på et plan (altså feks kl 11-13 eller 10-14, og ikke 11-14 eller 10-13). Ved å stoppe kl 12 vil du ikke få en slik pendelbevegelse.

Min erfaring er at når jeg skal kaste langt, så ligger jeg nærmere 9:50-14:10 [ :D ] enn 11-13. Da tror jeg heller du skal øve på riktig stangføring, jevn akselerasjon og bråstopp for å overføre mest mulig kraft ut i snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråstoppen er nok viktigere enn om det er 13 eller 14, men jeg er nok +/- 14 ved lange kast, men bråstoppen er klart viktigere. For å få dette til å sitte kan det være lurt å ta en kveld uten fiske - kun kasting, begynn med korte lengder, løft dem fra vannet og gjør en fremsleng, der du fokuserer på å bråstoppe. Når du synes det sitter, gjør det samme, men legg på et blindkast til og fokuser på bråstoppen på begge fremslengene. Øk så lengden etterhvert som du føler det sitter.

Et annet viktig moment er forøvrig at fremslengen skal være en akselrerende bevegelse, dvs at du ikke har samme fart i hele fremslengen, men at den øker. Dette vil si at du får en mykere start på kastet og får spent opp stangen med maksimal energi mot slutten, altså i momentet før bråstoppen.

25 meter er forøvrig akseptabel lengde med en #4, men skjønner at du vil utvikle deg til å bli stabil på større lengder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.