Gå til innhold
Fiskersiden

"Grønn" på fiske etter SØ med flue..


 Share

Recommended Posts

Hei..

Er ny i dette forumet selv om jeg har vært inne å lest en del av innleggene flere ganger. Virkelig et bra tiltak for oss som er besatt av basillen[ :D ]

Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er følgende.. Jeg har fisket en del SØ i sjøen tidligere, men da med haspelutstyret mitt. Har nå gått over til flue, og har vel det samme problemet som mange andre.. Får fa.. meg ikke den jæ... SØ'en til å bite på flua. Har stått natt etter natt, og fisken har vaket rett ved siden av meg, og alt jeg har tatt med meg hjem er 3 svære vannblemmer.. Som nybegynner i fluefiske-gamet regner jeg med at jeg gjør en god del feil.. Er det noen som kan komme med råd og tips fra a til å til en nybegynner??

Det første jeg lurer på er hvor lang fortom bør jeg bruke. Hva med inntrekket? Endres inntrekket fra fluetype til fluetype. For ordens skyld skal det sies at jeg bruker flytesnøre og 0,25 fortom. Fluene jeg har brukt til nå er av typen kjøpt på sportsbutikk fra Vangen Streamers (Daugaard eller noe sånt)[ :D ]

Hvor langt må flua ut? Fisken vaker 1,5 meter fra land!! Men hva vet jeg, må den langt ut?

Kan dere komme med forslag til fluetyper som passer om man skal fiske fra tidlig kveld til tidlig morgen? Sist jeg var ute fisket jeg mest med Black Muddler og Muddler Minnow, men også Black Matuka. Har jeg fisket disse feil, hvis jeg drar flua inn som om det skulle ha vært "for harde livet"? Leste en diskusjon om dette på forumet og fisket derfor en del på den måten.

Lurer også på om noen kan si meg hva SØ spiser på natta, og hva det er den tar når den vaker som besatt som den gjør??

Har sikkert en hel del andre spørsmål, men det får vente. Nå har jeg tømt hodet, og vil vel egentlig bare ut å prøve på nytt!!

Setter pris på om noen kunne kommet med konkrete råd og tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke dit fluevalg er forkert. diverse muddlers. woolly buggers og fine til nattfiske. hvad indtagning angår, bruker jeg at tager linen ind af ca. 1 meter af gangen. hver indtagning er af ca. 1 sek. varighed. det lyder lidt teknisk og skal ikke tages for bogstavligt.

når sjøørreten går på grundt vand synes jeg du skal koncentrere dig om at kaste pænt i stedet for langt. da fisken godt kan være vældig forsigtig. mit bedste bud er tålmodighed. om du selv laver dine fluer. er der masser af gode muligheder her på siden. i shoppen på denne side er der også mulighed for at købe sjøørretfluer til såvel natt- som dagfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.