Gå til innhold
Fiskersiden

Skjærgården i Mandal:)


Pero
 Share

Recommended Posts

Bare for å vise at en ikke helt har parkert utstyret og ikke bare tenker rødfisk her i Mandal, tenkte jeg å legge ut noe fra turene våre. Vi har stort sett vært ute hver helg med gode resultater, og da spes. ifht. lyrfisket. Vi har i tillegg fått en del flotte gylter.

Som bildene viser:

091120051636SiBdoUv6jKEuuj9ekV.JPG?76

091120051651jCiokSlodD9lQjaWHP.jpg?64

Den 1. på jigg og nr. 2 på berkleys Gulp- mark.

Den største lyra til nå har vært en på 5 kg. som bordern fikk.Mener det foreløpig er noe for varmt i vannet til at de helt store er kommet inn enda. Største til nå har vært en lyr på 8.5kg. Forfjor..

Vi benytter for øyeblikket haspel utrustning, 10-30 grams stenger, fl, og jigg i ulike sorter. Berkleys Gulp har fungert helt topp. Det merkelige er at lyra spyr opp minst 30 cm lange og syltynne fisker(tobis/sil?). Trodde først det var børstemark, men de har et knøtt lite "fiskehode". Disse lyrene lar seg kun lokke av Gulp børstemarkene og jeg har tidligere ikke fått lyr som har gjort slikt. Disse har ikke tatt på shad og andre jigger. Det samme har også vært tilfelle for noen fine rødtorsk vi har fått. Det eneste de biter på for tiden er gulp markene og da fortrinnsvis de brune.. De som tar jiggen har ikke spist disse fiskene...

Vi fisker helt ytterst i havgapet, på utsiden av de ytterste øyene.

Har også fått noen fete horngjel på disse markene:) Tempen i vannet er for tiden hele 10 grader, og da snakker vi om ytterst der ute....

Mistet en del bilder pga crash på maskinen, men skal legge ut etterhvert som vi er utpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det høres ut som lyren du har fått spiser havnåler! Har fiska etter lyr som beiter havnåler på Mausund og de kan være temmelig selektive og vriene å få til å bite. Vilhelm og jeg ble fullstendig utfiska på lyr i sommer av en som hadde en gummimark som var passe rød-orange, akkurat samme fargen som havnålene lyren beita på. Prøvde Berkley-jigger også da, og fikk noen, men hadde ingenting i "rette" fargen. Synes selv lyr er spennende på denne måten, tidvis kresen både på agn og presentasjon sammenlikna med det meste av fisk i sjøen! (Vet Vilhelm så 5-6 kgs lyr på vei til Vikna nylig og prøvde ALT (flue, agn, jigg, sluk) uten å klare å få mer enn forsiktige napp.

Synes rapporter med slike detaljer som du tok med her er virkelig interessante og tankevekkende, får deg til å se egne opplevelser i system også, kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok havnålbeitende Lyr ja. Dette er veldig vanlig, og fisken blir utrolig selektiv. Var temmelig frustrerende å se personen på siden av deg bøtte inn lyr uten at du fikk en brøkdel av det han fikk.prøvde ganske mye forskjellig,uten hell. Har nå gått til anskaffelse av redgills, som jeg har skikkelig stor trua på etter lyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangsten.

Jeg har også vært ute litt i det siste. Mest lyr opptil 2kg og torsk til 4kg og noe små SØ. De beste plassene har vært enten Bankebroa eller Strømsvika med noe små fisk fra Kleven.

Jeg vil poste noe bilder når jeg kommer hjem i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tilbakemeldinger. Skal prøve å ta et bilde av den neste som kommer opp av den arten slik at alle vet hva vi snakker om:)

Jeg synes faktisk lyrfiske er høydepunktet i høstens fiske og opplever ikke mange andre arter til å ha like brutale utras som disse.

Ut fra trollingperspektiv, har jeg faktisk hatt stor suksess med paravanser alla steenssson, dypgående ca 4-5 meter, med tubeflue i div. farger ifht. den store lyra om høsten. Snellene skriker værre med utras på 90 fot og mer....Men dette er da fisker som ikke står inne ved land.

Det som er litt snålt er jo at mange av disse spyr om relativt store sild, men jeg har aldri før sett disse havnålene komme opp...Bekrefter vel det du sier ifht. at lyrfiske til tider er ekstremt selektiv. Ihverfall slik at ulike fisker velger ulike favoritter. På hver tur taes det som regel en 20-30 fisk. Uavhengig av agn. Dette forklarer vel kanskje tendensen til at vi går mer og mer over til å bruke jigg i ulike formater og farger kombinert med disse markene, da det gir mer fisk. Merker jo det samme som dere at noen dager er det kun en farge og en type som gjelder, og at den som har dette på snøret fanger betydelig mere enn de andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Har nå gått til anskaffelse av redgills, som jeg har skikkelig stor trua på etter lyr

Artig fangstrapport og interessante kommentarer! Det er tydelig at også torskefisker kan være selektive. Redgill er jo en killer til vanlig, jeg prøvde den røde varianten (med gul buk) i nordnorge, men fikk absolutt ingenting. Byttet til rød gummimakk i samme størrelse og fikk umiddelbart masse fisk, på samme sted. Dette gjentok seg noen dager etterpå også. Det kan også nevnes at jeg i denne fjorden har testet ut forskjellige pilker, men at jeg alltid får mest fisk på vanlig svenskepilk. Så egentlig har jeg bare konkludert med det de lokale fiskerne "alltid" har visst: rød gummimakk og rustfri svenskepilk i denne fjorden (og sikkert de andre fjordene nordpå også, men der har jeg ikke vært [ ;) ]).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke det opp til helgen jeg. Mener hodet var anderledes og at de hadde noe annen farge. Men det kan jo hende fargen forsvinner fort dersom de har vært døde noe tid. De jeg så hadde ikke begynt å gå i oppløsning,så ut til å være nylig fortært og jeg mener ytterste delen av halen hadde samme farge som på bildet ditt. Skal ta med meg kameraet:)Var som du sier Hunter- de spydde opp slike fisker og bet til tider som bare denn på marken. Var bare det at du ikke fikk disse på annet enn mark. De som tok på shad etc. var fulle av sild....

Har ikke turt å prøve fluestanga på lyren der ute enda jeg Caddis, da jeg sliter som bare f... med å klare å få opp 4-5 kg`s fisker på haspelen. Gadd vite hvordan dette hadde vært på enhåndsen. Sikler selvssagt på å få testet 9èren her ute men har ikke hatt troen på at jeg ville klart å "holde igjen" før de hadde kjørt seg dønn fast i bunn. Men tanken er ikke fremmed og å kjenne slike brutale hugg og utras ville jo være supert:) Prikken er sugen han og har hatt med seg fluestanga på hver eneste tur. Er fort vel mye vind der ute og da blir det vanskelig å holde styr på kastingen så han har ikke fått prøvd det ut enda han heller.

Har testet dorging med fluestang, synkesnøre og tube og selvsagt fungerer det som bare denn... Men har da brukt ei 2 hånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har igjen vært ute etter lyren både lørdag og søndag, med gode resultater. Denne gangen tok nesten alle på den brune gulp marken og kun 2-3 på jigg- en blå sådan. Var vanskelig bett og en måtte "dypt" for å få fisken til å ta. Måtte la greiene synke en hel liten evighet og det bet best der det var minimum 15 meter dypt. Mye strøm i vannet og temperaturen lå på rundt 7 grader. De største i helgen lå på rundt 2.5-3 kg.

Fant 2 nye steder som holdt en del fisk, og det blir spennende å teste disse ut ytterligere. Den ene plassen ligger ved ei boe hvor toppen starter på 6-7m og så går det loddrett ned til 50-60 meter. Så ut til å være en helt toppers ankringsplass:)

Denne gangen var fantes det ikke havnåler i noen av de jeg fikk opp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok en liten tur på sjøen i dag.... snø, regn og vind om hverandre og rimelig surt til tider, men fisken var på plass.

Dro først ut til favorittstedet mitt (lyr) for å sjekke om det var noe på gang der ute. Mye strøm i vannet og noe vind, med en temperatur i vannet på mellom 8 og 9 grader.

271120051424kHt6Fh1XPrTLdCxQiP.jpg?36

Favorittstedet for stor fisk ligger rett utenfor den lille odden på bildet. Men lyren tar hele veien langs fjellkanten her. Går rett nedover ganske hastig til 30+ en 10-15 meter fra land.

Fisket dreier seg om å klare å finne hvor dypt den går for dagen og jeg bruker stor sett alltid å drifte... Favorittene er jigger, shader og nå gulp mark... Sistnevnte jeg benyttet også i dag.

Fikk i alt ca 17 lyr her ute i dag, men ikke noen over 2.5.

Regner med at det som vises er ei havnål, om enn noe fordøyd:)

271120051401NslqG5Oc2sUpwfMKY6.jpg?50

Tok et kjapt bilde av ekkoloddet på stedet og hvordan det viser lyr, men bildet ble veldig uklart....

>

Dro etter hvert innover for å teste litt langsmed land.... for meg ble dette bankefjorden. Her lå tempen i vannet og svingte mellom 2.9 og 6 grader. Betydelig kaldere altså. Fikk her noen torsk på kystwobbler.... Gøy når de tar ved sveivestopp, når kystwobbleren synker/blinker, og du ser snøret strammer opp.....

271120051434mse1vbyGTFOxqOwjFo.jpg?50

Dybden det ble fisket på lå på rundt 5-7 meter. Satset egentlig på sjøørret og fikk jo også et par slike, om enn av det mindre kalibret....

2711200514291KBzBMx4Hzt6tUoDUB.jpg?61

Stort sett en grei tur:) Benyttet guideline haspel 10-30 gram samt twinpower 2500 FA med 0.12 fl....

Tok også et par bilder for å vise frem min "trofebåt” som Caddis kaller det. Targabøylen med stangholdere og planersneller er ikke montert for tiden, den kommer på når dorgingen igjen tar til for fullt...

271120051401Vm7Lo2dYB7YZHwmM7k.jpg?92

2711200514459kLQqGGbmj1DhZOXMy.jpg?61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går du vel min trofebåt en høy gang Pero.[ ;) ]

Ser jo ut som en glimrende fiskebåt.

Ser ut som du har feste til to dybrigger på hver sin side. Stemmer dette [?] og fungerer de bra [?]

Hvilken type er det [?]

Og hvordan er erfaringen med de stangholderene du bruker [?]

Mye spørsmål fra meg i dag Pero , men så kan du jo mye også.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, slik det skal være det. Dele erfaringer er vel det viktigste eller hur?

Jeg har 2 stk cannon unitroll som jeg benytter, og er fornøyd med disse. Har vurdert å oppgradere til elektrisk da jeg er mye ute alene og da det kan være litt slit å måtte sveie loddene opp manuelt samtidig som du driller fisk... Men det er dette med penga da vettu:)

Stangholderne som er normark, er jeg strålende fornøyd med. Har 6 av disse, 2 foran og resten bak. Er greie å montere, ruster ikke, kan stilles i alle mulige retninger og vil derfor anbefale disse... Til mitt bruk har de hvertfall fungert meget bra. Både til dorging og til havfiske. Får plass til stengene:)

Her ser du forresten hvordan det ser ut når bøylen og riggene er montert.

Trollingtur%20snik%20den%2014.08.04%20001.jpg

På dette bildet benytter jeg en easi troll på den ene siden, da unitrollen ikke fungerte som den skulle den dagen bildet ble tatt. Kræsjet vaieren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et spm. om hvordan vi bruker denne gulp marken, og det passer vel greit å legge det ut her å....

Jeg bruker en "otersvirvel" i passe størrelse, henger et passende pærsøkke tett oppunder det ene festet, så har jeg en fortomsbit på 75-100 cm ut til kroken jeg fester gulp marken i. Bruker en liten krok som kun trees inn i første del av marken. Lar kroken stikke ut til siden. Synes dette fungerer best og det kroker faktisk veldig bra. Mest liv imarken med å gjemme kroken i den forrerste delen...Har også forsøkt med å tre senen gjennom marken et stykke med å bruke nål, for så å la kroken henge mest mulig fritt. Stikker da kun krokøyet inn i marken. Fungerer greit dette å.....

Kaster så ut og lar den synke mest mulig. Tar mye fisk på nedslippet. Sveiver ellers kun bare sakte og rolig inn med korte stopp...

Har erfart at det blir minst tvinn med å korte ned avstanden mellom otersvirvelen og søkket ifht. str. på de markene jeg bruker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten rødfisk jakt i dag sammen med Prikken. Nydelig fiskevær, kraftig vind og regn:)

Vi fikk 2 sø på rett under kiloen samt 2 støinger (laks).

Dersom noen er i tvil om hvordan disse ser ut så hjelper Prikken meg med avkrokingen og gjenutsettingen her:

041220051529Ah4jJLe6VckbPJ9gcN.jpg?34

041220051554TKcpLbecb5962dZdsu.jpg?33

Fikk i tillegg noe jeg ikke er sikker på hva er:)

041220051536ZrvXPilhJ2yA7Z8PkQ.jpg?6

De jeg fikk tok på kystwobler. Prikken fikk sine på flue. Han hadde flere ganger stor fisk etter helt inn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[8D]Heisann, Pero, taggmakrellen har ein tendens til å takla lave sjøtempraturer dårlig. Her på Vestlandet opplever ein kvar vinter taggmakrell som søker inn i trange fjorder for så å "frysa"

ihjell. I nokon fjorder er det snakk om store mengder, faktisk slik at det har vert vurdert om det er ei miljøfare med tanke på dei store mengdene med død fisk. Størst er problema i vestvendte fjorder, kanskje søker fisken vestover for å nå varmere vatn- åpent hav, eller så er det den tempratursenkninga ein får ved stor innblanding av ferskvatn på haust/ forvinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd å ha sett slikt her i "syden". Lærer stadig noe nytt. Flott tilbakemelding og takker for den.

Prikken var bestemt på at det her var snakk om taggmakrell fra første øyeblikk, men det jeg stusset på var dette at de var så små. Har da fått taggmakrell før jeg, men de var jo store ifht. disse her. De jeg tidligere har fått har vært på størrelse med vanlig makrell.

Det virket helt klart at taggmakrellen sto høyt på dagens meny for både laks og sø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig lørdag og kom meg kjapt opp. Reiste ut i månelyset, med en klinkende rund og klar måne, og endte opp med en helt ok kjøretur for å komme utpå. Dagen i dag bød på fint vær med lite vind, dersom en la seg på rett sted:)

Begynte dagen med dorging, dyprigg,

171220051438TXktn85NFRLzEAmCVg.jpg?62

og brukte apex/skojern som agn. Kjørte riggen på 12 meter, og holdt meg innenfor området hvor det var ca 13-15 meter dypt.

171220051425MeJ7MVIDovtdZFPnmb.jpg?2

Valgte den orange, og denne viste seg å fungere greit. Fikk to torsk opp i båten på denne og mistet en som virket sånn passe grei størrelsesmessig. Hadde et skikkelig utras og sto og stanget en stund før den gikk løs. De jeg fikk opp var på rundt 1,5-2 kg. Slapp dem uti igjen.

La meg etterhvert til på dregg oppe på en boe, og fisket kantene for å søke å få på noe pen lyr. Ingen store som nappet i dag men fikk et par på rundt 2 kg samt en del mindre fisker på rundt kiloen.

Bet i dag både på brun gulp mark samt jigghode med orange buctail...

171220051424yzW9f6VUcjFwoRCosc.jpg?49

17122005144929aTOSrDKMSkONeLwi.jpg?13

Måtte fiske langsmed bunn for å få de til å ta. Toppen av boen holdt 9 meter. Kantene jeg fisket på lå på rundt 15-20 meter.

Tempen i vannet lå på 3 grader helt inne med land, 4,5-5 litt ut samt mellom 6 og 7 grader lengst ut.

171220051448ziqjMYcimig3ijtcBH.jpg?52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.