Gå til innhold
Fiskersiden

Skjærgården i Mandal:)


Pero
 Share

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Måtte selvsagt en tur ut i dag å... I går fisket jeg stort sett hele tiden på Bjørneboen og valgte i dag å legge meg for anker på Hatholmboen. Dregget på toppen av boen, på rundt 9 meter og satset på å fiske over kantene........... Var passe mørkt og det begynte ikke å skje ting før sola hadde beveget seg over "kanten"...

181220051428Lo9xOuc4h46jL9mCDt.jpg?88

Fikk da et par fine lyr før det sugde litt ekstra i stanga.....

181220051415v1Kk6h7FiZRohnB6x7.jpg?8

181220051413a25XuybUZXkHIOpMmu.jpg?34

Var temmelig sikker på lyr, men det viste seg å være en relativt grei torsk:)

1812200514201bmMNDw6IS5jvh9kEu.jpg?96

181220051407ojFKjKqrTGcaZZvu9I.jpg?74

181220051434PNyOizOEzN5bXao8K4.jpg?26

Stakk en tur utom Tungegrunn for å sjekke forholdene her, og her sto det tett med sei.

1812200514259hHXF9PIh8QIWIky1J.jpg?39

Tok opp et par av mindre kaliber og hadde et par kjenninger med noe større.... Dro så inn igjen til Hattholmboen for å sjekke om det var action der, litt lenger bort på boen...

Dro på nok en torsk....

181220051427skR1gnC7y8ovf8mAQc.jpg?27

181220051405ppJmT4k4mCwExoqM8W.jpg?88

>

Avsluttet dagen med lyr.....

181220051441Gy1BrQWqvisG3XTZGJ.jpg?62

181220051412GfClmE3teVulL5FQka.jpg?96

Tempen i vannet var som i går, og i dag var favorittagnet jigghode med orange bucktail ispedd div glitter og fjas:)

Da ble det torsk til jul på kompisen.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, avventer litt. Synes det er for mye småtteri til at det er verd innsatsen. Det er vel mye utgytt fisk også på gang kan jeg tenke meg...

De jeg har fått i det siste har ligget rundt minstemål. På denne årstiden er det andre fisker jeg synes er mye mere spennende å gå etter, heriblant større lyr og torsk. Blir liksom litt sesongbetont hele fiske vettu:) For meg topper fisket etter sø seg i mars, april--> Det er da jeg har fått de peneste på sjøen og på den tiden følger de store silda helt inn i fjordene. Da det er mest interessant synes nå jeg da å satse på sø...

Dersom været holder seg fremover kommer jeg til å fiske utpå grunnene som holder mye sei, for å se om det er mulig å få noe pen torsk. På tungegrunn har jeg tatt flere torsker over 10 kg i seistimene og da faktisk helt opp til overflata. På det grunneste her ute ligger toppene på 30 meter. Det stuper så rett ned til 100-200 meter rundt toppen. Er her ute jeg liker best å fiske.

Har finni frem til/fått kopiert ei bok om kjente fiskeplasser uti skjærgården her (hvor intervjuobjektene er gamle fiskere), hvor det refereres til kjente lineplasser for både kveite og håbrann, brosme og lange, hå, håkjærring, etc etc, som jeg tenkte jeg skulle prioritere å sjekke ut i tiden som kommer. Så utstyret for sø viker nok plassen for havfiskeutstyret et par måneder nå ;) Leker meg litt med kartplotteren for tiden mht. å finne frem til alle boene som står nevnt.....Er jo et rått hjelpemiddel.

Du da? Fått noe du/vært utpå med båten? Eller jobbes det med rigging av dyprigger, planerboard mast, etc etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant veien til sjøss igjen i dag, dro utpå ca 7.30. Var meldt 15 i vind i dag fra n-ø, så var passe spent mht. hvor galt det kom til å bli:) Dro først vestover, rundt Hille, men her blåste det for mye til at det var noe poeng i å bli værende. Reiste derfor tilbake til Mandal og la meg til utenfor Færøy. Dregget på 15 meters dyp og kastet inn i fjellet....

>

261220051449lGEYgw9OlfBhmQhh8s.jpg?9

Startet dagen med å bruke jigghoder med div. bucktail og flash.... Har en nydelig bevegelse i vannet, kaster langt og tåler fisk i bøtter og spann...

261220051444VjMTwKGSHkZ1gjL3Le.jpg?95

261220051427UKJAcfm2OUaSfIZFMP.jpg?28

Var bortpå masse fisk og klarte vel alt i alt å få opp et par og tyve... mistet tellingen etterhvert. Ikke av de aller største, men gøy lell...

261220051456P93RxpS18DSLL17TCV.jpg?30

261220051457CPgRsRug71KiDI2RuJ.jpg?93

Byttet etterhvert til Gulp, nightcrawler for å få testet denne litt. Har ikke prøvd akkurat denne på Lyren før.

26122005152831sd8DUm7BGJ37Dr67.jpg?80

261220051528Ip1Z5QsrPcMuQISZmA.jpg?39

Fungerte helt topp! Tåler mye mer enn hva den andre gulp marken gjør...Rigget den med glidende pæresøkke-perle-svirvel-30 cm-gulpen... Kastet ut og lot den synke. Virket igjen som om fisken sto helt nede bunn.

Tempen i vannet i dag lå på 6 grader der ute jeg fisket og 1.7 inne på banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag reiste jeg og kompisen Helge rett ut til Tungegrunn for å fiske på de stimer med sei jeg fant sist jeg var der ute. Grunna ligger et stykke ut, så det er litt avhengig av vær og vind om det er mulig å fiske her.

301220051542y1obOvtPMLaJ2xJAXw.jpg?81

Driftet vest over grunntoppen på 29 meter, og vi dro sei i "bøtter og spann". Mye småsei, men når du lyktes å komme forbi denne, var det absolutt større fisk å få.

Grey stangen min, longboat 15-20, fikk testet seg skikkelig og passet helt fortreffelig til dette fisket. I og med at vi kjørte opphengere ble det til tider vel tungt:)

Akkurat her gikk det jo greit da, og som bildet viser var det blekksprut som var inn i dag.... Kompisen prøvde jigg som opphengere, men jeg mener jeg fikk mye mer på blekksprutene...

301220051500StGskAjuyDqnQeQcNY.jpg?12

Selv om det er noe tid igjen av dette året (tar muligens en tur i morgen å dersom været holder), regner jeg dette som den siste dagen/turen ute ifht. det som kan betegnes som høstens fiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ike noe vits å sjøsette båten nå. Pero har jo tømt havet for alt under 500 gram,så de store sulter og dør:)

godt jeg fikk trekt ett par store, før det var for sent.

Neida, pero. Pene fisker og en strålende tråd. Keep it up.

Vet at du har dratt mye pen lyr opp til 6-7 kg, men har du fått noe sei i den størrelsen her nede? det sliter jeg med å få til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jau takk du. Ikke ofte en gidder å dra med seg kameraet nei, og stort sett alltid noe spes. som skjer når det ikke er med. Hakke peiling/interesse for foto, det er fisket jeg er ute etter:)Men er nå gøy da å kunne vise frem det en har opplevd og sitte å se på det i ettertid. Har finni ut at å legge bildene over på dvd og ha visning på tv`n, er en grei happening....

Var ute en kjapp tur i dag, masse vind, ellers greie forhold..... Fisket med gulp mark og jigghoder med buctail, og jaktet på lyr..... Ikke av de aller største men gøy lell....

150120061312ucuhzgGYSa26befmNp.jpg?63

150120061315sPi82Wmp5XjJBcLCcK.jpg?70

Fiskestedet.....

150120061318dgRcpnyHnccKlnkkrI.jpg?67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau takk:) Har funnet meg noen hotspots opp gjennom tiden som jeg stikker innom når det passer seg mht. vindretning...Rimelig åpent rett ut en del steder her, så en må benytte anledningen når vinden kommer fra rett sted. Greit med sjødyktig båt som tåler litt:)

Skulle forsøkt å meitet litt og ville nok tatt mer fisk på dette. Har en del planer om litt havfiske fremvoer på noe dypere vann, samt avfisking av noen fine boer jeg har funnet frem til. Kan bli spennende....

Endret overskriften i takt med at det knapt nok er høst lengre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker du:)

Ja, er snart noe på gang der ja:) Har fått flere fine i mars-april, ganske langt ut fra land. Har da tatt på dorging. Virker som om sildespiserne trekker etter silda el. noe slikt innover fjorden på denne tiden. Må bare komme seg langt nok vekk ifra områder som kun holder "støinger". Rart det der med at du noen steder nesten kun får slik magre lange og at du på et annet sted får fine og feite.....

Liker best å fiske sø jeg når tempen ligger på rundt 7-8 grader. Virker som om den biter bedre da, vet ikke hva du mener om dette? Nå ligger jo tempen på rundt 3-4 grader...

Får vel hive uti kajakken og lokke med meg Prikken på noe fluekasting snart, er kanskje litt kaldt i vannet enda ifht. å risikere en dukkert men men, vi får se:) Prikken hadde jo vært borti og fått pen fisk her for litt siden, som jaget langsmed land... Har jo tilhenger stående i garasjen med 3 kajakker på, så det er jo alltids plass til en til om du er på disse kanter, hekte på og dra:)

Lite vann i elva og vansker med å få kort, ja da kan en jo alltids gutse laks på enhånds fra kajakk på sjøen, sikkert livatt nok det for de fleste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :) ]Det sies jo at det en hver tid er ca. 60% av sø i sjøen. Den vil da oppføre seg som predator og oppsøke mat! Når silda da på våren trekker inn mot land for gyting vil disse sildespiserene bli tilgjengelig for oss ,litt større predatorer. Det kan virke som de store søene er lettere å få i den fasen enn etter at de er gått på elva. Thight lines, pal og god natt!![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dro ut en tur med kompisen i dag, sjekket forholdene ute på tungegrunn. Masse pen sei og en brukandes torsk:) Temp i vannet 1.9 grader, sur østlig vind og havnet midt mellom militærbåtene på øvelse.....

010420061559VgKlz9woPJGmBWpXFW.jpg

Torsken hadde noe som kunne se ut som merker etter en solid tanngard i siden....

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.