Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre eller klump?


Grizzly
 Share

Recommended Posts

Gjest Roar Velle

Ved bruk av klump og skyteline vil kastene bli lengre. Underhåndskast som jeg også bruker enkelte ganger med mye vind er lettere å få greie lengder på.

Skyteline med coating er det mest praktiske ved sjøfiske, da denne ikke sykker ned i taren. Men de linene med coating jeg har prøvd begynner å flasse etter to måneder.

Skyteline uten coating er det jeg stort sett går med nå. Enkelte ganger setter den seg i taren, men det er ikke noe kjempe problem. De er også litt vanskeligere å trekke inn en coatede liner. Det hender man glipper taket i skyte lina ved inntrekk. Problemet kan løses med snørekasse.Linene uten coating synes jeg holder mye lengre.

Helsnøre bruker jeg kun til tørrfluefiske og brunørret fiske generelt. Jeg får finere presentasjoner med helsnører. Klump har en tendens til å vingle litt når det skal kastes laaaaangt. Presentasjon og silkemyke nedslag av flua til sjøørret i sjøen og laks i elva bryr jeg meg lite om.

Anbefaler skyteline og klump til sjøfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Roar Velle

Helsnøre bruker jeg kun til tørrfluefiske og brunørret fiske generelt. Jeg får finere presentasjoner med helsnører. Klump har en tendens til å vingle litt når det skal kastes laaaaangt. Presentasjon og silkemyke nedslag av flua til sjøørret i sjøen og laks i elva bryr jeg meg lite om.

Anbefaler skyteline og klump til sjøfiske.

vet ikke helt, jeg...

brukte klump i sjøen før, men etter at jeg registrerte at sjøaura ofte beit heilt inne ved støvleskaftene har jeg byttet til helsnøre med klar sinktip.syns jeg får mere fisk i bleigevær på den måden...

redneck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump(er) er det mest effektive til sjøfiske! Aberet er at de kan bli litt ubehaglige, les hakkete, å kaste med. Dessuten må klumpene passe til stanga! Har brukt begge deler i slatvann og synes både helt snøre og klump fungere bra. Klumpene med god skyteline kommer til sin rett ved konkuranse fiske og fiske som krever raske presentasjoner! Man trenger kun to-tre luftkast for så å skyte ut hele snøret(30m) Dette kan være gull under en lang fiske økt!

Økonomisk sett sparer man litt ved bruk av klumper og en god skyteline isteden for hele snører som ALDRIG holder mer enn en sessong og knappt nokk det!

Når det gjelder hvor langt man kaster, så kaster jeg like langt med klump og helt snøre, men det går kjappere med klump. Tror dette har mere med riktig snøre, stang og kaste egenskaper å gjøre!

Mitt spørsmål blir å få tak i snører, klumper og skyteliner som holder i saltvann og som ikke skjærer fingra av deg(skyteliner)!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Grizzly

Skal skaffe meg en #8 stang (muligens TFO TiCr) og lurer i den forbindelse på om jeg skal gå for klump eller snøre. Har aldri kasta med klump før og stanga kommer til å bli brukt mest i sjøen. Noen som kan fortelle meg om noen fordeler og ulemper når det gjelder klump vs snøre.

Jeg har en Fenwick techna klasse 8 og jeg bruker skyte klump. Synes at det er helt genialt til sjøen pga lengre kast og at underhåndskastet blir bedre. Jeg bruker ikke mer enn tre luftkast for å få ut hele sena pluss noen meter av backingen, så mitt forslag er skyteklump. Ser det er fler som er enig i meg her så jeg er vel ikke alene å synes det[ :D ][8D]

Lykke til hvertfall.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibiliteten som klump/skyteline gir gjør at jeg foretrekker denne varianten ved fiske i sjøen. Er også enig i det meste av det som sies her ang coating/ikke coating på skytelina. Line uten coating er glatt som fy og skyter bedre enn den med coating, men det er fort gjort å glippe taket og jeg synes den krøller for mye når det er kaldt i vannet. Etter å ha brukt begge deler en stund har jeg havnet tilbake på den med coating. Det er på en måte litt mindre "stress" å bruke den, og de ekstra meterne klarer jeg meg uten.

Bruker forøvrig en coated skyteline fra Vision (mørk blå) på tredje sesongen nå, og har ikke vært plaget med at coatingen sprekker eller slites. Og jeg er ikke spes nøye med vedlikeholdet...

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.