Gå til innhold
Fiskersiden

fluering for SØ-prototyper


 Share

Recommended Posts

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

har fått en fårespørsel fra en til som gjerne vil være med på ringen, fast bruker av forumet.

er det greit for dere?

Greit for meg også...

Jeg har ikke bestemt meg for hvilken flue jeg skal binde,men håper å få bestemt meg på nyåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

sender ut adresselista en gang til med ulffs adresse.

flott at dere er åpne for flere fiskesjeler.[ ;) ]

Takk for at jeg fikk bli med [ :D ].

Jeg tenkte å binde en variant av Enrico Puglisis Peanut Butter. Har såvidt bundet den på en 2/0 krok til større fisk, men tenkte en hvit og oliven på krok 4 vil kunne være en bra sjøørret flue. Sånn ser originalen ut http://www.epflies.com/flies/F103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da var to stilige fluer fra DK ankommet Hommersåk! takkerså aå mye og gleder meg til å prøve de.

åsen ligger dere andre an? husk at det er ut månenden ringen går![ :D ][ ;) ]

er selv godt i gang, og gleder meg til dere andres fluer når de snart kommer.

leveringsfrist 1. februar06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for den rosende omtale af flua. hvad verandaen angår har i ret. den trænger til renovering. men jeg bor i lejet hus/lejlighed og ejerne er ikke den hurtigste til at få ordnet sagerne. til gengæld er han billig.

hvad flua angår.

jeg bruger helst mustad stinger BLN52(mener jeg den hedder) i str. 4, men kroge som Partridge CS54 og Gamakatsu F314 virker også.

tråden skal matche resten af fluen.

Hale: teal samt 4 strå superhair i farven "Smoke". 2 strå skal være lige så lange som krogen, de 2 andre skal være dobbelt så lange som krogen.

Øjne består af store sorte kuglekædeøjne. disse bindes ned ca. 7-8 mm foran halen.

ved halen indbindes først polarchenille i den farve man ønsker. dete materiale ved jeg ikke om man kan købe i Norge. det er en slags langfibret flashchenille. ved halen indbinder man også en grizzlehanesaddelfjer som man stripper for fibre på den ene side.

derefter laver man en krop af flash dub i farven pearl.

nu tørnes først polarchenillen i ca. 5 tørn op over krogen. herefter gørs det sammen med hacklet oven i polarchenillen. når dette er gjort afsluttes fluen og man giver fluen en omgang med velcro for at få så mange levende fibre på flua som muligt.

forvirret? nej vel. man laver snilt 25 stk. på en aften og en natt.

god fornøjelse.

har i problemer med at lave fluen, så gi mig en PM. så skal jeg se om jeg kan hjælpe. det havde sikkert været lette om man kunne optage fluebindingen på video og lægge det ud på siden.

held og lykke med fluen. glæder mig til at se om den er lige så effektiv i NO som i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her er rauåte imitasjonen min. Beklager kvaliteten på bildene, jeg skal bytte de ut med noen bedre senere. Bildene rettferdigjør ikke flua, men det får dere se som får den i posten!

Jeg har forsøkt forskjellige utgaver av denne. Det vanskeligste var å velge krok og finne riktig materiale til følehornene. Krokvalget ble i en såpass stor størrelse og med et såpass stort gap fordi krokingsegenskapene ble markant forbedret.

Flua skal fiskes meget sakte med meget raske korte hopp. Først da kommer følehornene til sin rett! Og du SKAL bruk fluor karbon fortom. Jeg bruker intermediate snøre, men det funker sikkert med flyt også.

Bindebeskrivelse;

Krok: Kamasan B110 Grubber str 10

Tråd: Hvit Uni 6.0

Hale og kropp: Oransje tempelhund

Øyne: Brent 0,25 mono dyppet i sort lakk

Gjennomsiktig skall: 5 min Epoxy

Følehorn/Hoppere: gummistrikk fra bokser… farget med oransje tusj

25012006222647tAOvSK1u849k.jpg?83

Begynn med å feste øynene 1,5 mm. bak krok øyet. Deretter lager du halen og surrer tempelhunden rundt krokskaftet helt frem til forbi øynene. Du fester altså tempelhunden mellom øynene og krokskaftet. Nå blander du Epoxy og påfører denne fra halen og frem til der du festet tempelhunden. Det er viktig at du dekker øynene med epoxy, da får de lengre holdbarhet. Vri og vend på flua til epoxy limet har stivnet i ønsket fasong. Når tar du en passende lang strimmel med gummistrikk og lager en enkel knute på denne, uten å stramme helt. Tre knuten inn i mellomrommet mellom krokøyet og epoxy limet. Stram forsiktig og hold følehornene i ønsket stilling etter at du har låst knuten med lyn lim.

Strikken finnes i tøy. Jeg fant min etter oprative inngrep i 3 boksere...[ :o )]

250120062250OtkUYgJ5f2pCBsXKWD.JPG?87

Svakheter ved flua denne flua er at følehornene har en tendens til å miste sin farge etter hvert som den blir fisket med. Videre kan flua spinne i vannet, hvis den ikke er helt jevnt laget. Spinningen er imidlertid ett lite problem fordi flua skal fiskes sakte.

Fordelen med flua er at den er ekstremt holdbar (bortsett fra fargen på følehornene da). Den kroker meget bra og sist men ikke minst så utløser den hugg refleksen hos sjøørret.

Her er noen bilder fra ett av mine stolteste øyeblikk i Oslofjorden. Det er min første sjøørret på denne varianten av rauåte. Den veide akkurat 2 kg og var 61-62 cm lang. Sørgelig tynn dessverre, men en nydelig følelse likevel. Fisken ble fanget tidlig i januar, så det var god vintertemperatur på sjøvannet. C&R. Det var ordentlig gøy å forsøke noe nytt også oppdage at det faktisk fungerte!

250120062249RbEfDQvOf3sN2MtEpU.JPG?5

250120062257g1fZSAfiufQGO311P6.JPG?52

Litt om rauåte (Calanus finmarchicus)

Rauåte forekommer i enorme mengder langs hele norskekysten, men det er likevel klart størst forekomster i de nordlige områdene av landet. Den er en meget viktig næringskilde for mange av fiskene i våre farevann og fremstår som en langt viktigere næringskilde enn for eksempel børstemark. En av årsakene til at den har vært noe undervurdert som næring til fisk av oss fluefiskere er at den går raskt går i oppløsning etter at den er død, slik at den er vanskelig å identifisere ved åpning av magen.

Artsmessig skal den plasseres slik;

Rike: Dyreriket

Rekke: Leddyr

Underrekke: Krepsdyr

Klasse: Hoppekreps

Orden: Calanoida

Familie: Calanidae

Slekt: Calanus

Art: Rauåte (Calanus finmarchicus)

Bildet nedenfor sier litt om hvilke enorme mengder det finnes av rauåte i våre fjorder og hav. Jeg har valgt å imitere rauåta ut fra bildet i venstre hjørne. Jeg velger at å tro at det er slik rauåta ser ut levende. Det er mange andre bilder av rauåte på nettet, men på disse ser rauåta mer sammen krøpet ut. Jeg velger å tro at den på disse bildene er død. Men jeg har ikke fått sjekket det med en biolog.

1559_s.jpg

Raudåta har døgn vandringer og svømmer mot overflaten i skumringen og trekker mot bunnen midt på dagen. Raudåte har fått navnet sitt etter den røde fargen fra karotenoider i opplagsnæringen.

I vannet vil den fremstå som gjennomsiktig og den har en hoppe mekanisme i ”følehornene” som utløses hvis den værer fare. Derfor har jeg laget imitasjonen gjennomsiktig. Dette er også årsaken til at imitasjonen skal fiskes i meget raske korte rykk og gummistrikken skal imitere ”følehorn” som klapper sammen for å lage rask bevegelse.

Les mer om rauåta her:

http://www.imr.no/__data/page/2085/del5.pdf

Det får være nok for denne gangen. Skitt fiske og husk fangstrapporter!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jamolund

Super flue, Brage! Gleder meg til den kommer i posten. Men hvordan i all verden kom du på å klippe opp bokserne?!

/JanA

Takk :-)

Bokserne var det siste i en lang tankerekke. Først var det gummistrikker, klipping i gummijigger, forskjellige monosener mv. Så kom jeg på at det var gummistrikk i klær og da gikk jeg løs på kleskapet. Man trenger ikke ødlegge boskerne for å sjekke, bare lag ett lite snitt på innsiden.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene fra DK var supre!!!!

Gleder meg til å få tid til å prøve dem!!

Jeg er godt i gang med mine, men ikke helt ferdig. Mønsteret jeg valgte er litt mer vrient enn jeg trodde, fikk god hjelp av en kompis, har sammen med han bundet rundt 10, men mange av dem er langt fra gode nok!!!! Så jeg må ta opp en del av de og lage nye, på nye kroker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

Hei,

Her er rauåte imitasjonen min. Beklager kvaliteten på bildene, jeg skal bytte de ut med noen bedre senere. Bildene rettferdigjør ikke flua, men det får dere se som får den i posten!

Jeg har forsøkt forskjellige utgaver av denne. Det vanskeligste var å velge krok og finne riktig materiale til følehornene. Krokvalget ble i en såpass stor størrelse og med et såpass stort gap fordi krokingsegenskapene ble markant forbedret.

Flua skal fiskes meget sakte med meget raske korte hopp. Først da kommer følehornene til sin rett! Og du SKAL bruk fluor karbon fortom. Jeg bruker intermediate snøre, men det funker sikkert med flyt også.

Bindebeskrivelse;

Krok: Kamasan B110 Grubber str 10

Tråd: Hvit Uni 6.0

Hale og kropp: Oransje tempelhund

Øyne: Brent 0,25 mono dyppet i sort lakk

Gjennomsiktig skall: 5 min Epoxy

Følehorn/Hoppere: gummistrikk fra bokser… farget med oransje tusj

25012006222647tAOvSK1u849k.jpg?83

Begynn med å feste øynene 1,5 mm. bak krok øyet. Deretter lager du halen og surrer tempelhunden rundt krokskaftet helt frem til forbi øynene. Du fester altså tempelhunden mellom øynene og krokskaftet. Nå blander du Epoxy og påfører denne fra halen og frem til der du festet tempelhunden. Det er viktig at du dekker øynene med epoxy, da får de lengre holdbarhet. Vri og vend på flua til epoxy limet har stivnet i ønsket fasong. Når tar du en passende lang strimmel med gummistrikk og lager en enkel knute på denne, uten å stramme helt. Tre knuten inn i mellomrommet mellom krokøyet og epoxy limet. Stram forsiktig og hold følehornene i ønsket stilling etter at du har låst knuten med lyn lim.

Strikken finnes i tøy. Jeg fant min etter oprative inngrep i 3 boksere...[ :o )]

250120062250OtkUYgJ5f2pCBsXKWD.JPG?87

Svakheter ved flua denne flua er at følehornene har en tendens til å miste sin farge etter hvert som den blir fisket med. Videre kan flua spinne i vannet, hvis den ikke er helt jevnt laget. Spinningen er imidlertid ett lite problem fordi flua skal fiskes sakte.

Fordelen med flua er at den er ekstremt holdbar (bortsett fra fargen på følehornene da). Den kroker meget bra og sist men ikke minst så utløser den hugg refleksen hos sjøørret.

Her er noen bilder fra ett av mine stolteste øyeblikk i Oslofjorden. Det er min første sjøørret på denne varianten av rauåte. Den veide akkurat 2 kg og var 61-62 cm lang. Sørgelig tynn dessverre, men en nydelig følelse likevel. Fisken ble fanget tidlig i januar, så det var god vintertemperatur på sjøvannet. C&R. Det var ordentlig gøy å forsøke noe nytt også oppdage at det faktisk fungerte!

250120062249RbEfDQvOf3sN2MtEpU.JPG?5

250120062257g1fZSAfiufQGO311P6.JPG?52

Litt om rauåte (Calanus finmarchicus)

Rauåte forekommer i enorme mengder langs hele norskekysten, men det er likevel klart størst forekomster i de nordlige områdene av landet. Den er en meget viktig næringskilde for mange av fiskene i våre farevann og fremstår som en langt viktigere næringskilde enn for eksempel børstemark. En av årsakene til at den har vært noe undervurdert som næring til fisk av oss fluefiskere er at den går raskt går i oppløsning etter at den er død, slik at den er vanskelig å identifisere ved åpning av magen.

Artsmessig skal den plasseres slik;

Rike: Dyreriket

Rekke: Leddyr

Underrekke: Krepsdyr

Klasse: Hoppekreps

Orden: Calanoida

Familie: Calanidae

Slekt: Calanus

Art: Rauåte (Calanus finmarchicus)

Bildet nedenfor sier litt om hvilke enorme mengder det finnes av rauåte i våre fjorder og hav. Jeg har valgt å imitere rauåta ut fra bildet i venstre hjørne. Jeg velger at å tro at det er slik rauåta ser ut levende. Det er mange andre bilder av rauåte på nettet, men på disse ser rauåta mer sammen krøpet ut. Jeg velger å tro at den på disse bildene er død. Men jeg har ikke fått sjekket det med en biolog.

1559_s.jpg

Raudåta har døgn vandringer og svømmer mot overflaten i skumringen og trekker mot bunnen midt på dagen. Raudåte har fått navnet sitt etter den røde fargen fra karotenoider i opplagsnæringen.

I vannet vil den fremstå som gjennomsiktig og den har en hoppe mekanisme i ”følehornene” som utløses hvis den værer fare. Derfor har jeg laget imitasjonen gjennomsiktig. Dette er også årsaken til at imitasjonen skal fiskes i meget raske korte rykk og gummistrikken skal imitere ”følehorn” som klapper sammen for å lage rask bevegelse.

Les mer om rauåta her:

http://www.imr.no/__data/page/2085/del5.pdf

Det får være nok for denne gangen. Skitt fiske og husk fangstrapporter!

[ :) ][ :) ]

Interessant flue dette.

Alltid spennende med noe "nytt"!!

Det som slo meg var krokstørrelsen (#10)?

Rødåta er jo kun 3 mm i voksen utgave.......

Undrer da på hvorvidt ørreten tar denne for å være dette krepsdyret (kan jo tenkes at den imiterer ei "klase" av arten)?

Vel, uansett.. Så lenge flua fanger fisk spiller det ingen rolle[ :o ] Tøff er den[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Str 10 er stort! Som du sier er rauåte betydelig mindre, men jeg kom til at str 10 var best pga krokingsegenskapene. Jeg har laget den ned i str 16, men pga limet og det lille krokgapet var det vansklig å få fisken til å sitte. Her finnes det ikke noe rett eller galt; lag flua slik du vil ha den!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mitt bidrag klart, det ble en "matflue" av kaninhår:

dsc03197.jpg

Tråd: Hot orange

Krok: TMC 777 SP

Hale: Hot orange craft fur

Dubbing: Orange ice-dub

Kropp: Oliven kaninstrips, X-cut eller i dubbingløkke

Antenner/Følehorn: Bodeez 'N Legz

Øyne: Kulekjede eller Prismatic stick-on eyes

Fortyngning: Bly eller kulekjede

Fluene er sent.

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.