Gå til innhold
Fiskersiden

fluering for SØ-prototyper


 Share

Recommended Posts

Nei, intet fra Ulff og Espen her. så bpde Heskoe og jeg har intet modtaget.

tager til Sverige og fisker SØ fra på lørdag. skal se okm jeg kan få Erik R til at lægge rapport ind på siden som sidste år.

her er det rent slukfiske det gælder. min kontakt sir mig, at der blir taget gode fisk i området nå, så der er høy fiskefeber i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Her kommer endelig bindeoppskriften på mitt bidrag til ringen.

Legg først en ca tredve cm lang, sterk tråd på en glatt overflate. Her kan en bruke vanlig bindetråd, eller stangbyggertråd. Det er denne vi skal bruke til å samle hårbuntene med. Velg så ut hårbunter i de forskjellige fargene du ønsker. Buken bør være lys, og av et litt stivere materiale enn de mørkere buntene du velger som side og rygg. Legg buntene pent over hverandre, IKKE OPPÅ hverandre. Legg gjerne inn noen korte, røde flashfibre som skal illudere gjeller nederst. Pass på at det stikker et par centimetre av rotendene fram foran tråden. Forsøk å lage en jevn tapering i bakkant på fluen.

4719_s.jpg

Rop på fruen, og lag en vanlig kjerringknute som du strammer forsiktig til. Her er det viktig at hårene beholder sin posisjon, og ikke sklir eller havner oppå hverandre. Med litt trening, og en hjelpende hånd fra fruen går det greit. Pass på at fluen får en slank profil. Mens fruen holder en finger på knuten, lager du en ny knute og strammer HARDT til. Juster eventuelle feilplasserte fibre, og fix på fluen til den ser lik ut fra begge sider.

4720_s.jpg

Finn fram epoxy, og dekk fluens hode med et TYNT lag, pass på å få limet godt ned i hårene. Det er også viktig at det ikke kommer noe lim foran knuten. La epoxyen tørke, og fest selvklebende øyne. Gi hodet et nytt, TYNT lag med epoxy.

4721_s.jpg

Finn frem fluebindersaksen og skråklipp rotendene tett inntil knuten (og hodet) nedenfra og opp, men la det være igjen etpar centimetre av litt av den øverste, mørke bunten. Det er disse fibrene vi skal feste fluen til kroken med, og de vil fungere som en slags hengsle mellom krok og flue.

4722_s.jpg

Fest en kortskaftet krok med stort krokgap i bindestikka, her har jeg brukt en svakt kurvet rekekrok. Fest bindetråden ved krokbøyen, og bind fast "hengslen" til kroken. Pass på å lage hengselen tre-fire millimetre lang, slik at fluen får en fin gange i vannet. Avslutt med whipfinish, og legg på et lag superlim el et tynt lag epoxy. Friser fluen til ønsket baktapering dersom dette er nødvendig.

4723_s.jpg

Her er en liten familie som vil ut i bølgene....

4724_s.jpg

Til materiale i vingen er polar/ghost- fibre fint. Pass på å ikke overdrive bruken av flash.

Håper dette var noe oppklarende.

Lykke til med bindingen!!

Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vist flua til Trident92s til diverse folk, blant annet noen garva laksefiskere. Den vekker stooor interesse og blir testet i Repparfjordelva til sommeren. Den er bare nødt å fungere ogt til laksefiske også. Lager man den svart kan den konkurere med Sunray Sadow. Super flue.

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til inspiration er her en regnbue på 1,3 kg som jeg fangede på en liten Chillimps i Vejle fjord d. 30/4-06.

fik desuden en liten havørred samme dag.

1/5 fik jeg endnu to havørred i Vejle fjord. en liten og en fin fisk på 1,9 kg og 56 cm. desværred har jeg intet bilde idet cameraet løb tør for strøm.

er der stadig interesse for treff eller?

5004_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Esben har jeg snart opgivet. det er vidst ikke første gang. for min del agter jeg ikke at deltage i flere av disse fluringe. set ut til at flere forsøger at nyde godt av de gratis fluer de kan modtage med posten uden at yde selv. egentlig ærgeligt for idéen er kanonbra.

Forrige gang så gikk det jo veldig bra, men dette er labert!! Jeg er enig i at ideén er god, det er derfor jeg har vært med på dem.

Ja , ja jeg er nå ikke en av dem med dårlig samvittighet, så mye er sikkert!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.