Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkbaitstang


Gjest JørgenØ
 Share

Recommended Posts

Gjest sjefsfeskern

Takk for tips. Jeg gikk for buster stiff, bestilte hos avkroken.

Tenkte som så at det blir lettere å kaste store jerkbaits og at man får litt raskere gange og bevegelighet med den stive. Blir kanskje ikke så fet fight med den stive men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med jerk fiske ca.1 år nå,så bra at det er flere av oss[ :) ] Da blir jo utvalget av utstyr bedre etter vert, spesielt med tanke på jerkbaits[8D]. Bruker selv en stang fra berkley(ligthning mener jeg den heter) er noe myk til de aller største jerk'ene, men ellers utmerket. Snella er en ABU 5601JB(mener jeg) meget bra snelle, snøret er selvfølgelig powerpro(0,28). Favoritt jerkbaits er Buster jerk og Rapala skitter Walk(tar mye abbor også). Ellers gleder jeg meg til å prøve Belly Buster og the Pig(skal vel kjøpe de fra avkroken snart).Tips til alle "ferskinger"(ink. meg selv): Som ved fluefiske tar det noe tid før resultatene kommer, men da er det til gjengjeld mye morsommere en ved vanlig slukfiske[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Lightning Rod stang er det du har? Jeg har et par av de som har vært å få tak i i norge, og de kaster opptil 15 gram :) Bruker de til abbor.

Pig'en er vel det vanskeligste betet å få til, men gud å effektivt! Husker ikke vikken variant TO har, men kjøp suspending varianten, den er litt lettere enn Original. Eller vil jeg på det varmeste anbefale Phantom (mener å huske at TO hadde den og, dog i den mini varianten) Vil og nenve Salmo Slider, siden jeg er så godt i gang. Og fiskebolle; utvalget ER stort, bare handle på internett det :) De eneste som tør satse på dette er vel Seeberg, og da har man ca 5 modeller å velge mellom (jfr utvalget til cwc i sverige) Utvider man horisonten litt, har man ca fler jerkbaits å velge mellom en man har wobblere (hvis man tar utvalget av woblere i norge da)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Er ikke helt fortrolig med multisneller, men jeg skal bite i det sure eplet og prøve å få det til etterhvert. Skal etterhvert kjøpe meg ei multisnelle med venstresveiv. Det er veldig klønete for meg å bruke snelle med høyresveiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PMA:sitat:Hvilken Lightning Rod stang er det du har? Jeg har et par av de som har vært å få tak i i norge, og de kaster opptil 15 gram :) Bruker de til abbor. Mener den heter ken cock og er udelt og 6f. Etter klassefiseringen på stanga og regne(husker ikke akkuratt hva den var,er ca 150mil fra stanga nå)skal den kaste sluker opp til 15-20g, men her tror jeg klassefiseringa er helt feil. Stanga kaster godt helt opp til 60g+.Diskuterte dette også der jeg kjøpte stanga, og han var enig. Men skal nok kjøpe meg en stivere stang til våren(forslag?Fox,Buster,andre...)Blir sikkert en Buster stiff, men finnes det bedre stenger,så...Og ja jeg skal nok handle mye over nettet(når jeg får ordna meg visa), men synes det er greit å kjøpe mest mulig i Norge(da går jo ikke butikkene konk+at når utstyre finnes i butikkene, tror jeg at interessen for jerkfiske øker(se bare til Sverige!).Har selv "mast" litt der jeg handler mest(Østfold fiske og fritid i moss), og han har tattinn flere jerkbaits og surf utstyr[ :) ][8D]Og nettopp derfor vet jeg også at det har blitt flere som fisker med dette i Moss[ :D ] [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassifiseringa er nok IKKE feil, tror du berkley og en probass fisker klassifiserer stanga feil? Hva du klarer å kaste med den er en annen sak.

Og som tips til annen stang, Buster, fordi det er den som er å få tak i norge, + at det er en fin (ikke å se på :) ) stang (synes fremre del av bakhåndtaket er for kort), til en veldig bra pris, hos Avkroken feks.

Bruker bla en av konkurrentene fra sverige (RST Premium Heavy Jerk) og liker den bedre enn BFT stanga, mens Caddis likte bedre Bustern. Selv så foretrekker jeg mine kjære St Croix stenger, som takler litt tyngre beten enn de svenske stengene.

Beastamstern: du kan fiske jerkbaits med alt, det er ikke det, men man får ikke utnytta det slik det kan utnyttes. Og det at man skal slå stanga nedover under innfisking, så blir jo en lang stang litt kjeitete.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Various. Flere fabrikanter lager spesielle sneller med sveiva på venstre side, men jeg har også testet med både haspel og multi med høyresveiv, og det har funket det også. Både Ambassadeur og Shimano Calcutta lager ting som holder, og kaster bra. Synes faktisk Calcuttaen kaster bedre. Ellers har jeg testet Daiwa også. Bra sneller det også. Grunnet teknikken skal ikke snella være for diger. Man holder gjerne rundt snella under fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.